Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Kijk ZEER goed uit bij deze toko! Het is namelijk al redelijk verdacht dat een motor uit 2009 slechts 8000km op de klok heeft staan. Het windscherm ziet er niet OEM uit en als je klikt op de foto waar ze daar op inzoomen zie ik al een vette barst in de topkuip ter hoogte van een schroef. Voel ook even aan de binnekant van de kuipdelen of daar hittewerende / geluidswerende foam zit. Zit dit er niet dan kun je er vanuit gaan dat het aliexpres kappen zijn... ik heb er ondertussen ervaring mee.

U bent gewaarschuwd, geloof de positieve reviews over MP Rockanje niet. Ze hebben mij al eerder een Z1000SX zonder ABS willen verkopen maar wel beweren dat ie ABS had, gelukkig kwam ik daar zelf en op tijd achter. Vervolgens hebben ze me een ZZR1400 met verrotte balhoofd, wiel- en tandwiellagers verkocht, garantie tot op het moment dat je de straat daar uit rijdt. Heeft me een hoop geld gekost.

Bedankt voor je reactie een gewaarschuwd mens telt immers voor twee;)

Barst op de top kuip was al opgevallen idd, idem beetje vreemde yosi uitlaat die bijna niet terug te vinden is..

Verder gaat er een zaklamp mee en gezond verstand, en zullen we de motor idd even goed onderste boven keren..
 
Goedmiddag Heren,

Ik heb morgen een afspraak bij motorport rockanje, om bij een zx6r uit 2009 te kijken.

Iemand hier nog op of aanmerkingen over dit bouwjaar en type?

Of iemand die toevallig bekend is met deze fiets.

Alvast bedankt
2009 model is volgens mij vrij probleemloos
die lage km-stand is wel erg laag, ik zou mij er niet op blindstaren
wat mij dan weer opvalt is dat grote gat waar eens de demper en katalysator zat
dus wel controleren of de motor daarop is afgesteld
 
Iemand enig ervaring met andere kappen halen? Ik heb een 2006 Kawa in Titanium kleur maar deze hebben hier en daar wat schade.
Ik wil wat van Ali halen want origineel zijn veeeeels te duur. Heeft iemand hier ervaring mee of met andere leveranciers?
 
Mijn broertje heeft dankzij motoport wateringen ervaring met aliexpres kappen. Mijn advies: van een afstandje lijkt het oké en de kleur is ook wel prima. Van dichtbij zie je dat de kappen niet goed aansluiten op elkaar en het frame (gaten komen niet op de mm nauwkeurig overeen), en ze breken heel snel af. Kleurverschil tussen de benzinetank en kuipdelen is wel duidelijk zichtbaar.

Bij mijn oude 2005 zx6r heb ik enkele kuipdelen gedemonteerd die beschadigd waren en naar de spuiterij gebracht. Goedkoper en ik kon geen kleurverschil ontdekken, het enige wat je mist zijn de stickers.
 
Mijn broertje heeft dankzij motoport wateringen ervaring met aliexpres kappen. Mijn advies: van een afstandje lijkt het oké en de kleur is ook wel prima. Van dichtbij zie je dat de kappen niet goed aansluiten op elkaar en het frame (gaten komen niet op de mm nauwkeurig overeen), en ze breken heel snel af. Kleurverschil tussen de benzinetank en kuipdelen is wel duidelijk zichtbaar.

Bij mijn oude 2005 zx6r heb ik enkele kuipdelen gedemonteerd die beschadigd waren en naar de spuiterij gebracht. Goedkoper en ik kon geen kleurverschil ontdekken, het enige wat je mist zijn de stickers.

Ja daar dacht ik eerst ook aan, maar er zitten scheurtjes in en hier en daar mist een hoekje dus dat blijft toch.
 
Vandaag een beetje aan het sleutelen geweest. Was alleen even een geëmmer om de velgen er uit te krijgen, met name de achtervelg. Zal wel een uitdaging om deze er (hopelijk morgen) weer in te krijgen. Bij de vorige motoren deed ik dit gewoon door met een spanband de velg omhoog te "krikken" totdat deze precies goed zat. Maar denk dat ik nu voor een andere oplossing moet gaan zoeken...

1394539


Had trouwens beter maar meteen de kettingset ook vervangen kunnen hebben kwam ik nu pas achter, denk niet dat die nog heel lang mee zal gaan O-)
 
Nouja zeg :P Dan probeer ik die MPP's gewoon wanneer deze bandjes weer op gegumd zijn :P

Zit hier notabene een bandenboer om de hoek die ze me (zoals gezegd) voor €12,50 per los aangeleverde velg en band monteren en uitbalanceren, kan daar lopend heen met de velgen onder de arm. Daar ga ik nu even niet voor zitten klooien :)

Maar lijkt me wel prettig om dit in de toekomst zelf te kunnen doen, en nu is €80 voor zo'n apparaat ook het geld niet. Dus word vervolgd!

Voor 12,50 per wiel zou ik sowieso niet zelf gaan kloten. 😅
 
Goedmiddag Heren,

Ik heb morgen een afspraak bij motorport rockanje, om bij een zx6r uit 2009 te kijken.

Iemand hier nog op of aanmerkingen over dit bouwjaar en type?

Of iemand die toevallig bekend is met deze fiets.

Alvast bedankt

Goede motoren.
Voor zover ik weet zijn er geen problemen bekend.

De schade die er op zit is wel jammer.

Maar ga er kijken en ga van je gevoel uit.
8000 km is niet onmogelijk, maar dan zouden bijvoorbeeld de ketting en tandwielen nieuw moeten zijn.
 
Vandaag een beetje aan het sleutelen geweest. Was alleen even een geëmmer om de velgen er uit te krijgen, met name de achtervelg. Zal wel een uitdaging om deze er (hopelijk morgen) weer in te krijgen. Bij de vorige motoren deed ik dit gewoon door met een spanband de velg omhoog te "krikken" totdat deze precies goed zat. Maar denk dat ik nu voor een andere oplossing moet gaan zoeken...

Bekijk bijlage 1394539

Had trouwens beter maar meteen de kettingset ook vervangen kunnen hebben kwam ik nu pas achter, denk niet dat die nog heel lang mee zal gaan O-)

Klosje hout onder je achterwiel leggen.
Dan gaat het meestal redelijk probleemloos.
 
Klosje hout onder je achterwiel leggen.
Dan gaat het meestal redelijk probleemloos.
Zo heb ik het nu inderdaad opgelost, wat diverse diktes gepakt, en maar zo lang gepuzzeld totdat de hoogte OK was :)
Goed te doen zo ja.
Had geloof ik alleen niet het juiste vet voorhanden, dus heb de as en spacers maar dik ingespoten met vaseline spray. Achteraf gezien had ik misschien beter PTFE-spray gebruikt kunnen hebben denk ik...:/

PS. Banden omleggen en balanceren was uiteindelijk zelfs €20 voor beide velgen_O-
 
Laatst bewerkt:
Iemand trouwens enig idee hoe de vooras met de juiste kracht vast te zetten bij het 2005 model?
Heb de momentsleutel op 1277Nm staan, maar op een gegeven moment begint heel de as mee te draaien. Ik heb maar één imbus van 22, dus kan hem niet aan de andere kant tegenhouden B|
Ik zou natuurlijk de rechter "Axle Clamp Bolts" kunnen aandraaien om dit tegen te gaan, maar dit druist weer een beetje in tegen de volgorde van de service handleiding, die ik op dit punt eigenlijk best onlogisch/verwarrend vind... Komt bij mij niet echt chronologisch over...

1394634
 
Laatst bewerkt:
Iemand trouwens enig idee hoe de vooras met de juiste kracht vast te zetten bij het 2005 model?
Heb de momentsleutel op 1277Nm staan, maar op een gegeven moment begint heel de as mee te draaien. Ik heb maar één imbus van 22, dus kan hem niet aan de andere kant tegenhouden B|
Ik zou natuurlijk de rechter "Axle Clamp Bolts" kunnen aandraaien om dit tegen te gaan, maar dit druist weer een beetje in tegen de volgorde van de service handleiding, die ik op dit punt eigenlijk best onlogisch/verwarrend vind... Komt bij mij niet echt chronologisch over...

Bekijk bijlage 1394634

Eén kant zit een bus met schroefdraad.
Deze klem je vast met de imbus van de voorpoten.
Dan heb je maar één imbus 22 nodig om de as vast te draaien.

De kant met de bus hoef je ook niet los te draaien, alleen de kant waar de as er uit moet.
 
Eén kant zit een bus met schroefdraad.
Deze klem je vast met de imbus van de voorpoten.
Dan heb je maar één imbus 22 nodig om de as vast te draaien.

De kant met de bus hoef je ook niet los te draaien, alleen de kant waar de as er uit moet.
Ah bedankt!
Alleen heb ik net andersom gedaan, de handleiding van de 2005 sprak over eerst de "clamp bolts" aan de linkerzijde te verwijderen, en daarna de "Axle Nut". Als laatste de "clamp bolts" aan de rechterkant waar de as nog mee vast zat (al vind ik het andersom, en ook zoals jij het zegt logischer).
Bij het "montage gedeelte" loopt het mijn inzien een beetje door elkaar, dus ik heb mijn eigen logica maar even aangehouden.
Eerst het voorwiel op de grond gezet om de vering even een paar keer in te drukken, daarna de as vast gezet met de "clamp bolts" aan de rechterkant, en toen kreeg ik die zogenaamde "axle nut" wel vast met 127Nm. Eigenlijk wat jij ook zegt, alleen dan omgedraaid en tegenovergesteld als dat ik het via de handleiding los gehaald heb. :)

Lijkt er nu alleen op dat ik de achterremklauw niet vast krijg met 25Nm. Kan maar door blijven draaien... (schroefdraad lijkt nog OK)
Schroefdraad is dus wel naar z'n grootje... Kijken of ik zo'n nieuw beugeltje kan bestellen :/
 
Laatst bewerkt:
Maar denk dat ik nu voor een andere oplossing moet gaan zoeken...
Ik doe het in het stappen:
1) Blokken hout eronder voor de grote vulling.
2) Wachten tot zondag de stapel met reclame folders komen en deze gebruiken om de ruimte precies op te vullen.

PS. Banden omleggen en balanceren was uiteindelijk zelfs €20 voor beide velgen
Goedkoop! :Y

Eerst het voorwiel op de grond gezet om de vering even een paar keer in te drukken, daarna de as vast gezet met de "clamp bolts" aan de rechterkant,
Netjes! :t
 

Dat dacht ik ook, en die zaak zit hier bijna letterlijk om de hoek. Ideaal! Wil die lui voorlopig te vriend houden op deze manier, dus heb maar €5 fooi gegeven. Elders vroegen ze me al €15 tot €20 per velg, en dan ook nog zien hoe ik de velgen daar krijg...
 
Bedankt voor je reactie een gewaarschuwd mens telt immers voor twee;)

Barst op de top kuip was al opgevallen idd, idem beetje vreemde yosi uitlaat die bijna niet terug te vinden is..

Verder gaat er een zaklamp mee en gezond verstand, en zullen we de motor idd even goed onderste boven keren..
Hoe is het gegaan?
 
Ik heb trouwens geen remkracht meer sinds ik de banden vervangen heb. Bij het vervangen zijn de remleidingen niet los geweest en heb ik de remklauwen opgehangen om "stres" op de leiding tegen te gaan (al komt er wellicht meer kracht vrij bij het remmen, dan het gewicht van de remklauw zelf).
Ook zijn er geen lekkages e.d. te zien. Het remvloeistofpeil is prima (al is het aan de kleur te zien wel tijd om te vervangen). Wel waren de rubbers in de reservoirs vacuüm en naar binnen getrokken.
Dus neem aan dat ik maar eens gaan proberen om te ontluchten, en misschien maar meteen de vloeistoffen vervang.
 
Hoe is het gegaan?

Haha gisteren was zonde van de tijd helaas.
Deukje achterkant radiator. Beetje vreemd..
Uitlaat systeem zonder catalysator, maar niet op afgesteld..
Frame rare plekken op te vinden.
Hoop bouten op het blok waren al wel los geweest.
Na proef ritje hele binnen kuip onder rem vloeistof..
Dus deze lekker laten staan.
 
Dacht zojuist de remvloeistof maar even te vervangen, kom ik erachter dat het onluchtingsventiel van de "mastercylinder" helemaal dicht zit. Gewoon "hard" spul ook, wat er zelfs met een ijzerboortje maar moeilijk uit te pulken/draaien was. De "kop" is ook beschadigd, alsof er een vijl o.i.d. overheen gegaan is. Het circuit is nu toch nagenoeg leeg voor, dus denk dat ik maar meteen alle ontluctingsnippels ga vervangen :(

Edit: Alle motorzaken waren dicht, en die wat open waren verwezen me door naar de Kawa dealer, die dus dicht was. Dus toch maar uitgeboord en goed schoon gespoten met de compressor. Lijkt nu wel in orde te zijn... maar erg vreemd. Zelfs bij motorzaken zeiden ze zoiets nog nooit gezien te hebben.

Morgen maar eens proberen bij te vullen en opnieuw ontluchten :)
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag bezig geweest met ontluchten, maar krijg het maar niet voor elkaar. Ik had geen transparante slang liggen zoals het werkplaatshandboek voorschrijft (zat een beetje in tijdnood om er eerst een te halen). Maar had wel nog een remontluctingssetje liggen zoals deze:
rem-ontluchter-set.jpg

Had de oude remvloeistof meteen willen vervangen, alleen gaat dit met dit ontluchtingssetje niet zoals het WPHB voorschrijft. Wellicht door het rubberen terugloop ventiel (blokje onder het stangetje, in de beker). Wat wel werkte was de oude remvloeistof doorpompen met de remhendel, en op tijd nieuwe bijvullen, totdat de oude er helemaal uit was. Ik heb er ook nog veel lucht uit gepompt gekregen bij alle 3 de ventielen (hoofdcylinder en de 2 remklauwen). Maar uiteindelijk blijft het allemaal een beetje "soppig" aanvoelen. Ik had het gevoel dat ik iets verkeerd deed, telkens terug bij af was en/of valse lucht mee trok. Want ik kon maar blijven ontluchten. De remkracht is er wel beter op geworden dan toen ik de banden en de remklauwen weer terug had gemonteerd, maar nog steeds niet zoals het hoort. Het lijkt wel of er nog steeds lucht in zit

Hoe heb ik ontlucht:
Eerst met het ontluchtingssetje de hoofdcylinder genomen, slang op het ventiel aangesloten, een aantal keren pompen met de remhendel totdat enigszins weerstand opgebouwd werd, remhendel onder spanning ingeknepen houden en dan met een steeksleuteltje het ontluchtingsventiel even snel open en weer dicht gedraaid. Je voelde kracht verliezen op de remhendel, waarna deze meegaf richting handvat, en koelvloeistof/lucht via het slangetje wegspoelde. Uiteraard het peil in het reservoir in de gaten houden en tijdig bijvullen.

Dit vervolgens ook herhaald op de ontluchtingsventielen van de remklauwen. Maar het lijkt er op dat ik op de een of andere manier er niet alle lucht uit krijg, of juist valse lucht aantrek.

Doe ik iets verkeerd? Heb er ondertussen al een halve liter remvloeistof doorheen gejaagd B| (Weet ik in ieder geval dat alles verwisseld is _O-)
 
Zou goed moeten zijn als ik je methode lees. Vind de rem ook sponzig aanvoelen bij de mijne (was ook bij mn 07 zx10 trouwens, daar heb ik een brembo rcs 19 pomp geplaatst om er vanaf te zijn) Wat nog wel eens wil helpen is om na ontluchten de hendel een nacht aangetrokken te laten staan met een tiewrap oid.

Grtz,fRank
 
De hendel een nacht laten staan werkt vaak wel.

Maar vergeet niet dat het nu ook al 14 jaar oud is.
Ik denk dat een rem revisie doeltreffender is.

Eventueel even ontluchten met de hendel op zijn grootste stand dan maak je een langere slag.
 
Ah bedankt voor de feedback!
Dacht misschien toch iets over het hoofd te zien of misschien iets fout te doen, maar zag het gewoon niet. Vanochtend leek ik wel meer tegendruk te hebben, maar toch nog alles nagelopen om te zien of er wellicht toch nog ergens lucht in zat. Dit keer door meteen ieder ventiel met het voorgeschreven aanhaalmoment dicht te draaien alvorens verder te gaan. Dacht op de een of andere manier misschien valse lucht aan te trekken. Maar heb nu nog steeds dat "soppige" gevoel. Heb er vanochtend na het ontluchten nog wel een stukje mee gereden, maar het remmen voelt niet volledig.
Heb nu de hele middag de remhendel in de achterste stand vast gezet, dus zal zo eens kijken.

Nadeel is wel dat er eerst een halve meter zwarte slang aan die ontluchter zit. Als het dadelijk nog niet goed is haal ik nieuwe remvloeistof (want heb er al een halve liter doorheen gejaagd) en een geheel transparante slang, dan kan ik toch wat beter zien of er meteen lucht uit het ventiel komt, of dat het lucht is wat nog in de slang zat (of door te wisselen naar een ander ventiel).

Snap er werkelijk niets van...
 
Ik ben net even met de motor nieuwe remvloeistof gaan halen en meteen even langs de motorgarage hier in de buurt gereden om een ontluchtingsslang/ systeem te halen, denk probeer anders eens wat anders. Meteen aan die monteur daar gevraagd wat er aan kan schelen. Hij kneep een keer in de remhendel en zei: "hij bouwt gewoon druk op hoor, niets aan de hand"... Nou ik kan hem verzekeren dat dat niet zo is, want onder het rijden kon ik de remhendel helemaal tot het stuur inknijpen en nog stond ik niet stil.

Dus ga even helemaal opnieuw beginnen, maar nu meteen met een transparante slang!

Even om wat dingen uit te sluiten, de service handleiding spreekt van DOT-4 (weet ook niet beter dan dat) dus heb alle remvloeistof vervangen met dit (gehaald bij de automaterialen zaak):
1395644


Ik weet niet of het aan het ontluchtingsnippel van de hoofdcylinder kan liggen, deze zat helemaal dicht zoals ik eerder aangaf. Maar krijg het vermoeden dat deze misschien eens niet origineel kan zijn. Kan iemand mij hier misschien antwoord op geven? Dat zou dan wellicht kunnen betekenen dat hij misschien voor een reden dicht zat (wat even goed raar zou zijn).
Er is in ieder geval iets mee gebeurd, lijkt wel of die van een schade motor af komt die een paar keer over de kop getold is...

1395645
1395646


Nogmaals, deze zat dicht en was vrij hard om vrij te krijgen, heb deze uiteindelijk uitgeboord met de juiste diameter zodat hij overal weer vrij was, het grote gat aan de bovenkant met 2,5 á 3mm en het kleine gaatje onder de schroefdraad met 1,5 á 2mm. Bij het ontluchten laat hij remvloeistof door en stopt wanneer ik het ventiel weer sluit. Weet dus niet of deze wel origineel is of dat er verder iets in de werking mis kan zijn. :/

Edit:
Zojuist op de simpele manier ontlucht, dus zonder ontluchter maar met een transparante slang en een potje, zodat ik meteen vanaf het ventiel kan zien wat er gebeurd. Gewoon helemaal geen 0.0 lucht gezien, en met het ontluchten bouwt er gewoon een stevige en stabiele druk op. Er lijkt geen probleem te zijn, maar ben net even tanken, en remmen doet hij gewoon niet. Op een gegeven moment de hendel in de uiterste stand tegen het stuur aan, normaal trek je de motor dan de vering in en sta je stil, maar bleef gewoon nog een beetje door rollen... :X

Ventiel wat ik eerder aangaf kan het denk ik niet zijn, denk dat hij hier anders ook remvloeistof zou lekken en had dan wel lucht gezien met het ontluchten.
Misschien moet ik de focus gewoon even gaan verleggen en de remblokken eerst eens verwijderen. Probleem was er namelijk ineens bij het monteren van het wiel en de remblokken, dit terwijl het circuit van het remsysteem niet eens open is geweest. Al weet ik niet wat het kan zijn :(
 
Laatst bewerkt:
De nippel ziet er orgineel uit.
Zou ook sleutel 8 moeten zijn.
Maar inderdaad wel wat schade bovenop.

Maar ik vermoed dat je rempomp misschien aan revisie toe is.

Eventueel een 19mm van Braking oid op zetten, geeft meer gevoel met remmen dan de orginele 16mm.

Wat voor een remblokken heb je er in zitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan