Het zijspan café deel 4 ...Nog eentje dan!..

15 inch en autoband icm schommel, merk je de sporen wel redelijk goed.

Je gaat er echter wel steeds minder 'last' van krijgen, je gaat het vanzelf corrigeren op den duur (net als het trekken van het span). Zolang je je maar wel bewust bent van het feit dat je span soms wel een beetje wil slingeren in geval van extremen. Daar heeft een motorband zo goed als geen last van.

Als ik hier op een bepaald stuk provinciale weg in wil halen dan slingert de handel nogal doordat er vrij forse richel in het midden ligt.
 
15 inch en autoband icm schommel, merk je de sporen wel redelijk goed.

Je gaat er echter wel steeds minder 'last' van krijgen, je gaat het vanzelf corrigeren op den duur (net als het trekken van het span). Zolang je je maar wel bewust bent van het feit dat je span soms wel een beetje wil slingeren in geval van extremen. Daar heeft een motorband zo goed als geen last van.

Als ik hier op een bepaald stuk provinciale weg in wil halen dan slingert de handel nogal doordat er vrij forse richel in het midden ligt.
Ik rij hier momenteel met een zijspan dat helemaal origineel staat , NIET TE DOEN !!
moet er wel bij vertellen dat hij met een "Toe-inn" staat van ongeveer 10-12 cm en een voledige breedte van + 2M wat ENORM is , verleden week een kleine poging gewaagd om het geheel enkele cms korter bij te zetten , maar tevergeefs , heb de handdoek in de ring gegooid , we zullen op Roger Enigma moeten wachten :)
 
Is ook zo , een naafbesturing heeft geen last van spoorvorming .... of het moet echt extreem zijn ..
een autoband heeft ook veel meer grip op de weg dan een motorband die rond staat en verslijt ook veel minder rap ,als hij in een schommelvork zit zet de autoband hem scheef in de bochten en is de grip weer wat minder )
een motorband stuurt misschien een ietje gemakkelijker (? ) maar weegt dit af tegenover al het vorige ?

Ja. Bij mij zeer zeker. Het gaat mij om rijplezier en dat heb ik veeeeeeeeeel meer met een scooterachterband voorop dan met een autoband. Daarbij, een autoband kost €45, een scooterachterband € 70. Dus waar praten we over. Want met die scooterband rijd ik gewoon ook 8000km. En als ik er 8k mee rijd, zijn er anderen die er makkelijk 20k mee rijden............
 
Ik rij hier momenteel met een zijspan dat helemaal origineel staat , NIET TE DOEN !!
moet er wel bij vertellen dat hij met een "Toe-inn" staat van ongeveer 10-12 cm en een voledige breedte van + 2M wat ENORM is , verleden week een kleine poging gewaagd om het geheel enkele cms korter bij te zetten , maar tevergeefs , heb de handdoek in de ring gegooid , we zullen op Roger Enigma moeten wachten :)

mijn span is ook 2 mtr en een toespoor van 3 a 3,5 cm. nergens last van en mijn banden worden nauwelijks warm. voor en op het span 145, achterwiel 165 breed
 
10-12cm?? Wat voor span is dat dan?
e9acut.jpg

denk dat het vooral gedaan is omdat er ook nog zijkoffers op moeten ..
maar binnen enkele maanden komt het allemaal goed hoor*O*
 
Ja. Bij mij zeer zeker. Het gaat mij om rijplezier en dat heb ik veeeeeeeeeel meer met een scooterachterband voorop dan met een autoband. Daarbij, een autoband kost €45, een scooterachterband € 70. Dus waar praten we over. Want met die scooterband rijd ik gewoon ook 8000km. En als ik er 8k mee rijd, zijn er anderen die er makkelijk 20k mee rijden............
70 € voor een band is inderdaad geen geld ...
 
Stuurt een heel stuk lichter als een autoband, je contactvlak is veel kleiner. Daar was ook de vraag: lichter sturen. Wat slijtage betreft zeker de helft tot 70% harder slijten als een autoband. Veiligheid bij nat wegdek deels afhankelijk van je rijstijl. Hier komt weer het contactvlak bij kijken ( minder grip)en dus minder waterafvoer. Gebruik zelf momenteel zo'n Pirelli die er overigens strak op gaat, is zeker geen ruime slappe band.
 
Stuurt een heel stuk lichter als een autoband, je contactvlak is veel kleiner. Daar was ook de vraag: lichter sturen. Wat slijtage betreft zeker de helft tot 70% harder slijten als een autoband. Veiligheid bij nat wegdek deels afhankelijk van je rijstijl. Hier komt weer het contactvlak bij kijken ( minder grip)en dus minder waterafvoer. Gebruik zelf momenteel zo'n Pirelli die er overigens strak op gaat, is zeker geen ruime slappe band.
Deels met je eens. Ik heb ruim geexperimenteerd. De (natte) grip, met name met remmen is sterk afhankelijk van de vorm van het profiel. Hoe dwarser het profiel op de rijrichting loopt, hoe minder grip. Ik heb met mn 14" scooterachterband gemiddeld niet minder rubber op de weg dat met een autoband. Het rubber is wel veel zachter dan van een auto, dus ik denk dat ik per saldo meer grip heb. Wie mn span kent, weet wel wat ik met grip bedoel.
 
e9acut.jpg

denk dat het vooral gedaan is omdat er ook nog zijkoffers op moeten ..
maar binnen enkele maanden komt het allemaal goed hoor*O*
Als ik zo de achterste bevestiging (beneden) van je span bekijk kan ik niet zeggen dat dat er lekker solide uitziet.
 
Bij mij komt de naam Verstegen op als ik het zo zie. O-)
Is een vertekend beeld hoor , zitten geen klemmen op die kunnen torderen ....
maar het is een feit dat het er een beetje iel uitziet , was ook mijn idee toen ik hem eerst zag maar wil daarom niet zeggen dat het niet sterk genoeg zou zijn .....goed aangebouwd is hij niet , dat is een feit en ik weet niet waar hij aangebouwd zou kunnen zijn , het is wel een Belgisch span van de kanten aan de Franse grens en er heeft een Hannegan dealer in die buurt gezeten maar ik kan hem niet terugvinden ( bestaat niet meer )
 
Dat bovenste achterste punt; waarom met een 3 keer gebogen strip?? Daar trek je toch een mooi buisje naar toe? Dit geeft nauwelijks extra stijfheid in de richting waar het voor bedoeld is.
 
Niet sterk genoeg als in t zal niet direct afbreken, maar de krachtlijnen lopen zo onlogisch dat t onmogelijk een stijf en stabiel geheel kan zijn.
Maar dat heb je zelf ook al wel gezien.
Dus ik denk dat t een heel verstandige keuze is om m een tijdje bij Roger neer te zetten
 
Dat bovenste achterste punt; waarom met een 3 keer gebogen strip?? Daar trek je toch een mooi buisje naar toe? Dit geeft nauwelijks extra stijfheid in de richting waar het voor bedoeld is.
Dat stripje is alleen om het subframe omhoog te houden. Daar achter zit de schoorstang. Het toespoor zou je eigenlijk rijdend moeten meten. Ik vermoed dat het rijdend terugloopt naar de 4cm doordat de achterkant indraaid.
Het geeft mij wel een prettig gevoel dat ik mijn subframe veel te zwaar maak.
Ik blijf me bij die Amerikanen ook verbazen over de halve stangkoppen die ze gebruiken, geen kogels of gaffels maar een bout die het bij elkaar moet houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan