Het zijspan café deel 4 ...Nog eentje dan!..

al weer een paar dagen thuis van een trip naar de noordkaap, ca 8500 km. wel 2 banden versleten (1 op vakantie vervangen) oorzaak los gelopen cardan. nu weer bezig alles na te lopen en dan weer de draad oppakken
 
Toevallig.. ik kwam er van de week achter dat ik de borgmoer mis.. ben nieuwe aan het regelen.
 
Ik ben vandaag samen met Liesje een rondje wezen zwabberen, daarbij weer eens op een oldtimer trekker treffen terecht gekomen, die heb je heel veel hier in de buurt. Nu komen daar ook altijd liefhebbers van andere zaken dan alleen trekkers op af, oude techniek trekt goed volk.
Ook een demonstratie van ploegen met paarden staan te bekijken. Prachtig dat samenspel van mens, machine en dier.
Ik heb als jongetje van 5 nog op de eg gestaan achter de paarden terwijl mijn opa (ouwe Zeeuwse boer) de paarden aan het mennen was. Nostalgische gevoelens!
 

Bijlagen

  • IMG_20190623_152317.jpg
    IMG_20190623_152317.jpg
    388,2 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20190623_152309.jpg
    IMG_20190623_152309.jpg
    401,8 KB · Weergaven: 9
  • IMG_20190623_151725.jpg
    IMG_20190623_151725.jpg
    379,9 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20190623_151650.jpg
    IMG_20190623_151650.jpg
    326,2 KB · Weergaven: 11
Ik was gisteren in de garage aan het sleutelen met een gast van 14 die wil leren sleutelen. Dus voor mij mooi een reden om af en toe vooruitgang te hebben met m'n oudste 400tje.
Zit hij zo te kijken bij de schoorstangen van het span. En vervolgens begint hij een beschrijving te geven van hoe leuk een swenker is.
Ik zeg dus, jij hebt dat zeker gezien op YouTube bij Enzo Knol?
:Y
8-)
 
Jullie mening! voor mijn vrouw heb ik een oude GS 850 eml gekocht. er moeten nieuwe banden op.
Ik heb begrepen dat een autoband zwaarder stuurt als een motorband als voorwiel?
Mij maakt het niets uit en merk dat niet maar mijn vrouw is wat kleiner en niet zo sterk.
motorband of autoband. 15 inch uiteraard.
 
Een motorband stuurt beter, dan heb je veel minder last vd spoorvorming, of het dan echt minder zwaar stuurt?
Ik reed in Mn zijspan rijd altijd met een motorband voor erop.
 
Een motorband rijdt beter, lichter en minder last van spoorvorming. Het nadeel is dat hij sneller slijt en dan gaat hij zich weer gedragen als een autoband.
 
Op een 15 inch EML velg kan je geen 15" motorband leggen. Die is te groot en ligt los om de velg. Het klinkt heel raar, maar een 15" motorband is net iets groter dan een 15" autoband en een EML wiel is gemaakt met een autovelg.
 
Op een 15 inch EML velg kan je geen 15" motorband leggen. Die is te groot en ligt los om de velg. Het klinkt heel raar, maar een 15" motorband is net iets groter dan een 15" autoband en een EML wiel is gemaakt met een autovelg.
van daar dat er een binnenband in zit. ik denk dat ik er een autoband ga monteren. stuk goedkoper en als het niet bevalt dan kan ik er als nog een motorband zetten (uiteraard weer met binnenband). of raad jij de binnenband af @leotje60 ?
 
Ik zou bijna zeggen die krijg jij niet gecentreerd op de velg dus zou gaan hobbelen. Maar ik kan er volledig naast zitten!
 
Ik had een Dunlop scooterband op mijn EML velg. Over een periode van weken verloor hij wel wat druk. Hij ging ook eigenlijk te makkelijk op de velg. Maar ik heb hem wel opgereden. Een autoband zit wel wat lekkerder.
 
Ik hoor de discussies al jaren. Iets gemakkelijker sturen en minder gevoelig op ribbels maar ook sterk verminderde grip en remvermogen op het smallere bandje. Ik vind zelf eigenlijk met de grote wielenspannen een ronde band voorop en met de aangepaste spannen (14/15") een autoband het advies. Mijn eigen EML-RS heeft verdacht weinig last van spoorgevoeligheid met de autobanden rondom dus ik heb het nooit gemist, dit span heeft ook een naafbesturing die volgens mij ook al wat minder gevoelig is ervoor. Op een span met een gewone of schommelarm treedt misschien wat meer gevoeligheid op. Ik heb op mijn vorige span (r100RT met dneprbak op normale wielen) wel eens block-K voor gezet maar dat vond ik toch echt wel wat minder sturen.
 
Ik hoor de discussies al jaren. Iets gemakkelijker sturen en minder gevoelig op ribbels maar ook sterk verminderde grip en remvermogen op het smallere bandje. Ik vind zelf eigenlijk met de grote wielenspannen een ronde band voorop en met de aangepaste spannen (14/15") een autoband het advies. Mijn eigen EML-RS heeft verdacht weinig last van spoorgevoeligheid met de autobanden rondom dus ik heb het nooit gemist, dit span heeft ook een naafbesturing die volgens mij ook al wat minder gevoelig is ervoor. Op een span met een gewone of schommelarm treedt misschien wat meer gevoeligheid op. Ik heb op mijn vorige span (r100RT met dneprbak op normale wielen) wel eens block-K voor gezet maar dat vond ik toch echt wel wat minder sturen.
Is ook zo , een naafbesturing heeft geen last van spoorvorming .... of het moet echt extreem zijn ..
een autoband heeft ook veel meer grip op de weg dan een motorband die rond staat en verslijt ook veel minder rap ,als hij in een schommelvork zit zet de autoband hem scheef in de bochten en is de grip weer wat minder )
een motorband stuurt misschien een ietje gemakkelijker (? ) maar weegt dit af tegenover al het vorige ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan