Het zijspan café deel 3 ...Nieuwe ronde!..

Hoe veel ga je eigenlijk gebruik maken van die toerenregeling? Ik verleg bijna nooit de snaar, alleen bij de gatenzaag.
Het zal vast wel moeten volgens het boekje, maar de praktijk is toegeeflijker.

Ik ben daar redelijk trouw in. Hoe groter de boor, des te lager het toerental. En inderdaad met gatenzagen..

Inmiddels een model van Huvema gevonden die eigenlijk wel voldoet. Ff nadenken nog. 2de hands kom je vaak heule grote tegen, maar daar heb ik geen plaats voor.
 
Ik heb er weer 1 in de categorie durf te vragen. Heeft iemand toevallig het scharnier liggen zoals op de foto ?
Is gebruikt door EML op de 1e generatie GT zijspannen (voordat ze naar die grote enkele overstapten) Is gefabriceerd door Carmat maar helaas niet in in productie of op voorraad bij beide bedrijven.
 

Bijlagen

  • EML-GT2-Scharnier.jpg
    EML-GT2-Scharnier.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 25
Kijk even in de rvs bootbeslag hoek, daar maak je de meeste kans denk ik.
Exact dezelfde zul je overigens alleen tweedehands gaan scoren ben ik bang.
Of je moet hem door een handige aluminium lasser laten namaken. Het stelt niet heel veel voor.
 
Ik heb er weer 1 in de categorie durf te vragen. Heeft iemand toevallig het scharnier liggen zoals op de foto ?
Is gebruikt door EML op de 1e generatie GT zijspannen (voordat ze naar die grote enkele overstapten) Is gefabriceerd door Carmat maar helaas niet in in productie of op voorraad bij beide bedrijven.

Oh ben jij dat !? Zag op een ander medium deze foto's ook voorbij komen.;)
 
In RVS kan je heel goed draadeindjes inlassen en daarna onzichtbaar glad polijsten. Net als het vullen van de oude gaatjes in de polyester bak. Dan ben je vrijer in de keuze van scharnieren.
 
Vandaag iets geks meegemaakt. Ik had een pakkingtrekker nodig en omdat de mij toegestuurde niet paste in mijn (uiterst beperkte) technische beleving heb ik commentaar geleverd.
Waar gaat het om.
Wanneer je oude pakkingringen uit de bus wilt trekken, dan gebruik je een pakkingtrekker. Ik weet het, sommige mensen willen dat stuk gereedschap niet aanschaffen en draaien een schroef in de pakkingring en trekken die er vervolgens uit met een tang.
Maar goed, ik wil met een een flexibele pakkingtrekker werken.
En wat mij nu zo verkeerd over kwam was de winding van de staaldraad. Wanneer je de zaak belast zal de staaldraad zich willen afwikkelen in plaats van zich vast te zetten. Dat dit product op diverse sites met dezelfde winding wordt aangeboden brengt mij overigens wel aan het twijfelen.
Een 'kleine' bijkomstigheid was dat deze trekker wordt aangeboden voor pakkingkamers 10-13mm terwijl de spiraal zo off-set staat dat een kamer van 10mm nauwelijks haalbaar is.
IMAG0815.jpg
 
Lijkt wel een onhandige kurkentrekker.
Ik moest trouwens even nadenken over wat je bedoeld met een pakking trekker, volgens mij bedoel je een keerring trekker.
 
Het is geen keerring trekker. Dat is een soort haak/hefboom.
Dit is iets uit de bootjes wereld. Ze noemen het een stopbus pakking trekker. Nooit van gehoord en ik zie er ook geen toepassing voor. Ik weet nu wel wat een stopbus pakking is, zulk lomp werk is niets voor mij.
 
Stopbuspakkingen worden veel in de industrie gebruikt als asafdichting van pompen ed. Is speciaal soort vierkant koord die je en precies op maat moet snijden en op de juiste manier af moet snijden om een goede afdichting te krijgen. Moet met de pakking drukker op de juiste voorspanning gezet worden. Zeker niet te strak anders verbrandt de stopbuspakking
 
Stopbuspakkingen worden veel in de industrie gebruikt als asafdichting van pompen ed. Is speciaal soort vierkant koord die je en precies op maat moet snijden en op de juiste manier af moet snijden om een goede afdichting te krijgen. Moet met de pakking drukker op de juiste voorspanning gezet worden. Zeker niet te strak anders verbrandt de stopbuspakking
Helemaal correct.
 
Het is geen keerring trekker. Dat is een soort haak/hefboom.
Dit is iets uit de bootjes wereld. Ze noemen het een stopbus pakking trekker. Nooit van gehoord en ik zie er ook geen toepassing voor. Ik weet nu wel wat een stopbus pakking is, zulk lomp werk is niets voor mij.
Dat lompe valt best mee. Ik ben stopbussen tegengekomen bij assen van 6mm doorsnede.
 
Even een technisch gebeuren wat niks met zijspannen te maken heeft.

Omdat het 'plakseizoen' weer is begonnen, zijn wij deze tijd van het jaar veel bezig met het aanbrengen van glasvlies en weefsel. Ik heb hiervoor een waterbak waar we voorgelijmd weefsel door halen, waardoor de lijm geactiveerd wordt. Supersnel, en echt, superstrak materiaal. Komt van Systexx.com.
Nu heb ik op die waterbak een mechanische teller. Nadeel van die teller is dat ie niet optelt. Je zet de teller op nul, trekt een baan door de bak, snijd de baan op lengte af, en dan zet je de teller weer op nul
e082ae47-14f9-4257-be75-1c2d9941b88e.jpg


Nu is er een systeem, althans dat komt op de markt, wat werkt met een digitale teller, in combinatie met een magneetstrip op de rol waar het materiaal op afrolt. Een beetje zoals een fietsomputertje werkt. Voordeel hiervan is dat het nauwkeurig is, en dat het de lengtes optelt. Dan kun je aan het eind van de rol 30 of 50 meter) nog zien of er nog genoeg lengte opzit voor die laatste baan. En dat scheelt weer in afval, kostprijs etc. Nu wil ik dat systeem dus hebben.

8cfbeaf1-4535-4d2e-ba26-7c275a0b3619.jpg
97726d4c-4bab-47dd-9ca7-7506bbee73a9.jpg


En nog een linkje voor wat bewegende beelden

 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande informatie heb ik van een studiegenoot van mij, die in dienst is van de duitse firma Systexx. En hij heeft me die fotos gestuurd. Ik heb hem om nadere informatie gevraagd, merk, type etc. Ik hoef dat ding niet via twee tussenstations want die verdienen al genoeg aan SchilderTERMAAT.
Ik wil dat ding zelf op mn bak schroeven. Ook willen ze er dan een nieuwe deksel bij verkopen, want daar zit een aanpassing op (zie de tweede foto, die driehoek). Die zorgt ervoor dat het materiaal goed aanligt tegen de rol. Maar zo'n stukkie aluminium ga ik niet kopen, dat is me de eer te naO-).

Kern van het probleem is echter dat mijne maat, studiegenoot, bijnavriend, die informatie niet mag (wil) geven. Hij wil volgend jaar een Volvo XC90, en die krijgt ie niet als hij Arjan ter Maat van alle informatie verstrekt waardoor voor de handel zichzelf in de voet schiet.

Dus nu to-the-point: wie heeft er kennis van zo'n systeem, en waar haal ik het vandaan. Of, waar Google ik op. Ik ben al wel wat bezig geweest

Measuring Systems (Battery-Powered)

Maar ik kom er niet helemaaluit nog. Wie weet? Voor de tip die leid naar de oplossing stel ik eeuwige roembeschikbaar, en een gesingeerde foto van mijn zijspan! :}
 
Ik heb het hier even nagevraagd bij mijn grafische huisgenoot/vrouw
zij kent dit systeem helaas niet hun gebruikte digitale printers die een code achterlieten op het laatste printwerk, en bij een volgende klus al aangaven of hte nog met deze rol ging lukken, helaas
 
Ik snap niet waarom die mechanische teller op nul moet (of gaat) na 1 baan? Mij lijkt dat hij gewoon door telt, of dat dit eenvoudig te maken is. Of is hij sowieso niet nauwkeurig genoeg?
 
En wat te denken van een oude landmeter met zo groot wiel erbij zetten ergens? Dan gaat de oude steeds op 0 en de landmeter telt lekker door :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan