Het Yamaha XJ6 Diversion topic

Is er behoefte aan een Yamaha XJ6 Diversion topic?


  • Totaal aantal stemmers
    4
  • Opiniepeiling gesloten .

Drieske81

Die hard MF'er
Lid geworden
16 okt 2009
Berichten
528
Waarderingsscore
174
Locatie
Briltil
Ik vroeg mij af, of er hier interesse voor een Yamaha XJ6 (Diversion, Diversion S en Diversion F) topic is? De XJ600 heeft een eigen topic, de XJ6 naked heeft een eigen (doodgebloed) topic, maar volgens mij is er geen topic voor de Diversion modellen van 2009 tot 2016. Volgens mij zijn er genoeg van verkocht en rijden er nog genoeg van rond.

Stemmen graag!
 
Ja, nou kijk, ik heb zelf zo'n motor niet, maar ik juich elk initiatief om een waardevol topic met nuttige info te openen toe! :t *O*
 
Weliswaar ook geen diversion owner. Wel ook een Yamaha (fjr 1300) in de garage staan. Maar een groot liefhebber van de merk en type gerelateerde topics. Dus ik stem voor, kan er alleen bar weinig aan bijdragen...
Overigens ben ik erg benieuwd hoe de Yamaha bevalt ook in vergelijking met je voorgaande fiets.
 
Weliswaar ook geen diversion owner. Wel ook een Yamaha (fjr 1300) in de garage staan. Maar een groot liefhebber van de merk en type gerelateerde topics. Dus ik stem voor, kan er alleen bar weinig aan bijdragen...
Overigens ben ik erg benieuwd hoe de Yamaha bevalt ook in vergelijking met je voorgaande fiets.
De parallel twin van de Honda CB500X is een prima blok, maar maakt wel erg veel toeren en het geluid in hoge toeren vond ik storend. Daarnaast mist het blok pit om makkelijk in te halen op de auto- en snelwegen. De zit was zeer comfortabel, maar de turbulentie rondom de helm was waardeloos. Qua stuurgedrag een prima fiets, erg lichtvoetig.
De Yamaha heeft een heerlijk soepel blok en voor een 4 cilinder best een lineaire vermogensafgifte. De zit is iets actiever/sportiever (pluspunt), maar voor mijn lengte is de kniehoek enig zins aan de krappe kant. Ik heb dan ook andere voetsteunen (Puig Sport) besteld. De buddyseat is niet slecht, maar had iets breder gemogen en qua padding iets dikker gemogen. Qua windbescherming valt het mij niks tegen, in ieder geval geen turbulentie. Als het goed is, krijg ik vandaag een Fabbri double bubble windscherm binnen. Vind ik qua looks mooier en mogelijk een iets betere stroomlijn. Het enige wat mij tegenvalt in vergelijking met de Honda, de bak... kolere, wat heeft Honda dit dan goed voor elkaar. Bij Honda is het schakelen als een warm mes door de boter, zo ontzettend soepel. Bij de Div voel je een lichte weerstand / een klik. Schakelt zeker accuraat, maar 100 punten soepel is het niet. Goed, dat wist ik na de proefrit al en dit kwam ook terug in meerdere reviews van de XJ6.
Al met al ben ik meer dan tevreden met mijn Yamaha en die gaat dan voorlopig ook niet meer weg :) Naast andere voetsteunen en het windscherm, heb ik reeds andere knipperlichtglaasjes (witte ipv oranje), Harri's Performance handvatten (weg met de handvat verwarming, meuk) en ik heb een zeer nette set SW-Motech Blaze zadeltassen met steunen op de kop kunnen tikken.
 
In 2009 hebben "we als XJ6 diversion rijders" intrek genomen bij het XJ6 topic, waar beide (N en S) en later alle 3 (N, S, en F) de varianten langskwamen. Maar het originele groepje werd langzaamaan kleiner.
Ik heb de mijne nog (in 2009 nieuw gekocht) en met 65000km op de teller kan ik zeggen dat het een probleemloze motor is gebleken. Enige defect dat ik heb gehad is een remlichtschakelaar.

De eerdere generatie (XJ600 Diversion) heeft (ook) een eigen topic. maar daar zitten niet zo veel XJ6-ers geloof ik
 
Laatst bewerkt:
In 2009 hebben "we als XJ6 diversion rijders" intrek genomen bij het XJ6 topic, waar beide (N en S) en later alle 3 (N, S, en F) de varianten langskwamen. Maar het originele groepje werd langzaamaan kleiner.
Ik heb de mijne nog (in 2009 nieuw gekocht) en met 65000km op de teller kan ik zeggen dat het een probleemloze motor is gebleken. Enige defect dat ik heb gehad is een remlichtschakelaar.
Bestaat dat topic nog? Ik kon enkel en alleen een topic vinden over de oude Div en 1tje van de N.
 
ja, dat is het XJ6 Naked topic, maar in de praktijk zat iedereen met een XJ6 daarin. Er is technisch ook geen verschil tussen die motoren, alleen het plastic en de kleuren.
 
ja, dat is het XJ6 Naked topic, maar in de praktijk zat iedereen met een XJ6 daarin. Er is technisch ook geen verschil tussen die motoren, alleen het plastic en de kleuren.
Die is inderdaad een beetje doodgebloed... Was er geen interesse meer? Wat mij betreft mag dat topic ook nieuw leven in worden geblazen, de verschillende uitvoeringen zijn idd op Tupperware na, gelijk.
 
Geen idee waarom het is doodgebloed. Ik denk omdat men toch "verder gaat". Dus een ander model koopt en dan niet meer blijft plakken. Zo verdwijnt de kerngroep uit zo'n topic. De opvolger (als je het zo kan noemen) is een echt ander model geworden (MT07 en Tracer700) en daarmee is er een eind gekomen aan de Yamaha 4 cilinder 600cc's (FZ6, XJ6 en R6 zijn er allemaal niet meer), dus die doelgroep zit ook niet in het topic. Bij modellen als de V-strom, Versys, R####GS etc zie je dat wel, die generaties zitten allemaal in dat topic. De XJ6 is maar een jaar of 5 gemaakt.

En er gaat ook niet echt stuk bij allemaal, dus geen "hoe fix ik dit" vragen en "McGyver zo dit en dat zodat ie niet affikt" how-to's.
 
de Div voel je een lichte weerstand / een klik. Schakelt zeker accuraat, maar 100 punten soepel is het niet. Goed, dat wist ik na de proefrit al en dit kwam ook terug in meerdere reviews van de XJ6.
Al met al ben ik meer dan tevreden met
Hahaha dat is wel herkenbaar, toen ik de FJR net had moest ik ook wennen aan de 'lompe' bak qua schakelen.
 
Hahaha dat is wel herkenbaar, toen ik de FJR net had moest ik ook wennen aan de 'lompe' bak qua schakelen.
Haha lomp is dat ding zeker. Goed, bak schakelt wel precies en neutraal is blindelings te vinden. Misschien moeten ze eens buurten bij hun collega's van Honda, kunnen ze vast nog wel iets van leren.
 
Denk dat het op de nieuwere types al een stuk beter zoniet opgelost is. Heb op zowel op de laatste als de vorige versie van de MT-10 gereden tijdens testdagen bij Gebben en dat schakelde voortreffelijk.
 
Denk dat het op de nieuwere types al een stuk beter zoniet opgelost is. Heb op zowel op de laatste als de vorige versie van de MT-10 gereden tijdens testdagen bij Gebben en dat schakelde voortreffelijk.
Ze kunnen het dus nu wel... Dan vind ik, dat ze een terugroepactie uit moeten voeren en kostenloos deze bakken onder handen moeten nemen 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan