Het YAMAHA WR/YZ-(F) Enduro, Cross en Supermoto Topic Deel 3

Hallo mede Yamaha rijders.

Ik ben Sinds enkele maanden in het bezit van een WR450F uit 2007. Heb altijd veel ge- mountainbike-d maar heb geen zin meer in het trappen!

De motor is nog niet helemaal naar mijn zin. Er moet nog wel een stickerset erop. Er zitten al wel nieuwe banden op waarmee ik wat beter op de weg kan rijden. Ook een nieuwe frontje en een digitale toerenteller / dagteller.


Groeten
Beusman
full
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen,

Sinds kort ben ik eigenaar geworden van een WR426 uit 2002.
Met nog geen 5000 km. en nog volledig origineel.
028800BC-FB6D-4768-ABD1-B4CF4703A526.jpeg

Nu heb ik een extra set wielen gekocht, passend op een WR450.
Is hier toevallig iemand die weet of dit passend is, of dat ik de afstandbussen nog moet aanpassen..?

Verder nog mensen die goede aanpassingen weten voor de 426?
Ik heb al wel een andere uitlaatdemper besteld, verder qua uiterlijk zo veel mogelijk standaard laten.
 
Goeie tip!
Heb dit kunnen vinden; LINK

Wielen komen uit een 2007 450, en komen dus in een 2002.
Begrijp ik goed dat het voorwiel wel zou moeten passen, en het achterwiel enige aanpassing nodig heeft?
Morgen maar eens proberen...
 
Wanneer heeft een WR450F wat serieuzer onderhoud (revisie) nodig? Model 2004 en ca 8000 km gelopen.

Ik ervaar geen problemen, loopt en start goed en geen overmatig olieverbruik. Reden van de vraag is deelname aan een offroadtrio van ruim 2000 km van Griekenland naar Croatie later dit jaar.
 
Wanneer heeft een WR450F wat serieuzer onderhoud (revisie) nodig? Model 2004 en ca 8000 km gelopen.

Ik ervaar geen problemen, loopt en start goed en geen overmatig olieverbruik. Reden van de vraag is deelname aan een offroadtrio van ruim 2000 km van Griekenland naar Croatie later dit jaar.
Je begrijpt dat niemand je een garantie gaat geven dat je die 2000km makkelijk haalt.
Er zijn er vele die met die km-stand (draai uren is een betere indicatie) allang een revisie gehad hebben.

Je investeert in een vakantie die je ws enkele duizenden euro`s kost.
Is er een back-up in de vorm van een reserve motor?
Of ga je het risico nemen dat je uitvalt door een kapotte motor en je vakantie naar de knoppen is?

Onderweg zal je ook het nodige onderhoud uit moeten voeren, oliewissel, luchtflter etc.

Voor zo`n vakantie en onbekende onderhoudshistorie zou ik het zekere voor onzekere nemen en het blok laten reviseren.
 
Ik heb de WR al 5 jaar, en weet zeker dat er ook daarvoor heel goed voor hem gezorgd is. 2000 km is best een stuk, maar ik heb hem nu eenmaal. Niet zoveel zin om iets anders te kopen, juist omdat ik nu weet wat ik heb, en de garage vol is.

Ik heb een XT-600 tenere gehad, maar dat vond ik juist weer niet speels genoeg. Met offroad ritten is zon ding gewoon te zwaar voor een beginner.

Het is wel waar, die formule waarmee je het aantal motoren kunt bepalen wat je nodig hebt. N+1
 
Het blijkt dat de velgen niet helemaal ready-to-go zijn. Ik gok dat het een projectje was, welke nog niet helemaal afgemaakt is.
Origineel zijn het velgen uit een SV650, waarbij de lagers uiteraard heel anders zijn dan bij de WR.
Qua breedte gaat het allemaal wel passen, met de uitlijning van de remschijven en ketting. Dit is al aangepast door de vorige eigenaar.

Nu ben ik op zoek naar goed passende lagers, maar dit lijkt nog best lastig!
Ik wil graag de originele assen gebruiken, welke een diameter hebben van 22mm (achter) en 20mm. (voor).

Dit komt neer op de volgende maten;
D55 mm. - d22 mm. (achtertandwielnaaf)
D47 mm. - d22 mm. (achterwiel, 2x)
D40 mm. - d20 mm. (voorwiel)
Maar deze maten kan ik werkelijk nergens vinden..!

Zou dit ook mogelijk zijn?;
55/30, met een afstandbus van 30/22
47/30, met zo'n zelfde afstandbus
42/20 en een milimeter uit de velg draaien..?

Ik hoor graag of jullie hier andere ideeën over hebben...

Ik heb de WR al 5 jaar, en weet zeker dat er ook daarvoor heel goed voor hem gezorgd is. 2000 km is best een stuk, maar ik heb hem nu eenmaal. Niet zoveel zin om iets anders te kopen, juist omdat ik nu weet wat ik heb, en de garage vol is.

Ik heb een XT-600 tenere gehad, maar dat vond ik juist weer niet speels genoeg. Met offroad ritten is zon ding gewoon te zwaar voor een beginner.

Het is wel waar, die formule waarmee je het aantal motoren kunt bepalen wat je nodig hebt. N+1

Ik zou ook zeker niet voor een XT gaan, inderdaad te lomp met zo'n off-road vakantie.

Maar qua onderhoud zou je kunnen denken aan een nieuw zuigertje. Laat dan gelijk de speling op je big-end even checken.
8000 km. kun je grofweg omrekenen naar 160 á 170 uur. Dit is al wel een reden om (preventief) onderhoud te plegen.
 
Wanneer heeft een WR450F wat serieuzer onderhoud (revisie) nodig? Model 2004 en ca 8000 km gelopen.

Ik ervaar geen problemen, loopt en start goed en geen overmatig olieverbruik. Reden van de vraag is deelname aan een offroadtrio van ruim 2000 km van Griekenland naar Croatie later dit jaar.

Dit valt en staat ook bij jouw rijstijl, als jij rustiger rijdt zal uiteraard ook alles langer meegaan, ben je nogal van het gas dan zal het wat eerder zijn.

Maar zoals bartos al zei, ga voor een nieuwe zuiger, controleer de kleppen en als ze dan toch bezig zijn laat je het big end controleren. Kost misschien wat meer maar het is altijd goedkoper dan wanneer de gehele ijzerwinkel door je blok vliegt. Ook al blijft het een mechanische sport en kan het altijd zomaar gebeuren.

Ik heb namelijk met 7000 km op mijn 2009 wrf een algehele revisatie moeten doen, doordat de nokkenasketting een tandje oversloeg en mijn zuiger de kleppen wel van heel dichtbij zag, dusja shit can always happen
 
Hallo allemaal :).

Ik ben via (in)ruil in het bezit gekomen van een WR426 uit 2002. Het ding loopt wel, maar heeft wat issues, en die wil ik stapsgewijs oplossen.

De voornaamste issue waar ik nu naar moet/wil kijken is dat hij soms kut loopt. Wat bedoel ik met soms: Hij is dikke prima te starten, en loopt na een paar seconden choken netjes stationair. Volgas zonder last gaat ook prima. Ga ik er op rijden echter, is alles vanaf 1/4 tot 3/4 gas compleet kut. Heel veel bokken en stotteren. Geef ik daarentegen vol gas... dan gaat hij er zonder bókken vandoor als een raket en dan bedoel ik ook echt rot hard. Ding is enorm veel krachtiger dan ik van mijn Transalp gewend ben...

Maarja, continue volgas rijden is ook zo wat :).

Het blok heeft schade, dwz de koppelingsaansluiting is ooit deels weggeslagen door een gebroken ketting en gefixt met een soort gun gum. Ik moet het blok dus uiteindelijk opnieuw opbouwen... maar nu hij loopt hoop ik eigenlijk eerst dat bokken op te lossen, want dan kan ik er nog even mee spelen voor hij op de bank gaat.


Ik heb een hele werkplaats tot mijn beschikking, en reeds de sproeiers schoongemaakt, luchtfilter gewisseld voor een nieuwe (twin-air pre-oiled, net als de oude), tijdje op injector cleaner gelopen en wat met de luchtstelschroef gespeeld. Mocht allemaal niet baten. Volgas niks aan de hand, halfgas is bokken en stotteren.

Volgende stap is dan maar om de hele carb uit elkaar te trekken voor een ultrasoonbad... maar ik heb nog niet in de gaten hoe ik de gaskabels netjes verwijder (Haynes manual is besteld). Welke andere zaken kan ik nog checken om het voor nu even soepel te laten lopen?
 
kleppen stellen...
naks controleren..
:^


Dat bokken en stotteren deed mijn wr ook.
Je kan dat heel makkelijk verhelpen door de ondergrond van de wr te veranderen.
Je vergelijkt de wr met een alp, dat is zo`n beetje het verschil tussen een marathonloper en een 100meter sprinter.
De wr is gemaakt om in het terrein te presteren, de openbare weg geeft te weinig weerstand om hem lekker te laten lopen.
Rij er maar eens mee over de zandpaden, een wereld van verschil.
 
Gasnaald versleten, naaldgeleider uitgesleten.
De gasklep controleren op scheuren en of deze goed aanligt.
 
Dank voor alle tips :).

@Raymond W interessant punt, dat van die ondergrond. Heb nog niet de kans gehad het ding in het terrein te proberen (dichtstbijzijnde is mijn zelf uitgezette trainingsroute, maar die is 20min hiervandaan en het ding is momenteel op een kenteken na niet helemaal legaal op de weg). Zou het echt zo kunnen zijn dat een gebrek aan weerstand de motor bokkig doet lopen? Ik zie namelijk zat Youtube filmpjes van 'supermoto' uitvoeringen van de WR die op asfalt soepeltjes lopen.

Ik ga binnenkort de kleppen maar eens stellen dan, hopelijk is die manual er snel :).
 
Mijn wrf 450 uit 2008 met carbs nog. Heeft niet het bokken en stotteren totaal niet, zowel in sumo trim als met noppen. Ik zou het ook raar vinden als mijn motor dat deed.

Het is een hoog vermogen eencilinder en natuurlijk bokt een eencilinder, maar als ik gewoon constant gas rijdt, gaat hij niet stotteren of bokken oid.
 
Dat ontstuimige karakter was ik al voor gewaarschuwd en is logisch, maar hij moet wel gewoon soepel kunnen lopen. Momenteel voelt/klinkt het alsof er haperingen in de brandstoftoevoer zitten (of toch in ieder geval in de ontstekingsslag, dus het kan ook een kutte bougie zijn).

Bougie kost ook de wereld niet en kleppen stellen zal ook niet superveel werk zijn, issue is vooral dat ik hem niet echt legaal kan testen hier in de wijk. De demper mag de naam niet meer dragen en het ding kost je je trommelvliezen momenteel. Dat is het grootste probleem. Naast de kapotte km-teller, ontbrekende spiegels of raw's en het feit dat de noppen niet straatlegaal lijken te zijn. Er zit een kenteken op, maar da's dan ook alles :P.
 
Dat ontstuimige karakter was ik al voor gewaarschuwd en is logisch, maar hij moet wel gewoon soepel kunnen lopen. Momenteel voelt/klinkt het alsof er haperingen in de brandstoftoevoer zitten (of toch in ieder geval in de ontstekingsslag, dus het kan ook een kutte bougie zijn).

Bougie kost ook de wereld niet en kleppen stellen zal ook niet superveel werk zijn, issue is vooral dat ik hem niet echt legaal kan testen hier in de wijk. De demper mag de naam niet meer dragen en het ding kost je je trommelvliezen momenteel. Dat is het grootste probleem. Naast de kapotte km-teller, ontbrekende spiegels of raw's en het feit dat de noppen niet straatlegaal lijken te zijn. Er zit een kenteken op, maar da's dan ook alles :P.

ACH ik heb een demper van een yzf450, wat trouwens echt een aanrader is. Geeft je echt super vermogen maar houdt het volume binnen de perken. Voor de rest heb ik ook geen aanwijzers of spiegels. Als je het gewoon beschaafd houdt kan je best een rondje rijden. Je moet het alleen niet iedere dag proberen of als een idioot aan het gas gaan hangen in de woonwijk
 
De bocht vanuit het blok is inderdaad rossig, maar ik vraag me dan af of dat roest + modder is of niet. Zie foto.
 

Bijlagen

  • bocht.jpg
    bocht.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 17
Aangezien mijn handboek nog in de post onderweg is, iemand alvast tips/handleiding/foto's over het verwijderen van de carb voor een ultrasoonbadje? Ga ik gelijk de revisiekit gebruiken en het ding netjes maken. Ik kan de luchtfilterslang naar achter werken en dan krijg ik hem er wel tussenuit, maar ik kan niet vinden hoe ik de bedrading en gaskabels loshaal. Dan ga ik dat alvast aanpakken.

Kleppen stellen en bougie ook, moet alleen nog een bougiesleutel en voelerplaatjes regelen :D.
 
Heb kort na de aankoop van mijn Yamaha WR450F (model 2010) het probleem dat het voorlicht niet meer werkt. Vandaag nog eens gekeken wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Het lampje heb ik aan de batterij gelegd en is niet stuk. De stekker output van de lamp geeft 10 VAC op ralenti, bij meer gasgeven daalt het voltage naar 2 tot 3 VAC.
De batterij is pas vernieuwd en geeft gewoon 12 tot 12,9 VDC. Bij gasgeven/ralenti stijgt het voltage niet. De stator geeft 15 VAC tot 50 VAC bij wat meer gas. Ik vermoed dus dat het de gelijkrichter is die stuk is.

Iemand die misschien een vermoeden heeft van een andere oorzaak? Iemand een idee waar ik best de gelijkrichter koop aangezien de prijzen nogal verschillen?
 
Heb kort na de aankoop van mijn Yamaha WR450F (model 2010) het probleem dat het voorlicht niet meer werkt. Vandaag nog eens gekeken wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Het lampje heb ik aan de batterij gelegd en is niet stuk. De stekker output van de lamp geeft 10 VAC op ralenti, bij meer gasgeven daalt het voltage naar 2 tot 3 VAC.
De batterij is pas vernieuwd en geeft gewoon 12 tot 12,9 VDC. Bij gasgeven/ralenti stijgt het voltage niet. De stator geeft 15 VAC tot 50 VAC bij wat meer gas. Ik vermoed dus dat het de gelijkrichter is die stuk is.

Iemand die misschien een vermoeden heeft van een andere oorzaak? Iemand een idee waar ik best de gelijkrichter koop aangezien de prijzen nogal verschillen?

Ik heb er eentje op Ebay besteld voor 15 dollar met gratis verzenden. Ken mensen met Transalps die erbij zweren, dus ik neem de gok maar. De huidige is ook stuk dus erger word het niet :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan