Het Yamaha TweeTakt Topic

alllemaal V alleen de kawa hangt op zn kop:9~
P1010457.JPG
 
een Duc noemen ze ook wel eens een L omdat het er zo uit ziet. Het heeft dus niets met de verhouding van beide benen van de L te maken.
Dan vraag ik me af waarom die 2-takt 8cyl een L zou moeten zijn omdat het er zo uit ziet en geen V, en hoe je die Kawa en Honda noemt ? een "onderste halve X2" en "voorste of achterste halve X2" afhankelijk van aan welke kant je staat ?

voor mij is het simpel : vormen 2 cylinder(rijen) een hoek kleiner dan 180 ° en groter dan 0° in 1 geheel (blok/carter/... en dus niet volledig los van mekaar verbonden door een riem/ketting/...) is het een V.
 
Ik denk dat iedereen maar zelf moet bepalen hoe hij dit wil noemen. Voor mij is de 8 cilinder waar deze discussie mee begon, niets meer dan twee blokken aan elkaar geplakt en dus noch een V, noch een L. Er zijn wel meer sprint motoren met een dubbel of zelfs triple blok (kan me Henk VInk nog herinneren) en dit is er ook een.
 
Dat is te makkelijk om een aan elkaar geplakt blok geen V8 te noemen........dan doe je Allan Millyard te kort! Dit is toch echt een V12, aan elkaar geplakt of niet.
Google Afbeeldingen resultaat voor https://motorcyclephotooftheday.files.wordpress.com/2009/02/engelskqe32.jpg

Ik ben bekend met het werk van Mr. Millyard en de getoonde Kawa is van een andere orde dan het getoonde 8 cilinder blok. Millyard heeft het voor elkaar gekregen om 12 cilinders op een krukas te fabrieken en dan kun je naar mijn mening wel spreken van een V-blok. Het 8 cilinder blok is niet meer dan een blok zonder versnellingsbak, via een overbrenging, gekoppeld aan een blok met versnellinsbak. Dit blok deelt geen interne componenten en bestaat uit twee op zich zelf staande blokken.

Die Millyard is trouwens een ware kunstenaar. Ik koop regelmatig het blad "Classic Motorcycle Mechanics" waar veel artikelen over hem en zijn werk zijn te vinden.
 
Dit is een duidelijk voorbeeld van een manier om jezelf niet populair te maken in je woonwijk. Je lokale pomp daarentegen gaat je beste vriend worden.
Ach met een 2takt ben je toch al niet populair in je woonwijk:N,als ik mijn GT750 met koude motor startte rende de buurtjes die in de tuin zaten met een noodgang naar binnen:( vanwege de laag hangende rookwolken die de GT uitbraakte.})
 
ik heb eigenlijk ook een vraag:
ik heb nieuwe powervalves besteld bij fast from the past.
maar nu ze al verzonden zijn zie ik pas dat er 2 modellen zijn.
voor de 31k en andere voor de 1ua / 1wt.
ik heb een 31k blok, en heb dus de verkeerde besteld.
er zal dus wel verschil zijn tussen de modellen, anders zouden ze ze niet apart aanbieden.
wat is het verschil, en zijn de 1ua / 1wt valves ook in de 31k cilinders te gebruiken zijn?
zo niet dan zal ik er nog een setje aan moeten wagen.


graag hoor ik van jullie,

groeten marco

ik heb van allebei een setje nu, en zijn exact hetzelfde.
weten we dat ook weer!
groeten marco
 
1ua heeft een 1 mm hogere uitlaatpoort dan de 31k. De vorm van de pv's verschillen daarom een klein btje. Pak er maar eens een schuifmaat bij.
 
Die staat zeker wel al 5 jaar te koop, zal wel een bietje te duur zijn.....
Kan ook liggen aan de reputatie van Garriga,op zijn zachts gezegd niet 1 die je als voorbeeld voor de racesport zou willen:r:N
het was nogal een boefje die zich met duistere zaakjes bezighield.
 
Terug
Bovenaan Onderaan