Het Yamaha TweeTakt Topic

Voorvork keerringen en revisiesetjes zijn allemaal nog wel te krijgen,de krukaskeerring is wel een
probleem,al zal die nog wel ergens te vinden zijn.
 
ik heb eigenlijk ook een vraag:
ik heb nieuwe powervalves besteld bij fast from the past.
maar nu ze al verzonden zijn zie ik pas dat er 2 modellen zijn.
voor de 31k en andere voor de 1ua / 1wt.
ik heb een 31k blok, en heb dus de verkeerde besteld.
er zal dus wel verschil zijn tussen de modellen, anders zouden ze ze niet apart aanbieden.
wat is het verschil, en zijn de 1ua / 1wt valves ook in de 31k cilinders te gebruiken zijn?
zo niet dan zal ik er nog een setje aan moeten wagen.


graag hoor ik van jullie,

groeten marco
 
ook nog uit de ouwe doos:
Bekijk media item 1087913
Rd'tje van mij, KR1tje van mijn broertje. De KR1 heb ik nog, de RD verkocht, nog spijt van...
KR1 is een leuke fietsje, maar ook erg kwetsbaar. De RD was zo goed als onverwoestbaar.
 
ik heb eigenlijk ook een vraag:
ik heb nieuwe powervalves besteld bij fast from the past.
maar nu ze al verzonden zijn zie ik pas dat er 2 modellen zijn.
voor de 31k en andere voor de 1ua / 1wt.
ik heb een 31k blok, en heb dus de verkeerde besteld.
er zal dus wel verschil zijn tussen de modellen, anders zouden ze ze niet apart aanbieden.
wat is het verschil, en zijn de 1ua / 1wt valves ook in de 31k cilinders te gebruiken zijn?
zo niet dan zal ik er nog een setje aan moeten wagen.


graag hoor ik van jullie,

groeten marco

Op het originele yamaha onderdelen fiche zijn ze voor alle ypvs bouwjaren gelijk.
 
ook nog uit de ouwe doos:
Bekijk media item 1087913
Rd'tje van mij, KR1tje van mijn broertje. De KR1 heb ik nog, de RD verkocht, nog spijt van...
KR1 is een leuke fietsje, maar ook erg kwetsbaar. De RD was zo goed als onverwoestbaar.
Onverwoestbaar zijn ze zeker niet,die van mij is gewoon vastgelopen zonder aanwijsbare oorzaak.
Ook kan ik je nog genoeg voorbeelden opnoemen van diverse Yamaha 2takten die bij mij kapot zijn gegaan,
KR1S heb ik ook gehad,die bleef wel heel.
 
Voorvork keerringen en revisiesetjes zijn allemaal nog wel te krijgen,de krukaskeerring is wel een
probleem,al zal die nog wel ergens te vinden zijn.
Krukaskeerringen heb ik inmiddels gespot. Heb ik het goed gezien dat voor het vervangen van de keerringen het blok er uit en open moet?
 
Ik verving wel elke 20K de zuigers, en elk jaar de ypvs valves nakijken en zonodig de seals vervangen.
Probleemloze motor de RD350, meer dan 80K mee gereden, ook in de winter. Bij intrede van de koudere periode stelde ik de carbs wel iets rijker af.
Kan me nog wel herinneren dat de carburatie al snel last had van bevriezing bij koud en vochtig weer, de KR1-s heeft dat weer niet.
 
Krukaskeerringen heb ik inmiddels gespot. Heb ik het goed gezien dat voor het vervangen van de keerringen het blok er uit en open moet?
Ja en voor de middelste moet ook nog de krukas uit elkaar geperst worden.
Maar een veel voorkomend euvel is het bij RD,s niet,ik heb er vele gehad en heb nog geen
krukaskeerring hoeven te vervangen.
 
Even inbreken op het tweetakt topic, normaal ben ik van de XS-driecilnders. Ik kreeg van een kennis onder het motto "jij verzamelt toch Yamaha's" een Haynes manual over de 100, 125 & 175 Trail bikes. Kan ik iemand er een plezier mee doen? Tegen verzendkosten.
IMG_3498.JPG
19-03-19: Niemand?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 1098
Mooie helm,jammer dat het er 1 voor kleine hoofdjes is,de meeste mannen hebben wel een grotere kop.

Thanks! En ja ik weet het. Hij is dan ook van een oude bekende geweest. Ik heb zelf ook een groter hoofd. Maar er komt vast wel een keer een liefhebber voor.
 
Eerder een 4+4 Zijn zo te zien twee krukassen met een overbrenging hier tussen. Ziet er uit of er twee losse blokken aan elkaar zijn geboetseerd. Dus is geen V en ook geen L lijkt mij. Wel een mooi stukje huisvlijt.
 
cylinders vormen een V, dus is het een V. hoe ze aan mekaar gekoppeld zijn of onder welke hoek het geheel verdraait is maakt niet uit. bij de 2T 500's is er ook niemand die zei dat de suzuki of Yamaha blokken geen V4's waren omdat ze 2 krukassen hadden. Kawa X09 is ook een V2 ook al staat die op zijn kop.
 
Eerder een 4+4 Zijn zo te zien twee krukassen met een overbrenging hier tussen. Ziet er uit of er twee losse blokken aan elkaar zijn geboetseerd. Dus is geen V en ook geen L lijkt mij. Wel een mooi stukje huisvlijt.
Zijn 2 aan elkaar geplakte TZ750 blokken, dit blok zat in een sprinter
 
cylinders vormen een V, dus is het een V. hoe ze aan mekaar gekoppeld zijn of onder welke hoek het geheel verdraait is maakt niet uit. bij de 2T 500's is er ook niemand die zei dat de suzuki of Yamaha blokken geen V4's waren omdat ze 2 krukassen hadden. Kawa X09 is ook een V2 ook al staat die op zijn kop.
De RD/RG500 zijn naar mijn mening eveneens geen V4's maar square fours, net zoals de Ariel dit vroeger was. En ja, ik ben me ervan bewust dat de RD op de kuip heeft staan dat het een V4 is.
 
als Suzuki het een V4 noemt, waarom zou je er dan niet mee akkoord gaan ? ;)

een L4 is ook een V4, maar een "speciale". alle L4's zijn ook V4's, maar niet omgekeerd.
een RD500 is sowieso geen Square4 : bij een square4 staan de cylinders niet onder een hoek, maar parallel tov elkaar.
 
Maar bij het getoonde 8 cilinder blok doen beide blokken hun eigen ding zeg maar. De krukassen worden gekoppeld maar de zuiger beweging van beide blokken heeft geen relatie met elkaar. Bij een V-configuratie maken de tegenoverliggende zuigers een tegenovergestelde beweging. Ze zitten immers op dezelfde kruktap. Daarom kan, naar mijn bescheiden mening, een motor met twee krukassen geen V-motor zijn. Ongeacht of men dit in Japan wel zo noemt.
 
je zou gaan kunnen discusieren over de gedeelde kruktap, maar dan klopt dit weer niet :

Bij een V-configuratie maken de tegenoverliggende zuigers een tegenovergestelde beweging.
om tegenovergesteld te zijn, moet de ene 180° verzet zijn tov de andere, geen 90° (als de hoek 90° is) ;)
 
Laatst bewerkt:
Klopt
je zou gaan kunnen discusieren over de gedeelde kruktap, maar dan klopt dit weer niet :


om tegenovergesteld te zijn, moet de ene 180° verzet zijn tov de andere, geen 90° (als de hoek 90° is) ;)
Klopt, tenzij ze dezelfde kruktap delen.

Maar waar deze discussie mee begon was de 8 cilinder van de foto en hier zie ik nog steeds geen V-of L motor in. "gewoon" twee losse blokken met aan elkaar geknutselde krukassen en één versnellingsbak.
 
Het gaat om de stand van de cilinders dat bepaald wat voor motor het is,bij die 8cilinder staan ze niet in een V
maar in een L vorm,dat maakt het een L motor.Bij de RD500 staan ze in een V vorm dat maakt het een V4
en bij de RG in een vierkant dat maakt het een square 4.Wie het in of aan elkaar gepield heeft of hoeveel krukassen maakt niks uit
omdat het nu eenmaal een naam moet hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan