Het Yamaha MT-03 topic - Deel 8: Knallend de winter in!

Hey Allemaal,

Topic is alweer wat verouderd terwijl het juist mooi weer aan het worden is!

Nu heb ik een vraag, ik wil graag de Co waarde verhogen op mijn mt-03 om het bokken op een constante snelheid te verminderen.
Ik weet dat bij een XT660 dit op het dashboard kan, maar op dezelfde manier lukt het niet bij de MT-03 helaas. Weet iemand een oplossing hiervoor, behalve een Powercommander te kopen, want dat vind ik een beetje aan de prijzige kant.

Hoor het graag.

Ride Safe :t :]

Ik heb zelf de Kev CO-mod ertussen zitten. Het aan/uit effect is niet volledig weg, maar wel minder. Moet je even via het xt660 forum zoeken naar de link om dat ding te bestellen.
 
Geachte mede MT03 rijders, hulp gevraagd. Ik kom er niet meer uit.

MT gekocht met 18.000 op de teller April 2016.
Tellerstand nu, 34.423 km. Dus ruim 16.000 km gereden in 1 jaar. Voornamelijk woon-werk verkeer, Amsterdam - Almere.

Het blijft een heerlijke speelfiets en de machine bevalt me beter als dat ik ooit had kunnen dromen. Had hiervoor een opgevoerde (oer)Bandit 1200, maar het "stapje terug" bevalt goed.

Echter midden februari begon het probleem. Startmotor draait gewoon snel rond, maar aanslaan dus gewoon niet en stinken naar benzine. Na een paar dagen zeiknat in de regen bij de dealer buitengestaan te hebben, gewoon blijven starten. MT mee naar huis, paar dagen later, exact hetzelfde probleem. Dus startmotor draait 's morgens gewoon mooi rond, maar niet aanslaan. :(
Uiteindelijk nieuwe accu erin (was al wat ouder en gaf wellicht niet alle volts bij starten = dus geen vonk).
Probleem opgelost, starten en aanslaan als de brandweer. :}

Tot vanmorgen, MT wel zeiknat van de dauw, en startmotor heerlijk rond, maar niet aanslaan. Wel een verloren plofje, maar ook met gashendel iets open om te helpen, geen reactie en wel stinken naar benzine.
Vanmiddag thuis, hele boel droog, en wat denk je, in 1 klap lopen. :?

En als bij het niet starten hoor je echt een verdwaalde plof, maar die kun je niet "pakken" met het gas.

Wie weet raad.

Update, vanmorgen, 9 graden Celsius, wederom gewoon niet willen aanslaan. Heeft de hele nacht netjes onder een hoes gestaan en is nu echt niet zeiknat van de dauw.

Update 2, vanavond, starten en lopen. Ik word gek.

Controleer je bougie eens. Aan de hand van het verhaal adviseer ik je ook eens te kijken naar je luchtfilter(huis). Zonder voldoende lucht doet ie ook niets ;)
 
Controleer je bougie eens. Aan de hand van het verhaal adviseer ik je ook eens te kijken naar je luchtfilter(huis). Zonder voldoende lucht doet ie ook niets ;)

Zal het doorgeven.Zet de MT bij de dealer neer en wil hem pas terug als duidelijk is hoe en waarom. Ik heb de motor dagelijks nodig en moet erop kunnen vertrouwen.

Even voor de beeldvorming, we hebben nog een dikke 1 pitter. Een LS650 Savage uit 1984. Die heb ik vandaag gepakt. Die was vanmorgen ook vochtig en met bouwjaar 1984, heeft deze wel wat last van vocht. Maar bij deze kan ik de "plof" wel opvangen met het gas en deze loopt dus na 3 slagen met de startmotor op de choke, met een beetje hulp met de gashendel bij aanslaan. Dit om aan te geven dat ik het principe van het opvangen van de "plof" wel in de vingers heb.
Wel grappig, Savage heeft gewoon de hele winter stilgestaan (aan de acculader, buiten onder een afdakje) en dat ding start gewoon, op oude benzine, vrijwel meteen. En blijft Stoïcijns rondrijden zonder 1 slag verkeerd te geven. (geeft wel beste klappen uit de uitlaat bij gas-loslaten trouwens)
 
Laatst bewerkt:
Hey Allemaal,

Topic is alweer wat verouderd terwijl het juist mooi weer aan het worden is!

Nu heb ik een vraag, ik wil graag de Co waarde verhogen op mijn mt-03 om het bokken op een constante snelheid te verminderen.
Ik weet dat bij een XT660 dit op het dashboard kan, maar op dezelfde manier lukt het niet bij de MT-03 helaas. Weet iemand een oplossing hiervoor, behalve een Powercommander te kopen, want dat vind ik een beetje aan de prijzige kant.

Hoor het graag.

Ride Safe :t :]

O2-mod, Kevmod en EJK zijn andere opties. MT-03 heeft geen optie in de cockpit. Zoek eens wat terug in het topic. Ik heb genoeg lopen zeiken over de afstelling van het blok. Ik heb de O2-mod van dezelfde maker als de Kevmod was ik niet tevreden over. EJK deed het werk wel, maar zoop wel 10% meer brandstof. Op YouTube heb ik er nog wel een video over staan.
 
Beste MT03 vrienden,

Ik ga mezelf terugtrekken uit dit topic. Afgelopen zaterdag heb ik een deal gesloten waarbij de MT wordt ingeruild. Er komt een Aprilia Dorsoduro 750 uit 2008 voor terug.

Eerlijk gezegd denk ik dat ik dit eerder had moeten doen. Achteraf gezien waren de MT en ik misschien niet de juiste match. Ach ja, shit happens.
Uit kentekengegevens blijkt dat ik de MT toch vier jaar in bezit heb gehad.

Veel rijplezier gewenst!
 
Tja..Veranderd niets hier.Nog steeds afstellings gedoe.In 54.000km nog nooit iets aan mapping of wat dan ook veranderd.Mijn 2008 MT ging er naar ong 45k uit voor nieuwe 2015.Grote verschil is ander gasklep huis bij laatste model.Geen aan uit effect meer bij constante snelheid.Nu hier al weer 5000km verder mee zonder klap verkeerd.Volgens mij maken veel mensen verkeerde keus met MT-3, en willen rijden op 4 cilinder.Maar blijft nukkige 1 cilinder, en daar moet je van houden.😀😀🤓
 
Is er ook wel eens een MF MT-03 meeting? Lijkt me wel leuk om eens met z'n allen te meeten en te touren

Jaar of 8 geleden hebben de MFers dat paar keer gedaan.Was wel gezellig.Maar heb geen idee of er nog animo voor is.Veel rijders hebben hun MT al weer ingeruild.
 
Jaar of 8 geleden hebben de MFers dat paar keer gedaan.Was wel gezellig.Maar heb geen idee of er nog animo voor is.Veel rijders hebben hun MT al weer ingeruild.

Lijkt mij ook leuk.
Een jaar of 4 geleden hebben we een meeting gehad. Daar waren Jora en ik.... (De rest kon niet tegen de regen.) Heb het een jaar of twee nog een keer geprobeerd, toen was ik alleen.

Vorig jaar was een meeting via facebook die hier niet echt lekker gecommuniceerd werdt. Zouden nog foto's van komen maar heb ik nooit meer wat van gehoord of gezien.
 
Volgens mij maken veel mensen verkeerde keus met MT-3, en willen rijden op 4 cilinder.Maar blijft nukkige 1 cilinder, en daar moet je van houden.😀😀🤓

Of sommige mensen weten niet wat ze moeten voelen. :)
Heb genoeg 1-pitters gereden en de MT-03 stond best arm bij mij rond 3750tpm. Op een andere MT-03 gereden en die had ook een dip, maar op een ander punt. Heb 'm met een fuelmodule rijker gezet op bepaalde punten en de 'konstantfahrruckeln' waren voor 99,9% verdwenen. Het is niet zo dat zo'n module het rijgedrag van een 1-pitter naar een 4-cil omzet, het blijft 100% het heerlijke gedrag van een 1-pitter, zoals het hoort te zijn.

Heb genoeg motoren gereden in 17 jaar tijd om wel een beetje te kunnen vergelijken (106, ik hou het bij). Het was gewoon euro3-geneuzel.

Of jij hebt gewoon mazzel. :]

Ander voorbeeld; Ik had een demo-motor mee van een niet nader te noemen merk. Deze testmotor had een kromme velg of iets in het rubber van de voorband was niet zoals het hoort. Ik voelde dat duidelijk tussen 65-80km/u. Daarboven en onder niet. Importeur had nog geen tijd om dit te fixen tussen het inleveren door mij en het uitgeven aan Motor-Forum (MF Journalist), omdat hier heel weinig tijd tussen zat. Minimaal 4 mensen hebben er op gereden. NIEMAND heeft het gemeld in het verslag, ze voelden het niet. Ik was niet gek, minimaal 40 andere eigenaren hadden hetzelfde probleem met dat type. OK, die MF-journalisten zijn dat natuurlijk voor een dag (paar uur) dus ik weet niet hoeveel ervaring ze hebben met verschillende motoren, maar waarschijnlijk hebben ze weinig rond 65-70km/u gereden. :+

Bij mijn huidige ER-6N (parallel-twin) voel ik ook een heel klein dipje waar de boel armer is ingeregeld, maar die laat ik lekker zitten. Dat stoort me een stuk minder dan het ge-kut bij 55-60km/u als je achter een auto sukkelt die niet opschiet.

Ik koop nog wel een keer weer een dikke 1-pitter, want het geluid blijft waanzinnig en binnendoor is het gewoon héél leuk speelgoed.
 
Laatst bewerkt:
Ja idd.Mijne staat ook arm.Net als vorige.Mileu eisen.Ik rijd zelf 37 jaar.dus kom in BMW leeftijd...En blok ploft en gromt, maar loopt verder super.Jaren gelden was opeens de "power commander" de oplossing voor ALLES.....We gaan het zien.Heb te veel MT_03's gezien die compleet motorisch gesloopt wjaren door beetje van dit, beetje van dat.En wheelies uiteraard.Enige wat ik altijd niet orgineel heb is de olie.Deaers en alles gooit er standaard 10W40 in.Ik altijd 15W50.Schakeld en koelt beter.En blok rammelt minder.Alleen rustig olie op temp.laten komen.80gr.Verder doe ik onderhoud zelf.(welk onderhoud??)Elk jaar olie (AGIP nu ENI),oliefilter en luchtfilter (origineel),voor en achterband bij 20.000 (Dunlop Road Smart),en ketting en tandwielen rond de 25000km.Dus ja, ondethoud minimaal,en alleen 1e jaar voor de show en stempeltje naar de dealer.Dus super economische motor voor stadswerk en file verkeer.
 
Zal het doorgeven.Zet de MT bij de dealer neer en wil hem pas terug als duidelijk is hoe en waarom. Ik heb de motor dagelijks nodig en moet erop kunnen vertrouwen.

Even voor de beeldvorming, we hebben nog een dikke 1 pitter. Een LS650 Savage uit 1984. Die heb ik vandaag gepakt. Die was vanmorgen ook vochtig en met bouwjaar 1984, heeft deze wel wat last van vocht. Maar bij deze kan ik de "plof" wel opvangen met het gas en deze loopt dus na 3 slagen met de startmotor op de choke, met een beetje hulp met de gashendel bij aanslaan. Dit om aan te geven dat ik het principe van het opvangen van de "plof" wel in de vingers heb.
Wel grappig, Savage heeft gewoon de hele winter stilgestaan (aan de acculader, buiten onder een afdakje) en dat ding start gewoon, op oude benzine, vrijwel meteen. En blijft Stoïcijns rondrijden zonder 1 slag verkeerd te geven. (geeft wel beste klappen uit de uitlaat bij gas-loslaten trouwens)

Ga zaterdag de MT weer ophalen. Ze hebben er zowat continu de kraan opgezet, en hij blijft gewoon starten en direct aanslaan. Voor de volledigheid de bougiedop vervangen.
Oftewel, ze kunnen het niet vinden. Iemand nog een idee? Ik heb zo het nare voorgevoel dat ik binnen nu en 2-3 weken weer sta te klooien om te starten.
 
Hallo allemaal,

Vandaag mijn MT opgehaald, wat een monster :')
Een mt 03 uit 2008 met handkapjes, kuipje en akra's. Ik zie alleen dat als ik mijn mt afsluit dat er een rood lampje knippert waar een sleutel naast staat. Is dit een soort alarm of startonderbreking?
Als dit zo is, kan ik nog korting krijgen op mijn premie :')
Hoor 't van jullie
 
Ga zaterdag de MT weer ophalen. Ze hebben er zowat continu de kraan opgezet, en hij blijft gewoon starten en direct aanslaan. Voor de volledigheid de bougiedop vervangen.
Oftewel, ze kunnen het niet vinden. Iemand nog een idee? Ik heb zo het nare voorgevoel dat ik binnen nu en 2-3 weken weer sta te klooien om te starten.
Tja, als een probleem zich niet voordoet kunnen ze het ook niet opsporen. Dat is logisch maar wel heel vervelend. :/

Vandaag mijn MT opgehaald, wat een monster :')
Een mt 03 uit 2008 met handkapjes, kuipje en akra's. Ik zie alleen dat als ik mijn mt afsluit dat er een rood lampje knippert waar een sleutel naast staat. Is dit een soort alarm of startonderbreking?
Als dit zo is, kan ik nog korting krijgen op mijn premie :')
Hoor 't van jullie
Je noemt het een monster met sippe smiley, dus sarcastisch of verkeerde smiley? De opties die je noemt klinken wel goed namelijk. 8-)
Er zit een code in de sleutel, zonder goede code/sleutel treedt inderdaad een startonderbreker in werking. :Y
 
Ja idd.Mijne staat ook arm.Net als vorige.Mileu eisen.Ik rijd zelf 37 jaar.dus kom in BMW leeftijd....

Nou, volgens mij is BMW al lang het ouwe-lullen-imago kwijtgeraakt. Was vanmiddag nog bij de BMW-dealer en heb er geen één echt toermodel gezien. Allemaal sportief spul, racers en nakeds of allroads en hier en daar een verdwaalde retro waar niets mis mee is. Ik vind dat je zeker geen ouwe lul bent als je BMW gaat rijden, behalve dan als je op bijv. een RT-model stapt. :P
 
Laatst bewerkt:
Ga zaterdag de MT weer ophalen. Ze hebben er zowat continu de kraan opgezet, en hij blijft gewoon starten en direct aanslaan. Voor de volledigheid de bougiedop vervangen.
Oftewel, ze kunnen het niet vinden. Iemand nog een idee? Ik heb zo het nare voorgevoel dat ik binnen nu en 2-3 weken weer sta te klooien om te starten.

Afgelopen week 4 dagen gereden. Starten en lopen met de nieuwe bougiekap.

En wat wel opvallend is, vrijwel geen aan/ uit effect meer, loopt onderin veel soepeler en trekt nu opeens door in de hoogste versnelling naar dik 170 km/h (was 155 km/h) en dat is in de toerenbegrenzer volgens de toerenteller.
Tevens echt veel minder last van bokken op een constante snelheid. Het is er nog wel, maar met 2/3 verminderd.

Lijkt wel of de bougiekap alle ellende heeft gegeven.
:} :]
 
Tja, als een probleem zich niet voordoet kunnen ze het ook niet opsporen. Dat is logisch maar wel heel vervelend. :/

Ja dat is duidelijk hoor, ben zelf redelijk technisch, dus dat snap ik best. Heb trouwens ook doorgekregen dat bij Yamaha er geen foutcodes in het geheugen worden opgeslagen.
Dat maakt het allemaal nog lastiger,
 
Tja, als een probleem zich niet voordoet kunnen ze het ook niet opsporen. Dat is logisch maar wel heel vervelend. :/Je noemt het een monster met sippe smiley, dus sarcastisch of verkeerde smiley? De opties die je noemt klinken wel goed namelijk. 8-)
Er zit een code in de sleutel, zonder goede code/sleutel treedt inderdaad een startonderbreker in werking. :Y


Eerste echte ervaring en eerste motor, wat een bulk vermogen. Smiley is positief bedoeld haha :)
Tevens wat jij zegt over de 'startonderbreking', heeft dit een specefieke naam? dan kan ik namelijk mijn verzekering bellen om dit aan te geven.
 
Laatst bewerkt:
Er zit ook nog een klein rood ringetje, zou ik ook vervangen. Bestel gewoon bij de Yamaha-dealer, kost weinig.
 
Vandaag een deel van de grote (bijna :+ ) 40.000 km beurt gedaan. Olie + oliefilter vervangen, remvloeistof vervangen en ontlucht, luchtfilter vervangen, bougie wordt morgen geleverd en volgende week samen met de monteur kleppen stellen etc. Koelvloeistof heb ik ongeveer 1000 km geleden ververst :)
 
Eerste echte ervaring en eerste motor, wat een bulk vermogen. Smiley is positief bedoeld haha :)
Tevens wat jij zegt over de 'startonderbreking', heeft dit een specefieke naam? dan kan ik namelijk mijn verzekering bellen om dit aan te geven.

De specifieke naam hiervoor is "start onderbreker" :P Mijn verzekering vroeg ernaar en waren daar
wel blij mee!
 
Laatst bewerkt:
Gisteren een MT03 uit 2010 opgehaald met 10k op de teller:D

169gbo1.jpg


Zijn er nog dingen waar op gelet moet worden?
PS ik heb nog een tank over, dus wie er belang heeft.

Ben ook even benieuwd waar die begrenzer in zit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan