Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.141
10.708
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Of door een andere (evt. mechanische) oorzaak?


Slechte kwaliteit olie zo uit eerste onderzoek.
En in iedergeval geen jaso ma2 olie, gezien de pitting op de tandwielen van de versnellingsbak.
Andere blok is een bigend uitgelopen, olie zag er al heel oud uit.
Bleek te kloppen, want zat er al 16999 km in het blok en kwam van de bouwmarkt.
Motor verbruikte 1 liter op 750 km olie en de beste man vulde alleen maar bij met de gedachte dat verversen niet meer hoefde.
 
Tja.. zou natuurlijk door oude meuk olie gekomen kunnen zijn. Ik weet echter wel dat bijv. de nokkenassen van Honda's VF modellen ook met hele dure olie aan gort gingen en veel pitting gingen vertonen. Dit ondanks rustig opwarmen en rijden in de eerste km's.
Bovenstaande was in elk geval op mij van toepassing. Ook na vervanging van die onderdelen. Na 10k was het weer raak met 1 ervan en toen van dat overbekende merk afgestapt.
Overgeschakeld op Lidl olie en geen problemen meer gehad.. ook niet na vele 10 duizenden harde kilometers na vervanging van die bewuste nokkenas.
Ik wil hier overigens verder niets beweren over het één of het ander doch olie die er jaaaaaren inzit evt. ook nog zonder filtervervanging .. tja dan vraag je er bijna om.
17k met olie in een motorfiets is idd wel heel erg veel,in mijn beleving althans.
Daarnaast erg zonde voor de techniek bovendien maar dat is een persoonlijk dingetje van me
:P
 
Slechte kwaliteit olie zo uit eerste onderzoek.
En in ieder geval geen jaso ma2 olie, gezien de pitting op de tandwielen van de versnellingsbak.
Andere blok is een bigend uitgelopen, olie zag er al heel oud uit.
Bleek te kloppen, want zat er al 16999 km in het blok en kwam van de bouwmarkt.
Motor verbruikte 1 liter op 750 km olie en de beste man vulde alleen maar bij met de gedachte dat verversen niet meer hoefde.

Dus dat was de oorzaak en niet de prijs of merk.

Die suggestieve opmerkingen zijn dus misplaatst.
 
Tja.. zou natuurlijk door oude meuk olie gekomen kunnen zijn. Ik weet echter wel dat bijv. de nokkenassen van Honda's VF modellen ook met hele dure olie aan gort gingen en veel pitting gingen vertonen. Dit ondanks rustig opwarmen en rijden in de eerste km's.
Bovenstaande was in elk geval op mij van toepassing. Ook na vervanging van die onderdelen. Na 10k was het weer raak met 1 ervan en toen van dat overbekende merk afgestapt.
Overgeschakeld op Lidl olie en geen problemen meer gehad.. ook niet na vele 10 duizenden harde kilometers na vervanging van die bewuste nokkenas.
Ik wil hier overigens verder niets beweren over het één of het ander doch olie die er jaaaaaren inzit evt. ook nog zonder filtervervanging .. tja dan vraag je er bijna om.
17k met olie in een motorfiets is idd wel heel erg veel,in mijn beleving althans.
Daarnaast erg zonde voor de techniek bovendien maar dat is een persoonlijk dingetje van me
:P

Ik heb geen idee welke olie er toen in jouw VF zat, maar ook olie wordt steeds doorontwikkeld. Die opmerking krijg ik vaak te horen zonder dat er een merk, type en soort olie genoemd wordt.
Altijd hoor ik ja ik had er een a merk olie in.
Een dure a merk olie hoeft niet altijd beter te zijn dan een goedkope b merk, de specificaties zijn nogal belangrijk. Doe je een vol syntheet 0w30 in je GSX600F uit 1995 dan gaat het zeker snel fout, doe je daar een action 10w40 in dan gaat het doorgaans op minder lange termijn wel goed.
Belangrijkste is dat de specs moeten voldoen aan de bouw van jouw motorblok. En een b merk action voldoet daar zeker niet aan.
Kies je er zelf voor, dan is dat je eigen keuze. Maar het is flauw om mensen die onwetend zijn een olie te adviseren die niet aan de specs voldoet met de opmerking dat je het zelf ook altijd gebruikt.
 
Kan ik me wel in vinden in je betoog mbt adviseren van een bepaald merk olie omdat.. enz.
Hier ging het om door honda geadviseerde olie (GPS en volsyntheet) voor dat bewuste model dus tja.. hoe fout zit je dan in je keuze. De olie werd ook nog eens door de dealer, waar de motor gekocht is, verstrekt.
Toen het dus de 2e keer misging gaf inenen niemand meer thuis.. zowel de dealer als honda niet. Kwamen beide met smoesjes aanzetten als: de dealer zal eea wel verkeerd gemonteerd hebben (door honda) als dat exemplaar zal wel achterin het hardingsbad gelegen hebben (dealer). Door juridisch ingrijpen is dat geintje dus niet betaald (bijna 900 gulden..)

Saillant detail.. toen de dealer met honda hierover belde stond ik er naast en kon letterlijk horen wat honda er aan de andere kant van vond.

Dus die koers was gauw gelopen, zowel met dealer als oliemerk.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn meer oliefabrikanten, die wel de claim leggen, dat de olie van hun product voldoet aan de jaso-ma specificaties, maar die niet betalen voor het officiele jaso predikaat.

Castrol flikt dat dacht ik ook. Toch giet ik dat al bijna 20 jaar in mijn VFR, die nog steeds prima in orde is.
 
Wat een slap gelul allemaal over die valvoline olie van de Action.. ik heb twijfels over de jaso specs van die olie.
Telefonisch zeer vriendelijk geholpen, totdat ik een test op papier wou zien dat die olie ook echt voldeed aan de jaso 2 specs. Die meneer werd erg nerveus en reageerde kribbig. Tot nu toe geen pdf van Valvoline mogen ontvangen, ook niet na meerdere herinneringen gestuurd te hebben via de email. Verwonderd mij eigenlijk niets......
Ik hou het op echte motorfiets olie waarvan wel gedocumenteerd is dat de olie voldoet aan specifieke specificaties.


Als het officiele keurmerk van Jaso MA2 op de fles staat dan is het ook Jaso MA2.
Castrol heeft ook Jaso MA2 op de fles staan, maar dat is niet het officiele keurmerk. Wel voldoet deze olie aan de juiste specificaties.
Als de Valvoline bij de Action het zelfde is als wat de fabrikant aan de normale weg lervert dan mag je aannemen dat het de juiste en dus ook de goede olie is voor motorfietsen.
 
Dat zijn verhalen die de ronde doen op internet, ik denk dat een groot bedrijf als Castrol echt wel betaald voor zijn jaso predicaat. Zeker een bedrijf dat wereldwijd olie levert voor diverse voertuigen. Bij een lokale olieknutselaar in Timboektoe kan ik mij er nog iets bij voorstellen.
Maar een motorolie (Valvoline 5w40 Action) die zowel diverse automerk goedkeuringen heeft en ook nog eens een Jaso MA2 goedkeuring.... Geloof er geen zak van.
Laat Valvoline mij eerst maar eens mijn opgevraagde informatie toesturen die ik aangevraagd heb. Ik ben bang dat ze dat niet kunnen, want anders had ik die allang gekregen. Zelfs na meerdere keren contact met ze te hebben gehad, nog niets ontvangen. Niet per mail en niet per post.
Hun geloofwaardigheid heeft bij mij een enorme deuk opgelopen.

Maar iedereen mag in zijn motor gooien wat hem/haar goed dunkt.... Ik neem het risico niet.
Je gooit ook geen normale motorolie in de versnellingsbak van je auto, maar hier mik je ook speciale versnellingsbakolie in wat aan speciale specificaties moet voldoen.


Hehe jij snapt het tenminste *O* *O*
 
Als het officiele keurmerk van Jaso MA2 op de fles staat dan is het ook Jaso MA2.
Castrol heeft ook Jaso MA2 op de fles staan, maar dat is niet het officiele keurmerk. Wel voldoet deze olie aan de juiste specificaties.
Als de Valvoline bij de Action het zelfde is als wat de fabrikant aan de normale weg lervert dan mag je aannemen dat het de juiste en dus ook de goede olie is voor motorfietsen.

Hoho sommige doen zich mooier voor dat ze zijn...

Mobil 1™ FS x1 5W-50 | Mobil 1™


Mobil 1™ FS x1 5W-50 | Mobil 1™ Deutschland



:W
 

Helemaal niks die Motorex,waar laat je in godsnaam zo’n vat.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan