Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.699
9.014
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Zo is hetmaar net. Als je niet gerelateerde horrorverhalen wil geloven. Je bang laat maken door olieverkopers moet je dat gewoon doen. Je kunt de mensen die tienduizenden kilometers ervaring hebben met het rijden op olie zonder reclame en pretenties rustig negeren.
Nee hoor niet negeren maar trek je eigen conclusies en als je dat ook aanspreekt gooi dan merk x er in als
je dat zo nodig wil,die olie hoeft helemaal niet slecht te zijn,dat bewijzen ook de motorolie testen gedaan door bijvoorbeeld het blad Motorrad,
de 1 is wel wat minder dan de andere maar kapot lopen zal je motor er niet op.Wil je meer zekerheid neem dan een bekend merk olie die zijn zeker goed.
 
Nee hoor niet negeren maar trek je eigen conclusies en als je dat ook aanspreekt gooi dan merk x er in als
je dat zo nodig wil,die olie hoeft helemaal niet slecht te zijn,dat bewijzen ook de motorolie testen gedaan door bijvoorbeeld het blad Motorrad,
de 1 is wel wat minder dan de andere maar kapot lopen zal je motor er niet op.Wil je meer zekerheid neem dan een bekend merk olie die zijn zeker goed.
Wat wordt met niet gerelateerde hortorverhalen bedoeld?
De blokken die ik mag repareren door verkeerde olie ??
Eigenlijk laat ik me nu weer verleiden tot een reactie in dit topic🤔.
Ik ben allergisch geworden voor dom gereutel.
Mensen die jarenlang iets gebruiken en dat het goed gaat, en dan ee blind vanuit gasn dat het bij iedereen zo werkt.
Dit lijkt nu echt facebook op dit moment.
Altijd gedacht dat een motor forum KENNIS delen is en de techniek serieus werd genomen, maar de nono.s blijven volharden om goed gelovigen verkeerd voor te lichten met dubieuze gedachtengangen!!!!!!
 
Zo is hetmaar net. Als je niet gerelateerde horrorverhalen wil geloven. Je bang laat maken door olieverkopers moet je dat gewoon doen. Je kunt de mensen die tienduizenden kilometers ervaring hebben met het rijden op olie zonder reclame en pretenties rustig negeren.

Zouden die mensen als ze hun brik gaan verkopen in de advertentie melden, ALTIJD ACTION OLIE GEBRUIKT ! En zou die motor door iemand bij zijn volle verstand gekocht worden ? Voor een prijs ver onder marktwaarde misschien nog wel en dan is het hele financiele voordeel weer verdwenen.8)7
 
Zouden die mensen als ze hun brik gaan verkopen in de advertentie melden, ALTIJD ACTION OLIE GEBRUIKT ! En zou die motor door iemand bij zijn volle verstand gekocht worden ? Voor een prijs ver onder marktwaarde misschien nog wel en dan is het hele financiele voordeel weer verdwenen.8)7
Wie weet wat voor olie ze voor jou in je 2ehandsje hebben gekieperd,meestal is dat raden maar.
Maar gezien het feit dat de meeste dopes al na een paar 1000 km uit je olie verdwenen zijn,blijft eerder regelmatig olie verversen nog belangrijker dan welke olie je gebruikt.kevinblade heeft het over al die motoren die hij aan het reviseren is,ik kan mij niet meer herinneren dat ik een revisie gedaan heb,zo lang is
dat al geleden,en niet al die motoren zullen op A klasse olie gereden hebben.De olie die ze bij een motorzaak in je motor kieperen is ook
niet de beste die er te krijgen is,dat doen ze er alleen maar in als je er om vraagt,bij ons ging er standaard een half syntheet in,tenzij de fabrikant anders voorschrijft.Vroeger kwamen motorrevisies veel meer voor en dat lag niet aan de olie maar aan de mindere kwaliteit van de gebruikte materialen door de
motorfiets fabrikanten.Mijn CB750 uit 1974 had 160000km gelopen op gewone minerale olie in de jaren dat olie nog niks bijzonders was,
en van rustig rijden had ik nog nooit gehoord,het kreng was niet kapot te krijgen.
})
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in de afgelopen 27 jaar (ja ik was 15 toen ik mijn eerste blok reviseerde) nog nooit een blok op mijn werkbank gehad die door een 'verkeerde' olie is vastgelopen of kapot is gegaan. Gemiddeld opereer ik 3 a 4 blokken per jaar dus ik heb al zat blokken open gehad.

Van 2 blokken weet ik dat deze inderdaad zijn kapot gelopen doordat er ipv minerale olie een syntheet is gebruikt > vastgekoekte oliedeeltjes werden losgeweekt door de syntheet > geblokkeerde oliekanaaltjes > geen smering in de kop

Is dit te wijten aan de olie zelf?
Nee, de toenmalige eigenaren hadden zichzelf even moeten inlezen, niet iedere motor lust graag dure synthetische olie, zeker niet als deze motorfiets al jaren met minerale olie rondtuft. Overigens dachten beide heren hetzelfde: "ik zal mijn motorblok eens goed vertroetelen, ik pak een dure race olie met een nieuw filter'._O-

Olie moet smeren, niks meer en niks minder...
Ik sluit mezelf aan bij RG-gamma, motorrevisies komen niet voort uit de het gebruik van 'verkeerde' olie (want die is er simpelweg niet, zolang deze smeert gaat er niks kapot, hooguit een slippende koppeling). Wat wel natuurlijk kan is achterstallig onderhoud, oftewel nooit de olie verversen OF synthetische olie gebruiken ipv minerale. (maar dat laatste HOEFT geen desastreuze gevolgen te hebben, de kans dat het gebeurt bestaat wel)

@kevinblade; ik ben echt nieuwsgierig en ik wil zeker de boel weer niet aanzwengelen maar welke schade hadden deze blokken dan die jij moest repareren? Ikzelf heb buiten de twee verstopte blokken, nooit een blok gereviseerd wat gerelateerd was aan een merk olie. Wel een aantal blokken waarvan de olie zo dun als water was (achterstallig onderhoud, teveel benzine in de olie, koelvloeistof in de olie) waardoor er geen/amper smering meer was met extreme slijtage (ijzerslijpsels) tot gevolg.
 
Jesus, wat een gezever over olie
Ik pleur de olie erin wat bij de motorzaak op plank staat
Soms is het een witte fles dan weer een grijze
Het boeit me geen reet wat de olie kost (vandaag 15€ p/l betaald) Belray 10/40
En de bandiet lust 3,5ltr :W
Ik ga niet shoppen voor de goedkoopste olie
Ik vraag nog niet eens korting
Als ik maar snel kan pinnen _O-
 
Zouden die mensen als ze hun brik gaan verkopen in de advertentie melden, ALTIJD ACTION OLIE GEBRUIKT ! En zou die motor door iemand bij zijn volle verstand gekocht worden ? Voor een prijs ver onder marktwaarde misschien nog wel en dan is het hele financiele voordeel weer verdwenen.8)7
Voordat ik een motor te koop zet haal ik altijd eerst een fles Motul. Die geef ik er bij om na te vullen.
 
Voordat ik een motor te koop zet haal ik altijd eerst een fles Motul. Die geef ik er bij om na te vullen.
Kan ook weer verkeerd uitpakken als dat een volsyntheet is in een motor die altijd op mineraal gelopen heeft.
8)7 ;)
Zelf ben ik niet zo enthousiast over synthetische olie in een motor waar ik de geschiedenis niet van ken en gebruik
altijd een goede halfsyntheet in die gevallen,nooit geen problemen mee gehad.Wel met volsyntheet in nooit gereviseerde oude motoren,
met meestal een flinke stijging in olieconsumptie als gevolg.
 
Laatst bewerkt:
Wat wordt met niet gerelateerde hortorverhalen bedoeld?
De blokken die ik mag repareren door verkeerde olie ??
Eigenlijk laat ik me nu weer verleiden tot een reactie in dit topic🤔.
Ik ben allergisch geworden voor dom gereutel.
Mensen die jarenlang iets gebruiken en dat het goed gaat, en dan ee blind vanuit gasn dat het bij iedereen zo werkt.
Dit lijkt nu echt facebook op dit moment.
Altijd gedacht dat een motor forum KENNIS delen is en de techniek serieus werd genomen, maar de nono.s blijven volharden om goed gelovigen verkeerd voor te lichten met dubieuze gedachtengangen!!!!!!
Heb je foto's van blokken waarbij je weet dat ze door goedkope motorolie kapot zijn gelopen?
Lijkt me wel interessant en leerrijk voor sommige mensen.
 
Van 2 blokken weet ik dat deze inderdaad zijn kapot gelopen doordat er ipv minerale olie een syntheet is gebruikt > vastgekoekte oliedeeltjes werden losgeweekt door de syntheet > geblokkeerde oliekanaaltjes > geen smering in de kop

Thanks!! Dat is nuttig om te weten. In m’n oldtimer gooi ik zo ongeveer alles wat ik tegen kom in het hobbyhok. Daar kan ik dus beter mee stoppen. Ik zal volgende keer eerst de etiketten lezen. Voor m’n auto en bus haal ik het bij de dealer. Dit puur omdat ik er geen lekenstudie van wil maken met alle mogelijke gevolgen van dien
 
Op dit moment ben ik weer wat ettelijke uurtjes aan het tuffen op mijn Husky (die ik vorige maand compleet uit elkaar heb gehaald voor een motor revisie, versleten krukaslager door koelvloeistof lekkage) met de Action Techno10w40 olie...
IMG_20190623_114811126.jpg


Je moet even zoeken op de foto, maar de motor staat rechts achterin. Ik heb bewust de foto zo gemaakt zodat iedereen kan zien dat ik vandaag lekker in het mulle zand aan het banjeren ben, dus ik moet heeeeeeeeeeeeeeel vaak de koppeling gebruiken... En??? Slippende koppeling zeker doordat je geen dure olie gebruikt hebt???

NEE!!! ;)

De motor giert het uit van plezier, ik ook hahaha!!!! Dus JA; ik heb tractie als die van een tractor, power wheelies tot in z'n drie en de motor loopt heerlijk rustig en niet te warm!

Techno rules hahaha!

Ow... En voor het geval mensen niet geloven dat ik het blok pas gereviseerd heb;
20190425_201912_resized.jpg

20190425_194518_resized.jpg


Dus mijn vraag is beantwoord en zeker nu na 8,5 uur Techno olie gebruik; Het werkt prima in mijn torretje! :)

Natuurlijk zullen er mensen zijn die het afkeuren en dat is hun goed recht, maar voor iemand als ik (dus die het stof opzoekt maar ook zijn motor weleens in een beekje parkeert en dus vaak olie wissel) is deze olie een prima alternatief!
 
Laatst bewerkt:
Even een update:

Aangezien het blok gereviseerd is en olie best wel wat informatie geeft over de revisie zelf (aanwezigheid van koelvloeistof, brandstof, ijzer of aluminium slijpsel in de olie?), heb ik besloten om de olie te vervangen na 10 uur gebruik/misbruik.

Kijk gerust even gezellig mee! 8)7

De 10 uur oude Techno olie eruit:
1403792

1403793


Geen sporen van koelvloeistof, geen drijvende aluminium deeltjes in de olie en geen ijzerslijpsel aan het magneetje, dus ik heb het blokje weer goed in elkaar gezetO-)
1403800

1403801


En nu even ter vergelijking, verse olie naast de 10 uur oude olie
1403802

Links Vers - Rechts 10 uur oud

Niet verkeerd dacht ik zo...

En nu even in het daglicht:
Verse olie (duidelijk te zien ;) )
1403803


En de 10 uur oude
1403804

Is de 10 uur oude olie versleten? Nee hoor, want deze geeft nog best een mooie heldere film en plakt nog lekker op metaal. Voor mij is het belangrijk om te zien of dat ik ijzer of aluminium deeltjes kan ontdekken en dat is niet het geval.

Ow ja... En natuurlijk weer verse Techno prut erin!
1403808


Voor mij was dit mijn laatste bijdrage aan dit topic, er zullen altijd mensen zijn die liever de bekende merken pakken om op safe te spelen. Snap ik en respecteer ik zeer zeker... Maar voor mij heeft de Techno zichzelf echt bewezen, zeker na een dag zoals vandaag (was 32 graden) waar ik de motor echt op z'n donder heb gegeven. Ik heb veel de koppeling gebruikt in de technische stukken, maar de Husky ook nog even volgas laten blerren op de tankbaan.

Techno werkt voor mij iig prima!
 
Heb je foto's van blokken waarbij je weet dat ze door goedkope motorolie kapot zijn gelopen?
Lijkt me wel interessant en leerrijk voor sommige mensen.
Even een update:

Aangezien het blok gereviseerd is en olie best wel wat informatie geeft over de revisie zelf (aanwezigheid van koelvloeistof, brandstof, ijzer of aluminium slijpsel in de olie?), heb ik besloten om de olie te vervangen na 10 uur gebruik/misbruik.

Kijk gerust even gezellig mee! 8)7

De 10 uur oude Techno olie eruit:
Bekijk bijlage 1403792
Bekijk bijlage 1403793

Geen sporen van koelvloeistof, geen drijvende aluminium deeltjes in de olie en geen ijzerslijpsel aan het magneetje, dus ik heb het blokje weer goed in elkaar gezetO-)
Bekijk bijlage 1403800
Bekijk bijlage 1403801

En nu even ter vergelijking, verse olie naast de 10 uur oude olie
Bekijk bijlage 1403802
Links Vers - Rechts 10 uur oud

Niet verkeerd dacht ik zo...

En nu even in het daglicht:
Verse olie (duidelijk te zien ;) )
Bekijk bijlage 1403803

En de 10 uur oude
Bekijk bijlage 1403804
Is de 10 uur oude olie versleten? Nee hoor, want deze geeft nog best een mooie heldere film en plakt nog lekker op metaal. Voor mij is het belangrijk om te zien of dat ik ijzer of aluminium deeltjes kan ontdekken en dat is niet het geval.

Ow ja... En natuurlijk weer verse Techno prut erin!
Bekijk bijlage 1403808

Voor mij was dit mijn laatste bijdrage aan dit topic, er zullen altijd mensen zijn die liever de bekende merken pakken om op safe te spelen. Snap ik en respecteer ik zeer zeker... Maar voor mij heeft de Techno zichzelf echt bewezen, zeker na een dag zoals vandaag (was 32 graden) waar ik de motor echt op z'n donder heb gegeven. Ik heb veel de koppeling gebruikt in de technische stukken, maar de Husky ook nog even volgas laten blerren op de tankbaan.

Techno werkt voor mij iig prima!

Jezus wat ziet die 10 uur ouwe olie er slecht uit zeg ! Mijn MOTUL ziet er na 10000 uur nog een stuk beter uit.
 
10.000 uur staat gelijk aan 700.000km bij een auto. Het zal bij een normaal gebruik motor weinig anders zijn.
Dan heeft de techno olie er nog geen 700km in gezeten,dat haal je nog wel met gewone slaolie.
Aangezien de meeste dopes relatief snel verdwenen zijn ook bij dure olie hou je de basis olie over en die komt
in de wereld maar van een aantal plekken vandaan,dus ook de Action olie. :Y
Overigens komt de beste basis olie uit Maleisië,dus met zijn alle aan de Petronas, vandaar dat die F1 Benzen zo snel zijn
;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan