Het Super Tenere 1200 topic

Ik bash niks dus ontspan.


Ik ben ontspannen hoor...


Niets bashen..? Ook goed... dan heb ik jouw bericht verkeerd begrepen. ;)




Voor mij maakt heel dat merkengedoe niet veel uit, al zou ik het liefst gewoon bij mijn dealer blijven als ik aan m'n volgende motor toe ben. Dus hopelijk brengt Yamaha een nieuwe Supertenere uit....

Anders met lichte tegenzin naar de BMW dealer, want daar heb ik belange het goede gevoel niet dat ik bij m'n huidige dealer heb... :/
Dat vind ik het grootste minpunt van BMW... de dealers... -O-
 
Laatst bewerkt:
Net terug van onze zomertrip. Dit jaar deden we de Pyreneeën.

Bijna 5000km bijgezet op de teller en weer zalige tracks gereden.


Voor wie zelf eens naar Andorra trekt;
Hotel Pitiusa midden in het centrum is een aanrader! SPOTGOEDKOOP en een gratis plaatsje in hun ondergrondse garage er bovenop.

Om Andorra te verlaten hebben wij gekozen voor de (niet zo heel legale-) offroadtrack die je vind na Col de La Botella. Vanuit Andorra staan er borden dat je er niet mag komen, maar eenmaal in Spanje ben ik in de andere richting geen borden tegengekomen. Dus als je er eens bent, het is eens iets anders dan die drukke grensovergangen die iedereen neemt.


Ander hoogtepunt van onze reis was het Bardenas Reales natuurpark. Blij dat ik het ommetje gemaakt heb.


De Spaanse kant van de Pyreneeën is zalig om te doen, heel rustig en over het algemeen goede wegen. In Frankrijk was het met momenten zelfs druk op de passen.


Oja, de Col d'Aubisque was afgesloten voor alle verkeer, kijk het na voor je die kant op trekt.


Zit nu op 50000km en de motor is weer bijna klaar voor z'n volgende beurt. Vrees dat deze keer de balhoofdlagers aan de beurt zijn. Kleine oneffenheden voelen anders aan en ik meen een soort van kraak op te merken als ik het stuur draai wanneer ik op de motor zit.

Logisch op 50k? Of ben ik degene die telkens pech heeft met die dingen? Je zou haast zeggen dat ik met een BMW rij. :+


Verder niets dan lof over mijn S10... het blijft een zalig ding om mee te reizen. Alleen die kilometerteller he... het blijft me storen.
Ik heb bij thuiskomst ruim 200km meer op de teller staan dan m'n vrouw op haar Tiger 800,
en ja, we hebben dezelfde reis gereden.
Het is niet dat het aan de Tiger ligt, het verschil was er met haar vorige motoren ook steeds.

Het gemiddelde verbruik op de BC van 4.9 l/100km is dus ook niet zo heel betrouwbaar. :)


Hebben de modellen na 2014 hier ook nog last van?
 
Laatst bewerkt:
De tweede trip van deze zomer zit er ook op.

Even op en af naar het Stella Alpina treffen. Een aanrader! Hier zien ze me nog terug.

4 dagen weggeweest en zo'n 2500km bij op de teller gezet.


Gisterenmorgen om half elf op een terrasje in Briancon beslist om die dag nog naar huis te rijden. Er was een sportevenement aan de gang die onze route richting de Jura om zeep zou helpen. -O-
En in plaats van omleiding naar omleiding te rijden hebben we maar gekozen voor de korte pijn.

1050km in één ruk naar huis. Piece of cake met een S10 8-)
 
Gefeliciteerd!

Ik ben ook nog steeds heel blij met de Superten. Vooral ook met het feit dat ik er de koffers bij heb. Weekendje weg? Geen moment bedenken, en tot maandag!
Dat zie je ook in de kilometerstanden. Voorheen reed ik gemiddeld 6000 km per jaar. Vorig jaar heb ik de Superten gekocht, en er 11.500 km mee gedaan. Voor dit jaar staat de teller nú al weer op 11.000. En dan heb ik nog een midweekje én een lang weekend op de planning staan. (plus de 'standaard' zondagsritjes)

Ik ben benieuwd waar de teller dit jaar op uit komt! En nog steeds stap ik met zoveel plezier op dat ding, ongelooflijk.
 
Mijn S10 komt ook nog wel eens ergens. Ik vertrek maandag voor een goede week naar (Zuid-)Frankrijk. Maandagavond overnachting in de Vogezen bij La Mouche, dinsdag door naar Ferme Chamauche, motorhotel van Nederlandse eigenaren in Chalancon. Mooie routes rijden in de Drome en zondag weer naar huis via de Vogezen.

Eerder dit jaar een lang weekend Duitsland, lang weekend Normandië en lang weekend Morvan (Bourgogne).
Eind augustus een dagje offroad-training, ben benieuwd hoe vaak we 'm moeten oprapen :+
Heb er tegenwoordig wel extra valbeugels op zitten.

Volgend jaar wil ik heel graag naar Noorwegen of Schotland. Twee jaar geleden met de FJR Ierland en een stukje Schotland gedaan, heb nog een heleboel te zien en te rijden daar.
 
Laatst bewerkt:
full
 
Tja, een echte kilometervreter dus. Komt goed uit, ik woon-werk ermee plus uiteraard de nodige tochtjes in mijn vrije tijd. Zal jaarlijks zo'n 25000-30000 km.zijn.
Mijne heeft al wat ervaring, ik heb bewust een gebruikte met wat kilometers gekocht om te zien of het bevalt. Ik heb eerder een poosje een 2010 model gehad waar ik geen vrienden mee kon worden. Eigenaardig genoeg merk ik nu niets van de klachten die ik over mijn eerdere S10 had.
Des te beter ook maar zou ik zeggen :P
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Van de week de XT opgehaald, wat een verschil na jaren lichtere motoren te hebben gereden, eindeloos koppel :]
Wel weer effe wennen met een zwaargewicht, maar eenmaal rijdend valt het wel mee.
En gelijk een vraag;
Onderaan de swingarm, waar de cardan doorheen loopt zit er een gaatje. Hoort die open te zijn of is er een rubber stopje uit gevallen?
 
Nou, voordat oma er ook niet meer is...maar eens leven in het topic blazen :)

Ik ga er vanuit dat de XT1200 happy bikers zijn, weinig geklaag en ( denk) veel aan het rijden zijn omdat er weinig forum activiteit is... :))

Zijn er nog aandachtspunten bij een gebruikte XT1200? Dat het kilometervreters zijn weet ik, op div fora rijden ze met 150K en meer.. Staat er zelfs 1 met 240KKm op MP

Vraag me af hoe de wind bescherming is en evt turbulentie problemen...

Bedankt, ;)
 
Nou, voordat oma er ook niet meer is...maar eens leven in het topic blazen :)

Ik ga er vanuit dat de XT1200 happy bikers zijn, weinig geklaag en ( denk) veel aan het rijden zijn omdat er weinig forum activiteit is... :))

Zijn er nog aandachtspunten bij een gebruikte XT1200? Dat het kilometervreters zijn weet ik, op div fora rijden ze met 150K en meer.. Staat er zelfs 1 met 240KKm op MP

Vraag me af hoe de wind bescherming is en evt turbulentie problemen...

Bedankt, ;)

Ik heb mijne nog niet lang genoeg om wat zinnigs over aandachtspunten te kunnen zeggen, volgens mij zijn het er weinig.
Turbulentie is bij elke allroad een dingetje, maar daar zijn ontelbare meningen over en oplossingen voor...
Mijne bevalt prima, ik ben er erg tevreden over tot nu toe.
 
Ik ben niet bekend met problemen. De eerste versies hebben wel twee terugroep acties gehad. Een was de kabelboom naar de koplamp, en twee was de topkofferdrager die kon afbreken. (Ironisch genoeg is me dat zelf ook nog een keer gebeurd)

Houd wel de spaken in de gaten. Tik eens met iets van metaal tegen iedere spaak en luister of ze allemaal hetzelfde klinken.

Ik heb er zelf een hogere ruit én een spoiler bovenop gezet om de turbulentie op te lossen.
Ook heb ik een kleine modificatie aan het zadel gedaan om het zadel iets vlakker te krijgen, om het naar voren schuiven op langere afstanden tegen te gaan. (Wordt uitgebreid op internet besproken hoe dit moet)

Verder bijzonder tevreden: 25k km in de afgelopen 2 jaar. :)
 
Wat betreft de turbulentie, deze merkte ik wel flink toen ik er voor het eerste mee op pad ging (first edition uitvoering).
Een ieder zal dit anders ervaren, maar voor mij was de oplossing op de standaard ruit in de laagste stand te zetten.
Met deze afstelling kan ik moeiteloos een uur lang boven de 160 blijven rijden.
IMG_20170904_104422.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Givi Airflow ruitje gemonteerd.
Tegen +100km/h rij ik nu met m'n vizier gewoon open.

Topruitje.

Vergelijkingstest:
 
WoW! Mooie fiets hoor:]

En wat zijn de grootste verschillen tov de Tiger qua rijden?

Het grootste verschil is natuurlijk het verschil in motorkarakter .Zo`n dikke 2 pitter is veel laagtoeriger dan de Triple.
Vermogen [pk] is ongeveer gelijk,maar het koppel van de S10 is lekkerder.
De Tiger is al lekker ruim en comfortabel maar de S10 is nog comfortabeler en stuurt strakker en stabieler.
De remmen zijn ook een heel stuk beter op de Super Ténéré.Heb nu aan 2 vingertjes weer genoeg.:t
Die van de Tiger waren het slechtst van al mijn Triumph`s die ik heb gehad.
[Trident 900 / oer Speed-Triple 885 / Sprint RS955i / Speed-Triple 955i ]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan