Het Super Tenere 1200 topic

Dat het in het boekje staat klopt, maar mijn dealer zal waarschijnlijk ook wel weten wat hij doet?
Is één van de grootste Yamaha dealers van ons land. Ze hebben verschillende Supertenere's lopen...


Maar goed, ga toch maar vragen om de kleppen nu te stellen, profiteer ik gelijk van de 10% winterkorting.

Ben benieuwd wat ze te zeggen hebben over die spanner van de nokkenasketting... lijkt mij toch wel heel snel dat die vervangen moet worden...
 
ik heb zon opzet ruitje geprobeerd, maar vindt het niet echt fijn, veroorzaakte nog meer turbulentie.

Uiteindelijk viel mij op dat de standaard ruit in de laagste stand veel minder turbulentie geeft, en nog steeds een prima windbescherming geeft.
 
Dat hangt van heel veel factoren af. De stand van het ruitje, je zithoogte, je lengte...

Zelf heb ik het originele ruitje in de kast gelegd. De turbulentie kwam vol op mijn kin. Vervolgens een MRA sportruitje (laag dus) er op gezet. Was al vrij goed; turbulentie op mijn borstkas. Liever met mijn hoofd vol in de wind dan in een beetje turbulentie.
Daarna toch maar een hoger ruitje (van Puig) er op gezet. Was al beter. De turbulentie kwam op de bovenkant van mijn helm.
Uiteindelijk nog een MRA verstelbaar spoilertje daar boven op gemonteerd, en nu zit ik in een oase van rust.

't was een flinke zoektocht, maar uiteindelijk heb je ook wat. :)
 
Hallo ST riders,
Mijn naam is Arie,regio N.B., en rij al enige jaren TDM 900 :]
Gezien ik m,n oog heb laten vallen, op een ST1200, wilde ik wat meningen van jullie.

Hoe rijdt de ST met duo? Aangezien we vaak samen op pad zijn. Schokbrekers std voldoende?
Heb dit forum al wat door gespit, maar geloof dat een ST een probleemloze motor is om te kopen?
Misschien nog wat tips, ivm aankoop motor bepaald bouwjaar?
bedankt vast voor evt.reacties.
Arie :t
 
Probleemloze motor, heb hem zelf een jaar gehad en een trip Alpen, 9000 km in totaal. Ik heb hem verkocht omdat ik toch aanvankelijk retro wilde rijden. Dit viel tegen maar wel weer bevangen door lichte motoren door de proefritten die ik maakte. Je rijdt immers wel met 260 kilo, en daar komt je gewicht, duorijder en bagage nog bij. Niet dat je dit erg voelt, maar was blij verrast met het herontdekken van bochten maken met een motor van 200 kilo. Dit is echt de enigste reden van verkoop geweest. Je krijgt er vast geen spijt van.

Kijk wel even naar de kilometerstand van 40.000. Dan moeten de kleppen even gesteld worden, hier ga je niet failliet van hoor, maar neem het mee in je onderhandelingen.
 
Kijk wel even naar de kilometerstand van 40.000. Dan moeten de kleppen even gesteld worden, hier ga je niet failliet van hoor, maar neem het mee in je onderhandelingen.

Die van mij zijn dus niet gesteld tijdens de 40000km beurt, doen ze bij mijn dealer pas op 60000km.
Uit ervaring is de uitleg, en het is niet dat ze maar enkele S10's hebben lopen onder hun klanten.


Na 3 jaar en + 40000km nog steeds tevreden van mijn S10. Afgelopen weekend deelgenomen aan de dag van de motorrijder en blijkt telkens weer dat het hoge gewicht geen spelbreker hoeft te zijn tijdens trage manoeuvres, behendigheidsoefeningen, gymkhana, offroadinitiatie etc...


Waar ik wel een probleem mee heb zijn de originele koffers, of toch de sloten ervan.
Als de die vergelijkt met de sloten van m'n vrouw haar BMW dan is het echt triestig gesteld met die van Yamaha....

Gisteren kreeg ik m'n topkoffer niet meer open. Het slot draaide voor geen meter. Na een paar voorzichtige pogingen (wil niks forceren en zeker de sleutel niet plooien) slaagde ik erin om de bevestiging toch al los te krijgen zodat de koffer van de rek kon gehaald worden. Toen ik de sleutel er terug uit nam had ik het slot mee. :(

Krijg nu m'n koffer niet eens meer open.... ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen bij de dealer.


Moesten ze het hersteld krijgen blijf ik toch met een vervelend gevoel achter... krijg dit maar eens aan de hand tijdens een vakantie.... |(
 
Laatst bewerkt:
Ik ben blijkbaar niet alleen...

Op het andere forum dit topic gevonden. Zelf even aan de slag gegaan en met m'n vinger de koffer kunnen openen.
Heb het slotje zelf terug geïnstalleerd...


Toch jammer dat Yamaha zo'n prullen van sloten blijft gebruiken.
 
Die van mij zijn dus niet gesteld tijdens de 40000km beurt, doen ze bij mijn dealer pas op 60000km.
Uit ervaring is de uitleg, en het is niet dat ze maar enkele S10's hebben lopen onder hun klanten.


Na 3 jaar en + 40000km nog steeds tevreden van mijn S10. Afgelopen weekend deelgenomen aan de dag van de motorrijder en blijkt telkens weer dat het hoge gewicht geen spelbreker hoeft te zijn tijdens trage manoeuvres, behendigheidsoefeningen, gymkhana, offroadinitiatie etc...


Waar ik wel een probleem mee heb zijn de originele koffers, of toch de sloten ervan.
Als de die vergelijkt met de sloten van m'n vrouw haar BMW dan is het echt triestig gesteld met die van Yamaha....

Gisteren kreeg ik m'n topkoffer niet meer open. Het slot draaide voor geen meter. Na een paar voorzichtige pogingen (wil niks forceren en zeker de sleutel niet plooien) slaagde ik erin om de bevestiging toch al los te krijgen zodat de koffer van de rek kon gehaald worden. Toen ik de sleutel er terug uit nam had ik het slot mee. :(

Krijg nu m'n koffer niet eens meer open.... ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen bij de dealer.


Moesten ze het hersteld krijgen blijf ik toch met een vervelend gevoel achter... krijg dit maar eens aan de hand tijdens een vakantie.... |(

Dat is echt niet handig, bij mij moesten ze met 45.000 km 7 van de 8 gesteld worden. En als het nu te ruim was, maar was te krap en je kleppen verbranden. Ik snap dat echt niet. Dan rij je een motor met een nieuwwaarde van 18.000 euro en dan bezuinig je op kleppen stellen waarvan de kosten beneden de 400 euro zijn, en dan kun je weer voor jaren rijden.. :?
 
Laatst bewerkt:
De koffers is een dingetje met die sloten. Een kleinere sleutel zodat je contactsleutel niet tordeert en wat wd40 spray preventief maakt het acceptabel.
 
Laatst bewerkt:
Dat is echt niet handig, bij mij moesten ze met 45.000 km 7 van de 8 gesteld worden. En als het nu te ruim was, maar was te krap en je kleppen verbranden. Ik snap dat echt niet. Dan rij je een motor met een nieuwwaarde van 18.000 euro en dan bezuinig je op kleppen stellen waarvan de kosten beneden de 400 euro zijn, en dan kun je weer voor jaren rijden.. :?


Ik bezuinig niets, maar vertrouw er op dat mijn dealer wel weet wat hij doet... Het is één van de grootste Yamaha dealers van het land, het is echt niet zo dat ze maar een tiental Supertenere's hebben bollen. ;)
 
De koffers is een dingetje met die sloten. Een kleinere sleutel zodat je contactsleutel niet tordeert en wat wd40 spray preventief maakt het acceptabel.



Spuit je die spray in het slot dan?


Mij hebben ze altijd verteld dat dit ook geen goed plan is. (ik had vroeger een contactslot dat een beetje stroef ging)
 
Ik bezuinig niets, maar vertrouw er op dat mijn dealer wel weet wat hij doet... Het is één van de grootste Yamaha dealers van het land, het is echt niet zo dat ze maar een tiental Supertenere's hebben bollen. ;)

Maar waarom 20 k met niet gestelde kleppen rijden? Bij mij moest het wel iig. En als het niet te doen is om geen geld uit te geven waarom dan niet stellen?
 
Maar waarom 20 k met niet gestelde kleppen rijden? Bij mij moest het wel iig. En als het niet te doen is om geen geld uit te geven waarom dan niet stellen?


Bij het maken van de afspraak zeiden ze me dat ze de kleppen van de S10 pas op 60k stellen, maar als ik echt wilde deden ze het bij 40k ook wel.
Ze hebben genoeg klanten en hebben ondervonden dat het bij 40k nog niet nodig is en stellen daarom.


Het is me niet te doen om geld uit te sparen, ik heb 1100€ achter gelaten bij mijn 40k beurt. ;)
Wat nodig is zal gebeuren...


Ik ga er gewoon van uit dat ik mijn dealer wel kan/mag vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Dan zal het goed zijn. Bij mij moest het wel, 7 van de 8 kleppen dus dat het nooit moet onder de 60k is geen wetmatigheid.
 
Ok. Dan zal het goed zijn. Bij mij moest het wel, 7 van de 8 kleppen dus dat het nooit moet onder de 60k is geen wetmatigheid.


Ik wil je gerust geloven hoor, en ik zal het tegen mijn 50k beurt nog eens vermelden... Misschien dat ik het dan toch maar laat uitvoeren ipv op 60k.

Maar echt zorgen maak ik me toch niet hoor..
 
Dit is geen probleem, werkt prima en doet geen kwaad aan je materiaal.


Voor een goede werking van een slot kan je beter speciale slotspray gebruiken.
Het grote verschil is dat het droogsmerend is (klinkt heel tegenstrijdig, maar zorgt er voor dat er geen vuil in blijft plakken), en er zit grafiet in.

Wat ook goed werkt (maar klinkt wel ongelofelijk onwaarschijnlijk), een klein stukje potlood fijn maken en in het slot doen. Het grafiet in het potlood smeert als het ware het slot, en voorkomt dat vuil blijft hechten.
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen dagen iets vreemd meegemaakt. Heb dit al aan verschillende voorgelegd, maar echt een antwoord heb ik nog niet gekregen.


Mijn motor is 2000km geleden op onderhoud geweest, dus nieuwe olie + oliefilter. Ik heb de slechte gewoonte om mijn oliepeil niet te controleren. Ben/was van mening dat een betrouwbare Yamaha gerust van onderhoudsbeurt naar onderhoudsbeurt kan gaan zonder olieverlies. Tot ik vorig jaar op vakantie een keer met een minimumpeil zat op vakantie.

Dus... nu kijk ik wel af en toe eens naar dat peilglaasje. Maar had dit probleem niet verwacht na 2000km.


Zaterdag toen ik de motor aan het poetsen was zat heel het kijkglaasje vol olie. Boven het max dus. Het kan best zijn dat ik al 2000km met zo'n niveau aan het rijden ben, ik heb er nog niet eerder naar gekeken.

Maandag dit bij de dealer voorgelegd. Ze hebben er eens naar gekeken en idd... er zat toch wel wat veel olie in.
Ze gingen wat olie aflaten en kijken of er geen benzine bij zou zitten.

Blijkt dus geen benzine vermengd te zijn met de olie, en ze denken dat ze bij het wisselen slechts één van de twee aftappluggen hebben losgedraaid. En toch de hoeveelheid olie bijgevuld volgens de voorschriften.

Dus teveel olie.
De technieker heeft olie afgelaten tot terug op peil.


Ik kom thuis na een rit van 20km, zet de motor op de bok en een kwartier later is het oliepeil gezakt tot onder minimum.

Ik denk... toch wel wat teveel afgelaten. Laat de motor eerst nog eens draaien zoals in het boekje staat en vul nadien terug bij tot ergens voorbij de helft.

Deze morgen stond het peil net zo hoog als toen ik 'm gisteren in de garage zette.


Heb vandaag een rit van +300km gereden en moest nog even bij de dealer langs. Zet 'm daar op de bok en kijk toch nog eens naar het oliepeil.

Nu zat het kijkglaasje weer helemaal vol. |(


Heb de motor dus maar achtergelaten. Ben benieuwd naar het verdict.

Heb ik nu teveel of op een verkeerde manier bijgevuld? Of is er een ander probleem??

Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
Die van mij zijn dus niet gesteld tijdens de 40000km beurt, doen ze bij mijn dealer pas op 60000km.
Uit ervaring is de uitleg, en het is niet dat ze maar enkele S10's hebben lopen onder hun klanten.

Dezelfde dealer?
En die denken dat ze een aftapplug hebben gemist?

Ik zou maar eens een andere Yamaha dealer zoeken. :+
 
Dezelfde dealer?
En die denken dat ze een aftapplug hebben gemist?

Ik zou maar eens een andere Yamaha dealer zoeken. :+


Die had ik zien aankomen.

Nu, het is een vrij grote dealer, met verschillende techniekers.
Ik neem aan dat het vervangen van de olie door de beginnende techniekers gedaan wordt, en niet door de hoofdtechnieker die de opdracht geeft van wat er juist moet gebeuren.


Ik ben al +20 jaar tevreden klant bij deze dealer, vertrouw er dus ook op dat het deze keer goed komt. Ik heb misschien net de pech gehad dat er een stagair mijn olie heeft vervangen?

Soit, we zien wel.





Niemand een idee hoe het zou kunnen komen dat het oliepeil 's morgens half staat en 's avonds vol?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of de 1200 een dry sump carter heeft, maar indien dit wel zo is zou er een probleem met de retour oliepomp kunnen zijn, zodat er olie in het carter staat ipv de olietank. Maar dat geldt dus alleen bij dry sump.
Is volgens mij een bekend dingetje bij Harley blokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan