Het RS250 & RGV 250 topic: Valves are for toilets! Deel 11

Mijn RS komt van RH motoren af.Daar kreeg ik te horen dat ie 100% origineel was en dat ik zo naar huis kon rijden. Nieuwleusen --> Eindhoven. Toch opgehaald met een vrachtwagentje en na 2 weken thuis rond gereden de hebben kom ik erachter dat de kabels voor de PVs niet over de bovenste pulleys liepen maar ernaast, dus over de as.

Verder waren er kleine dingen die ik had kunnen zien als ik meer kennis had gehad tijdens de koop. Op basis van die ervaring ging ik naar Potze voor nieuwe zuigers, VHM koppen en nieuwe PVs. Het resultaat na 3 maanden waren dus verstopte carbus, PVs met een twijfelachtige kwaliteit en twijfels bij de uitgevoerde werkzaamheden.

Dat is de korte versie, jullie begrjipen waarom ik nu maar zelf alles doe. Ook al is TTW wat prijziger ik heb er wel goede gevoelens bij. Sean is open en eerlijk in zijn communicatie en dan betaal ik net zo lief iets meer aan een top end revisie setje dan 30 euro te besparen en toch weer de mensen te spekken die me eerder half werk geleverd hebben. Jammer dat het zo moet.

Zuur man! Bleek mijn gevoel te kloppen dus, het hele verhaal kwam me te bekend voor en rook gewoon naar Roelof Heide, RH Motoren. Of stinkt kan ik beter zeggen. Ja ook al diverse zaken bij Sean besteld en de hogere verzendkosten voor lief genomen. Hij weet iig wel waarover hij het heeft. En is ook te vinden op RGV250 Forums

En de conclusie is inderdaad dat je het beter zelf kan doen. Of met hulp van iemand die tweetakten nog zelf heeft mee gemaakt zoals in mijn geval.
 
Hierbij de beloofde fotos van de zuigers en cilinder. Ik had de zuigers die er bij 27k km uitkwamen bewaard. Dat waren er 2 verschillende. Ik weet niet zeker wat er van tevoren allemaal mee is gebeurt. Wel heb ik een bon van Rh motoren waarop vermeld is dat er 2 zuigers zijn vervangen toendertijd.

Mijn deel start met het vervangen van deze zuigers 10k km geleden:
full


Als je nu goed kijkt zie je bij de rechter zuiger op het plaatje, krassen die "toevallig"ook op die plek zitten bij mijn cilinder.
full

full


Het verhaal gaat verder. Bij Erik Potze kreeg ik toendertijd te horen dat er 1 cilinder schade had en hebben we besloten om daar een nieuwe coating nikasil in te laten aanbrengen. Ik denk dat het deze cilinder is geweest omdat
1: de krassen op de zuiger en cilinder overeenkomen.
2: de zuigers die ik er nu uit haal 0,0 beschadigingen laten zien op diezelfde plek.

full


UIteindelijk denk ik dat er helemaal geen nieuwe coating is aangebracht toendertijd, maar dat men zelf aan de slag is geweest om die cilinderbij te werken. Ze ook de details op de foto.

Uiteindelijk betaal je dus lekker een dikke rekening met allerlei werkzaamheden die nooit zijn uitgevoerd.

Het frappante is dat als je goed kijkt je als het ware een gat ziet, alsof er een gietgal in de wand zit of dat er ooit een stuk zuigerveer in heeft gezeten. De wand voelt verder netjes glad, onthoud dat de zuigers geen beschadigingen vertonen.
Ik twijfel dus wat ik met deze cilinder moet. Afgaand op de zuigers zou ik er best mee durven rijden, de zuigerveren komen namelijk niet zo laag.
Kijken met de ogen denk ik dat een nieuwe cilinder of wegbrengen naar Nikatech hier in Eindhoven beter is.
Immers ook de brug van de uitlaat poort vertoond een scheurtje in de coating. Amper voelbaar en ik zie geen beschadigingen op de zuigerveren.
full
 
Wat een verhaal zeg, beetje sprakeloos van! Heb ik tot nog toe nog niks te klagen met de RGV's als ik het vergelijk. Hopelijk kan iemand hier je een goed advies geven. Duidelijke foto's overigens :t
 
Laatst bewerkt:
Immers ook de brug van de uitlaat poort vertoond een scheurtje in de coating. Amper voelbaar en ik zie geen beschadigingen op de zuigerveren.
full

vrees voor je dat dat erder een scheur in de brug is, niet enkel in de coating. Ik zou er zo niet meer mee rijden, moet deftig hersteld worden.
de afwerking van die hele brug is trouwens om te '(
 
In de tussentijd toch even een update van ons LS projectje: We zijn met de finishing touch bezig, ofwel de opbouw van het herstelde kuipwerk:

1392124


1392125


1392126


1392128


Van deze RGV kan ik echt oprecht zeggen dat hij helemaal is nagekeken :Y Wel even een verschil met hoe ik hem in 2017 ophaalde.
 
Wat een verhaal zeg, beetje sprakeloos van! Heb ik tot nog toe nog niks te klagen met de RGV's als ik het vergelijk. Hopelijk kan iemand hier je een goed advies geven. Duidelijke foto's overigens :t
Ik heb in het verleden de cilinder van mijn RS laten coaten,de man van het revisie bedrijf heeft toen de brug een stuk terug geslepen,
kerel had enorm veel ervaring met deze cilinders en inderdaad werkte dat goed.Het probleem is dat die brug veel te heet word en daardoor
problemen veroorzaakt,zoals hier ook het geval is.
 
Aan de zuigers te zien is dat bij deze cilinders niet gebeurd.

De Duitse RGV specialist doet dit ook bij cilinders die daar voor een nieuw laagje komen.
De gaatjes in de zuiger helpen ook een beetje, als je aftermarket zuigers monteerd zonder die gaatjes zul je ze er zelf in moeten boren.
 
Dan ben jij nummer 2 hier met deze ervaring en ik met een beetje pech straks nummer 3. Jammer dat de OPperchief van dit topic niet meer actief is op MF. Anders zou de OP een keer bijgewerkt kunnen worden mbt dit soort belangrijke punten.
Mijn RS komt van RH motoren af.Daar kreeg ik te horen dat ie 100% origineel was en dat ik zo naar huis kon rijden. Nieuwleusen --> Eindhoven. Toch opgehaald met een vrachtwagentje en na 2 weken thuis rond gereden de hebben kom ik erachter dat de kabels voor de PVs niet over de bovenste pulleys liepen maar ernaast, dus over de as.

Verder waren er kleine dingen die ik had kunnen zien als ik meer kennis had gehad tijdens de koop. Op basis van die ervaring ging ik naar Potze voor nieuwe zuigers, VHM koppen en nieuwe PVs. Het resultaat na 3 maanden waren dus verstopte carbus, PVs met een twijfelachtige kwaliteit en twijfels bij de uitgevoerde werkzaamheden.

Dat is de korte versie, jullie begrjipen waarom ik nu maar zelf alles doe. Ook al is TTW wat prijziger ik heb er wel goede gevoelens bij. Sean is open en eerlijk in zijn communicatie en dan betaal ik net zo lief iets meer aan een top end revisie setje dan 30 euro te besparen en toch weer de mensen te spekken die me eerder half werk geleverd hebben. Jammer dat het zo moet.

Man man man....
 
Man man man....
Ja je kan beter een 2 takt van een andere liefhebber kopen dan bij de handel,ik heb van al mijn 2 takten en dat zijn er veel
geweest slechts 4 bij een zaak gekocht,dat was mijn RD500 ooit gekocht bij Gijs Verbree en de RS en RGV bij Safe beide met heel lage km stand,
dus daar kon weinig nog aan mis zijn en een nieuwe RD350LC ook bij Safe.Maar ja dat was in een tijd dat ze nog vers waren,nu vele jaren
later hebben alle 2 takten al een hele geschiedenis achter de rug,en die is vaak niet zo rooskleurig geweest.En de handelaren die nu nog iets
met 2 takten doen zijn sjoemelaars.Je kan nog het beste een 2 takt kopen van bijvoorbeeld de RD350 club leden,of als goed bekend staande forum leden.
 
Ja je kan beter een 2 takt van een andere liefhebber kopen dan bij de handel,ik heb van al mijn 2 takten en dat zijn er veel
geweest slechts 4 bij een zaak gekocht,dat was mijn RD500 ooit gekocht bij Gijs Verbree en de RS en RGV bij Safe beide met heel lage km stand,
dus daar kon weinig nog aan mis zijn en een nieuwe RD350LC ook bij Safe.Maar ja dat was in een tijd dat ze nog vers waren,nu vele jaren
later hebben alle 2 takten al een hele geschiedenis achter de rug,en die is vaak niet zo rooskleurig geweest.En de handelaren die nu nog iets
met 2 takten doen zijn sjoemelaars.Je kan nog het beste een 2 takt kopen van bijvoorbeeld de RD350 club leden,of als goed bekend staande forum leden.

Ja dat blijkt, maar droevig is het wel. Het scheelde dat ik destijds sowieso van plan was de motor compleet te laten reviseren dat het technische deel "iets" minder van belang was omdat hij toch open ging. Maar blij dat ik dat niet aan die ………….. heb over gelaten.

Anyhoe, als straks belastingcenten binnen zijn... dat is gereserveerd voor de KTM en RS250 😍
 
  • Leuk
Waarderingen: NR34
Ja je kan beter een 2 takt van een andere liefhebber kopen dan bij de handel,ik heb van al mijn 2 takten en dat zijn er veel
geweest slechts 4 bij een zaak gekocht,dat was mijn RD500 ooit gekocht bij Gijs Verbree en de RS en RGV bij Safe beide met heel lage km stand,
dus daar kon weinig nog aan mis zijn en een nieuwe RD350LC ook bij Safe.Maar ja dat was in een tijd dat ze nog vers waren,nu vele jaren
later hebben alle 2 takten al een hele geschiedenis achter de rug,en die is vaak niet zo rooskleurig geweest.En de handelaren die nu nog iets
met 2 takten doen zijn sjoemelaars.Je kan nog het beste een 2 takt kopen van bijvoorbeeld de RD350 club leden,of als goed bekend staande forum leden.

Dit inderdaad. Hoewel ik het wel mooi vind om ze te redden. Zo zie ik het een beetje. Maar de hier genoemde handelaren ben ik ook wel klaar mee. Zoek zelf wel het www af voor onderdelen en soms met hulp. Maar zal niet snel meer een tweetakt kopen bij de genoemde “specialisten”

De LS komt van een particulier en dan weet je dat je werk kan verwachten. Als hij van een bedrijf komt, dat zichzelf specialist noemt en ook vermeld dat hij de motor volledig heeft nagekeken, dan verwacht je dat ook. En niet dat de powervalve kabel naast het wieltje hangt, voorpoten niet goed staan, het blok een aanloper heeft gehad of een motorblok ophangbeugel gewoonweg niet aanwezig is. Want dan leer je dat hij de motoren helemaal niet nakijkt, maar gewoon ordinair koopt en verkoopt. Niets meer, niets minder.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat blijkt, maar droevig is het wel. Het scheelde dat ik destijds sowieso van plan was de motor compleet te laten reviseren dat het technische deel "iets" minder van belang was omdat hij toch open ging. Maar blij dat ik dat niet aan die ………….. heb over gelaten.

Anyhoe, als straks belastingcenten binnen zijn... dat is gereserveerd voor de KTM en RS250 😍
Binnen is beter dan naar buiten wat ik meestal moet doen;(;)
 
Tsja, welkom in de wereld van de tweetakt :) Zo gaan we allemaal.
Mijn visie: een brommer voor weinig kopen en zelf oplappen. Vroeg of laat gaat zo'n tweetakt een keer stuk, namelijk.
 
Tsja, welkom in de wereld van de tweetakt :) Zo gaan we allemaal.
Mijn visie: een brommer voor weinig kopen en zelf oplappen. Vroeg of laat gaat zo'n tweetakt een keer stuk, namelijk.

Ja met die insteek heb ik de LS ook gekocht. Hoewel “voor weinig” momenteel een relatief begrip is :)
 
Duidelijke foto's, ziet er niet best uit. En vermeld idd even welken het zijn, dan wordt het concreter. Net nadat ik die van mij besteld had, meldde (uit mijn hoofd) Ami dat hij ook de PV's van Erik Potze had met hetzelfde resultaat als hier boven.

Ik wilde even reageren op dit bericht. Het klopt inderdaad dat mijn PV's daar zijn gekocht. Na een jaar tijd waren ze compleet beschadigd. Ondanks dat ze aangepast zijn, maak ik ze elk jaar schoon om extra slijtage van het complete PV system te voorkomen en de afstelling te controleren / te corrigeren.

Hierover heb ik contact opgenomen met de desbetreffende leverancier. Ik voelde mij niet gehoord en daarmee hield het dus op. Ik had ook geen zin om er verder energie in te steken, maar ik baalde wel enorm. Voor mij was de 450 euro destijds aardig wat geld en dan zit je met een slecht product.

Destijds heb ik hier ook wel eens gepost over de vorm van deze aangepaste PV's. Deze liepen slecht over in de uitlaat poort. Misschien een detail, maar ik vond het wel belangrijk. En zo waren er nog wel een drietal punten.

Nu waren ze echt zo versleten, dat ik ze heb laten bewerken door een instrumentmaker van mijn werk. Hij heeft de vorm netjes aangepast en de beschadigingen opgelapt. Daarna heb ik ze bij een goed bedrijf opnieuw laten anodiseren. Nu is het afwachten hoe het met de slijtage gaat.

Zelf vind ik dat je wel ervaringen kunt delen met mensen en dan op een respectvolle manier. Zeker als je eerst degene hebt benadert om er samen uit te komen.
 
Oook de cougars van TTW worden zonder garantie geleverd. Via CMSNL kun je ook verbeterde PVs aanschaffen alleen weet ik niet of je dan de BC, Cougars of nog een andere versie krijgt.

Op het appriliaforum staan ook al verontrustende berichten over de BC varianten namelijk.

Qua montage ben ik ervan overtuigd dat ze juist waren gemonteerd. Daar heb ik niet voor niets een halve dag aan gespendeerd op de brug. Toen ik mijn motor terug kreeg van degene waar die PVs vandaan komen was het een ander verhaal. Na eenweekje rijden en tegenvallende prestaties heb ik toen zelf de cabrs maar gereinigd, 1 hoofdsproeier was compleet verstopt. Nogmaals ik wil niet zomaar ongefundeerd mijn gal spugen hier maar ik betwijfel sterk of alle werkzaamheden op de bon ook werkelijk zijn uitgevoerd destijds.

Ik doe het onderhoud tegenwoordig dan zelf maar. Dan weet ik ook dat het met zorg gedaan wordt en dat geeft een vertrouwder gevoel als ik opstap.

Een vriend van mij heeft een RS250 gekocht. Ik ben hem aan het helpen met de PV's. Eerst hebben we de uitlaten verwijderd, zodat je in de uitlaatpoort kon kijken. Ik zag meteen dat deze PV's netjes overliepen in de uitlaatpoort. BTW met "overliepen" bedoel ik, dat ze in volledig open stand, ze perfect aansluiten op de vorm van de uitlaatpoort.

Daarna het complete PV systeem uit elkaar gehaald. Maar goed ook, want een van de imbussen om het "vorkje" vast te zetten, zat al los. Ook zat 1 pulley vast, waardoor de mechanische "beveiliging" niet meer werkte.

De PV's er helemaal uit en het viel mij op dat ze er anders uit zagen, dan die van mij. Ondanks de vervuiling, de koolafzetting, kon dit makkelijk worden schoongemaakt. De coating was nog helemaal netjes, echt geen krasje. Ik weet verder niet hoeveel ermee is gereden, welke olie, etc. Zelf vond ik ze qua vorm e.d., er goed uitzien.

Verder ben ik niet bekend met de berichten van het Appieforum. Misschien dat jullie of "nieuwelingen" hier wat aan hebben.
 
Ik wilde even reageren op dit bericht. Het klopt inderdaad dat mijn PV's daar zijn gekocht. Na een jaar tijd waren ze compleet beschadigd. Ondanks dat ze aangepast zijn, maak ik ze elk jaar schoon om extra slijtage van het complete PV system te voorkomen en de afstelling te controleren / te corrigeren.

Hierover heb ik contact opgenomen met de desbetreffende leverancier. Ik voelde mij niet gehoord en daarmee hield het dus op. Ik had ook geen zin om er verder energie in te steken, maar ik baalde wel enorm. Voor mij was de 450 euro destijds aardig wat geld en dan zit je met een slecht product.

Destijds heb ik hier ook wel eens gepost over de vorm van deze aangepaste PV's. Deze liepen slecht over in de uitlaat poort. Misschien een detail, maar ik vond het wel belangrijk. En zo waren er nog wel een drietal punten.

Nu waren ze echt zo versleten, dat ik ze heb laten bewerken door een instrumentmaker van mijn werk. Hij heeft de vorm netjes aangepast en de beschadigingen opgelapt. Daarna heb ik ze bij een goed bedrijf opnieuw laten anodiseren. Nu is het afwachten hoe het met de slijtage gaat.

Zelf vind ik dat je wel ervaringen kunt delen met mensen en dan op een respectvolle manier. Zeker als je eerst degene hebt benadert om er samen uit te komen.

waarom geen dlc coating?
 
Not dead yet, maar dit keer moest ik wel heel veel inhalen. :X Sorry luitjes...

Anyway, vond RH er wel uitspringen of eh... diep zinken. :'):+
Dat er bij oude motoren zaken mis gaan, begrijpt iedereen. Maar dat je dan keer op keer als verkopende partij op een dergelijke wijze tekeer gaat tegen je eigen klanten die iets reclameren, is echt tenenkrommend. En dat kan niet vaak genoeg gemeld worden. Dit mag wat mij betreft best in de OP staan. Daar staat RH nu nog steeds als betrouwbaar adres namelijk.
Ik vind dat de TS objectief moet zijn. In de rest van het forum is uitgebreid genoeg te lezen wat de meesten vinden van RH. Er staat ook niet bij dat tie betrouwbaar is. Het staat er in als gids voor nieuwe liefhebbers. Ik snap dat je mening iets anders is, als je bijv. zo'n verhaal als Pelgreen hoort. WTF, ronduit pijnlijk en triest als er zo met je 2-takt liefde wordt omgegaan.


Mag ook wel met dubbele cilinderinhoud.....
:^ :+

4-takt vs 2-takt race discussie... :z Jullie weten mijn mening denk ik wel! :+
Die grasmaaiers zijn echt kut!! Pas dit jaar ben ik Moto2 gaan kijken. (heb de Honda-cup geboycot) De triumphs klinken prima.

Gisteren opgehaald in Ddl.Nu op nl kenteken zetten.Zit nog tuv keuring tot juni op.Gaan de Arrows probleem geven met keuring?Of kijkt men alleen frame nr na en papieren.Of heeft iemand originele uitlaten toevallig te leen?
Grt RobinBekijk bijlage 1384678
Welkom! *O*

Hierbij de beloofde fotos van de zuigers en cilinder. Ik had de zuigers die er bij 27k km uitkwamen bewaard. Dat waren er 2 verschillende. Ik weet niet zeker wat er van tevoren allemaal mee is gebeurt. Wel heb ik een bon van Rh motoren waarop vermeld is dat er 2 zuigers zijn vervangen toendertijd.

Mijn deel start met het vervangen van deze zuigers 10k km geleden:
full


Als je nu goed kijkt zie je bij de rechter zuiger op het plaatje, krassen die "toevallig"ook op die plek zitten bij mijn cilinder.
full

full


Het verhaal gaat verder. Bij Erik Potze kreeg ik toendertijd te horen dat er 1 cilinder schade had en hebben we besloten om daar een nieuwe coating nikasil in te laten aanbrengen. Ik denk dat het deze cilinder is geweest omdat
1: de krassen op de zuiger en cilinder overeenkomen.
2: de zuigers die ik er nu uit haal 0,0 beschadigingen laten zien op diezelfde plek.

full


UIteindelijk denk ik dat er helemaal geen nieuwe coating is aangebracht toendertijd, maar dat men zelf aan de slag is geweest om die cilinderbij te werken. Ze ook de details op de foto.

Uiteindelijk betaal je dus lekker een dikke rekening met allerlei werkzaamheden die nooit zijn uitgevoerd.

Het frappante is dat als je goed kijkt je als het ware een gat ziet, alsof er een gietgal in de wand zit of dat er ooit een stuk zuigerveer in heeft gezeten. De wand voelt verder netjes glad, onthoud dat de zuigers geen beschadigingen vertonen.
Ik twijfel dus wat ik met deze cilinder moet. Afgaand op de zuigers zou ik er best mee durven rijden, de zuigerveren komen namelijk niet zo laag.
Kijken met de ogen denk ik dat een nieuwe cilinder of wegbrengen naar Nikatech hier in Eindhoven beter is.
Immers ook de brug van de uitlaat poort vertoond een scheurtje in de coating. Amper voelbaar en ik zie geen beschadigingen op de zuigerveren.
full

Duidelijk verhaal met in mijn ogen één juist antwoord ---> opnieuw laten sealen. Op de plekken is inmiddels het nicaseal weggesleten en dit is vragen om 'kantelende' zuigers en dus overmatige slijtage. Jammer van het geld uiteraard, maar dit bespaar je op de lange termijn.
De barst in de brug kan Powerseal ook lassen. Deze cilinder is nog prima te redden.

Tsja, welkom in de wereld van de tweetakt :) Zo gaan we allemaal.
Mijn visie: een brommer voor weinig kopen en zelf oplappen. Vroeg of laat gaat zo'n tweetakt een keer stuk, namelijk.
Ik klop af op heel hard hout...
14.000 kilometers met alleen de RS. Verscheidene uren op de racer en heeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel uur op m'n tweetakt enduro en nog nooit een vastloper gehad sinds mijn brommer tijdperk. Dit is niet dom geluk, dit is vooral veel sleutel en controleer werk. Dus 'helaas', zo gaan we niet allemaal! :+

Einde mega-quote en goed te zien dat het nog lekker leeft hier!!
 
Ja je moet een 2 takt echt niet berijden als een motor waarvan je denkt daar hoef ik niks aan te doen,kan een 4 takt nog
heel lang door gaan zonder onderhoud een 2 takt moet je regelmatig controleren,zelfs wat valse lucht kan bij een 2 takt die al krap
afgesteld staat een snel einde van de pret betekenen.
 
Not dead yet, maar dit keer moest ik wel heel veel inhalen. :X Sorry luitjes...

Anyway, vond RH er wel uitspringen of eh... diep zinken. :'):+

Ik vind dat de TS objectief moet zijn. In de rest van het forum is uitgebreid genoeg te lezen wat de meesten vinden van RH. Er staat ook niet bij dat tie betrouwbaar is. Het staat er in als gids voor nieuwe liefhebbers. Ik snap dat je mening iets anders is, als je bijv. zo'n verhaal als Pelgreen hoort. WTF, ronduit pijnlijk en triest als er zo met je 2-takt liefde wordt omgegaan.



:^:+

4-takt vs 2-takt race discussie... :z Jullie weten mijn mening denk ik wel! :+
Die grasmaaiers zijn echt kut!! Pas dit jaar ben ik Moto2 gaan kijken. (heb de Honda-cup geboycot) De triumphs klinken prima.


Welkom! *O*



Duidelijk verhaal met in mijn ogen één juist antwoord ---> opnieuw laten sealen. Op de plekken is inmiddels het nicaseal weggesleten en dit is vragen om 'kantelende' zuigers en dus overmatige slijtage. Jammer van het geld uiteraard, maar dit bespaar je op de lange termijn.
De barst in de brug kan Powerseal ook lassen. Deze cilinder is nog prima te redden.


Ik klop af op heel hard hout...
14.000 kilometers met alleen de RS. Verscheidene uren op de racer en heeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel uur op m'n tweetakt enduro en nog nooit een vastloper gehad sinds mijn brommer tijdperk. Dit is niet dom geluk, dit is vooral veel sleutel en controleer werk. Dus 'helaas', zo gaan we niet allemaal! :+

Einde mega-quote en goed te zien dat het nog lekker leeft hier!!
Waarom is mijn account geblokkeerd?? :o
 
Terug
Bovenaan Onderaan