Bartje_twee-en-halfje
MF veteraan
- 10 jun 2008
- 8.213
- 11
R.I.P. SuperSic
Welkom in het RS250 & RGV 250 topic. Hier kun je van alles vinden over deze twee fantastische 2-takt machines. De reden dat deze twee motoren in hetzelfde topic staan is simpelweg omdat ze nagenoeg dezelfde 2-takt motor hebben.
Ook andere merken 2-takters zijn van harte welkom met ons mee te discussiëren en/of te ouwehoeren. Veel lees- en vooral rijplezier!
Historie:
Deel 1: rs/rgv 250 het topic (info/chat etc)
Deel 2: rs/rgv 250 het topic (info/chat etc) part 2
Deel 3: RS/RGV 250 topic (info,chat etc.) Part 3
Deel 4: RS/RGV 250 topic (info,chat etc.) Part 4
Deel 5: RS/RGV 250 topic (info,chat etc.) Part 5
Deel 6: RS/RGV 250 topic (info,chat etc.) Part 6
Deel 7: Het RS250 & RGV 250 topic: deeltje 7
smokey_rs250
Voornaam: Redmer
Woonplaats: Australië
Motor: 2x Aprilia RS250
Bouwjaar: 2002 (straatfiets) & (nb) (circuitfiets)
Mods straatfiets:
- Tyga uitlaatsysteem
- Komt nog meer
Mods circuitfiets:
- Veel
Bitaktus_Snellus
Voornaam: Johan
Woonplaats: Groningen
Motor: Aprilia RS250
Bouwjaar: 1996
Mods:
- Blauwe racing kuipruit met naam erop
- Fischer powervalves
- Stalen remleidingen
- Cilinders en carter geflowd, waar nodig en mogelijk...
- Hyperpro progressieve veren
- Marchesini-stickers op de velgrand
- Mono-seat
- Duo-voetsteunen verwijderd
- Kellermann knippers achter en kleine knippers voor
- Jolly moto full racing uitlaatsysteem
Overige info:
Johan z'n RS250 staat graag in de publiciteit, een compleet artikel in de Kickstart en Aprilia van de week op de officiële Aprilia blogspot zijn daar tot nu toe het resultaat van.
RicM
Voornaam: Richard
Woonplaats: Yerseke
Motor: Aprilia RS250
Bouwjaar: 2000
Mods:
- nb
Overige info: Richard heeft veel 2-takt kennis en is zeer begaan met de Ignitech ontstekingen. Zie ook bij de filmpjes een filmpje van een RS op de testbank.
desp0
Voornaam: Frederik
Motor: Aprilia RS250
Bouwjaar: 2000
Woonplaats: Gent
Mods:
- Ninja dempers
B1ker
Voornaam: Peter
Woonplaats: Utrecht
Motor: Aprilia RS250
Bouwjaar: 1999
Mods:
- Jim Lomas side by side rvs/carbon-kevlar uitlaat systeem
- Carbon voor- en achterspatbord van Tyga
- Carbon hielplaten
- Uit één stuk gefreesde power-valve centerpieces
- Ignitech ontsteking met geoptimaliseerde curve (met dank aan RicM!)
Roy "R"
Voornaam: Roy
Woonplaats: Achterhoek
Motor: Aprilia RS250
Bouwjaar: 2000
Mods:
- Kuipenset 1999
- Nickname op kuipruitje
- Complete revisie by PS
- Cougar Red PV's
- PS cilinderkoppen
- Jim Lomas RVS uitlaat (aangepast voor Giannelli dempers)
- Giannelli dempers
- Öhlins stuurdemper
- Öhlins achtershock, was ooit bedoeld voor de brommer van "ene" Thomas Lüthi
- Voorveren van Öhlins, ingaande demping vergroot
- ABM preload adjusters
- Carbon voorspatbord ,hugger, cockpit cover, "luchtinlaat" en carbon 'tussenkuipdeel'
- CNC gefreesde rempomp en hevel
- CNC gefreesde koppelingshouder en hevel
- Braking wave schijven (voor en achter)
- Stalen remleidingen met blanke cover en rode banjobouten
- Roose motorsport rode KVS leidingen
- JT voortandwiel, RK (XW-ring) ketting en Wieres zwart achtertandwiel
- Zwarte haakse ventielen
More to come...
Zie: Roy's pimp topic
My-life
Motor: Aprilia RS250
Bouwjaar: 1998
Mods:
- Kleine knipperlichten
- Goodridge RVS remleidingen
- Wilbers voorveer
- MRA Double bubble ruitje (light smoke)
Toekomstige mods:
- Andere uitlaatbevestiging (passagier voetsteun weghalen)
- Nieuw type dashboard (al in huis)
- Jolly Moto uitlaten met Arrow dempers (ook in huis) en nog meer verrassingen
Bartje_twee-en-halfje
Voornaam: Bart
Woonplaats: Hilversum
Motor: 2x Aprilia RS250
Bouwjaar: 2002 (straatfiets) & 2000 (circuitfiets)
Mods straatfiets:
- Arrow uitlaatsysteem
- Carbon hugger
- Carbon cockpit-cover
- Lange eerste versnelling Moore Performance
Mods circuitfiets:
- Veel
Thunderase
Voornaam: Emiel
Woonplaats: Oldenzaal
Motor: Aprilia RS250
Bouwjaar: 1996
Mods:
- Mk2 Race kuipsen set (2005 Aprilia MS Corse Replica)
- Translogic Micro Dash
- Donkere kuipruit
- Stalen remleidingen
- Tyga exhaust system met carbon dempers
- 2 Delige PV's (Luca Biagini)
- Vince Racing Cylinder koppen
- Vince Racing Inserts To01
- Ignitech onsteking (met dank aan RicM)
- CNC Aluminium rearsets
- Duo-voetsteunen verwijderd
- Zwarte haakse ventielen
- Kleine knipperlichten
bigw
Voornaam: Willert
Woonplaats: Harderwijk
Motor: Aprilia RS250
Bouwjaar: 1999
Mods:
- Tyga uitlaten
- 2 Delige PV's (Luca Biagini)
- WP stuurdemper
Steinergixxer
Voornaam: Stijn
Woonplaats: Rillaar (België)
Motor: Aprilia RS250
Bouwjaar: geen idee-track bike
Mods:
- Stalen remleidingen
- Radiale pomp
- Jolly moto's
- Red Cougar Cylinder koppen
- Ignitech
- Quickshifter
- TZ zuigers
- Droge koppeling en CR bak
- Lichte achterschijf
RSVisch
Voornaam: Sebastiaan
Woonplaats: Amersfoort
Motor: Aprilia RS250
Bouwjaar: 2000
Mods:
- Blauwe wielen
- Roose motorsport rode KVS leidingen
- Uit één stuk gefreesde power-valve centerpieces
- Hel stalen remleiding
slijpsteen
Voornaam: Rik
Woonplaats: Schagen
Motor: Aprilia RS250
Bouwjaar: 1995
Mods: nb
Jan K
Voornaam: Jan
Woonplaats: Vaassen
Motor: Suzuki RGV 250 SP VJ23
Bouwjaar: 1996
Mods: Veel
Kikke
Voornaam: Erik
Woonplaats: Zwanenburg
Motor: Aprilia RS250
Bouwjaar: 1999
Mods:
- Tyga uitlaten
- Tuning Works PVs
- VHM koppen
- HEL remleidingen
- Radiale rempomp
- Vertex zuigers met 1 veer
- Flo Commander pilot en main
- Piper Cross filter
- Woodcraft rearset
- Tyga carbon voorspatbord en hugger
Danduy
Voornaam: Danny
Woonplaats: Tessenderlo (België)
Motor: Aprilia RS 250
Bouwjaar: 2004 op papier (waarschijnlijk 1999)
mods:
- Stalen remleidingen
- Arrow uitlaten
Het schuin-rokershoekje
Gewaardeerde topic-leden en tweetakteigenaren die geen RS of RGV bezitten, ook wel de schuinrokers!
TZ250
Voornaam: Anand
Woonplaats: Uithoorn
Motor: Yamaha TZ250
Bouwjaar: 2008
teamheronsuzuki
Voornaam: Bas
Woonplaats: Ergens in NL
Motor: 2x Suzuki RG500 & Suzuki GT750 caféracer
Bouwjaar: jaar kruik/goeie ouwe tijd (doorhalen wat van toepassing is)
rdv350
Voornaam: William
Woonplaats: Opoeteren (België)
Motor: Yamaha TZ250 en nog iets van een brommer!
Bouwjaar: 1999
De RS250 en de RGV250 VJ22 zijn motorisch gelijk, zelfs tot aan de luchtfilterkast. Uitlaten zijn wel verschillend door andere ophangpunten. Buiten het motorische gedeelte is uiteraard alles anders.
Tussen de VJ22 en de VJ21 zijn wel een aantal kleine motorische en uiterlijke verschillen. De verschillen staan hier op een rijtje: Klik
De verschillen tussen het nieuwe en het oude model RS250 staan hier op een rijtje: Klik
Werkplaatshandboek/Manuals
RS250 handboek
RGV handboek
Exploded views
Met dank aan Stijn:
Exploded views motorblok RS250
Overige exploded views RS250
(gebruik 'rechtermuisknop' -> 'Doel opslaan als...' om de PDF files te downloaden)
Graag deze bestanden en link niet verspreiden zonder mijn toestemming. Om misbruik van deze link te beperken is er een wachtwoord nodig om de bestanden te openen. Dit wachtwoord kun je vragen in dit topic.
Exploded views RS250 op Easyparts.nl
Exploded views RGV 250
Mengsmering olieën
Castrol
Castrol TTS (Nieuwe naam: Power RS 2T) (Semi-synthetisch, olie-injectie en pre-mix geschikt, goede olie voor redelijke prijs, geeft redelijk aanslag op PV's e.d., €9,50-12,50 per liter)
Castrol XR77 (100% synthetische olie, pre-mix only, puur voor racers die continu hoge TPM draaien, voor ongelode benzine, €20,00-24,50 per liter)
Castrol A747 (100% synthetische olie, pre-mix only, puur voor racers die continu hoge TPM draaien, voor gelode benzine €20,00-24,50 per liter)
Putoline
Putoline Ester Tech RS 959 (100% synthetisch, olie-injectie en pre-mix geschikt, voor motoren die onder extreem zware raceomstandigheden moeten functioneren, weinig tot geen aanslag op PV's en zuiger, ruikt minder lekker als Castrol Power RS 2T, €15,00-19,00 per liter)
Motul
710 (100% synthetisch, olie-injectie en pre-mix geschikt, €14,00-16,00)
800 2T Factory Line Road Racing (100% synthetisch, pre-mix only, voor (zeer) zware circuitbelasting, €17,50-25,00)
Uitlaten
Jolly Moto
Officiële website: www.jollymoto.it
Korte info: Jolly Moto staat bekend om dure maar ook goede uitlaten. Helaas is de prijs/kwaliteit verhouding meestal niet erg goed te noemen. Te verkrijgen met zowel aluminium als carbon dempers, zowel in originele als in side-by-side opstelling.
Arrow Exhausts Systems
Officiële website: www.arrow.it
Korte info: Uitlaten met een goede prijs/kwaliteit verhouding. 1 van de weinige uitlaatsystemen die geleverd worden met kevlar dempers. Deze uitlaat is enkel de verkrijgen in de originele opstelling.
Tyga-performance
Officiële website: www.tyga-performance.com
Korte info: Snelle en lichtere uitlaten voor een schappelijke prijs. De uitlaten zijn in zowel RVS als normaal lichtgewicht staal. Ook deze uitlaten zijn te verkrijgen met aluminium en verschillende kleuren carbon dempers. Ze zijn in side-by-side en originele opstellingen te verkrijgen.
Goed opletten waar je de uitlaten besteld; de importkosten kunnen hoger dan verwacht zijn indien direct besteld bij tyga-performance.
Jim Lomas
Officiële website: www.lomasexhaust.com
Korte info: Deze uitlaten zijn te verkrijgen in de opstelling; side by side:
en de originele opstelling:
Verder kan er gekozen worden uit carbon en aluminium dempers.
Klik hier voor veel uitlaten met foto's op een rij op het Aprilia forum.
Cilinderkoppen
Cougar Red
Officiële website: http://www.cougarred.com
Korte info: Deze cilinderkoppen zorgen voor een betere koeling en voor betere prestaties. De koppen worden met losse inserts(binnenkop) geleverd waardoor de squish en inhoud desgewenst nog meer aangepast kan worden. In deze koppen worden o-ringen toegepast. De inserts zijn uiteraard ook los te koop.
VHM Racing
Officiële website: http:/www.vhm.nl/
Korte info: De bekende opvallende gouden koppen van VHM. Zorgen uiteraard ook voor betere prestaties en koeling. Ook worden bij deze koppen o-ringen toegepast en worden deze met losse inserts geleverd. VHM kan ook inserts op maat voor je laten maken.
Koppen van Vince van het RGV forum
Korte info: Voor een mooie prijs kun je je originele koppen laten uitfrezen en voorzien van losse inserts die ontworpen zijn door Vince zelf. Hierdoor kun je voor relatief weinig geld je squish en inhoud aanpassen en vervalt de (ellendige) koppakking d.m.v. het gebruik van o-ringen.
Fischer
Officiële website: www.fischerkfz.de
Korte info: Fischer past originele cilinderkoppen naar wens aan. Rechte bougie en aangepaste verbrandingskamer en ook o-ringen kunnen gerealiseerd worden.
Förster
Officiële website: http://www.musfoerster.de/
Korte info: Zelfde formule als Red Cougar en VHM racing. Compleet andere koppen met inserts en o-ringen.
Fiedler
Officiële website: www.motorrad-fiedler.de
Korte info: Fiedler past net als Fischer originele cilinderkoppen aan. Verder weinig info bekend, maar stel gerust je vragen aan Fiedler zelf, is altijd bereid om uitvoerig je vragen te beantwoorden, ook in het engels.
Power-valves
Een groot euvel bij deze motorfietsen zijn de power-valves, hier op het forum doorgaans PV's genoemd. Het probleem is dat het middendeel, ook wel centerpieces, in de cilinder kan glijden doordat de pin die daar doorheen zit, los is gaan zitten.
Hiervoor zijn inmiddels ook verschillende oplossingen.
Cougar Red
Officiële website: http://www.cougarred.com
Korte info: Complete power-valves waar de centerpiece een redesign ondergaan heeft. Dit heeft als uitkomst een grotere en dikkere pin en is de centerpiece uit één stuk gefreesd. Dit is, kwalitatief gezien, de beste oplossing. Maar kwaliteit heeft z'n prijs.
TTW centerpieces
Officiële website: www.thetuningworks.com
Sean van TTW heeft z'n eigen centerpieces ontworpen. Deze zijn uit één deel aluminium gefreesd en zijn behandeld met een slijtvaste coating. Helaas is al bij verscheidenen gebleken dat deze net zo zwak zijn als de originele en willen we afraden.
Billet power-valves
Officiële website: Geen
Korte info: PV's uit één stuk die zorgen dat de uitlaatpoort altijd geheel open staat. Deze willen we je ten strengste afraden, omdat het vermogen dan tot 9.500/10.000 toeren achter blijft. Vanaf dit toerental staan ze origineel volledig open. Hier krijg je dus een zeer onrijdbare motorfiets van!
Rear sets
Voor verschillende rearsets, klik hier.
Woodcraft
Dit zijn niet verstelbare rearsets. Prijs is netjes, ervaringen zijn ook goed. Voordeel is dat deze modulair te verkrijgen zijn.
Gilles
Dit zijn verstelbare rearsets. Geen ervaringen bekend. Zijn vrij grof opgebouwd maar een opvallende verschijning.
Tyga Performance
Sinds kort maakt Tyga ook rearsets voor de RS, daar ze het al langer deden voor de RGV. Niet verstelbaar en ook modulair te verkrijgen. Niet duur, maar vergis je niet in de importkosten.
Bekende (2-takt) shops voor de RS250/RGV250:
www.easyparts.nl
In hun webshop zijn de originele Aprilia onderdelen eenvoudig middels een microfiche afbeelding per type en bouwjaar te selecteren en kopen.
www.cmsnl.com
Webshop is op dezelfde manier opgezet als EasyParts.nl, alleen dan voor Suzuki onderdelen. Ook voor blok onderdelen erg gemakkelijk.
www.thetuningworks.com
Webwinkel uit de UK, zeer uitgebreid en speciaal aanbod.
www.motor2000.nl
Zaak met verstand van de RS250
www.pstuning.nl
Pieter Schmidt is één van de bekendste 2-takt specialisten van Nederland. Vooral vanwege de door hem op maat gemaakte uitlaten.
www.rh-motoren.nl
Klein zaakje met liefde voor 2-takt motoren. Levert verschillende tuningsdelen.
www.ebay.nl
Vul de volgende zoekopdracht (incl. de haakjes) in:
(RS250, RS 250) of (RGV250, RGV 250)
Hiermee vind je bijna alle onderdelen die op Ebay staan voor onze motoren.
De drie F's uit Duitsland:
www.fischerkfz.de
www.musfoerster.de/
www.motorrad-fiedler.de
Filmpjes:
[NORML]http
Nieuw model Aprilia RS250, met Arrow uitlaat, speciale velgen en meer!
http://www.youtube.com/watch?v=dR9PZiKmCAw
Onboard-filmpje van Bitaktus op het circuit van Assen
http://www.youtube.com/watch?v=YY59a1U4VuY
Onboard-filmpje van Despo op circuit Lezennes
http://www.youtube.com/watch?v=19mrRhckuPc
Filmpje van de RS250 van Bitaktus op de testbank
http://www.youtube.com/watch?v=N2T7_q-3Sgo
Filmpje van een RS250 bij RicM op de testbank
http://youtu.be/1zhFP4hOTdM
Bartje achtervolgt in de Eifel
Met dank aan iedereen die aan deze TS heeft meegeholpen.
Laatst bewerkt: