Het onverharde Alpen-passen topic

Hallo JB,

Ik zat ook tegen hetzelfde aan toen ik afgelopen zomer de Sommeiler en de Jafferau ging doen. Ik heb toen ook informatie gevraagd over welke zijde ik het beste kan oprijden met mijn Transalp. De rode route, de steile ski-helling is zeker niet aan te raden met een zware motor op TKC70's. Mij was door lokale endurorijders aangeraden om via Salvoux omhoog te rijden en dat is wat ik ook heb gedaan. Daarna wou ik via de blauwe en groene route naar fort Jafferau rijden. Alleen gooide regen en onweer roet in mijn eten waardoor ik eieren voor mijn geld heb gekozen.
Het was mijn eerste keer daar op een Transalp met Continental Escape's en dat was goed te doen maar volgend jaar ga ik opnieuw heen maar dan op Anekee wild's!

Van de gele route weet ik eigenlijk niet of die überhaupt wel begaanbaar is.

Gegroet,

Mjingen

Hallo topic, wakker worden !. Onderwerp is JAFFERAU onverhard.
Volgens mij passen mijn vragen het beste in dit gave topic.

Ik heb in onderstaand kaartje een aantal routes getekend om de Jafferau onverhard te verkennen.
In augustus heb ik aan de oostkant gestaan voor de afgesloten tunnel, zie mijn recente reisverslag in het reizen en toeren topic. In de kaart hieronder is dat uiterst rechts.
Vraag: zijn al deze routes (ingekleurd) redelijk te berijden ?. En klopt het dat je via de rode route de "hele steile ski-helling opgang" (te link om alleen omhoog te gaan las ik) mijdt ?
Dus is de rode route begaanbaar ? (ja denk ik, de start zie je duidelijk in streetview);
Is de groene route berijdbaar ?.(volgens mij wel, ik zag daar motoren staan vanaf de verkeerde kant van de tunnel....);
Is de blauwe route berijdbaar ?;
Is de gele route te berijden ?;
Is de afdaling/opgang vanaf Salvoux te berijden ?;
Zijn er nog dagen dat dit verboden is, zoals de Sommelier en de Assietta ?.

(en ja, zelfs op de maan kan je motorrijden maar ik bedoel met een xrv750 met tkc70 banden en ervaring op de Sommelier, Assietta, Parpaillon. En in droge omstandigheden).
Ik zit alweer te denken aan de LGKS in combinatie met de Jafferau eind augustus 2019.......
Alvast bedankt voor reacties.

Bekijk bijlage 1331682
 
Dank voor jouw reactie. Ik vermoedde al zoiets. Ik rij alleen, dus te grote risico's op te steile hellingen zijn "nicht im Frage". Het klopt helemaal dat je ter plekke sterk afhankelijk bent van het weer. Toen ik eind augustus vanaf de onverharde Col de Valbelle richting de Parpaillon keek, wist ik genoeg. Pikzwarte wolken....
Als ik op de laptop zit, zal ik de kaart van Valbelle ook hier ff posten. Immers een onverharde doorgaande Alpenpas. Top.
 
Velen onderschatten hetgeen wat er mogelijk is met "niet-noppen"banden. Zowel de Parpaillon als de Assieta deed ik gewoon op TR 91's (geheel volbeladen met kampeeruitrusting) en zelfs de Col de la Montee du Fond / Col de Rosael deed ik op een setje annakee 2's. Natuurlijk heb je iets minder grip maar goed te doen. Die noppen zijn alleen aan te raden als het echt blubberig is.
 
Dank voor jouw reactie. Ik vermoedde al zoiets. Ik rij alleen, dus te grote risico's op te steile hellingen zijn "nicht im Frage". Het klopt helemaal dat je ter plekke sterk afhankelijk bent van het weer. Toen ik eind augustus vanaf de onverharde Col de Valbelle richting de Parpaillon keek, wist ik genoeg. Pikzwarte wolken....
Als ik op de laptop zit, zal ik de kaart van Valbelle ook hier ff posten. Immers een onverharde doorgaande Alpenpas. Top.

Ik heb overigens net even zitten zoeken, maar als ik onderstaand youtube-filmpje bekijk, is het vanaf de zijde Bardonecchia via de ski-piste nog wel aardig te doen.


Volgend jaar maar nog eens kijken :] .
 
Ik heb overigens net even zitten zoeken, maar als ik onderstaand youtube-filmpje bekijk, is het vanaf de zijde Bardonecchia via de ski-piste nog wel aardig te doen.


Volgend jaar maar nog eens kijken :] .

Klopt !. Dat filmpje had ik ook al gevonden. Lukt mij ook op de XRV750. En volgens mij is dat de rode lijn in mijn kaart op de vorige bladzijde. En dan kan je verder naar het oosten via de groene lijn tot de afgesloten tunnel.
Volgend jaar maar eens rijden en een hele dag inplannen rond de Jafferau. Het ziet er overigens zo gaaf uit dat ik mij afvraag of je daarvoor moet doorrijden naar de LGKS.....(maar ja, daar wil ik naartoe simpelweg omdat het er is, en omdat het kan....).
 
Dat is mijn filmpje :]

Ik zeg ook zeker niet dat het onmogelijk is hoor, als ik het kan dan kan iemand anders het ook. Dit was op mijn Tenere met Heidenau's en zonder bagage. Moet er wel bijzeggen dat het op dit filmpje wel een vertekend beeld geeft, het lijkt minder steil dan het is. Ik las ooit ergens op een MTB forum dat het stuk vanaf ongeveer 6 minuten in mijn filmpje een stijgingspercentage van 35% heeft. Ik ben zelf nu 3x op de Jafferau geweest, 1x via die steile kant (de rode route op het kaartje), en 2x via de gele route op het kaartje. Wat ik over de steile kant alleen kan zeggen is dat ik het persoonlijk behoorlijk steil vond, er zaten stukken tussen dat ik mijn achterband ongeveer continue door voelde slippen. Afdalen via diezelfde kant was voor mij sowieso al een no-go. Ik vond het gewoon best pittig, en neem van mij aan het echt niet de eerste meters onverhard waren die ik reed. Ik vind de steile kant trouwens ook veel minder leuk om te rijden. In het filmpje is niet geknipt, dus met 10 minuten sta je boven. Je zit bijna continue tussen de skiliften. Via de langere gele route loopt het veel glooiender omhoog, en heb je veel mooiere uitzichten. Bovendien heb je doordat deze kant veel makkelijker is ook veel meer tijd om te genieten van de omgeving. Deze route reed ik vorig jaar met een vriend met beperkte offroadervaring op een GS1200 met TKC70, en dat was geen enkel probleem. De steile route zou ik met hem echter zeker niet gereden hebben.

Vraag: zijn al deze routes (ingekleurd) redelijk te berijden ?. En klopt het dat je via de rode route de "hele steile ski-helling opgang" (te link om alleen omhoog te gaan las ik) mijdt ?
Dus is de rode route begaanbaar ? (ja denk ik, de start zie je duidelijk in streetview);
Is de groene route berijdbaar ?.(volgens mij wel, ik zag daar motoren staan vanaf de verkeerde kant van de tunnel....);
Is de blauwe route berijdbaar ?;
Is de gele route te berijden ?;
Is de afdaling/opgang vanaf Salvoux te berijden ?;
Zijn er nog dagen dat dit verboden is, zoals de Sommelier en de Assietta ?.

De rode route is juist de route over de skipiste zoals in het bovenstaande filmpje. De rode route begint in Bardonecchia en is gewoon verhard tot iets voorbij de splitsing met de gele route. Google Maps Op deze splitsing ga je het onverharde pad in als je de gele route wilt rijden, voor de rode volg je de asfaltweg nog iets verder, tot voorbij het Hotel Jafferau: Google Maps

Als op de splitsing de gele route volgt, kom je vanzelf bij de splitsing naar Savoulx. Daar staat ook gewoon een bord, dus dat is niet te missen. Ook de route naar Savoulx is begaanbaar. Op het kaartje gaat de gele route hier over in blauw, maar eigenlijk is dit gewoon het vervolg van de gele route. Blijf de weg gewoon volgen en je komt vanzelf op de splitsing naar de tunnel. Op het kaartje gaat hier de blauwe route over in groen. Blijf links aanhouden om de groene route te volgen en je gaat vanzelf richting de top van de Jafferau. Je komt uit op dezelfde plek als de rode route, alleen van de andere kant.

Rode route: Ja is begaanbaar, is de steile piste
Groene route: Ja is begaanbaar, loopt van de afgesloten tunnel naar de top
Blauwe route: Ja is begaanbaar, dit is zelfs een vrij eenvoudig stuk omdat je steeds op dezelfde hoogte blijft
Gele route: Ja is begaanbaar
Savoulx: Ja is begaanbaar

Kort samengevat is volgens mij alles gewoon te rijden, behalve het stuk vanuit Salbertrand. Daar is afgelopen winter een lawine overheen gegaan, en aangezien de tunnel toch al was afgesloten ga ik er niet vanuit dat ze er veel moeite in zullen steken om die route weer begaanbaar te maken.

Als ik het kaartje zou moeten tekenen, dan zie ik de gele, blauwe en groene route (afgezien van het stukje naar de tunnel) als dezelfde route. Als je op deze splitsing de gele route opgaat, en nergens afslaat maar gewoon de doorgaande route volgt dan kom je vanzelf op de top. Dit hele stuk is wat moeilijkheidsgraad betreft vergelijkbaar met de Assietta, niet heel zwaar dus. Dit jaar in het Stella Alpina weekend heb ik de top niet kunnen halen, toen lag er nog teveel sneeuw.

Welke route je ook neemt, ik kan het iedereen aanraden om een naar de top van de Jaffarau te gaan, want het is gewoon een hele mooie plek. Op de top even rustig gaan zitten en genieten van de stilte en het uitzicht!
 
Laatst bewerkt:
Klopt !. Dat filmpje had ik ook al gevonden. Lukt mij ook op de XRV750. En volgens mij is dat de rode lijn in mijn kaart op de vorige bladzijde. En dan kan je verder naar het oosten via de groene lijn tot de afgesloten tunnel.
Volgend jaar maar eens rijden en een hele dag inplannen rond de Jafferau. Het ziet er overigens zo gaaf uit dat ik mij afvraag of je daarvoor moet doorrijden naar de LGKS.....(maar ja, daar wil ik naartoe simpelweg omdat het er is, en omdat het kan....).

Moet ook zeker wel te doen zijn op een AT, en zeker als je zoals jij vaker onverhard rijdt. Waar het mij vooral om gaat is dat ik liever een keer teveel waarschuw dan te weinig. Ik kom veel in die regio, soms meerdere keren per jaar, en ik zie en spreek regelmatig lui die met een zware (straat)motor, volgepakt met bagage en op straatbanden, en dan vrijwel zonder enige ervaring in onverhard rijden denken even zo'n berg op te rijden. Dat heb ik helaas nu al een aantal keer fout zien gaan en dat is gewoon zonde en onnodig als je vooraf weet waar je aan begint. Iemand met ervaring kan net zo goed iets overkomen, maar dat hoort er ook een beetje bij.
 
Ik vermoedde al dat het filmpje van jou was. Dank voor de nuttige info !! Wordt nu een doel voor 2019 en dan wat langer op camping Don Bosco blijven, denk ik om Finestre/Assietta/Jafferau en Sommelier te rijden. Of na de Jafferau direct door naar Tende voor de lgks: indien ik ca 3 extra dagen heb. (Altijd leuk om in de forensentrein hierover te lezen en te plannen...)
 
Jafferau en Assietta kan je best op een dag doen hoor, op tijd beginnen en je komt een heel eind. LGKS is ook de moeite waard, helaas wel een beetje uit de richting.
 
Dit jaar (tijdens Stella Alpina weekend) eindigde de toer naar de top van de Jafferau zo:
IMG_1736.JPG
 
De Sommeiler zag er beter uit begin augustus toen ik met mijn Transalp omhoog reed.

IMG_ (138).JPG


Ik heb alleen dit jaar wel de Stella Alpina moeten missen. Maar goed, nu was het nagenoeg uitgestorven op weg naar de top maar ik moest wel €5,- tol betalen om omhoog te mogen rijden met gemotoriseerd vervoer. Vond ik geen probleem als ze met dit geld de paden onderhouden.
 
Das goed nieuws ! Lees ik nu dat-ie alleen voor 2 wielers open is ?. (Dat hoop ik).
Mijn " Italiano reading is not very good... ".

Kunnen weer een ronde rijden daar.
 
Twee weken terug zijn we met de 500 Toer nog op de Jafferau en de Sommeillier geweest. Het was mooi weer en bijna alles droog. Op dit soort dagen kom je met een Harley nog boven, als je maar niet te bang bent.
Op het moment dat het gaat regenen verandert alles, het wordt spekglad en dan gaan banden pas een issue worden.

IMG_4495.JPG
 
Zoals beloofd hieronder nog de kaart en enkele foto's van Col de Valbelle vanaf Risoul. Prima te rijden, ook met bagage. Is een mooi afsluiting of voorafje in combi met Col de Parpaillon. Tevens ontloop je zo de drukte op de N94.

kaart Col de Valbelle.jpg



20180816_142157.jpg

20180816_143312.jpg
 
Mooi stukje is dat inderdaad, ik heb hem toen ook gecombineerd met de Parpaillon. Ik moest alleen in Risoul tussen de hotels en kabelbanen even zoeken waar de route precies begon, maar als je eenmaal op de route zit kan je eigenlijk niet meer fout.
 
Nee, ik heb geen tracks oid. Ik rij met een oude TT Urban Rider maar ik kan geen routes over dit soort wegen uitzetten/laden etc. Bijvoorbeeld: ik rij in dit geval via de navi naar Risoul. Aldaar vouw ik mijn oude Michelin detailkaarten zodanig, dat deze met een soort stalen wasknijper op mijn stuur kan vastklemmen. Bevalt mij wel goed, hoewel ik op MP altijd kijk naar een TT400 serie of Garmin 350 serie.... Een ding is zeker, ik wil dan dit soort routes kunnen instellen zonder tussenkomst van een pc. (s-avonds: vakantie-terras-bier-navi-instellen etc).
 
@Frazer: klopt. Deze col-tip had ik van jou gelezen ook ergens op MF !! Inderdaad in Risoul zelf is het even zoeken waar het start !. Er staan borden: ' "fietsteken"-Var-Embrun'. Dit gaat nl over deze col. Diverse mtb-ers op de route gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan