Het onverharde Alpen-passen topic

Voor degene die het willen weten, de tunnel op jaferau is ook met een zwaardere allroad te doen. Gister met de tiger erdoorheen geweest.
BMW boxer gaat wat lastig, door de cilinders kom je niet tussen de rotsblokken door
 
De LGKS wordt op dit moment aan gewerkt.
De eerste 30 kilometer was redelijk stenig (allemaal van horen zeggen),
Maar vlak voor het Fort Central zijn werkzaamheden.
Er is een noodvoorziening voor motoren gemaakt, maar die is erg smal met een afgrond er naast.

Ik zeg.. succes!
 
Da's waar.
Ik heb trouwens zondag geen tol hoeven te betalen. Zal wel alleen in julie en augustus zijn dan. Heb eigenlijk ook niet op het kotje gekeken
 
Mee eens. Ik ben er verbaasd over dat dit soort wegen (Parpaillon, Sommelier, Moutiere, LGKS etc) uberhaupt nog toegankelijk zijn voor gemotoriseerd toeristenverkeer.
 
Ik heb er geen probleem mee om tol te betalen, als dat maar is om de drukte een beetje weg te houden zodat hij open blijft.
Als hem maar niet gaan verbeteren zoals ze dus wel met de LGKS hebben gedaan.
 
Mee eens. Ik ben er verbaasd over dat dit soort wegen (Parpaillon, Sommelier, Moutiere, LGKS etc) uberhaupt nog toegankelijk zijn voor gemotoriseerd toeristenverkeer.
Er komen jaarlijks een boel toeristen op af, dus geld is de drijfveer. Als je het aantal mountainbikes, motoren en 4x4's te vreten moet geven wat jaarlijks op die steenpuisten af komt......
 
Fraaie film DetoX !. Mooi weer gehad ook. Toppie.

Vraag: ik heb in het kaartje hieronder 3 routes getekend:
rood: vanaf de Col de Tende zuidwaarts en weer aansluitend op verhard.
blauw en oranjegeel: noordwaarts en weer aansluitend op verhard.
Zijn dit de delen van de LKGS of zie ik iets over het hoofd ?.
full


Ik las dat eea redelijk begaanbaar is en plan om in 2018 dit met de AT te rijden (ik denk solo :] ). Bommes Vespa verslag al gelezen !.
 
Laatst bewerkt:
De LGKS loopt nog verder naar het zuiden dan tot Mte Saccarello, dat rode weggetje tot onderaan het kaartje hoort er ook nog bij. Dat weggetje naar de top van Mte Saccarello loopt dood, je kan er wel op maar de "doorgaande" route buigt iets eerder naar rechts af.

De gele route is ook wel bekend als de Baisse de Peyrefique, zo staat het ook aangegeven. Het deel wat je geel hebt aangegeven is gravel, het blauwe stuk naar Casterino is gewoon verhard en niet zo bijzonder.
 
Om dit fantastische forum topic maar even omhoog te schoppen, heb ik een route-idee op papier gezet in de omgeving van Tende LGKS. Dank voor de info hier in dit topic. Eind augustus 2018 plan ik een tour van 1 week hiernaartoe. Dat betekent de snelste weg naar Jausiers, de bekende Col de la Bonnette, via Moutiere..., over en tent in Tende zetten. En dan op een woensdag de LGKS rijden.
full


Op terugweg weer Parpaillon meepakken, maar ook Valbelle. En dan de lange trip weer terug. Blijft moeilijk kiezen tussen al deze fraaie passen. De Assietta en de Finestre heb ik ook nog niet gehad...

Uche uch, vandaag de AT aan de druppellader gezet en spoedig de reparatie plannen van stalen remleidingen en nieuwe remblokken, glijpennen. Ook zadel naar Viking Seats.
Maaaaar, ik forens nog wel elke dag met een CB500 naar het station !.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen oktober weer een geweldige week gehad in de Alpen. We hebben zoveel mogelijk onverhard gereden met 8 motoren, die een totaalwaarde vertegenwoordigen van €4000,- :+

 
Om dit fantastische forum topic maar even omhoog te schoppen, heb ik een route-idee op papier gezet in de omgeving van Tende LGKS. Dank voor de info hier in dit topic. Eind augustus 2018 plan ik een tour van 1 week hiernaartoe. Dat betekent de snelste weg naar Jausiers, de bekende Col de la Bonnette, via Moutiere..., over en tent in Tende zetten. En dan op een woensdag de LGKS rijden.
[afbeelding]

Op terugweg weer Parpaillon meepakken, maar ook Valbelle. En dan de lange trip weer terug. Blijft moeilijk kiezen tussen al deze fraaie passen. De Assietta en de Finestre heb ik ook nog niet gehad...

Uche uch, vandaag de AT aan de druppellader gezet en spoedig de reparatie plannen van stalen remleidingen en nieuwe remblokken, glijpennen. Ook zadel naar Viking Seats.
Maaaaar, ik forens nog wel elke dag met een CB500 naar het station !.

Zie dat het bericht al wat ouder is, maar in november heb ik er kennelijk overheen gelezen.

Col de la Moutiere is niet zo bijzonder, dat is alleen de eerste paar kilometer vanaf de Bonette overhard maar daarna richting Delmas le Salvage is het gewoon verhard. Wel een leuk weggetje trouwens. Als je de doorsteek van de Bonette, via de Moutiere naar de Cayolle bedoelt, pas daar wel goed op want die lag er een jaar o3 terug erg slecht bij. Heel veel grote losse stenen.

Als ik moest kiezen tussen de Parpaillon en de Assietta zou ik persoonlijk de Assietta doen. Op de Parpaillon zijn de uitzichten aan de zuidzijde wel heel erg mooi, maar offroad technisch gezien is er niet zo veel meer aan. Valbelle is wel aardig maar loopt nauwelijks boven de boomgrens dus je rijdt wel heel veel in het bos. Pad is prima te doen, ook niet zo heel uitdagend. Assietta vind ik dan persoonlijk mooier, maar als het even kan natuurlijk combineren :] Ze zijn ook goed te combineren trouwens, en vanaf de Assietta en de Finestre zit je dan weer zo bij de Sommeiller en de Jafferau, maar dan moet je daar natuurlijk wel de tijd voor hebben...

LGKS is mooi, zoals jij hem op papier hebt, heb ik hem ook gereden:

Bij de blauwe lijn op het kaartje vanaf de Peyrefique is alleen die korte lus overhard, dat stuk wat precies uitkomt in Tende. Dat onderste stuk (D91) komt uit het "skigebied" van Casterino en is gewoon verhard. Je kunt vanuit Casterino wel een doorsteek naar de Peyrefique maken, maar die is lastig met een zware allroad, dat kost wel een paar zweetdruppeltjes:

Afgelopen oktober weer een geweldige week gehad in de Alpen. We hebben zoveel mogelijk onverhard gereden met 8 motoren, die een totaalwaarde vertegenwoordigen van €4000,- :+


Leuk, vanavond thuis op het gemakje even kijken!
 
Laatst bewerkt:
@ DetoX: begreep ik uit jullie film (van 2016 geloof ik) dat Col Granon niet doorgaand is ?.

@ Frazer: ik heb de Moutiere inderdaad al gereden, eenvoudig maar in avondlicht zeer fraai vond ik. Assietta/Finistere lijkt in de films op youtube prima te doen en staat in de planning uiteraard. Zit nog altijd een beetje te twijfelen: LGKS is wel een eind weg voor 1 week en ik wil die bij voorkeur met anderen rijden, just in case. Ik zal jouw film (nogmaals) nogmaals bekijken.
Dank voor de info van jou die heeft geleid tot het ingekleurde kaartje.

Mijn zadel is intussen geheel opnieuw opgebouwd met harder schuim en nieuw zadeldek. Afvinken dus.
Nieuwe remblokken er al op, beugel kofferrek verlengd/gelast en gemonteerd. Alles gesmeerd.
Nieuwe olie, -filter en ring al in huis, dus de pan demonteren, warm rijden en wisselen. En klaar ben ik !.
Ik twijfel nog ff over aanschaf Tomtom400 ipv mijn Urban Rider....
 
@james bond:
Als je meer onverhard wil gaan/blijven rijden dan zou ik echt voor een garmin gaan.
Ik heb de TomTom 400 maar heb daar wel spijt van eigenlijk.
Offroad kun je er echt niets mee.
 
@ DetoX: begreep ik uit jullie film (van 2016 geloof ik) dat Col Granon niet doorgaand is ?.
Dat was afgelopen jaar, 2017. Wij zijn de Granon opgegaan richting fort d'Lenion en hebben vervolgens geprobeerd om oostwaarts een weg te banen richting de bewoonde wereld. Uiteindelijk strandde wij bij een kerkje waar onze track overging in wandelpad. Zie vanaf 15m10s
Er zal een route lopen, maar ik heb hem nog niet gevonden. ;)
 
Laatst bewerkt:
@ Frazer: ik heb de Moutiere inderdaad al gereden, eenvoudig maar in avondlicht zeer fraai vond ik. Assietta/Finistere lijkt in de films op youtube prima te doen en staat in de planning uiteraard. Zit nog altijd een beetje te twijfelen: LGKS is wel een eind weg voor 1 week en ik wil die bij voorkeur met anderen rijden, just in case. Ik zal jouw film (nogmaals) nogmaals bekijken.
Dank voor de info van jou die heeft geleid tot het ingekleurde kaartje.

Finestre is totaal niet moeilijk, Assietta is alleen lastig als het veel geregend heeft want dan kan het flink glibberig worden. De LGKS is op zich ook niet moeilijk en er komt redelijk wat verkeer overheen. Het is voornamelijk de afstand en tijd, als je af en toe even stopt om van het uitzicht te genieten ben je zo een paar uur verder voor je weer in de bewoonde wereld bent. Ik zou hem zo weer alleen rijden hoor. Maar hij ligt inderdaad niet naast de deur.
 
Ik ben van plan eind mei/begin juni richting Bardonecchia te gaan om onverharde passen te rijden. Zijn de meeste passen dan al open? Is er een website waar je een overzicht kan vinden met de verwachte datum waarop een pas open gaat?
 
Ik ben van plan eind mei/begin juni richting Bardonecchia te gaan om onverharde passen te rijden. Zijn de meeste passen dan al open? Is er een website waar je een overzicht kan vinden met de verwachte datum waarop een pas open gaat?

Tijdens de Stella Alpina (2e weekend juli) komt het regelmatig voor dat je niet boven komt vanwege de sneeuw, dus eind mei verwacht ik dat zeker niet. Afgelopen jaar heb ik half juni geprobeerd om de Parpaillon te rijden, dat werd hem ook niet vanwege de sneeuw.
 
OK, jammer. Zijn er nog interesante lagere onverharde passen die rond die tijd te rijden zijn? Anders verplaats ik het tripje wel naar september.
 
Moeilijk te zeggen omdat er afgelopen winter op sommige plekken uitzonderlijk veel sneeuw gevallen is. Weet wel dat de Jafferau, Assietta en LGKS in juni meestal wel te rijden zijn, maar 100% garantie heb je nooit. Hangt er ook vanaf hoe mooi en hoe warm het voorjaar is.
 
Hallo topic, wakker worden !. Onderwerp is JAFFERAU onverhard.
Volgens mij passen mijn vragen het beste in dit gave topic.

Ik heb in onderstaand kaartje een aantal routes getekend om de Jafferau onverhard te verkennen.
In augustus heb ik aan de oostkant gestaan voor de afgesloten tunnel, zie mijn recente reisverslag in het reizen en toeren topic. In de kaart hieronder is dat uiterst rechts.
Vraag: zijn al deze routes (ingekleurd) redelijk te berijden ?. En klopt het dat je via de rode route de "hele steile ski-helling opgang" (te link om alleen omhoog te gaan las ik) mijdt ?
Dus is de rode route begaanbaar ? (ja denk ik, de start zie je duidelijk in streetview);
Is de groene route berijdbaar ?.(volgens mij wel, ik zag daar motoren staan vanaf de verkeerde kant van de tunnel....);
Is de blauwe route berijdbaar ?;
Is de gele route te berijden ?;
Is de afdaling/opgang vanaf Salvoux te berijden ?;
Zijn er nog dagen dat dit verboden is, zoals de Sommelier en de Assietta ?.

(en ja, zelfs op de maan kan je motorrijden maar ik bedoel met een xrv750 met tkc70 banden en ervaring op de Sommelier, Assietta, Parpaillon. En in droge omstandigheden).
Ik zit alweer te denken aan de LGKS in combinatie met de Jafferau eind augustus 2019.......
Alvast bedankt voor reacties.

Jafferau.JPG
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan