Het MT-07 Tracer topic - deel I

ThomK

MF'er
19 jul 2015
164
11
Apeldoorn
Oke, het nieuws is vers van de pers (via Topmoto Apeldoorn op Facebook) maar gezien het succes van de gewone 07 en 09-Tracer moet dit ook een succes worden.

INTRODUCTIE TRACER 700!!!

Yamaha heeft onlangs meerdere fascinerende en innovatieve motorfietsen op de markt gebracht en wil het reeds uitgebreide programma met nieuwe modellen verder ontwikkelen. In de zomer van 2016 gaan we een sportief en veelzijdig nieuw model voorstellen, dat een belangrijke stap wordt voor het Sport Touring segment.

De veelzijdige en aantrekkelijke nieuwe Yamaha Tracer 700 is ontwikkeld vanuit het enorm succesvolle MT-07 platform, en staat op het punt om een nieuwe generatie rijders aan te trekken. Met de combinatie van indrukwekkende specificaties en een betaalbare prijs, en bovendien een sportieve en ranke stijl, heeft de Tracer 700 het potentieel om een ander beeld te creëren van de Sport Tourer klasse.

De Tracer 700, die gepositioneerd is om de nieuwe middelzware Sport Tourer te worden, is een natuurlijk 'step-up' model dat klaar is om het segment uit te breiden en het enorme succes van de Tracer 900 kracht bij te zetten.

Beschikbaarheid: Medio Juli
Prijs nog niet bekend

Kan video niet embedden maar haal ff wat plaatjes eruit!

All Photos-1318 by -Tom*K-

All Photos-1319 by -Tom*K-

All Photos-1321 by -Tom*K-
 
Laatst bewerkt:
In belgie gaat ie 8490 kosten (zie: Yamaha lanceert Tracer 700 ) (zie ook voor een boel plaatjes trouwens)
Ter vergelijk: In België kost de MT-07 6990, hier kost de mt07 7299. Dus ik gok voor de Tracer 700 in Nederland incl BPM en BTW op 8999 euro.

Doet u mij die maar, die rode. Past goed bij mijn Lava Red XJ6 Diversion.
 
Laatst bewerkt:
Hierbij de specificaties volgens Visor Down.

Tracer 700 Technical Highlights

689cc, DOHC, 4-valve, twin cylinder, fuel-efficient engine

'Crossplane philosophy' design for a deep & linear torque

55.0 kW (74.8PS) @ 9,000 rpm

68.0 Nm (6.9 kg-m) @ 6,500 rpm

Tubular backbone frame with aluminium swinging arm

1450mm wheelbase

196 kg wet weight

Long-range 17 litre fuel tank

Manually adjustable screen with optional high screen

Wind deflecting integrated knuckle guards

Dual headlights with LED position lights

Stepped one-piece dual seat with grab rail

845mm seat height

Lightweight 10-spoke cast aluminium wheels

Digital instrumentation with full LED display

Dual 282mm front discs with 4-pot calipers and ABS

130mm front and rear suspension stroke

Full specs

FULL SPECIFICATIONS

ENGINE

Type Liquid-cooled, DOHC, 4-stroke, 4-valves, 2-Cylinder

Displacement 689cc

Bore x stroke 80.0 mm x 68.6 mm

Compression ratio 11.5 : 1

Maximum power 55.0 kW (74.8PS) @ 9,000 rpm

Maximum torque 68.0 Nm (6.93 kg-m) @ 6,500 rpm

Lubrication system Wet sump

Clutch type Wet, Multiple Disc

Fuel system Fuel Injection

Ignition system TCI

Starter system Electric

Transmission Constant Mesh, 6-speed

Final transmission Chain

Fuel consumption 4.3 l/100km

CO2 emission 100 g/km

CHASSIS

Frame Diamond

Front suspension Telescopic forks

Rear suspension Swingarm, (link suspension)

Front brake Hydraulic dual disc, Ø 282 mm

Rear brake Hydraulic single disc, Ø 245 mm

Front tyres 120/70 R17 M/C 58W (tubeless)

Rear tyres 180/55 R17 M/C 73W (tubeless)

DIMENSIONS

Overall length 2,138 mm

Overall width 806 mm

Overall height 1,270 mm

Seat height 835 mm

Wheelbase 1,450 mm

Min. ground clearance 140 mm

Wet weight (including full oil and fuel tank) 196 kg

Fuel capacity 17.0 L

Oil capacity 3.0 L



Read more: Yamaha Tracer 700 revealed
 
Laatst bewerkt:
Ter vergelijk: In België kost de MT-07 6990, hier kost de mt07 7299. Dus ik gok voor de Tracer 700 in Nederland incl BPM en BTW op 8999 euro.

Ik hoop voor Yamaha dat ze in Nederland goed naar de prijs van de Kawa Versys 650 kijken, deze is €7999. €8999 voor een Tracer 700 is dan knap aan de prijs.
 
Ik snap je redenatie, maar ik geloof dat de eerste motor die in België meer kost dan in Nederland nog gebouwd moet worden.....
 
Ik hoop voor Yamaha dat ze in Nederland goed naar de prijs van de Kawa Versys 650 kijken, deze is €7999. €8999 voor een Tracer 700 is dan knap aan de prijs.

Mooi ding, maar zoals gezegd, de Versys is ERG scherp geprijsd, en, voor mij belangrijk, die heeft tenminste een fatsoenlijke benzinetank. Die lullige tankjes van tegenwoordig vind ik knap waardeloos, 17 liter...
Zelfs de "grote" 900 Tracer heeft zo'n klein tankje geloof ik :/
Maar eerst maar eens proefrijden op beide, daarna verder oordelen :P
 
17 liter is toch prima? 340 km is toch wel ok voor de doorsnee doelgroep lijkt mij?
 
Jammer dat ie maar 75pk heeft, anders was het misschien wat geweest :/

Verder zijn er toch weer een paar punten waar Yamaha redelijk faalt, ook al is het een budgetfietsje.

Een middenbok, want het is een tourfiets. Zo te zien past het sowieso niet ivm uitlaat.
Een stelschroef voor de veervoorspanning, ala Versys 650. Want het is een tourfiets *dus neem je soms wat extra gewicht mee*
Weer geen echte kofferintegratie zoals Kawa, nee, je moet er weer zo'n hekwerk aanhangen. Dit is ook al zo lelijk bij de de "zware" tracer

Dus eigenlijk is het gewoon een leuk brommertje, maar geen serieus ding om mee te touren. Ook al doen ze alsof hij daarvoor is.
 
Laatst bewerkt:
De Versys heeft minder pk's en is een stuk zwaarder. Het 700 cc blok van tracer heeft meer pk's en een veel gunstiger koppelverloop. In combinatie met minder gewicht kan dit nog wel eens een duidelijk verschil maken.

Maar goed, eerst maar even proefrijden. Overigens lijkt mij de Teneré 700 ook errugh interessant.
:)
 
De Versys heeft minder pk's en is een stuk zwaarder. Het 700 cc blok van tracer heeft meer pk's en een veel gunstiger koppelverloop. In combinatie met minder gewicht kan dit nog wel eens een duidelijk verschil maken.

Maar goed, eerst maar even proefrijden. Overigens lijkt mij de Teneré 700 ook errugh interessant.
:)

Een gunstiger koppelverloop? Als ik zo de dyno's bekijk zit er niet veel verschil in, behalve een paar newtonmeter. Nu is hij idd wel lichter, en meer vermogen, niet veel meer maar toch. Maar voor het zelfde geld heb je een Versys 650 inclusief zijkoffers en nog wat extra's.
 
Een gunstiger koppelverloop? Als ik zo de dyno's bekijk zit er niet veel verschil in, behalve een paar newtonmeter. Nu is hij idd wel lichter, en meer vermogen, niet veel meer maar toch. Maar voor het zelfde geld heb je een Versys 650 inclusief zijkoffers en nog wat extra's.


Heb jij eigenlijk al eens proefgereden op een MT09 Tracer?
Vanaf het eerste uur was je, net als ik fan van het model.

Denk zelfs dat de 07 je zal verbazen.
Heerlijk bruikbaar vermogen en ultra zuinig.

Eerlijk is eerlijk, je Thundercat is geen krachtpatser de eerste 6000 toeren, weet vrij zeker dat een 07 een beter/sterker koppelverloop heeft.
 
Dit persnieuws komt sneller dan verwacht, helaas pas medio juli in de showroom. Ondertussen staat de Tracer 700 ook op de website van Yamaha:
http://www.yamaha-motor.eu/nl/producten/motoren/sport-touring/tracer-700.aspx

Zelf rij ik een Versys 650 en is een goede tour / speel fiets voor bijv de Eifel. Meestal rij ik zonder duo. Ik heb de uitlaat / cat vervangen en kan me niet voorstellen dat deze Tracer 07 veel meer power heeft dan de Versys...... De nieuwe Versys voor 8000 euro is een serieus goede aanbieding. Na 5 jaar Versys fun ben ik aan het rondkijken voor een vervanger. Nog steeds lol, technisch geen mankementen, maar gewoon omdat het (financieel) kan.

De naked MT07 / MT09 is mooi, alleen minder praktisch als je een weekend of week weg wil met wat bagage. Midrange tourfietsen zijn er niet echt en kom je snel weer terecht bij de Tiger / Tracer / Versys / Vstrom. Overigens ook benieuwd naar de MT07 Tenere, goede samenvoeging van mijn XT en Versys?
 
Heb jij eigenlijk al eens proefgereden op een MT09 Tracer?
Vanaf het eerste uur was je, net als ik fan van het model.

Denk zelfs dat de 07 je zal verbazen.
Heerlijk bruikbaar vermogen en ultra zuinig.

Eerlijk is eerlijk, je Thundercat is geen krachtpatser de eerste 6000 toeren, weet vrij zeker dat een 07 een beter/sterker koppelverloop heeft.

Ik heb inderdaad op de 09 Tracer gereden, een uurtje op een demo. En ik was inderdaad erg verbaasd, maar dan in negatieve zin. Ik zat er serieus over te twijfelen om er een te kopen, maar ik ben blij dat ik er eerst een tijdje op gereden heb ...
Dat ding stuurt geweldig, maar wat een *** zithouding. En dan heb ik het niet over de hoogte van het stuur, maar over de hoek die je benen maken. Ik had overal pijn, van mijn onderrug tot aan mijn enkels door dat ding. Nog nooit zo'n onnatuurlijke houding meegemaakt op een motor :N Net of al het bloed gewoon direct naar je voeten zakt, zo recht zit je met je beentjes.
Verder wiebelde hij echt alle kanten op op een stukje snelweg a 120km/u met bijna geen wind. Dus om het nou een tourmachine te noemen, nee laat maar. Stuur was praktisch niet recht te houden door de wind, ook nog nooit meegemaakt.

Diezelfde dag (net ervoor) op een FZ8 naked gereden, en totaal nergens last van (behalve beroerde injectie). Zonde dat de Tracer de Fazer vervangt, want deze was veel beter. Dus nee, de 09 Tracer wordt het echt niet ;)

En ik denk dat de 07 zeker meer koppel heeft dan mijn Cat, maar mijn Cat is dan ook gewoon een traag hok onderin :+ Nu heb ik alleen op genoeg motoren gereden met minimaal 90nm koppel en 100-150pk, dus ik ben bang dat een 75pk/68nm brommer een beetje gaat tegenvallen, zeker als je met zijn 2en gaat touren. Dan wordt het echt uitknijpen om een beetje hard te gaan. Wordt verderzoeken ben ik bang :P

Ik ben al steeds stapjes terug gegaan, van een Fireblade en een 848 naar een Cat en nog wat rommelmotortjes. Dus ik wil eigenlijk wel het vermogen van de 09 Tracer, maar ja .. :/
 
Laatst bewerkt:
Grappig dat je zithouding zo slecht vindt van de MT-09 Tracer, dat is juist de reden dat ik hem wél gekocht heb :+ (lees: voor mij een prima zithouding, beste van al mijn motoren tot nu toe). Zo zie je maar weer hoe dat per persoon kan verschillen!
Wiebelen schijnt vrij makkelijk opgelost te kunnen worden door de vering te vervangen (hyperpro setje ofzo).. Maarja, als de houding je niet bevalt dan houdt het snel op natuurlijk!
en gelijk nieuw setje vering erop gaat weer een beetje tegen het 'budget' argument van de Tracer in :P

In alle tijd dat ik m'n MT-07 had heb ik geen vermogen gemist. Waarschijnlijk een combinatie van het lage gewicht en toch wel vrij veel koppel wat snel vrij komt (al laag in toeren).
Toegeven: op het laatst zat ik wel vaak al vrij snel tegen de volledige slag van het gas aan. Maar dat lokte de motor (met prima geluid van een ander uitlaatje) dan ook zelf uit :+
 
Grappig dat je zithouding zo slecht vindt van de MT-09 Tracer, dat is juist de reden dat ik hem wél gekocht heb :+ (lees: voor mij een prima zithouding, beste van al mijn motoren tot nu toe). Zo zie je maar weer hoe dat per persoon kan verschillen!
Wiebelen schijnt vrij makkelijk opgelost te kunnen worden door de vering te vervangen (hyperpro setje ofzo).. Maarja, als de houding je niet bevalt dan houdt het snel op natuurlijk!
en gelijk nieuw setje vering erop gaat weer een beetje tegen het 'budget' argument van de Tracer in :P

In alle tijd dat ik m'n MT-07 had heb ik geen vermogen gemist. Waarschijnlijk een combinatie van het lage gewicht en toch wel vrij veel koppel wat snel vrij komt (al laag in toeren).
Toegeven: op het laatst zat ik wel vaak al vrij snel tegen de volledige slag van het gas aan. Maar dat lokte de motor (met prima geluid van een ander uitlaatje) dan ook zelf uit :+

Ja inderdaad, voor sommigen zit het perfect, ik was echt fysiek redelijk stuk na een half uur. :X Dus ik zag mezelf er echt niet mee naar Spanje of een ander zonnig landje rijden :+

Verder vind ik het ook behoorlijk slecht als je op een fiets van 11k al direct een andere set veren moet zetten omdat hij anders gewoon te erg wiebelt. Aangezien de FZ8 dit niet had, laat staan de meeste andere motoren. En echt budget is 11.000 ook weer niet. Misschien komt het ook door die veel te grote handkappen, geen idee.

Ik geloof zeker dat de 07 echt een leuke fiets is, maar ik denk dat als je serieus elk jaar wilt gaan reizen, soms met iemand achterop en bagage, dat je wel echt het uiterste uit dat ding moet halen. Of je daar na een tijdje nog zin in hebt weet ik niet, heb liever wat reservevermogen achter de hand ;)
 
Met mijn Versys ben ik half Europa door gecrosst met bagage. Ik begrijp dus niet helemaal waarom een lichte motorfiets met een 700 cc twin met 75 pk als de Tracer niet geschikt is om te toeren, laat staan als vakantiefiets. In mijn beleving combineert een dergelijke fiets het beste van 2 werelden. De reis er naar toe kan redelijk comfort met behoorlijke snelheden worden afgelegd. Op de plek van bestemming smijt je de bagage er af en is het heerlijk knallen in de bergen. Ook met bagage blijft het lekker sturen.
:)
 
Vermogen missen (met mijn Versys) is met name op lange stukken snelweg (> 300 km) en als ik met vrienden op pad ben. Meeste rijden een 1000cc plus. Gewoon in je eigen tempo vlot touren gaat perfect met bagage en is super op bochtige wegen.

Persoonlijk vind ik het model en de duo kleuren van de Tracer 900 net wat mooier.
 
Ik zocht het Tracer 700 topic al maar niet verwacht onder Naked te vinden. ;)
 
Leuke fiets :Y Kuipje sluit kwa kleur mooi aan.

Hopelijk komt die MT-07 Tenere snel, lijkt me leuker en bovendien wordt het wel tijd voor een echte nieuwe all road in deze klasse. 8-)

Oh en laten we dit topic wel zuiver houden, geen gezeik over die MT-09 Tracer aub :r











:+
 
Met mijn Versys ben ik half Europa door gecrosst met bagage. Ik begrijp dus niet helemaal waarom een lichte motorfiets met een 700 cc twin met 75 pk als de Tracer niet geschikt is om te toeren, laat staan als vakantiefiets. In mijn beleving combineert een dergelijke fiets het beste van 2 werelden. De reis er naar toe kan redelijk comfort met behoorlijke snelheden worden afgelegd. Op de plek van bestemming smijt je de bagage er af en is het heerlijk knallen in de bergen. Ook met bagage blijft het lekker sturen.
:)


Idd, volgens mij rijden er best wel wat wereldreizigers op dikke 1 cilinders de wereld rond dus zo ongeschikt voor afstanden zijn lichtere motoren niet, ik heb zelf 2 XT660Z Tenere's gehad, ging ook prima.
Daarmee vergeleken is een 700 2 cilinderblokje meer dan geschikt lijkt me ;)
Enne, persoonlijk vind ik het best wel een mooi ding, de 700 Tracer. Daar gaat zeker op proefgereden worden :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan