Het Moto Guzzi topic, The Italian job

Misschien heb ik ook genoeg aan de voorste steun aan de voorkant van de bodemplaat.
Ik denk dat het van veren staal is gemaakt, en vastgepopnageld zit.
Bij mijn zadel is dat verwijderd , en een beugel gelast om een hogere zitpositie te creëren, voor mij te hoog.
 
??
Volgens mij is bij T3 de bevestiging aan de passagiersbeugel en een arretering halverwege.
 

Bijlagen

  • IMG_7530.jpg
    IMG_7530.jpg
    28,7 KB · Weergaven: 16
Volgens mij lijkt dat totaal niet op wat ik heb.
Plaatje 1 is wat ik heb, 2 is plaatje van Stein Dinse .
 

Bijlagen

  • 20221112_134723.jpg
    20221112_134723.jpg
    134,4 KB · Weergaven: 13
  • 20221111_150038.jpg
    20221111_150038.jpg
    139,9 KB · Weergaven: 15
T3 zadel zit vast aan de achterkant en voor/halve wegen het zadel is alleen voor steun .
Die beugel van jou zadel is dus een aanpassing van de vorige eigenaar .
Op de foto van Stein Dinze kan je nog net die beugel aan de achterkant zien .
 
Ik ga zaterdag naar een california 2 uit 1982 kijken. Deze heeft wel 5 jaar stil gestaan. Hebben jullie tips waar ik op moet letten?
 
Laatst bewerkt:
ja, of het wel echt een serie 2 is, die zijn namelijk maar tot 1987 geproduceerd..
verder gewoon de standaard punten van iedere motor van die leeftijd roest op chroom e.d. houdt er alleen wel rekening mee dat roest op de remschijven weer wel heel normaal is (meestal na 1 dag) Guzzi heeft heel lang vanwege de betere remeigenschappen gietijzer gebruikt voor de remschijven en dat roest nu eenmaal als een malle... de normale roest rij je er in een paar kilometer vanaf maar let op pitting..

houdt verder in je budget rekening met een flinke onderhoudsklus, na 5 jaar stilstand zit gegarandeerd de achterste krukaskeerring vast aan de krukas... op moment dat de motor weer gaat draaien trek je stukhes rubber uit de keerring en zal de motor gaan lekken (loopt onderuit het koppelingshuis)
de keerring zelf is al niet goedkoop maar om er bij te komen moet het blok uit het frame, de versnellingsbak eraf en de koppeling en vliegwiel gedemonteerd.. al met al dus een flinke klus..

Verder is een guzzi redelijk hufterproof, als er normaal mee gereden is; wordt er te laag in de toeren mee gereden dan kan de meenemer van de koppeling ingeslagen zijn, je koppelingsplaten glijden dan niet goed over de spiebanen en de koppeling kleeft en slipt..

van de guzzi's uit die tijd is de kwaliteit van de stuurschakelaars ook niet optimaal, maar dat is allemaal redelijk makkelijk te vervangen door moderner spul

het blok zelf is door de combinatie zware uitvoering laag vermogen bij redelijk onderhoud goed voor meerdere tonnen rij plezier...

mij eigen guzzi (1985) heeft welliswaar door mijn eigen geknutsel meerdere malen compleet uit elkaar gelegen, maar motortechnisch valt het reuze mee: blok heeft ruim 250000km weg en rijdt nog met de originele zuigers en cylinders, wel inmiddels nieuwe zuigerveren, nieuwe nokkenas en kleppen voor loodvrij... nog steeds het cardan waar ik m mee kocht.. en van de bak is recent de 3e versnelling vervangen. voor de rest is alle werk cosmetisch (blok gestraald vanwege forse pekelschade)
 
Jaartal had ik fout geschreven, heb het aangepast. Dat met die krukas kering is wel even schrikken.
 
Jaartal had ik fout geschreven, heb het aangepast. Dat met die krukas kering is wel even schrikken.
schrik is een groot woord, je kunt er ook nog wel mee doorrijden hangt er een beetje vanaf hoe erg het lekt en hoe veel een olievlek onder de motor je stoort, de olie loopt net zo hard het koppelingshuis uit als het erin lekt en de koppeling wordt redelijk goed afgeschermt door het vliegwiel, dus de kans dat je koppeling gaat slippen door olie aan de frictieplaten is echt verwaarloosbaar.
het is gewoon alleen een bekent probleem bij zowel guzzi als bmw dat de keerringen aan weerszijden van het droge koppelingshuis stilstand niet prettig vinden
 
schrik is een groot woord, je kunt er ook nog wel mee doorrijden hangt er een beetje vanaf hoe erg het lekt en hoe veel een olievlek onder de motor je stoort, de olie loopt net zo hard het koppelingshuis uit als het erin lekt en de koppeling wordt redelijk goed afgeschermt door het vliegwiel, dus de kans dat je koppeling gaat slippen door olie aan de frictieplaten is echt verwaarloosbaar.
het is gewoon alleen een bekent probleem bij zowel guzzi als bmw dat de keerringen aan weerszijden van het droge koppelingshuis stilstand niet prettig vinden
Mooi dan kan ik hopenlijk met wat kleinere klusjes begin. Het blijft een motor van 42 jaar oud sleutel hoort ook bij de beleving.
 
wel even snuffelen aan de lekkende olie, als het versnellingsbak olie is die lekt moet je eerder actie nemen want dat kan wel in je koppeling komen, versnellingsbak olie stinkt behoorlijk en heeft een hele typische geur.

en in ieder geval de motor eerst met de hand voorzichtig ronddraaien, dan heb je kans dat er wat minder schade is aan de keerring die loskomt.. ronddraaien van een guzzi op de hand is eenvoudig: dynamo deksel eraf, imbussleutel in de borgbout van de dynamo en draaien maar, weet je gelijk of er nog een beetje compressie inzit want dan zitten er een paar extreem zware punten in het draaien.
kun je de krukas meerdere slagen draaien zonder echte weerstand dan gaat er nog wel meer werk aankomen als alleen een paar keerringen..

maar dat is het leuke van een guzzi, het is vrij makkelijk sleutelen, redelijk eenvoudige techniek zelfs voor die tijd, onderliggende enkele nokkenas, stoterstangen en tuimelaars, klepdeksels eraf en je hebt met wen beetje oefening in 10 minuten per kant de kleppen gesteld.

veel onderdelen zijn tussen de verschillende modellen uitwisselbaar, zeker van de California zijn er veel verkocht dus ook tweede hands zijn er nog wel onderdelen, hoewel je uiteraard wel merkt dat de voorraad aan nieuwe onderdelen na een jaar of 40 een beetje op begint te drogen afhankelijk van hoe lang het betreffende onderdeel nog op andere motoren gebruikt is.

de frames zijn sterk, de blokken redelijk hufterproof, het grootste pijnpunt van de guzzi's uit de jaren 80 zijn belazerde stuurschakelaars en stekkers waardoor de electrische installatie niet altijd even betrouwbaar is.. maar met een motor van die leeftijd zijn dat toch over het algemeen de zaken die je zoiezo wilt vervangen en dan kun je direct kiezen voor moderner betrouwbaarder materiaal.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan