Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

HighKing

Emperor of the void 👻
13 aug 2014
14.959
19.279
Heemskerk
Facebook
1585417158117.png

Nederlands instructieboekje Kawasaki Versys-X 300 (KLE300CL)



Weetjes
Wat doet die grijze ring in het voorwiel?
Volgens de Nederlandse importeur veroorzaakt de combinatie van spaakwielen en een enkelzijdige remschijf nogal wat resonanties bij remmen. Dus die ring is om die te dempen.

Wat is het zadel hard!
Het lijkt erop dat de modellen vanaf 2019 een zachter zadel hebben dan de voorgangers. Voor de oudere modellen zou je dus kunnen kijken of je een zadel van een 2019 of jonger model kunt vinden. Of een kussentje... of... ;)

Hoe leg ik stroom aan voor bijvoorbeeld navigatie?
De machine is hierop voorbereid. De dopjes op het dashboard (de ronde links en de rechthoekige rechts) zitten van onderen tegen het dashboard aan geschroefd. Die kun je er zo uit draaien. Een witte stekker hangt klaar om ingeplugd te worden. Wel is een relais nodig.
Kawasaki verkoopt een 12V outlet en relais onder respectievelijk artikelnummers 99994-0997 en 99994-1004 maar die zijn erg prijzig. Vooral het socket van 79 euro kan gemakkelijk worden vervangen voor een goedkope variant van enkele euro's.

Hoe schakel ik de ABS uit?
Motor op de middenbok (of in ieder geval het achterwiel van de grond),1e versnelling, 7000 tpm en het ABS is uitgeschakeld tot je het contact uit-aan zet. Of je verwijderd de ABS-zekering. Dan blijft 'ie uit.

Hoe (de-)monteer ik de kuipdelen?
Zie hier.

Help ik heb een storing!
Misschien helpt dit wat:
IMG-20210417-WA0001.jpg



Eigenaren op MF
De grootste heldin, de vriendin van @Erwin van Putten
1407689


@Bram99
f28c50dc-ae60-4833-8570-4f016b061ded-jpg.1681195


@Dennis97
wol4k1j.jpg


@dolfijneflipper
versys-300-jpg.1678238


@HighKing
1601993873162-png.1550830


@Jbplap
p1140727-jpg.1535515


@Ludje
1568385722960.png


@Nance4025
b6d4faf3-2953-4ae1-b37d-69b414952101-jpeg.1543955


@roda_djavulen zijn vrouw
img-20200614-wa0050-jpg.1512796


@roestendoenze
img_20191012_073613-jpg.1435323


@Timo1964
pxl_20210417_125424267-jpg.1620629


@VeneX
20200814_120407-jpg.1534564


@Vrijbuiter889
63b0c20b-b491-46bf-adf9-b2f920699308-jpeg.1655851


@Wilddam
1585339109533.png
 
Laatst bewerkt:
Mijn verbazing was groot toen ik ontdekte dat er nog geen topic over de Versys-X 300 bestond (of mijn zoekskillz zijn niet al te best :?). Nouja, maak ik 'm toch zelf aan! :t

Zijn er MF'ers met deze machine?

Ikzelf heb er ooit een meegekregen als leenmotor. Briljant apparaat! Die 296cc tweecilinder doet zijn werk uitstekend en komt zelfs op de snelweg heel aardig mee (geen lange afstanden gereden, grofweg 15km A9 met een Versys-X afgelegd). En qua formaat een prima fiets voor ook de langere medemens (ikzelf ben 1,98m en zit echt niet lekker op de gemiddelde 600cc fiets, mede daarom heb ik 2 >1000cc fietsen in de garage).

Een nadeel is misschien de prijs, van € 6.699,00. Voor nog geen 2K meer heb je een 650, waar je een meer volwaardige motor aan hebt... toch?
Maarja, da's wel een zwaardere motorfiets die niet zonder modificaties geschikt is voor het A2 rijbewijs, met een hoger gewicht en hoger verbruik. Ik denk dat de Versys-X meer een funbike kan zijn dan zijn zwaardere broertjes (of zusjes).

Ik ben zelf serieus aan het kijken naar een alternatief voor de zware V-Strom DL1000 in de garage. 2 grote zware buffels is een beetje overkill, ik wil iets lichts als 2e motorfiets. Oudere KLE's en KLR's zijn voor 20 á 30 jaar oude fietsen nog best aan de prijs. Dan vind ik een Versys-X (gebruikt nu al vanaf 4,5K) toch net iets interessanter. Een moderne fiets die nog wel even meekan, met ABS, en toch lekker licht. Lijkt me leuk om met zoiets eens een kijkje buiten de gebaande paden te nemen. :)
 
Dat zal ook een gebruikte zijn geweest neem ik aan? Of echt een nieuwe?
 
_O-

Dankt voor je inbreng Jan! :+

Misschien gaat de Klr er wel uit -O- als je er een beetje werk instopt heb je een oldtimer veur weinig ,en t is een beest nergens mee te vergelijken .
onbenullig, lomp en niet netjes:N ,eigenlijk mij maar dan in een motor uitvoering :+
 
En om de 1 of andere reden verwacht ik dat er een 400 uitvoering komt , past beter bij de andere 400cc modellen uit de familie , dus als je geen haast heb misschien nog even afwachten .
Maar de versys 650 is wel een echte leuke motor , goed wendbaar en waar je serieus mee weg kan en anders eens kijken op de versys 650 forum hier .
 
Kweenie, die 300 is in principe een prima apparaat. En niet onbelangrijk, zo'n 30kg lichter dan de 650 en een stuk zuiniger. Klinkt natuurlijk wel stoerder, 100cc meer. ;)

Maargoed, er was dus nog geen Versys-X 300 topic. Ik hoopte op wat interactie met berijders van zo'n ding, vandaar dat ik 't topic heb aangemaakt. Maar kennelijk zijn er nog minder van verkocht dan ik dacht. _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het ook niet , maar ik denk , praat het mijn zoon ook aan , die gaat over paar maandjes voor zijn A2 met code 80 en als hij slaag voor dit rijbewijs om een 70 kw versie motor te halen en deze terug te zetten naar 35 kw , anders koop je voor 2 jaar een lichtere en moet je weer gaan inruilen voor een zwaardere en je heb echt leuke motoren die 70kw of lichter zijn om terug te zetten .
Dus daarom denk ik dat er minder van deze verkocht worden en eerder de 650 pakken ( als voorbeeld )en terug zetten en 2 jaar later weer naar vol vermogen , maar zoals ik het zeg is dit mijn gedachte .
 
Een nadeel is misschien de prijs, van € 6.699,00. Voor nog geen 2K meer heb je een 650, waar je een meer volwaardige motor aan hebt... toch?

Voodat je de fout van je leven maakt zou ik eerst een Versys 650 gaan rijden, die 43 kilo verschil op jouw leeftijd is peanuts.
 
Aargh, nu wordt het toch een HighKing-zoekt-een-motor topic. Dat was absoluut niet de bedoeling haha. _O-

Waarom moet een motor meer dan die 300cc en 40pk hebben?
Een zware motorfiets heb ik al. Twee van die dingen is onzin. En ja, met de 1000 kun je gerust een onverharde weg pakken (die mijdt ik ook zeker niet, zelfs niet met de ZRX) maar echt even van het pad af blijft toch spannend met een ding van 200-250kg. Juist daarin is zo'n 300 erg interessant.

Wat ik mezelf afvraag: heb je de 300 al eens geprobeerd? Ik heb het idee dat mensen zo'n ding al bij voorbaat niets vinden omdat het een 300 is. Op papier is 'ie echter net zo krachtig als een oude Klr600 (toegegeven, op een flink hoger toerental).
 
Wat ik mezelf afvraag: heb je de 300 al eens geprobeerd? Ik heb het idee dat mensen zo'n ding al bij voorbaat niets vinden omdat het een 300 is. Op papier is 'ie echter net zo krachtig als een oude Klr600 (toegegeven, op een flink hoger toerental).

Nee en is nutteloos voor ons, wij rijden vaak samen op 1 brommer en dan is de 300 te krap, de 650 ben ik nog niet over uit.
 
Ja, dan is een lichte 300 niets voor jou, maar daar is 'ie dus ook niet voor. ;)
 
_O-

Dankt voor je inbreng Jan! :+


Ik heb er is over nagedacht ,dat duurt ff:z . maar ik zie t vergelijk tussen een Klr en een x-300,eigenlijk totaal niet, een Klr is lomp onbeschoft en niet echt geschikt voor op de weg :N de x-300 lijkt me zo op t eerste gezicht eigenlijk meer een leuk stadsbrommertje en niet echt geschikt voor t zandbak werk .
En ook een redelijk kleine fiets ,terwijl ik met m n 1.87 met de Klr net met de tenen aan de grond kom
 
Ik heb er is over nagedacht ,dat duurt ff:z . maar ik zie t vergelijk tussen een Klr en een x-300,eigenlijk totaal niet, een Klr is lomp onbeschoft en niet echt geschikt voor op de weg :N de x-300 lijkt me zo op t eerste gezicht eigenlijk meer een leuk stadsbrommertje en niet echt geschikt voor t zandbak werk .
En ook een redelijk kleine fiets ,terwijl ik met m n 1.87 met de Klr net met de tenen aan de grond kom
OK, dat vergelijk is misschien wat krom. Ik heb ook niet gezegd dat de Versys-X een nieuwe KLR is (het is dan ook een KLE, meer allroad dan offroad).
De 300 een kleine fiets? Ik heb er zoals gezegd eens een meegehad en daar even een leuk rondje mee gereden. Ik ben 1.98 en hij was serieus groot zat. Het is best een volwassen machine. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan