Het Kawasaki Z1000SX topic deel 2

zx1000sx.jpg
Z1000SX 2013 matzwart
 
Laatst bewerkt:
Gaaf! Had je die 90k zelf op de ZX-9R gezet?
Ben wel benieuwd hoe je de stap van 15 jaar ontwikkeling ervaart..
 
Gaaf! Had je die 90k zelf op de ZX-9R gezet?
Ben wel benieuwd hoe je de stap van 15 jaar ontwikkeling ervaart..

Hallo Totem,
Ik heb die ZX9R(1998) 2e hands gekocht in het jaar 2001 met 20.000km op de teller. Ik heb er in 14 jaar tijd tot volle tevredenheid 70.000km mee gereden.
Wat een fantastische motor was dat. Lag als een blok op de weg en heel koersvast in de bochten. Geen deining in het bochtenwerk.
Nooit problemen mee gehad al moet ik wel zeggen dat het olieverbruik in de loop der jaren toenam, wat ook de reden is geweest om een andere motor aan te schaffen. Alhoewel de ZX9R geen extreme zit had, daar de stuurhelften zich boven de kroonplaat bevond is de zit op de Z1000SX wel aanmerkelijk relaxter.
Je zit wat rechter op waardoor je het gevoel hebt meer van de omgeving mee te krijgen. Het schakelen en het remmen gaat nu wel soepeler met de Z1000SX al moet ik wel zeggen dat de achterrem van de ZX9R beter waren dan die van de Z1000SX die ik nu heb. Maar DAT schijnt bij de nieuwere modellen wel iets beter te zijn.
Verder viel het mij op dat de Z1000SX wat lichter stuurt. In de bochten minder stabiel dan de ZX9R. Tot nog toe nog niet de juiste veer instelling gevonden omdat te optimaliseren. Kan ook zijn doordat de Z1000SX een ander type motor is dan de ZX9R. Maar een gemis vind ik het wel!!! Maar ik moet wel zeggen dat ik er in het begin meer moeite mee had dan nu ik er meer km mee gereden heb. Kwestie van gewenning denk(hoop) ik. Verder is de Z1000SX een fantastische motor om mee te rijden en naar mate ik er meer km op rijd des te meer het de ZX9R doet vergeten (alhoewel...) Verder de looks van deze Z1000SX is geweldig en krijg ook veel reacties bij de stops o.a. bij de benzinestations. Jammer dat bij de verlichting maar 1 lamp brand. Maar ook dat is bij de huidige versie van de Z1000SX opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Rij anders even langs een vering boer om het af te laten stellen. Vaak een fijne verbetering. De voorkant is bij mij nu gewoon goed stabiel. Toen ik hem net had vond ik hem bij sportief rijden ook flubbie.
De voorvork van deze fietsen zijn redelijk goed, de schokbreker achter is wel een beetje te slap. Die blijft een beetje deinen bij sportief rijden. Ik moet wel zeggen dat het went. Ik ga volgend jaar een andere schokbreker laten plaatsen en de voorvork daarop laten aanpassen.
Verder echt een fijne fiets.
 
Die 90k zie je niet van de ZX9R af! :t
Leuk om die specifieke verschillen zo te lezen en inderdaad, de ZX9R en de Z1000SX zijn niet met dezelfde doelstelling ontwikkeld denk ik.
Kan het verschil in stabiliteit in de bochten te maken hebben met de banden waarmee je de SX aangekocht hebt?
 
Ziet er weer strak gepoetst uit die SX! :t
Seizoen is hier ook weer voorbij.

Ik probeer de mijne aankomend weekend even goed aan te pakken. Er zit een tapijt van duitse fladderaars op de kuip en ruit..
Een beurtje geven en vol getankt de winterstalling in. Tijdens de winterstalling een paar kleine mods uitvoeren, taartschep gaat eraf en wielstickers erop.
En uiteraard weer plannen maken voor aankomend seizoen. 8-)
 
IMG_0089.jpg

Hoi! Ik had vanaf de zijlijn al een tijdje meegekeken op dit topic maar vandaag was het dan zover.... in de kou m'n 2017 SX opgehaald. Nu de trotse bezitter van dit groene monster :-). Thuis aangekomen direct een paar kilo zout eraf gespoeld en licht in de wd40 gespoten. Binnenkort nog ff profielfoto aanpassen!
Laatste fiets was KTM 1290 Super Adventure. Daarvoor aantal BMW's, Honda's en Suzuki. Nu eerste Kawasaki! En dat na ongeveer 5 a 600.000 motor km's.
Met de nieuwe bandjes (Angel GT) rijdt de SX heerlijk!
Jos van Rijswijk
 
Welkom Jos!
Dat de Z1000SX jou met zoveel ervaring over de streep heeft getrokken zegt veel over zijn kwaliteiten!
BTW. Goed plekkie voor een mooie foto! 8-)
 
Ziet er weer strak gepoetst uit die SX! :t
Seizoen is hier ook weer voorbij.

Ik probeer de mijne aankomend weekend even goed aan te pakken. Er zit een tapijt van duitse fladderaars op de kuip en ruit..
Een beurtje geven en vol getankt de winterstalling in. Tijdens de winterstalling een paar kleine mods uitvoeren, taartschep gaat eraf en wielstickers erop.
En uiteraard weer plannen maken voor aankomend seizoen. 8-)
Ik heb sinds kort ook een z1000sx met koffers van 2011,ik zou ook graag van de taartschep aan de achterzijde afwillen,iemand nog suggesties.
 
Ik heb sinds kort ook een z1000sx met koffers van 2011,ik zou ook graag van de taartschep aan de achterzijde afwillen,iemand nog suggesties.
bedenk eerst of je de standaard knipperlichten wil behouden of dat je die ook wil veranderen niet op alle korte plaathouders passen de standaard knippers
 
De kerst vakantie maar eens gebruiken om mijn Z1000SX de nieuwe olie te voorzien, nieuw luchtfilter en bougies. Gelijk maar rem vloeistof doorspoelen en dan issie weer klaar voor een nieuw seizoen 2019. Ik heb nu na ca. 15000 een achterband Pirelli Angel GT versleten en komt er ook op. Heb de motor nu 3 jaar, Europe al aardig rondgereden en uitermate tevreden mee. Taartschep al gelijk in het begin eraf gehaald en was even puzzelen omdat ik het bevestigings blok voor de kofferset aan de motor wilde laten zitten. Het kofferframe zet ik e alleen op voor de vakantie. Wil niet konstant met zo'n hekwerk rondrijden. Leuk om hier meerdere Z1000SX rijders tegen te komen.
motor2.jpg
WbD.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan