Het Honda CBR600F/FS Topic deel 101 "Vergane glorie...?"

Als je ze afstelt zoals de fabrikant aangeeft kan het niet fout.
Ik draaide hem met stilstaande motor aan tot ik weerstand voelde, dan een een slag terug.
Motor ( warme motor )starten en langzaam aandraaien tot je de ketting net niet meer hoort ratelen.
Beetje heen en weer om juiste punt te vinden. Is een beetje fingerspitzengefühl zoals de duitsers zo mooi zeggen.

Handleiding gaf aan ; aandraaien tot je weerstand voelt en dan 1/8 of 1/4 slag terug ( weet niet meer precies ) maar ik deed het op bovenstaande manier.
google maar op APE cam chain tensioner en genoeg filmpjes
 
Laatst bewerkt:
Of net zo nauw kijken als een Japanse technicus ;) Ik waag me er voor de veiligheid maar niet aan om het zelf te doen haha
 
Inderdaad is dit een risico. Zou het ook laten afstellen door een deskundige. Maar ik verwacht eerder de kuipen. Of droge ketting...
 
Ik zat op wat Amerikaanse fora te lezen en daar zijn veel verhalen over geratel bij 5000rpm en die verdwenen na vervangen naks. Maar volgens mij kan het buiten geratel zowieso niet veel kwaad. Kom nergens verhalen tegen dat een blok de soep in liep.

Maar dit weekend als ik tijd heb eerst de kuipen eraf halen en alle bouten controleren. Kan het gelijk eens mooi schoongemaakt worden. En ik hoop dat je gelijk hebt @boytje
 
Ik zat op wat Amerikaanse fora te lezen en daar zijn veel verhalen over geratel bij 5000rpm en die verdwenen na vervangen naks. Maar volgens mij kan het buiten geratel zowieso niet veel kwaad. Kom nergens verhalen tegen dat een blok de soep in liep.

Maar dit weekend als ik tijd heb eerst de kuipen eraf halen en alle bouten controleren. Kan het gelijk eens mooi schoongemaakt worden. En ik hoop dat je gelijk hebt @boytje

Ratelen kan ervoor zorgen dat je ketting geleider afbrokkelt of breekt. Zooi gaat ook in de olieaanzuigmond zitten en je hebt verminderde smering.
Bij motoren zie je het niet zo vaak, bij autos komt het vaker voor dat door een defecte spanner een blok (bijna) in de soep loopt.
 
Ik heb een achterwiel voor een F2 dat hier niets staat te doen.
Dit ding staat me danig in de weg, en hij moet snel weg.
Daarom mag hij voor een forumvriend voor een klein geldbedrag of attentie van eigenaar wisselen...
 

Bijlagen

  • IMG_8261.JPG
    IMG_8261.JPG
    1 MB · Weergaven: 12
Ik heb twee voorpoten nodig. Keerringen hoeven niet goed te zijn maar de chrome buizen wel graag zonder roest (op het loopvlak).

Hoor het graag
 
Charly: Dus ik kan hieruit opmaken dat 120 euro voor een voorvork te veel gevraagd is voor je.
Dat kan je gewoon zeggen hoor.
Als je een maximumprijs in je hoofd hebt mag je die wel nomen
 
Charly: Dus ik kan hieruit opmaken dat 120 euro voor een voorvork te veel gevraagd is voor je.
Dat had je ook gewoon kunnen zeggen in plaats van niets meer te laten weten

Dat is te snel getrokken conclusie. Ben alleen maar even aan het kijken of er iets beters te krijgen is. Assumption is the mother of all fuck ups

Liefde*O*
 
Vandaag een handmatige naks erin laten zetten en het geluid bij 5500 rpm is helemaal weg ! Merk nu met terugwerkende kracht pas hoeveel geluid er ook aanwezig was bij lage toeren.
Bedankt voor het meedenken iedereen :t
 
Bezig alles na te lopen... Het is toch "winter".

Ik kreeg bij de motor toendertijd een bon met alles wat gedaan was.
Ik kwam alleen veel tegen wat me niet beviel, hier en daar mist er een boutje klemmetje rubbertje...
Zag wat roest en resten van pekel.

Bleef maar bezig met ontmantelen en loze kabels verwijderen (van meerdere alarmsystemen).
Uiteindelijk hou je dan dit over....

Guess dat ik alles maar gelijk aanpak... Aka complete schoonmaak/restauratie..

20190210_164155.jpg

20190210_164147.jpg

-edit. Heeft iemand toevallig de 2 speciale locknut sleutels liggen die ik kan lenen/overkopen, het zou er 1 moeten zij van de pivotbolt en 1 tool voor de engine bolts...
Anders volgende week even bij de beurs kijken of ik ze daar kan scoren.
 
Goedendag heren,

Ik ben op zoek voor mijn cbr-project naar 2 stukken gereedschap.

De 07908-4690003
om de swingarm lock nuts los te kunnen maken.
07908-4690003-2t-jpg.1354756



en de 07vma-mbb0100/07vma-mbb0101
om de engine lock nuts open te maken.

s-l300-jpg.1354757



Iemand deze liggen om te lenen/huren/kopen?
Ik kan ze wel vinden via ebay en chinese sites,
cmsnl heeft ze ook (orgineel maar de hoofdprijs).

Mocht iemand ze hebben hoor ik het graag, anders wordt het via ebay bestellen.
 
Ik heb wel eens een foto gezien van iemand die ze zelf had gemaakt door dopsleutels (de doppen uit een dopsleutelset dus) op te offeren en ze met behulp van een slijptol pas te maken
 
Vraagje aan de F4i rijders;

Wat is een normale bedrijfstemperatuur?

Ik heb net totaal 60 km gereden, met 2 kleine tussenstops, en mijn meter blijft op ongeveer 76 graden staan. Als ik even stil sta bij het stoplicht gaat hij richting de 85.

Nu is het buiten nog niet heel erg warm, dus heeft hij natuurlijk veel rijwind koeling, maar ik vond 76 eigenlijk wel wat aan de lage kant.

Het is mijn eerste motor en heb dus geen vergelijkingsmateriaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij vrij normaal. Mijn blade zit normaal op 80. Overigens zou warm of koud weer als je door kan rijden geen verschil moeten maken.
De thermostaat regelt dat allemaal voor je :)
Vorig jaar op een FS gereden van een maatje; die zat bijna continu op 78.
 
Nu moet ik zeggen dat hij de 2e rit later vanmiddag ook wel af en toe richting de 90 ging als ik wat lagere snelheden reed (minder rijwind koeling)

Zal wel goed zijn dan *O*

Vandaag eerste keer zonder oortje gereden, eventjes wennen weer, maar wat rijd het geweldig als je een (afgebeulde) lesmotor gewend bent :}

Zo'n 100 km gemaakt, ook nog een andere F4i rijder gespot, tijdje achter elkaar aan gereden.

Morgen ronde 2, het word prachtig weer *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan