Het Honda CBR600F/FS Topic deel 101 "Vergane glorie...?"

Vraagje: op welke banden rijden de mensen hier? Ik heb op mijn 2001 CBR 600 F Sport het paar Pilot Power 2CT's tot slicks omgetoverd en ben op zoek naar een nieuw paar sloffen :) Ik vind het zeer fijne banden en ze geven veel vertrouwen hoe plat ik ook ga, maar het enige nadeel vind ik dat het profiel toch wel zeer snel zoek is geraakt deze zomer.

Kan iemand mij adviseren over de te maken keuze? Zeggen jullie mooi bij dit type band blijven en dan maar wat vaker wisselen (zijn ook de duurste niet), of kan iemand een type band adviseren dat gelijke of betere prestaties levert met een langere levensduur? Ik ben wel echt een sportieve mooi weer rijder, 15+ graden, droog en enkel een incidenteel te verdragen buitje.
 
Laatst bewerkt:
Zelf vind ik grip belangrijker dan levnsduur, want een hardere slijtvastere band heeft niet veel nut als je ermee onderuit zou kunnen gaan waar een plakband nog grip heeft. Snappie?

Dus dan is de vraag: hoe sportief rij je nou echt? Heb je voldoende aan een goede toerband of heb je echt full blown trackday banden nodig? Dat weten we niet, dus is advies lastig.

Ik denk dat die vraag voor de meesten van ons geldt hoor, dus niks nieuws hier...

Bij twijfel dus gewoon een lekker setje plakrubber schaffen, dan kan j ook wat vaker een nieuw setje kopen 😜
 
Ik rij met britstone bt 016 pro. Top band slijtage geen idee kijk ik ook niet naar. zoals duc of prunes aan geeft blijf ik er liever opzitten dan toch een glijertje
 
Voor de sleutelaars/projectbouwers:
Ik heb nog wat spulletjes voor een F2 (91/92) liggen. Mag voor weinig naar de forumleden :
- benzinetank. Deukvrij, roestvrij
- Achterwiel 4,5 breed, met band,tandwieldrager en tandwiel in redelijk nette staat
- CDI, relais en at andere kleine rommeltjes

Met name de tank en het wiel staan me In de weg
 
Rij zelf ook op een set bt 016 pro, vind het heerlijk plakkende bandjes.

Btw:
Iemand enkele boutjes en een rubbertje liggen voor een f4i/FS?
 
Voor de sleutelaars/projectbouwers:
Ik heb nog wat spulletjes voor een F2 (91/92) liggen. Mag voor weinig naar de forumleden :
- benzinetank. Deukvrij, roestvrij
- Achterwiel 4,5 breed, met band,tandwieldrager en tandwiel in redelijk nette staat
- CDI, relais en at andere kleine rommeltjes

Met name de tank en het wiel staan me In de weg
Ik blijk ook nog twee sets carburateurs, contactslot met tankdop en sleutel, linker schetsplaat met versnellingspook te hebben.

Ik wil er graag vanaf, en voordat ik alles wegkiep zou het mooi zijn als ik het hier kwijt kan raken.
 
Ik zoek een voorwiel van een CBR600 F3 (PC31).
Vind ze bij de echte handelaars zoals Boonstra een tikkie prijzig.

Wie er een te koop heeft mag het laten weten.
Alvast bedankt!!
 
Vraagje: op welke banden rijden de mensen hier? Ik heb op mijn 2001 CBR 600 F Sport het paar Pilot Power 2CT's tot slicks omgetoverd en ben op zoek naar een nieuw paar sloffen :) Ik vind het zeer fijne banden en ze geven veel vertrouwen hoe plat ik ook ga, maar het enige nadeel vind ik dat het profiel toch wel zeer snel zoek is geraakt deze zomer.

Kan iemand mij adviseren over de te maken keuze? Zeggen jullie mooi bij dit type band blijven en dan maar wat vaker wisselen (zijn ook de duurste niet), of kan iemand een type band adviseren dat gelijke of betere prestaties levert met een langere levensduur? Ik ben wel echt een sportieve mooi weer rijder, 15+ graden, droog en enkel een incidenteel te verdragen buitje.

Ik heb destijds op de CBR met Continental sport attack gereden, erg fijn bandje maar wel een beetje te sportief (zoals voor het gros geldt). Voor op de openbare weg zijn sport toer banden bijna altijd voldoende of je moet als Rossi rijden. Sport toer banden zijn door de rubber samenstelling ook sneller op temperatuur dan sportbanden omdat sportbanden harder worden bereden en anders te warm worden.

Hierna ben ik met sport toer banden gaan rijden en nooit problemen gehad. Denk aan Continental road attack, Michelin pilot road en op mijn huidige Fazer zitten Bridgestone T30.

Persoonlijk ben ik dus van mening dat 90% van de straat rijders aan sport toer banden genoeg heeft.
 
Vraagje? Is een volledige kuip van een F3 zo over te zetten op een F2? Ik kan een circuit-kit kopen die van een F3 komt, maar ik heb zelf een F2.
 
Vraagje? Is een volledige kuip van een F3 zo over te zetten op een F2? Ik kan een circuit-kit kopen die van een F3 komt, maar ik heb zelf een F2.

Ik dnk dat het zonder meer zal passen. Het enige zou kunnen zijn dat er wat verschil zit in de luchtsleuven en het kuipruitje van de topkuup
 
Even een vraag: als ik bij de 5500 rpm kom dan verandert het motorgeluid in een rauw ratel achtig geluid tot aan de 6000 toeren en dan verdwijnt het weer.

Iemand die dit herkent toevallig ?
Het gaat trouwens om een f4 uit 2000.

Gr
 
Da's een goeie Boytje.
Dat heb ik ook wel eens gehad.

@Nelus: je kunt in stilstand eerst eens wat rustig duwen en trekken aan onderdelen van je kuipwerk. Bijvoorbeeld aan het kuipruitje, topkuip, etc.
Als je dan licht piepende, of dat soort, geluiden hoort dan is de kans groot dat je dat rond bepaalde frequenties als trilln, rammelen ervaart.

Succes
 
Oke bedankt voor de tip ! Ben al een tijdje aan het proberen te ontdekken of er iets los zit maar kan niks ontdekken.
Voor mn gevoel komt het uit de rechterkant van het blok bij de nokkenasketting. Maar mij lijkt dat als het de spanner is dit eerder bij lage toeren en koude start hoorbaar moet zijn ?

Motor loopt verder harstikke goed alleen ik ga dat toerental vermijden door het geluid en dat rijdt niet fijn.
 
Zelf heb ik het gehad met m'n z1000. Heb steeds dat toerental gezocht en druk op verschillende plaatsen op de kuipen toen niets kunnen vinden alleen vermoeden welk deel. Toen ik het er afhaakte kom je een slijtage plek zien. Dat verholpen en kom weer trilvrij rijden.
 
@Nelus: de zijkuipen eraf halen is niet veel werk. Dat zou ik doen, en dan eens gaan rijden. kijken (luisteren) wat er is veranderd...
 
Even een vraag: als ik bij de 5500 rpm kom dan verandert het motorgeluid in een rauw ratel achtig geluid tot aan de 6000 toeren en dan verdwijnt het weer.

Iemand die dit herkent toevallig ?
Het gaat trouwens om een f4 uit 2000.

Gr

Zou toch zeker je naks kunnen zijn. Herken het van mijn 600f jaren geleden. Heb er toen een handmatige ingezet en was voor eens en altijd van dat naks gedoe af. 50000 mee gereden en maar een paar keer bij hoeven stellen.
 
Bedankt voor de reacties ! Ik ga dit weekend de kuipdelen eraf halen en dan eens kijken. Mijn vermoeden is de naks maar bij de dealer zeiden ze dat het toerental daar te hoog voor is.
En anders laat ik hem preventief vervangen dan is dat uitgesloten.
 
Als de dealer daadwerkelijk geluisterd heeft en tot die conclusie komt dan wat eerder is opgemerkt ook maar eens zoeken op vibraties in kuipwerk etc.
Bij het toerental dat je aangeeft is er wat meer trilling van de motor wat ik me herinner, kreeg bij continu rond 5500 toeren in 6 rijdend vaak last van slapende handen, hoger in toeren niet meer. Die trillingen kunnen dus ook veroorzaken dat er wat gaat rammelen.

Maar mijn eerste gedachte is toch de naks ; hoezo eigenwijs :+
 
De dealer dacht niet meteen aan naks maar wat dan wel daar was geen antwoord op :?
Dat van die trillingen klopt inderdaad wel dat merk ik ook en kan me voorstellen dan een los boutje of iets dergelijks ook vreemde geluiden kan geven.

Ik lees vaker over die handmatige spanner, zit daar geen gevaar in dat ie te strak wordt gezet ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan