Het Honda CBR 600RR topic deel 76

Even een vraagje aan de experts.

Ik ben aan het rondkijken voor een eerste motor. Een 600cc supersport is wat ik nu voornamelijk zoek.
Naast de welbekende alternatieven van Yamaha en Suzuki heb ik ook eens gekeken naar een CBR 600RR.

Het zou, gezien het budget, sowieso een PC37 worden. Nu zie ik dat bouwjaar '05 en '06 enkele veranderingen hebben t.o.v. de '03 en '04 modellen. Qua aanschafprijs scheelt het niet extreem veel.

Nu is mijn vraag: zijn die aanpassingen dusdanig interessant/merkbaar, of is dat verschil te verwaarlozen en zou je voor net iets minder ook gewoon een 2003-2004 model in huis kunnen halen? En wat zijn nou de belangrijkste aandachtspunten?

Bonusvraag: hoe rijdt een CBR, over het algemeen, t.o.v. een R6 of een GSX-R 600? Ik hoor vaak dat een CBR wat makkelijker te rijden is, zeker voor een beginner. Wat is jullie ervaring?
 
Als je 2005+ kan betalen dan 2005+ halen.

Dat betekent niet dat 2003 een slechte motor is. Ik heb er 2 gehad en ze rijden prima. Als het nodig is zou deze motor zo weer halen.

Daarnaast kan je, als je daar behoefte aan hebt, nagenoeg alle 2005 onderdelen op een 2003 model monteren indien je wel de juiste combinaties gebruikt. Vaak dien je meerdere dingen tegelijk te vervangen zodat het past. Nodig is het niet als je het mij vraagt (leuk kan het wel zijn :9 ).

De voornaamste verschillen zijn de voorvork en remklauwen. De achterbrug en met name de kettingspanners zijn veel beter dan op het 2003 model. Die zijn wel echt kut waardoor je vaak de ketting moet spannen is mijn ervaring. Geen ramp, maar wel irritant.

Zo zijn er nog tig dingen onderhuids aangepast. Bij het 2003 model zit de demper soms scheef in het kontje. Dit is bij 2005 niet of minder vaak het geval. So on, so on.
Kan je 2005+ betalen, gewoon halen dus.

Ten opzichte van een R6 (2006+ model heb ik enkel gehad) rijdt een CBR veel relaxter vind ik. Ik vind de zithouding niet heel erg verschillend, maar de gasreactie van de CBR is veel natuurlijker. Daarnaast heeft die ook iets minder toeren nodig voordat er iets gebeurd was mijn gevoel, maar dat kan ook puur gevoelsmatig zijn. Sowieso is de opbouw van het vermogen en de gasreactie vanuit stilstand bij het wegrijden naar mijn mening vele beter dan die van de R6. Zo'n R6 hoef ik nooit meer voor op straat, maar een CBR zou nog best kunnen :Y

De GSXR (2006+) is (naar mijn niet objectieve mening, want ik heb nu een 2008, GSXR750) een veel relaxtere straat motor. De 750 helemaal ten opzichte van de 600 omdat ze hetzelfde rijden, maar de 750 rijdt wat rustiger \ minder zenuwachtig. Dit is vooral te merken op de snelweg.

Daarnaast zit deze motor vanaf fabriek af al vol met opties terwijl een CBR en ook de 2006+ R6 nagenoeg kaal zijn.
De GSXR heeft een slipper clutch, alarmlichten, gear indicator, veel relaxtere zithouding omdat de kont minder omhoog staat en het zitje sowieso het laagste is van alle supersports, verstelbare stepjes, en de knipperlichten netjes weggewerkt waardoor je niet met led en weerstanden of relais aan de gang hoeft.

Als je het geld hebt een 750 halen ;)

Een verkeerde keuze is een 600RR echter niet, ongeacht welke!

Ik heb er nog 1 voor op het circuit en ik zou daarvoor weer geen andere motor willen. :]
 
Laatst bewerkt:
Ah, handige informatie waar ik zeker wat aan heb, thanks!!

Dat van de '03 demper had ik weleens gezien ja, maar dat kan op zich geen kwaad toch? Ik heb ook weleens gelezen dat het achterlicht kan smelten door de demper, klopt dat?
En hoevaak zou je de ketting moeten spannen bij een '03?

Toevallig ging het mij ook om de vergelijking met een 2006+ model R6 (rj11, rj15?). Met mijn 1m71 kan ik, door de zithoogte van 850mm, wel met 1 voet plat op de grond, maar beide voeten gaat niet lukken. Kan 'm eventueel altijd nog laten verlagen natuurlijk. Gelukkig voelt de R6 vrij licht aan, waardoor ik niet helemaal onzeker op dat ding zit als ik bij een stoplicht zou staan.

Ik heb ook op de GSX-R 750 gezeten en deze was idd al een stuk lager, en de zithouding voelde minder hardcore aan dan bij een R6.

Anyway, nogmaals bedankt voor de info! Ik zal t.z.t. maar eens gewoon moeten proefrijden op de verschillende modellen, en kijken of het de moeite waard is om door te sparen voor een R6 of GSX-R (die toch net iets duurder zijn).
 
Graag gedaan.

Ik ben zelf niet veel langer als jou. Misschien 2 of 3 centimeter. Wat mij helpt is met laarzen rijden (of met lage laarzen). Ik heb Alpinestars laarzen en ik heb daarvan ook de schoen variant. Die is hetzelfde, maar dan niet over de enkels heen. Deze hebben iets hogere zolen en die centimeters doen het hem net met onze lengte :+

Ik denk dat de 600RR hetzelfde zit wat betreft de hoogte als de RJ11. De RJ11 wat agressiever naar voren, maar niet perse hoger. Het ruitje van de RJ11 is wel lager waardoor je meer in de wind zit.

Achterlichten smelten niet bij een PC37. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ook niet met een andere uitlaat. Wel soms bij de PC40, maar dat komt omdat ze er dan after market zooi op zetten. De originele spullen smelten niet.

De scheve uitlaat kan ook geen kwaad. Dit is zo in het ontwerp van de motor en dat hebben ze gefixt vanaf 2005 meen ik.

De ketting moest ik nagenoeg elke maand wel bijstellen wilde ik deze op de juiste spanning houden. Soms geloofde ik het wel, maar dan rijdt de motor minder prettig uiteraard. Bij het oppakken van het gas krijg je dan een "ruk" aan de ketting omdat die op spanning komt. Het systeem wat er op zit is gewoon slecht. Dit hebben ze bij het 2005 model dan ook gewijzigd naar het voor mij "normale" systeem welke je bij elke andere motor ziet.

Ik heb de spanners van mijn PC37 destijds eens vervangen, maar dit hielp niet. Daarna had ik er contra moeren op gezet met veel borg kit, maar ook dit werkte niet echt.
Ter vergelijking;
Ik heb met mijn huidige motor nu 9000 km gereden (sinds half januari) en de ketting is nog strak genoeg. Tenminste vorige maand nog toen ik het controleerde. Ook bij mijn PC40 circuitmotor ken ik mij niet heugen wanneer ik voor het laatst de ketting heb moeten spannen.


Maar inderdaad lekker gaan proefrijden. Mijn mening is natuurlijk ook mega subjectief. Wat ik vind hoef jij niet te vinden of zo te ervaren.

Proefrijden is de enige manier om er achter te komen wat je prettig vindt.
Mocht je op een RJ11 gaan proefrijden let dan op de gasreactie vanuit stilstand. Dus het wegrijden bij het stoplicht. Die motor heeft een elektronische gashendel die zelf gas geeft. MEGA irritant vond ik dat.

Laat je de koppeling los dan geeft die zelf wat toeren bij. Ik heb daar nooit aan kunnen wennen en eigenlijk al bij het wegrijden vind ik een 600RR al lekkerder rijden, omdat die gewoon "natuurlijk" aanvoelt.
 
Laatst bewerkt:
Op de tank.
Heb je mooi de cockpit in beeld met de nodige informatie zoals de snelheid en toerental. Dat vind ik zelf altijd leuker kijken dan enkel de weg die je filmt als je de camera ergens anders monteert.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee hoe dat heet.

Zo'n kleine zwarte voor een GoPro. Deze zit vast met 3M tape.

Zo iets met ongeveer deze houder ook. Zo'n plakker is wel erg moeilijk er weer af te halen zonder krassen te maken!
Dat geldt denk ik voor elk kuipdeel waar je deze op zou plakken. Ik haal ze er gewoon niet meer af.

GoPro-J-Hook-3m-Mount.jpg



Bijkomend voordeel is dat je weinig \ minder last hebt van windruis op de tank hoewel met een goede camera cover dit ook best mee kan vallen en anders is een externe microfoon natuurlijk een goede oplossing daarvoor.

Neemt niet weg dat het handig is als je daar niet over na hoeft te denken.

Wellicht leuk vergelijkingsmateriaal.

Links is bij mij op de tank. Rechts is bij mijn maat voor op neus. Voor de RAM air intake zeg maar op een ZX6R. Bij de 600RR is dat volgens mij wat lastiger vanwege de vorm van de topkuip.

Het geeft een idee mbt hoe het beeld er uit komt te zien. Het geluid is van het linker beeld.
Links is een Gitup GIT2 en rechts een GoPro 3.
 
Laatst bewerkt:
Hier toevallig iemand die remschijven voor een PC41 heeft liggen? Of tips voor niet-OEM? De Honda schijven zijn zo duur..
 
Heeft er misschien iemand ervaring met Helibar clip-ons op een CBR?
Vraag me af of ze inderdaad wat comfortabeler zijn en of ze aanpassingen aan de kuip vragen.
 
Geen idee hoe dat heet.

Zo'n kleine zwarte voor een GoPro. Deze zit vast met 3M tape.

Zo iets met ongeveer deze houder ook. Zo'n plakker is wel erg moeilijk er weer af te halen zonder krassen te maken!
Dat geldt denk ik voor elk kuipdeel waar je deze op zou plakken. Ik haal ze er gewoon niet meer af.

[afbeelding]


Bijkomend voordeel is dat je weinig \ minder last hebt van windruis op de tank hoewel met een goede camera cover dit ook best mee kan vallen en anders is een externe microfoon natuurlijk een goede oplossing daarvoor.

Neemt niet weg dat het handig is als je daar niet over na hoeft te denken.

Wellicht leuk vergelijkingsmateriaal.

Links is bij mij op de tank. Rechts is bij mijn maat voor op neus. Voor de RAM air intake zeg maar op een ZX6R. Bij de 600RR is dat volgens mij wat lastiger vanwege de vorm van de topkuip.

Het geeft een idee mbt hoe het beeld er uit komt te zien. Het geluid is van het linker beeld.
Links is een Gitup GIT2 en rechts een GoPro 3.

ik heb zelf een pc37 gehad en gebruikte het volgende voor de gopro
Camera MP3 GPS Radar GoPro Phone Secure Mount for Kawasaki Motorcycles gas tank | eBay

ik ga vanavond kijken voor een cbr 600 rr 2010
zijn hier nog speciale aandachtspunten voor?

klopt het dat ze maar 108 pk hebben?
 
Volgens mij verschilt het per bouwjaar, maar een PC37 heeft ook ongeveer 105-110 pk normaliter aan het achterwiel.
De PC40 is vooral lichter gemaakt en niet zo zeer meer pk's.

118pk is aan het krukas dus het zal wel rond de 108 ofzo aan het wiel zijn. Vergelijkbaar met de PC37, maar die weegt meer.

Mijn PC40 circuitmotor is de lichtste motor die ik ooit heb gehad. Zelfs lichter dan mijn vorige 2006 R6.
Dat merk ik al gewoon met het lopen met de motor aan de hand.

Mijn GSXR uit 2008 is voor mij gevoelsmatig hetzelfde als de PC37 wat betreft het gewicht (rond de 200kg)

Voor zover ik weet geen andere aandachtspunten als de PC37. Deze fietsen zijn bijna onverwoestbaar (op de naks na :o )
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf een pc37 gehad en gebruikte het volgende voor de gopro
Camera MP3 GPS Radar GoPro Phone Secure Mount for Kawasaki Motorcycles gas tank | eBay

ik ga vanavond kijken voor een cbr 600 rr 2010
zijn hier nog speciale aandachtspunten voor?

klopt het dat ze maar 108 pk hebben?

Misschien is dat nog beter dan er op plakken. Deze kan je weer verwijderen zonder lakschade neem ik aan.

Zo'n 3M plakker krijg ik er niet af zonder lakschade. Aan mijn circuitmotor boeit mij dat niet zo, maar op een straatmotor is dat wel klote natuurlijk. (Er op laten zitten is dan de oplossing. :+ )


Ik heb nu alleen voor mijn circuitmotor een andere kuipset gekocht en daar zit ook een bevestiging op, maar die is voor een andere camera. Die moet er dus af. -O-
 
Laatst bewerkt:
Geen idee als ik eerlijk ben. Ik merk alleen dat die licht is vergeleken met mijn andere motoren.

Zou zomaar kunnen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is dat nog beter dan er op plakken. Deze kan je weer verwijderen zonder lakschade neem ik aan.

Zo'n 3M plakker krijg ik er niet af zonder lakschade. Aan mijn circuitmotor boeit mij dat niet zo, maar op een straatmotor is dat wel klote natuurlijk. (Er op laten zitten is dan de oplossing. :+ )


Ik heb nu alleen voor mijn circuitmotor een andere kuipset gekocht en daar zit ook een bevestiging op, maar die is voor een andere camera. Die moet er dus af. -O-

dit werkt perfect hoor

heel makkelijk er af te halen idd
 
Goeiedag motorjunkies, Al heel veel plezier gehad met de CBR PC37 '05 zowel op straat als een circuitdag op Assen.

Alleen heb ik sinds kort het probleem dat bij maximale stuuruitslag naar rechts de motor uitvalt.
Niet alleen de motor valt uit, maar ook verlichting en display. B| (zelfde als je de contactsleutel omdraait)

Ik denk aan een kabelbreukje of iets in die richting, iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
Goeiedag motorjunkies, Al heel veel plezier gehad met de CBR PC37 '05 zowel op straat als een circuitdag op Assen.

Alleen heb ik sinds kort het probleem dat bij maximale stuuruitslag naar rechts de motor uitvalt.
Niet alleen de motor valt uit, maar ook verlichting en display. B| (zelfde als je de contactsleutel omdraait)

Ik denk aan een kabelbreukje of iets in die richting, iemand een idee?

Klinkt inderdaad als een kabelbreuk.
Heeft een maatje van mij ook een keer gehad onderweg in de Eiffel (lekker handig). Bij hem was de breuk goed te zien, links van het balhoofd onder het kuipwerk. Met een kroonsteentje weer aan elkaar gemaakt als noodreparatie. Ik neem aan dat hij er later een stukje tussenheeft gesoldeerd om de draad wat meer speling te geven en gesealed heeft met een krimpmofje. Zo zou ik het fixen in elk geval...

Succes met de reparatie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan