Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Heeeeee mister M.
Ritje met de pocket bikes gaan we zekers maken binnenkort.
Wellicht dan wel iets warmer weer hebben dan dit weekend.
Zat vanochtend op de motorfiets maar was nog knap fris.
Heb de voorvork beschermers er ook opzitten en het probleem met teveel speling op de koppelingshendel is afgelopen ochtend ook opgelost.
Ben weer een contente CB500 rijder.
 
Middenbok is altijd handig,mijne moet alleen wat langer worden.
Vanwege de hogere voorband staan beide wielen op de grond als hij op zijn middenbok staat.

Ik heb ook originele hendels.
Op de cbr zitten kortere maar de originele zijn wat lekkerder.

Hoeveel km rijden jullie op 1 tank?
Ik bedoel de oude cb500tjes
 
Hoi hawk gt.
Ik begrijp niet helemaal wat jij bedoelt met dit: Vanwege de hogere voorband staan beide wielen op de grond als hij op zijn middenbok staat.

Want op die manier zou jouw motorfiets toch heel instabiel staan op de middenbok?
 
Daarnet mijn CB500 uit de schuur gehaald en buiten neergezet.
Het is vandaag net als gisteren helaas geen dikke pret om voor de lol rond te rijden op de motorfiets.
Vanmiddag wellicht een stukkie rondknorren want ze bevalt goed en rijdt heerlijk.
Had niet gedacht dat ik met slechts 47pk zoveel rijplezier zou beleven.
Het is echt een hele compacte doch volwaardige motorfiets.
De tanktas laat ik er permanent opzitten en is een uitkomst om spullen in te doen of wat boodschappen in te stoppen.
Uiteraard heb ik een fietskabelslot van de tanktas naar het gedeelte tussen de stuurhelften lopen zodat een onverlaat niet zomaar de tanktas makkelijk mee kan nemen indien ik er even niet bij ben.
 
Hier even een fotootje van mijn vorkpoot beschermers.
Wellicht een overbodige accessoire, maar voor die 15 euro kon ik me geen buil vallen en zijn de voorpoten nu wel deels beschermd tegen eventuele steenslag die kleine pitjes kunnen veroorzaken. E854CDE9-3D61-46D2-8489-0B7C03AEBAF3.jpeg
 
Hoi hawk gt.
Ik begrijp niet helemaal wat jij bedoelt met dit: Vanwege de hogere voorband staan beide wielen op de grond als hij op zijn middenbok staat.

Want op die manier zou jouw motorfiets toch heel instabiel staan op de middenbok?
Je duwt hem nog wel wat uit de vering, dus het staat alsnog best stabiel denk ik.
Middenbok is altijd handig,mijne moet alleen wat langer worden.
Vanwege de hogere voorband staan beide wielen op de grond als hij op zijn middenbok staat.

Ik heb ook originele hendels.
Op de cbr zitten kortere maar de originele zijn wat lekkerder.

Hoeveel km rijden jullie op 1 tank?
Ik bedoel de oude cb500tjes
Even terug naar pagina 77, daar vind je dat er zo'n 300-350 km wordt gereden op een tank.
 
Hij staat nog redelijk stabiel op zijn middenbok maar kettingsmeren lukt niet,
De zijstandaard is nu ook tekort.
Maar mijn vriendin heeft nu weer zin in motorrijden gekregen dus de vespa motorscooter gaat er weer uit😎
Morgen maak ik haar zadel af en kan ze beter met haar voeten bij de grond.
 
Helemaal duidelijk en bedankt voor je uitleg.
Dat van het benzineverbruik had ik even gemist op pagina 77 maar kennelijk schijnt de CB500 een relatief zuinige verbruiker te zijn.
Op naar het schitterende paasweekend.
 
Ja klopt, maar je kan ook wel onder de 1/15 gaan als je hard rijd en vol in de toeren door bochtige bergweggetjes rijd. De mijne heeft het paasweekend weer top gewerkt! Weer prima de zware motoren bijgehouden met 35KW.
 
Zo....een verbruik van 1 op 15 onder de omstandigheden zoals jij ze beschrijft zijn mij onbekend maar met hard rijden, hoog in toeren jagen en rijden op bochtige bergwegen zal vast een flinke slok lusten.
Zelf schakel ik op tussen de 4 a 5000 toeren en ben een vrij rustige en defensieve rijder.
Merk nu sinds dat ik met de CB500 rijd de motorfiets rond de 1 op 28 verbruikt met mijn rijstijl.
Daar ben ik wel content mee.
Overigens....mijn Honda MSX125 doet het nog extremer.
Die heeft met mijn rijstijl een verbruik van 1 op 58.
Gaat werkelijk nergens over zo zuinig en als ik wat meer doorgas dan zit het rond de 1 op 50.
Van zulke getallen gaat de Shell niet vrolijk worden, maar mijn portemonee wel. Ha ha ha ha.
Op naar het weekend.
Vr gr
 
1:28 wow, hightech motor!!!
Ik heb dus de cb500 uit 2002 en rij ook vrij rustig. 1 op 21 schat ik. Mijn andere motor is een xrv750 dus vandaar dat ik die cb500 niet doortrek ver in de toeren. Kan wel en dan gaat-ie echt los maar het zit niet zo in mijn systeem zeg maar....
 
Wellicht komt het dat jouw CB500 carbarateurs heeft en dat daarmee het verbruik iets minder zuinig is dan mijn CB500 die injectie heeft.
Zou dat kunnen?
Mijn voorhene Honda Deauville 700 liep rond de 1 op 20 en dat was ook wel accaptabel vond ik.
Ik heb ondervonden dat die 125cc motorfietsen erg zuinig zijn maar dat ze als manco hebben er niet echt mee de snelweg op te kunnen.
Die maximale snelheid van rond de 100km per uur is tegenwoordig op de snelweg net te weinig.
Daarom kom ik helaas niet helemaal uit de voeten met mijn Honda MSX125 want daarmee even op en neer knallen naar Friesland of Zeeland is gewoonweg niet mogelijk met slechts 11pk aan vermogen.
De Honda CB500 met haar 47pk en een maximale top van 180 waarbij cruise snelheden van 130 zeer makkelijk te doen zijn is dan een must om erbij te hebben.
 
Ik zit met een probleempje. Ik heb na: het vervangen van de schijf en blokken, revisie van de klauw, vervangen van de voorvork keerringen, vervangen van de balhoofdlager en een nieuwe voor (en achter) band. Nog steeds last van trillingen als ik hard rem. Hebben jullie nog tips?
 
Ik heb ook even een vraagje.
Als ik de Honda cbf500 heb wil ik hem vaak gaan gebruiken voor woon-werkverkeer.
Maar nu wil ik graag iets van een topkoffer of iets.

Iemand die toevallig wat betaalbare opties heeft?
En ook voor de bevestiging, schrik van sommige prijzen :')
 
Ik zit met een probleempje. Ik heb na: het vervangen van de schijf en blokken, revisie van de klauw, vervangen van de voorvork keerringen, vervangen van de balhoofdlager en een nieuwe voor (en achter) band. Nog steeds last van trillingen als ik hard rem. Hebben jullie nog tips?
Band goed gebalanceerd? Wiellagers ook vervangen? Misschien heel gek, zit de klauw met juiste moment gemonteerd?
 
Hallo mensen!
Ik heb sinds kort een oude CB die ik technisch in orde aan het maken ben (1997). Ding heeft veel buiten gestaan dus aan poetsen en wat ontroesten zal ik niet ontkomen.
Nu zag ik dat er een uitlaat op zit met een soort beperkte doorlaat erop gelast. Kent iemand dit?

Edit: wil er wel vanaf... dus of ik slijp het eraf of ik probeer de uitlaat te ruilen tegen een originele.
 

Bijlagen

  • 20190506_185410.jpg
    20190506_185410.jpg
    111,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
ziet er uit alsof ie eerst leeg gehaald is, maar dat ze zich bedacht hebben daarna..
 
Zal mij hier ook eens melden. Sinds een paar weken in Het bezit van een CBF 500 abs uit 2008. Mooi compleet inclusief middenbok en handvatverwarming. Moet alleen nog een USB aansluiting maken voor de navi. Iemand tips waar deze makkelijk op de electra van de motor aangesloten kan worden?
 
Band goed gebalanceerd? Wiellagers ook vervangen? Misschien heel gek, zit de klauw met juiste moment gemonteerd?
Ik zal langs de garage gaan om eens te laten checken of de band goed gebalanceerd is, maar daar ga ik wel van uit. De lagers waren nog goed, maar kunnen we dan direct ook bekijken. De klauw heb ik zonder momentsleutel vastgezet, dus dit zou een probleem kunnen geven, maar lijkt me onwaarschijnlijk?
 
Zal mij hier ook eens melden. Sinds een paar weken in Het bezit van een CBF 500 abs uit 2008. Mooi compleet inclusief middenbok en handvatverwarming. Moet alleen nog een USB aansluiting maken voor de navi. Iemand tips waar deze makkelijk op de electra van de motor aangesloten kan worden?
Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om deze direct vanaf de accu te pakken met een schakelaar, dan voorkom je overbelasting van andere circuits, maar iets wat op het contact geschakeld zit is natuurlijk wel makkelijker, i.v.m. lekstroom. Je kan ook makkelijk contact maken net voor de zekeringen, maar ik weet niet meer precies hoe dit er uit zag.

Misschien kan iemand een suggestie doen voor een geschakelde draad?
 
Ik zal langs de garage gaan om eens te laten checken of de band goed gebalanceerd is, maar daar ga ik wel van uit. De lagers waren nog goed, maar kunnen we dan direct ook bekijken. De klauw heb ik zonder momentsleutel vastgezet, dus dit zou een probleem kunnen geven, maar lijkt me onwaarschijnlijk?
Lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar met alles wat je al genoemd had was dat het enige dat ik nog kon verzinnen...

En wat betreft geschakelde draden: ik heb mijn HVV aangesloten met een relais, schakeldraadje van het achterlicht gepakt en draden trekken maar. Maar ik geloof dat een USB lader vaak ook gewoon direct vanaf koplamp wordt getrokken, gezien de lader niet zoveel stroom trekt.
 
Lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar met alles wat je al genoemd had was dat het enige dat ik nog kon verzinnen...

En wat betreft geschakelde draden: ik heb mijn HVV aangesloten met een relais, schakeldraadje van het achterlicht gepakt en draden trekken maar. Maar ik geloof dat een USB lader vaak ook gewoon direct vanaf koplamp wordt getrokken, gezien de lader niet zoveel stroom trekt.
.

Dank voor de tip. had inderdaad het idee om een geschakeld draadje van de verlichting te pakken. Als ik alle spullen binnen heb zal ik eens kijken waar ik het makkelijkste stroom kan pakken.
 
Zal mij hier ook eens melden. Sinds een paar weken in Het bezit van een CBF 500 abs uit 2008. Mooi compleet inclusief middenbok en handvatverwarming. Moet alleen nog een USB aansluiting maken voor de navi. Iemand tips waar deze makkelijk op de electra van de motor aangesloten kan worden?
wat voor navi?
 
Terug
Bovenaan Onderaan