Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Waarom gaat dat niet op deze motor?
Wat wil je terug kopen?

Hij rijdt prima als je over de landweggetjes rijd. Maar zodra je op de snelweg zit vind ik hem te opgejaagd wanneer je constant 140 rijdt. (Ik rijd iedere dag zo'n 200km) Daarbij speelt het weer ook een rol. Met het kleine windscherm haal ik heel wat druk van me af, maar toch vind ik het nog steeds teveel.

Ik ga binnenkort proefrijden op een Yamaha FJR 1300 en een BMW GS 1200. Totaal verschillende motoren vergeleken met de CBF dus.
 
Strakke motor E, ja jongens, ik heb hem vers uit de shop (per ongeluk) al gespot
Veel plezier ermee, zal hem wel vaker zien
Had op het eerste gezicht niet gezien dat je niet met de grom was
 
Bedankt en machine rijdt lekker.
Moet wel even wennen aan het mechaniek.
Alles is vrij kort en compact.
Koppeling en schakelbak zijn behoorlijk kort vind ik.
Komend weekend maar eens aan de tand voelen.
 
Ja uiteraard. Hij zit nu maar echt soepel ging t niet. Nu wil ik m starten zegt de accu trrrrrrr. En meer niet. Alles brand fel en doet het maar wil niet starten. Aanlopen en hij loopt binnen 10 meter. Maar accu niks. Lijkt mij dat accu goed is want dan zou er toch ook geen licht branden enzo?

Nee, dat hoeft niet. Zoals @dylanpilot al zegt, je verlichting en dashboard verbruiken vergeleken met je startmotor relatief weinig stroom. De startmotor heeft veel meer nodig om rond te kunnen gaan. Dat "trrr" wat jij beschrijft is het relais wat bekrachtigd wordt, maar ook meteen weer ontkoppelt, omdat de accu niet genoeg stroom kan leveren.

Even accu goed opladen, of vervangen voor een nieuwe die geladen is, en daarna even kijken of de accu ook oplaadt.
 
Wat ik zou doen in jouw geval is even langsgaan bij een motorfiets dealer.
Daar in de werkplaats kunnen ze met behulp van een multimeter gauw zien of jouw accu wel of niet bijlaad.
Op die manier weet je gelijk waar je aan toe bent.
Succes.
Vr gr
 
Vandaag de CB500F eens flink kunnen uittesten tijdens een rit van bijna 300km.
Onmiskenbaar een Honda.
Rijdt goed, zit goed en voelt goed.
Werkelijk een allemansvriend.
In elk geval heel wat anders dan mijn voorhene Deauville die vergeleken bij deze CB500F een looiige zware machine was.
Heb gemiddeld gereden met gasverbruik en dat resulteerde na aftanken op een nette waarde van bijna 28km op een liter benzine.
Daar ben ik dik tevreden mee.
Ben blij met de CB500F.
6E2CABD9-0F5F-4374-9890-31253EC3D089.jpeg
 
Gaaf. Wat een laag verbruik !!! Pffff, mijn Africatwin 750 rijdt 1:20 terwijl ik geen scheurneus ben.....

Ach, over 2-3 jaar koop ik een gave cb500X denk ik.
 
Dan is jouw Africa Twin best zuinig zeg.
Die Africa Twin uit mijn verleden liep hoogstens 1 op 14.
Wellicht slecht afgesteld toen.
Mijn Deauville 700 liep wel 1 op 20 net als jouw motorfiets.
Mijn voorhene Kawasaki Z300 liep rond de 1 op 30.
Maar mijn Honda MSX125 spant de kroon met een verbruik van 1 liter peut op 58 kilometer.
Dat is pas echt zuinig.
 
Dank allen.
Geen idee of deze CB500 met 48pk net zo rap is als die van 20 jaar terug maar denk dat het weinig zal schelen.
Ik heb helaas nog nooit op een ouder type Honda CB gereden.
Vind deze 2 cilinder 500cc eigenlijk wel vlotter en kwieker dan mijn voorhene oudere type 2 cilinder 500cc motoren zoals een Suzuki GS500E bijvoorbeeld.
 
Dank allen.
Geen idee of deze CB500 met 48pk net zo rap is als die van 20 jaar terug maar denk dat het weinig zal schelen.
Ik heb helaas nog nooit op een ouder type Honda CB gereden.
Vind deze 2 cilinder 500cc eigenlijk wel vlotter en kwieker dan mijn voorhene oudere type 2 cilinder 500cc motoren zoals een Suzuki GS500E bijvoorbeeld.
oke, de oude versie heeft 58 pk
 
Ff opgezocht (zit in forensentrein dus beetje surfen...).
De nieuwe cb500 series van 0 tot 100kmu in 5,6 sec.
De oude cb500 series (tot plm 2003) in 5,4 sec, met 58/60pk.
Bron:internet bij enkele tests en reviews. Niets bij Honda want volgens mij zijn de opgave van acceleratiecijfers not done sinds enkele jaren....

@RoyalClub: merk van de uitlaat?. Met dBkiller? Plug andere play in de bestaande pijp?.

Groet,
 
Nee. Is een volledig systeem van Shep's racing in Engeland. Past ook niet met originele remschakelset
 
Wat mijn CB500 betreft, het is ene waarvan de vorige eigenaresse beide hendels van de voorrem en koppeling heeft vervangen voor soort van upgrade versies.
Ik merk nu dat ik dat eigenlijk helemaal niet prettig vind want het zijn hendels die zo gevormd zijn zodat ze volgens mij een best wel korte slag hebben.
Uiteraard zijn ze verstelbaar, maar heb ze al in de uiterste stand staan en daarbij zijn de uiteinden ook nog eens deels mogelijk om omhoog te scharnieren.
Dat vind ik al helemaal irritant.
Vandaag naar de dealer om een middenbok erop te zetten en dan gelijk die hendels maar proberen te laten vervangen voor andere.
Hebben jullie de beide hendels nog origineel??
 
Terug
Bovenaan Onderaan