Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Lijkt een prima "oplossing" zo. Die as vervangen zal behoorlijk wat werk met zich meebrengen zeker? :/

Wat die korf betreft, dat zal het ook wel uithouden. Bij mij is het al zeker 50K geleden dat het me voor het eerst opviel. Het lijkt erger te worden, waardoor ik er wel een keer wat aan wil doen. Wegens gebrek aan een verwamde werkplaats zal het nog even moeten wachten, dus eerst maar zien dat de pekel de rest van de motor niet opvreet.
 
Bruine zadel kleur was idee van mijn vrouw. Is haar motor... (Rijdt 10x per jaar, de rest scheur ik erop naast mijn Africatwin 1997. Top!)

Bij de Africatwin rammelt de koppelingskorf ook behoorlijk na 65dkm. Ik laat het maar rammelen. De fiets heeft een groter probleem, recent vervangen en weer gelast wegens verrotte uitgaande as.....
Daarom recent ook goed deze locatie van de CB gecheckt.
Foto van de AT:
Bekijk bijlage 1351666

Hoe krijg je dat nou kapot?


Ik heb gister de tank van mijn cb uit mijn handen laten vallen dus vandaag wezen plamuren en de schade is al bijna weg.
Plamuren is wel k#t werk ,Ik ben niet zo geduldig dus wou ik te snel en te grof schuren.
 
Hoe krijg ik dat kapot?. Ik kocht de motor 35dkm terug en had verzuimd te kijken naar het zwakste deel van de AT: de uitgaande as. Eigen schuld. Zat toen al gelast. In november is het tandwiel losgeslepen en nieuwe erop gelast. Kan ik weer 5/6jaar verder. Daarna zie ik wel weer. Of blok splitsen of Transalp 650 blok eronder. Beide ca600€ verder. AT blokken nauwelijks/niet verkrijgbaar. (Vind de cb500x ook zeer fraai...)

Maar uuuh, weg met die vorst, ik wil rijden !. Ook op de CB !!!

Balen van jouw tank Hawk!.
 
Ach,de tank komt wel weer goed.
Eigen schuld,Moet ik maar geduldiger zijn.

Ik heb ook nog een tijdje gezocht naar een AT750 blok voor onder een hawk gt.
De 100cc extra geeft flink wat extra pep en de 750 kan je ook weer iets opvoeren.

Van de week is de cb weer rijdbaar en zal ik even een foto posten van het eind resultaat.
 
Hallo!

Zelf heb ik een CB500S van 1999. 2 jaar geleden gekocht met 5000 km. Tip top conditie nergens roest e.d. (stond binnen en werd nooit gebruikt).

Nu heb ik een 2e CB500 (non-S) van 1999 gekocht. 350 € met 70 000 km. Dit wordt een project naar café racer maar vooral om alles zelf te leren :)

De moto kwam vanuit Holland waar iemand hem verkocht na een val. Werd gekocht door een Belg maar heeft er 2 jaar niets mee gedaan.

Ondertussen olie, oliefilter en batterij vervangen. Starte direct.

Misschien een goed idee om zelf een topic te maken voor men project ?
 
Als je verder gaat dan de achterkant eraf slijpen en er een ander zadel op knutselen is dat wel interessant om te volgen.
 
Ik heb maar 1 sleutel voor men CB500 (1999). Wat kost het om deze bij te maken ? Zit er eigenlijk een chip in deze sleutels ?

Als je verder gaat dan de achterkant eraf slijpen en er een ander zadel op knutselen is dat wel interessant om te volgen.

Ik ga nog een opleiding volgen voor het lakken van een motor tank. Dus het spuiten komt er ook bij.
 
Laatst bewerkt:
Zit er eigenlijk een chip in deze sleutels ?
Er zijn nauwelijks halfgeleiders te vinden in de CB, en al helemaal niet in de sleutel. De elektra is erg eenvoudig.

Als je van plan bent flink te gaan sleutelen aan je CB en er nog niet veel vanaf weet is het misschien een leuk idee om dit te kijken:

De belofte is dat er een vervolg komt. En al is het geen complete teardown, je krijgt wel een idee van wat je te wachten staat als je gaat sleutelen.
 
-
Er zijn nauwelijks halfgeleiders te vinden in de CB, en al helemaal niet in de sleutel. De elektra is erg eenvoudig.

Als je van plan bent flink te gaan sleutelen aan je CB en er nog niet veel vanaf weet is het misschien een leuk idee om dit te kijken:

De belofte is dat er een vervolg komt. En al is het geen complete teardown, je krijgt wel een idee van wat je te wachten staat als je gaat sleutelen.


Danku. Zelf heb ik uitgebreide garage met de meeste tools voor handen. Ik zal de video eens bekijken ;)

edit: Heb het bekeken maar ik zit al wat stappen verder zoals heel de bodywork, filters en carbs verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Hey mensen! Sinds kort mijn KTM690 ingeruild voor een CBF500. Ik wilde van dat speelgoedding af en wilde iets hebben om zo nu en dan eens een rondje te rijden. Proefrondje gereden, alles in orde en reed fijn.

Maarnu:

Ik vandaag weer een rondje gereden; motor loopt ontzettend onregelmatig en er komen van die nat-klinkende ploffen uit de uitlaat. Volgende week kan ik pas bij de dealer terecht. Iemand dit ook meegemaakt? Mijn buurman vertelde iets over natte bougies... (ik heb gister wel ff de hoge druk erover gehaald..)

Thanks,

Little ;-)
 
Het klinkt als een ontstekingsdingetje ja. Omdat je het over hoge druk hebt: bougiekabels / bobine nat gemaakt? Bobine zit onder de tank grofweg boven de radiator.

Voor de volledigheid: wanneer gaat het mis? Starten, stationair, hoge toeren, lage toeren, warme of koude motor? En heb je wat met de choke geprobeerd?
 
Yes, gefixt! Het was de bougiekabel. Hij zat niet meer goed op de bougiekap (rubber compleet uitgedroogd). Bij Goedhart een nieuwe gekocht (a 7 euro ipv 60 van Honda origineel) en hij loopt weer als een trein. Bedankt voor het meedenken jongens! De tank was met de handige tutorial op pag. 1 er zo af...!

PS. Die koelslang zit wel heerlijk in de weg...

Thanks,

Little ;-)
 
Mooi! En nou voortaan die hogedrukspuit voor je tuin gebruiken, en je motor een iets zachtere behandeling geven. :t
 
Zo, vandaag mn eerste (lange) rit gemaakt op de CBF. Kleine 100km heen en vanmiddag weer terug (reed nog verkeerd ook dus zal +-120km geweest zijn).

Ik moet zeggen, het is een comfy motor om te rijden, tot je met het fenomeen rijwind tegenkomt mn nek had het best wel zwaar. Samen met de rijwind stond er een heel straf windje recht op mijn neus.

Gisteren heb ik met de staatsloterij 100 euro gewonnen en ik zit er sterk aan te denken om een windscherm(pje) hiervan te kopen. Er zijn behoorlijk veel soorten en maten te vinden. Voor de motorrijders die all-season rijden; wat kunnen jullie aanraden? Ik snap de verschillen ertussen ook allemaal niet zo goed. Ik heb zo bijvoorbeeld het idee dat zo'n klein schermpje als "Ermax Nasty" puur optisch is...

Ik hoor graag wat jullie oplossingen hiervoor zijn!

Thanks,

Little ;-)
 
Mijn ervaring met ruitjes is dat het wat druk van je borstkas af haalt, maar vervolgens voor een hoop herrie op je helm zorgt.

Ik haal ze er per direct af.
 
Hm... okay... Draag je tijdens het rijden ook oordoppen of dat niet? Ik heb die dingen standaard in m'n oren gepropt en het is heerlijk stil.
Als het wat druk wegneemt zou ik al heel blij zijn. Maar nogmaals het gaat mij hoofdzakelijk om mijn nek. Ik voorzie best wel nekklachten in de toekomst verschijnen als dit zo doorgaat of ben ik nu aan het overdrijven :-p? (ik heb inmiddels echt behoorlijk last, ook onwennigheid misschien)
 
Ik draag op maat oordoppen, als ik een lang stuk over de snelweg ga (richting DLD ofzo) dan draag ik van die extra stille schuimdoppen.
Ik denk dat je er een beetje aan moet wennen, op de 690 en 530 heb je ook geen ruit gezet toch?
 
Ik heb een Puig scherm erop. Ca 25€ nieuw. Bevalt goed (nog maar 200km mee gereden hoor). En idd oordoppen in.
IMG_20181224_163343668.jpg
 
Mijn ervaring met ruitjes is dat het wat druk van je borstkas af haalt, maar vervolgens voor een hoop herrie op je helm zorgt.
Mee eens. Ik zie op Marktplaats wel eens CB's met hogere ruiten (met stokjes die aan het stuur vastgemaakt worden). Die wil ik nog wel eens testen, misschien dat de wind dan net boven de helm uit kan komen.
 
Klopt, op de andere motoren zaten ook geen ruitjes alleen had ik wel veel minder last van wind, ik denk door de vorm oid.

@James Bond, heb je een link van dat windscherm? Voor dat geld is het mij het proberen zeker waard. Kek motortje trouwens! (y)

Als het echt heel hard waait plak ik achter vrachtwagens. Het gaat niet snel maar het rijdt wel 100x beter.
 
Even een vraagje aan alle medecoureurs hier :]
Ik heb mn CBF vorige week bijna iedere dag gebruikt voor woon werkverkeer, 60km enkele reis over de snelweg. Verbruik valt me alleen behoorlijk tegen: 1 op 13 gemiddeld over de hele week. Ik rij constant 120, harder gaat ie ook niet ivm 25kw begrenzing.
Maar klopt dit verbruik nou een beetje, of moet ik iets gaan uitzoeken.?

Edit: misschien het erbij vermelden waard dat ik bijna 1.90 lang ben en rond de 95kg weeg, en rij met topkoffer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan