Het Grrrrote Triumph Tiger Topic Deel 4: Hear Me Roooaaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat gebruiken de Tiger 1050 rijders voor olie voor hun machines
Ikzelf zat te denken aan Motul 7100 10W40
Wil dit weekend waarschijnlijk mijn olie verversen maar hoor graag waarom jullie voor jullie merk en type olie gekozen hebben
Er zijn zoveel merken dat de keus soms lastig is
 

Bijlagen

  • Resizer_15586391479781.jpg
    Resizer_15586391479781.jpg
    117,8 KB · Weergaven: 9
  • Resizer_15586391479780.jpg
    Resizer_15586391479780.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 13
Je hebt helemaal gelijk. Het kan wel.

15W50 is iets dikker, dat verbruikt ie wat minder snel. Mijn fiets zit inmiddels op zo'n 70K km en dan gaat het verbruik tellen. Met 10W40 start ie wel gemakkelijker
 
Mijn TIgerthe 800 zit net over de 20000KM dus een grote beurt:
Waarvan ik zelf het grootste deel zelf doe en heb uitgevoerd.

De laatste twee punten moeten nog opgepakt worden.
Valve Clearances
Throttle body synchronization

Iemand wat de kosten daarvoor zijn? In omgeving Leiden
 
Gister stonden wij bij de eerste tourrit al met pech met de Tiger Sport.

Na de eerste stop wilde de Tiger niet meer starten. Startmotor ging met moeite kort rond waarna ook het display uitviel.
De gele accu lader van de ANWB laten komen. Spanning van de accu laag. Laden ging in het beging met 25 Ampere.
Accu testen kon niet met de tester van de ANWB. Na enige tijd was de accu weer behoorlijk vol.

Motor starte weer en er was ongeveer 0,3V toename in de accu spanning te zien van de lopende motor.
Naar huis gereden. Motor op de Optimate 4 accu lader gezet welke meteen weer maximaal begon te laden.
Accu in rust 13,2V en bij laden 13,4V wat volgens mij goede waarden zijn.

Alternator doorgemeten en alle combinaties tussen de drie pennen geven 0,9 Ohm en een oneindige weerstand met aarde. (wat volgens mij ook goed is)
Daar de motor in de schuur staat niet gestart dus ik kan de spanning bij laden door de motor zelf niet meten.

Nu ben ik bang dat de spanningsregelaar zijn beste tijd heeft gehad. Maar het kan natuurlijk ook de accu zijn die zich tijdelijk weer even goed gedraagt.

Zijn er problemen bekent met de spanningsregelaar van de Tiger Sport? (zo te zien is deze is anders dan de Tiger 1050)
Volgens de vorige eigenaar is de accu ongeveer een jaar oud en stond deze op een druppellader.

Of zijn er nog andere tips om diet probleem te op te lossen?

Nog een aanvullende vraag. Ik probeerde te benzinetank van de motor te halen mar ik snap niet hoe die snelsluiting werkt.
Hoe moet je met de snelsluiting de benzineleiding losmaken?
wat betreft de snelsluiter, volgens mij zit ereen schuif vergrendeling op...die eerst uittrekken dan kun je loskoppelen

heb je ook de spanning gemeten van de dynamo?..alle drie de draden?...
 
Ik heb alle standen van het snelsluiter schuifje geprobeerd. Maar in alle standen moet ik zo veel kracht geven dat ik bang ben dat alles afbreekt.
Op een Youtube video zag ik ook iemand het schuifje slopen om de snelsluiter los te krijgen.

Ik heb de dynamo spanning niet gemeten daar de motor in de schuur staat en starten dan wat lastig is. Ook weet ik niet met welke weerstand ik deze moet afsluiten daar er anders een best hoge inductie spanning gegenereerd kan worden.
De Optimate 4 geeft aan dat de accu goed is.
Ik hoop dat de gelijkrichter in de spanningsregelaar zijn beste tijd gehad heeft dus heb ik inmiddels een nieuwe spanningsregelaar besteld. (dit type schijnt nog al eens stuk te gaan)
 
Ik heb alle standen van het snelsluiter schuifje geprobeerd. Maar in alle standen moet ik zo veel kracht geven dat ik bang ben dat alles afbreekt.
Op een Youtube video zag ik ook iemand het schuifje slopen om de snelsluiter los te krijgen.

Ik heb de dynamo spanning niet gemeten daar de motor in de schuur staat en starten dan wat lastig is. Ook weet ik niet met welke weerstand ik deze moet afsluiten daar er anders een best hoge inductie spanning gegenereerd kan worden.
De Optimate 4 geeft aan dat de accu goed is.
Ik hoop dat de gelijkrichter in de spanningsregelaar zijn beste tijd gehad heeft dus heb ik inmiddels een nieuwe spanningsregelaar besteld. (dit type schijnt nog al eens stuk te gaan)

Zal niet de eerste zijn met defecte dynamo. Niet goedkoop.
 
Net terug van een rondje doen, ik heb het fabbri scherm kunnen testen en de tor demper die gemonteerd is vorige week klinkt heerlijk.

Nu het fabbri scherm turbulentie heel stuk minder meer gecentreerd net onder de helm, de herrie begint pas echt bij 120 kmph voor mij een goede oplossing.

Na zo'n 50 km ging mijn motorlampje branden, iemand een idee of dat komt omdat er een tor demper is gemonteerd?
 
Mijn TIgerthe 800 zit net over de 20000KM dus een grote beurt:
Waarvan ik zelf het grootste deel zelf doe en heb uitgevoerd.

De laatste twee punten moeten nog opgepakt worden.
Valve Clearances
Throttle body synchronization

Iemand wat de kosten daarvoor zijn? In omgeving Leiden

Hoog. Voor kleppenstellen moet heel wat uitgebouwd worden. Dat kost veel tijd en is dus duur. Dat moet eigenlijk elke 20K km. Het lastige is dat je niet veel zelf kunt voorbereiden. Je kunt eventueel de kuipdelen demonteren, maar je kunt moeilijk zonder tank naar de motorzaak rijden.

Daarnaast heb je voor het stellen ook die shims nodig en die zijn schreeuwend duur om per stuk te kopen. Een motorzaak (Triumph specialist/dealer) heeft die dingen gewoon liggen en kan ze wisselen. Dat scheelt in de kosten.
 
zo, angel gt 2 gemonteerd, nieuwe achterrem blokjes...we kunnen er weer tegen.
alleen jammer dat de oude remblokjes een compleet weg was...de andere bijna niet versleten...en toch liep alles vrij en zat goede beweging in.
 
zo, angel gt 2 gemonteerd, nieuwe achterrem blokjes...we kunnen er weer tegen.
alleen jammer dat de oude remblokjes een compleet weg was...de andere bijna niet versleten...en toch liep alles vrij en zat goede beweging in.
Dat was bij mij aan de voorzijde heeft heel mijn schijf verziekt, ik heb alles toen helemaal gereviseerd om dit niet nog eens te krijgen.
 
Midden juni nog een paar dagen naar Z-Frankrijk met de Tiger... en dan weer dicht bij een onderhoud. Banden weet ik nog niet zeker. Als ze vervangen moeten worden twijfel ik nog tussen de MPR5 (heb nu de 4) en de Pirelli Anget GT2.

Ben verder wat aan het lezen over cartridges voor de voorvork. Iemand hier ervaring mee? Of ipv hele cartridges kan je ook goedkoper 'revalven'... De moeite om te doen?
 
Midden juni nog een paar dagen naar Z-Frankrijk met de Tiger... en dan weer dicht bij een onderhoud. Banden weet ik nog niet zeker. Als ze vervangen moeten worden twijfel ik nog tussen de MPR5 (heb nu de 4) en de Pirelli Anget GT2.

Ben verder wat aan het lezen over cartridges voor de voorvork. Iemand hier ervaring mee? Of ipv hele cartridges kan je ook goedkoper 'revalven'... De moeite om te doen?
service , schoonmaken, olie verversen en evt bushings vervangen is meestal voldoende toch?
 
Gister in vandaag een rondje gereden. Gelukkig geen lege accu meer.
Met al het zoeken waarschijnlijk een slecht contact verholpen.
accu laad wel bij maar niet genoeg. 13,5V bij 5000 RPM.

Inmiddels de oorzaak van de lege accu is gevonden.
Dynamo is gelukkig nog goed alle drie de fasen 65 Volt bij 4000 RPM.
Accu is goed volgen mijn optimale 4. En geeft 13 Volt in rust.
Accu laad dus nog niet genoeg 13,5 Volt bij 5000 RPM.

Maar met de nieuwe spanningsregelaar 14,4 Volt bij 5000 RPM

Conclusie spanningsregelaat is defect. Waarschijnlijk een defecte gelijkrichter. Vallen de kosten gelukkig alles mee.

Nu nog de moed vinden om de nieuwe spanningsregelaar in te bouwen.
Vandaag was het te warm.
En nog ff uitvogelen hoe die (toch niet zo) snelkoppelingen voor de brandstofslang werkt.
 
Gister in vandaag een rondje gereden. Gelukkig geen lege accu meer.
Met al het zoeken waarschijnlijk een slecht contact verholpen.
accu laad wel bij maar niet genoeg. 13,5V bij 5000 RPM.

Inmiddels de oorzaak van de lege accu is gevonden.
Dynamo is gelukkig nog goed alle drie de fasen 65 Volt bij 4000 RPM.
Accu is goed volgen mijn optimale 4. En geeft 13 Volt in rust.
Accu laad dus nog niet genoeg 13,5 Volt bij 5000 RPM.

Maar met de nieuwe spanningsregelaar 14,4 Volt bij 5000 RPM

Conclusie spanningsregelaat is defect. Waarschijnlijk een defecte gelijkrichter. Vallen de kosten gelukkig alles mee.

Nu nog de moed vinden om de nieuwe spanningsregelaar in te bouwen.
Vandaag was het te warm.
En nog ff uitvogelen hoe die (toch niet zo) snelkoppelingen voor de brandstofslang werkt.
brandstof slang koppeling was toch inknijpen?....
 
Eindelijk weer eens tijd gehad om de motor weer eens goed uit te laten :Y
Met een nieuw set banden (pilot power RS) en afgestelde vering de top snelheid getest in Duitsland. Gelukkig geen gezwabber meer*O**O*})
Dus het heeft effect gehad. Voorheen was het tot 135 km/h prima te doen, daarboven was echt niet grappig meer. Tweede voordeel van lang gassen is dat nu de uitlaat mooi gekleurd is :+
Quick-shifter werkt helaas niet optimaal. Ligt voor een deel aan de versnellingsbak van de triumph en waarschijnlijk toch net iets meer tijd ingeven om te schakelen. Vol gas op schakelen gaat wel goed, maar alleen boven de 8.000 rpm maar bij lagere toeren gaat het gewoon soms niet. Dus daar ga ik nog eens mee rommelen of het beter kan.

Met alle aanpassingen nu dus wel klaar voor een weekje Fogezen / Alpen deze zomer:Y*O**O*8-)
ff wat foto's. De eerste foto mag wel in de OP
 

Bijlagen

  • IMG_0819.JPG
    IMG_0819.JPG
    329,9 KB · Weergaven: 37
  • IMG_0827.JPG
    IMG_0827.JPG
    276,5 KB · Weergaven: 35
  • IMG_0837.JPG
    IMG_0837.JPG
    182,2 KB · Weergaven: 29
  • IMG_0832.JPG
    IMG_0832.JPG
    209,3 KB · Weergaven: 29
  • IMG_0835_LI.jpg
    IMG_0835_LI.jpg
    228,8 KB · Weergaven: 33
  • NYEG8552.JPG
    NYEG8552.JPG
    165,4 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Mijn tiger 1050 uit 2007 geeft soms een storing, de ene keer is het lampje aan maar soms na opnieuw starten is en blijft hij uit. De eerste keer ging hij branden tijdens het rijden na +- 50km, nu heb ik hem laten uitlezen en de storing komt van de omvalschakelaar.
Nu dachten ze bij moto id dat het welicht aan een lege accu was te danken maar die is nu vol een geeft tijdens draaien ook goede waardes, is dit ding zo te vervangen en waar kan ik hem vinden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan