Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Hey Bauke.. errug sjade '( maar als je er te weinig op rijdt, dan begrip voor je besluit.. en je linkje(s) werk(t)(en) niet..

Succes met de verkoop ! Daar zal zeker een liefhebber voor zijn :]
 
Beste XTZ 750 rijders,
Helaas heeft zich er een probleem voorgedaan bij mijn XTZ 750. Ik heb deze machine nu zo'n 3 maanden en heb er al een hoop plezier van gehad.
2 weken geleden tijdens een tourrit hoorde ik bij het optrekken (vooral in een bocht) onder de 3500 toeren een vreemde tik.
Het lijkt er haast op dat bij elke wielrotatie de tik te horen en ook te voelen is. na een korte check kon ik concluderen dat er niets tegen mijn wiel aanloopt.
Nu denk ik dat het probleem zich ergens tussen de koppeling en het aandrijvende tandwiel afspeelt.
Voordat ik de grote operatie uitvoer wil ik dit probleem toch even hier aan het forum voorleggen met de hoop dat iemand mij de mogelijke oorzaak kan vertellen en hoe ik deze tik het beste de wereld uit kan helpen.
De motor zelf start en loopt in neutraal als een zonnetje.

Het betreft een Yamaha XTZ 750 super tenere uit 1997

Ik ben erg benieuwd
 
Beste XTZ 750 rijders,
Helaas heeft zich er een probleem voorgedaan bij mijn XTZ 750. Ik heb deze machine nu zo'n 3 maanden en heb er al een hoop plezier van gehad.
2 weken geleden tijdens een tourrit hoorde ik bij het optrekken (vooral in een bocht) onder de 3500 toeren een vreemde tik.
Het lijkt er haast op dat bij elke wielrotatie de tik te horen en ook te voelen is. na een korte check kon ik concluderen dat er niets tegen mijn wiel aanloopt.
Nu denk ik dat het probleem zich ergens tussen de koppeling en het aandrijvende tandwiel afspeelt.
Voordat ik de grote operatie uitvoer wil ik dit probleem toch even hier aan het forum voorleggen met de hoop dat iemand mij de mogelijke oorzaak kan vertellen en hoe ik deze tik het beste de wereld uit kan helpen.
De motor zelf start en loopt in neutraal als een zonnetje.

Het betreft een Yamaha XTZ 750 super tenere uit 1997

Ik ben erg benieuwd

Check ff je voortandwiel, de moer die ‘m op z’n plek moet houden wil nog wel eens loslopen.
 
Afgelopen wekeend rond de 500km onverhard gereden in Arkansas :-)
Varierend van goed ingereden grind, dikke lagen vers grind tot klei (al dan niet zijknat), aantal beekjes overgestoken etc.
Dan merk je toch het nut van wat meer vermogen, ik heb aanmerkelijk minder hoeven schakelen dan o.a. een aantal KLR650 eigenaren met wie ik op pad was. :-)
 
Volgens een artikel in de MCN zal op de EICMA in Milaan de nieuwe Yamaha Ténéré 700 worden gepresenteerd in zijn definitieve uitvoering.. dat komt ook terug in een Yamaha mailing, die ik vandaag ontving, met oa als inhoud:

We are glad to announce you that the Yamaha Press Première for EICMA 2018 will be live streamed on the Yamaha Motor official Facebook Page on November the 5th at 18:00 hrs CET.

Once again, Facebook will be the channel where everybody can tune in and discover all the new products we will be presenting. In this way, you can follow directly the live streaming from Yamaha Motor Europe Facebook page.

In order to offer you the best communication support, the live show will be also streamed on Yamaha Youtube Official channel. Here is the live streaming source code to embed on your website:


zie ook dit linkje
 
Check ff je voortandwiel, de moer die ‘m op z’n plek moet houden wil nog wel eens loslopen.
Bedankt voor je reactie 3LDré!
Ik heb gisteren even gekeken en idd de moer van het voortandwiel zat los. borgring zat er gelukkig nog wel goed op.
Ik voelde dat er behoorlijk wat speling tussen de moer en het draad op de as zat.
Bij het goed bekijken van de moer zag ik dat het draad in de moer niet in de beste staat verkeerd.
Meteen maar even een nieuwe moer en borgring besteld. zaterdag testen of dit echt het probleem is geweest.
 
Bedankt voor je reactie 3LDré!
Ik heb gisteren even gekeken en idd de moer van het voortandwiel zat los. borgring zat er gelukkig nog wel goed op.
Ik voelde dat er behoorlijk wat speling tussen de moer en het draad op de as zat.
Bij het goed bekijken van de moer zag ik dat het draad in de moer niet in de beste staat verkeerd.
Meteen maar even een nieuwe moer en borgring besteld. zaterdag testen of dit echt het probleem is geweest.

Er is een ander type Yamaha die een moer gebruikt die ook op de XTZ past maar iets dikker is en dus meer draad heeft, weet niet zeker maar dacht de FZR. Beetje locktite ertussen als extra borging kan ook geen kwaad.
 
Er is een ander type Yamaha die een moer gebruikt die ook op de XTZ past maar iets dikker is en dus meer draad heeft, weet niet zeker maar dacht de FZR. Beetje locktite ertussen als extra borging kan ook geen kwaad.

Van het weekeind mijn voortandwiel vastgezet met een nieuwe moer en borgring, aangedraaid met 70 Nm (volgens handboek).
Nog snel even test gereden, maar helaas heeft dit het probleem van het tikken in het motorblok niet opgelost.
Bij het optrekken is nog steeds een duidelijke tik te horen. het lijkt erop dat er staal op staal slaat. Zodra ik sneller dan 40 Km/h ga, verdwijnt de tik en is er niets meer aan de hand.
Toch maar even kijken hoe de versnellingsbak / koppeling er van binnen uit ziet. :?
 


Hej dude!

SNBP0814.jpg
 
Laat ik nou ook net een XTZ750 op marktplaats te hebben gezet (Advertentie m1340109027)......mijne is uit 1991 met 34000 km op de teller.

Drie sets banden erbij voor op de straat, all-road en off-road. 1100 km terug nieuwe schijven en blokken voor en achter vervangen.

Het meeste heb ik op de weg gereden, maar heb hem gekocht voor offroad ritten in Frankrijk. Dat heb ik nu drie keer gedaan en is errug goed bevallen. Zelfs zo goed dat ik van all-road meer van off-road wil weten.
Daarvoor ga ik begin volgend jaar lessen. Dat ga ik niet op de XTZ750 doen.

Ik ben op zoek naar iets lichters en kijk uit naar een KTM 450 exc......eerst nog ff sparen...…..

Iemand interesse in mijn SuperTenere?
 

Bijlagen

  • XTZ750.jpg
    XTZ750.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 21
Van het weekeind mijn voortandwiel vastgezet met een nieuwe moer en borgring, aangedraaid met 70 Nm (volgens handboek).
Nog snel even test gereden, maar helaas heeft dit het probleem van het tikken in het motorblok niet opgelost.
Bij het optrekken is nog steeds een duidelijke tik te horen. het lijkt erop dat er staal op staal slaat. Zodra ik sneller dan 40 Km/h ga, verdwijnt de tik en is er niets meer aan de hand.
Toch maar even kijken hoe de versnellingsbak / koppeling er van binnen uit ziet. :?

Weet je zeker dat het niet de ketting is die aan de (versleten) tandjes blijft hangen, of over/tegen de achterbrug aanloopt?
 
Weet je zeker dat het niet de ketting is die aan de (versleten) tandjes blijft hangen, of over/tegen de achterbrug aanloopt?

Ik heb hem nu ergens gestald waar ik de ruimte heb om te sleutelen. Waarschijnlijk heb ik eind volgende week weer tijd om daar naartoe te gaan. Ik ga zeker nog één keer goed kijken of het probleem iets met de ketting te maken heeft voordat ik echt ga opereren. Ik las ergens dat versleten wiellagers ook een vreemd geluid kunnen geven. Ik kan me alleen niet goed voorstellen dat het daarin zit. Ik houd je up to date
 
Ik heb hem nu ergens gestald waar ik de ruimte heb om te sleutelen. Waarschijnlijk heb ik eind volgende week weer tijd om daar naartoe te gaan. Ik ga zeker nog één keer goed kijken of het probleem iets met de ketting te maken heeft voordat ik echt ga opereren. Ik las ergens dat versleten wiellagers ook een vreemd geluid kunnen geven. Ik kan me alleen niet goed voorstellen dat het daarin zit. Ik houd je up to date
Het lager van je tandwielhuis lijkt mij dan iets waarschijnlijker.
 
Met pijn in het hart heb ik besloten om mijn motor te verkopen. Wel erg jammer, want ik heb er zoveel aan gedaan. Het is een fraaie Dakar replica geworden, maar ik kom er bijna niet meer aan toe om er op te rijden. Dat vind ik erg jammer, want zo'n fraaie machine hoort op de weg en in het zand thuis. Over een vraagprijs heb ik nog niet nagedacht, maar als jullie iemand weten die interesse heeft, dan graag even een bericht.
Bekijk media item 1327788

Ik heb wel interesse Bauke, heb je m'n nummer nog?
 
Ik heb inmiddels een XT660Z aangeschaft, dus mijn super mag helaas de deur uit. Beetje pijn doet het wel.

Omdat het een model met ervaring is (zeg maar gerust Kim Holland) is het de vraag of er nog iemand lang op gaat rijden.

Ik zal een dezer dagen een advertentie op MP zetten, maar alvast in het kort:

foto: zie OP

De plussen:
- handvatverwarming (oxford)
- kettingsmeersysteem (scottoiler)
- 2x usb aansluiting op het stuur via relais
- progressieve voorvering
- iets hogere achterzijde dmv kortere dogbones (stuurt heerlijk icm voorvering)
- RVS bochten en demper (arrow, de beste) - nog maar een jaar of 2 oud
- start altijd
- nagenoeg geen olieverbruik (kop is open geweest bij 85K km)
- kleppen recent gesteld
- remschijven voor zijn als nieuw
- nieuwe remzuigers+seals in beide voorklauwen (2 zuigertjes voor achter krijg je er bij)
- kofferset Hepco & Becker Junior ( 2 x 40L)
- banden (K60 scout) zijn nog OK, ketting ook
- leuke verschijning met sonauto parijsdakar kleurstelling (blauw met streep & stickerset)

De minnen:
- handvatverwarming kan aan blijven als de motor uit staat (is nu niet via relais)
- km stand 127.500 +
- Ongeveer alles heeft wel wat roest
- er zijn een paar kuipdelen met scheurtjes en/of dolle schroefgaten
- de lak is niet mooi meer
- de voorrem blijft wat sponzig na de laatste vervanging van blokjes +vloeistof, al 5x ontlucht geen verbetering
- remlicht werkt niet op achterrem
- cockpitverlichting werkt niet
- Verbruik is niet best, ik vermoed dat de carbs een revisietje nodig hebben (nu ca 1 op 14)
- achterbruglager piept een beetje, moet gesmeerd worden.

Gezien de KM stand en de algehele staat zou je 'm ook kunnen slopen voor de onderdelen.


Richtprijs 750 euro maar doe vooral een bod
 
1 op 14 is voor mij alweer een tijdje geleden, op dit moment eerder 1 op 12 😝
Ik krijg dan ook regelmatig opmerkingen dat m'n brommert stinkt (en iets met zwarte rookpluimpjes).
Ik moet nog steeds een keer tijd en zin maken om de carburateurs te verherbouwen
 
Terug
Bovenaan Onderaan