Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Heb hem een paar dagen laten staan en in het weekend weer ontlucht, met twee personen, dat gaat iets gemakkelijker. Gisteren een rit van 70 km gedaan. Remt al beter, maar een noodstop kan ik er nog niet mee doen.
Hij heeft eigenlijk nooit echt goed geremd, waarschijnlijk door dat zware zijspan eraan.

Zijn er mensen die andere klauwen hebben gezet op de suup om beter te remmen? Ik vind het ook erg lastige klauwen om te reviseren en misschien bestaan er betere?
 
Nog een vraag: rechterlamp brandde al een tijdje niet meer en nu ook de linkerlamp. Dus heb ik nieuwe gekocht en bij het monteren zag ik dat de rechterkoplamp kapot is. Er moet zo'n klemsysteem op staan waar je de lampoel in draait, die ontbreekt, is ooit afgebroken of zo. Lampoel hing gewoon met het rubber 'vast'...
Heeft iemand nog zo'n koplamp liggen? Ik vind alleen complete sets waar ik dan 3/4 van aan de kant moet leggen en ik heb al zoveel uitgaven gehad aan de suup deze maand.
 
Dat niet goede remmen van een standaard XTZ750 herken ik, dus jij zult met zijspan best wat oei-oei-momentjes hebben gehad! Ik denk dat het neerkomt op de afweging om of de remklauwen te vervangen door iets beters (geen ervaring mee) of om de schijven te vervangen door schijven met een grotere diameter. Met dat laatste heb ik ervaring, maatje en ik kunnen bevestigen dat dit -veel- beter remt. Welk kostenplaatje gunstiger is, vervangen van klauwen of schijven, durf ik niet te zeggen. Nadeel van betere remmerij: op onverhard is het wat beter oppassen ;-)
 
Onverhard is voor mij geen probleem, doe er geen rally's mee ;)
Maar grotere schijven vergen die dan geen andere klauwen of aanpassingen?

Grotere schijven vergen remklauw adapters, zodat ze wat verder naar de buitenkant van het wiel komen.

Wat vind je zo lastig te reviseren aan deze remklauwen trouwens? Het zijn toch juist vrij simpele klauwen, die wel iets meer zorg (geregeld schoonmaken) nodig hebben.
 
Ik kan er zo slecht bij om die groeven zuiver te maken. Het aangekoekte spul is dan nog heel hard vergeleken met het aluminium waar je het uit moet krabben, dus nogal moeilijk om het secuur te doen. Het zijn trouwens altijd de kleine stofringetjes die kapot gaan en je moet steeds de hele set bestellen, wat het nogal duur maakt.

Bij de KLE500 gaat dat allemaal toch gemakkelijker. Je kan die klauw beter uit mekaar halen om er zo beter bij te kunnen.
 
Ik kan er zo slecht bij om die groeven zuiver te maken. Het aangekoekte spul is dan nog heel hard vergeleken met het aluminium waar je het uit moet krabben, dus nogal moeilijk om het secuur te doen. Het zijn trouwens altijd de kleine stofringetjes die kapot gaan en je moet steeds de hele set bestellen, wat het nogal duur maakt.

Bij de KLE500 gaat dat allemaal toch gemakkelijker. Je kan die klauw beter uit mekaar halen om er zo beter bij te kunnen.

De groeven zijn nooit geweldig bereikbaar, maar dat is bij geen enkele remklauw zo. Misschien dat het door de achterkant van de klauw bij de suup het nog iets lastiger gemaakt wordt.

Het gebrek aan stofring is wel een tekortkoming ja, vandaar ook het vaak schoonmaken van de klauwen, dan blijven de keerringen heel.
 
Hoe dikwijls doen jullie dat reviseren dan? En veel offroad gaan zal ook wel helpen zeker dat ze er rapper aan toe zijn. Ook rij ik hier weinig op. Deze winter heeft die toch weer meerdere maanden compleet stil gestaan (om andere redenen dan de rem, iets met de bougies, de holtes die vol natte modder zaten waar we wat laat achterkwamen).
Misschien de suup toch maar wat ontzien, nu ik geen auto meer heb (staat ook al drie maanden stil met een kapotte achteras).
 
Laatst bewerkt:
Hoe dikwijls doen jullie dat reviseren dan? En veel offroad gaan zal ook wel helpen zeker dat ze er rapper aan toe zijn. Ook rij ik hier weinig op. Deze winter heeft die toch weer meerdere maanden compleet stil gestaan (om andere redenen dan de rem, iets met de bougies, de holtes die vol natte modder zaten waar we wat laat achterkwamen).
Misschien de suup toch maar wat ontzien, nu ik geen auto meer heb (staat ook al drie maanden stil met een kapotte achteras).

Ik probeer het eens per jaar te doen, maar dat vergeet ik nog wel eens...
 

Late reactie, maar ik heb onlangs beide kedo kitjes geinstalleerd.
De kitjes zijn anders, maar het enige verschil is dat een van de kitjes een klein busje heeft, voor de rest zijn ze het zelfde.
 
Ik dacht dat ik een site had gevonden met goedkope zuigers, bedoelt voor de Triump Tiger 955 (die dezelfde remmen heeft) maar deze kosten ook 45 euro per klauw.

Lijkt er wel op dat Yamaha deze klauwen ook gebruikt heeft op Rhino quads, wat erg handig is om te weten.

In deze link staat dat het OEM part nummer begint met 3LD, dus volgens mij zijn het dezelfde klauwen.

Als dat zo is, dan hebben we geluk met z'n allen:
Ebay Link

Overigens zijn er ook AliExpress klauwen voor de Rhino, voor weinig geld, maar ik weet niet of ik die zou vertrouwen.

Ik heb de Rhino remzuigers besteld. Maar meteen 2 setjes, al betaal je toch 2x 15 dollar verzending ook als je ze in 1x bestelt(?). Ik zal tzt even laten weten of het past, ze komen pas over een paar weken binnen zo te zien.
Omgerekend 66 euro voor 4 remcilinders, bezorgd. Ik kon ze in NL niet goedkoper vinden dan bij Motorkleding Online | Helmen | Motor Accessoires | MARTIJNSMOTORWEBSHOP en dan ben je nog 25 euro per zuiger kwijt. En die webshop ziet er ook niet al te best uit. Thanks voor de info in ieder geval! Als dit goed spul is, rij ik straks weer helemaal lekker
 
Ik heb de Rhino remzuigers besteld. Maar meteen 2 setjes, al betaal je toch 2x 15 dollar verzending ook als je ze in 1x bestelt(?). Ik zal tzt even laten weten of het past, ze komen pas over een paar weken binnen zo te zien.
Omgerekend 66 euro voor 4 remcilinders, bezorgd. Ik kon ze in NL niet goedkoper vinden dan bij Motorkleding Online | Helmen | Motor Accessoires | MARTIJNSMOTORWEBSHOP en dan ben je nog 25 euro per zuiger kwijt. En die webshop ziet er ook niet al te best uit. Thanks voor de info in ieder geval! Als dit goed spul is, rij ik straks weer helemaal lekker

Ben erg benieuwd, hoop dat het klopt! Denk dat er dan een heleboel XTZ rijders blij zijn :)
 
Kreeg ze net binnen, ik kan alvast melden dat ik er 2x zo veel heb ontvangen dan ik dacht te hebben besteld. Blijkbaar gaan de zuigers per set van 2, incl twee o ringen per zuiger. Ziet er uit alsof het gaat passen maar ik ga er straks werk van maken dan gaan we het zien. Als het werkt heb ik er een paar in de aanbieding!
 
IMG_20180919_175818.jpg

Update: ze passen perfect!

Hier wat foto's van de xtz en de rhino zuigers met afmetingen.

IMG_20180919_165229.jpg

IMG_20180919_165210.jpg

IMG_20180919_165218.jpg



De rechter voor klauw is inmiddels al gedaan. Bij het bijvullen van het rem vloeistof reservoir draaide een boutje kapot, zacht als boter. Ook een torx er in slaan hielp niet Uitgeboord en we konden door, gelukkig geen schade aan de schroefdraad.

IMG_20180919_175832.jpg

IMG_20180919_175825.jpgIMG_20180919_175838.jpg


EDIT: sorry de optie `miniatuur´ via mobiel uploaden is wel heel erg mini... :P anyway de zuigers zijn exact hetzelfde, op 0,01 mm verschillen maar volgens mij zijn dat gewoon de productie toleranties!
 

Bijlagen

  • IMG_20180919_175832.jpg
    IMG_20180919_175832.jpg
    549,1 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1329224

Update: ze passen perfect!

Hier wat foto's van de xtz en de rhino zuigers met afmetingen.

Bekijk bijlage 1329223

Bekijk bijlage 1329231

Bekijk bijlage 1329234



De rechter voor klauw is inmiddels al gedaan. Bij het bijvullen van het rem vloeistof reservoir draaide een boutje kapot, zacht als boter. Ook een torx er in slaan hielp niet Uitgeboord en we konden door, gelukkig geen schade aan de schroefdraad.

Bekijk bijlage 1329227

Bekijk bijlage 1329230Bekijk bijlage 1329233


EDIT: sorry de optie `miniatuur´ via mobiel uploaden is wel heel erg mini... :P anyway de zuigers zijn exact hetzelfde, op 0,01 mm verschillen maar volgens mij zijn dat gewoon de productie toleranties!

Top! Goed om te horen. Dit scheelt weer aanzienlijk. Denk dat ik zelf ook wat ga bestellen, heb bij een vorige keer de buitenkant van de zuigers wat beschadigt :(
 
Ik heb nog 2 remzuigers incl seals over voor de liefhebber, dus genoeg voor 1 klauw. Mogen voor 15 euro weg
Edit: ze zijn onderweg naar Gerard in zuid Spanje
 
Laatst bewerkt:
Die 0.01 is allicht de productietolerantie van je meetgereedschap haha. Zo nauwkeurig kan je met zo'n ding eigenlijk niet meten, daar heb je micrometer voor nodig. Hij zegt het wel, maar beschouw laatste cijfertje eerder als indicatief.
 
Hoi xtz 750 eigenaren

Ik ben vers met een xtz750 rijd goed en heb er plezier van maar ik zie een aankomend probleem met mijn achterwiel. Hij laat een grote bult corrosie zien op een plek. Ik weet niet of de velg het nog lang gaat volhouden.

Nu wil ik dit oplossen. Maar wat is de truc?

Kan ik ergens een achterwiel kopen? Wellicht tweedehands?

Of is het mogelijk alleen de velg te vervangen en hem opnieuw te spaken. Geen idee of dit moeilijk is.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Groet Ruben
 
Hoi xtz 750 eigenaren

Ik ben vers met een xtz750 rijd goed en heb er plezier van maar ik zie een aankomend probleem met mijn achterwiel. Hij laat een grote bult corrosie zien op een plek. Ik weet niet of de velg het nog lang gaat volhouden.

Nu wil ik dit oplossen. Maar wat is de truc?

Kan ik ergens een achterwiel kopen? Wellicht tweedehands?

Of is het mogelijk alleen de velg te vervangen en hem opnieuw te spaken. Geen idee of dit moeilijk is.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Groet Ruben

Hey Ruben,

Welkom!

Velgrot is een veel voorkomend probleem bij motoren van deze leeftijd. Een tweedehands velg vinden is dus lastig, helemaal zonder velgrot. Ik zat er zelf aan te denken om nieuwe velgen in te laten spaken, maar dat is voor beide wielen nog aardig prijzig! (Laagste offerte was 580e voor voor en achter, met nieuwe (zwarte) excel velgen, RVS spaken en ingespaakt.)
 
Ik heb al eens een voor en een achter velg zelf gespaakt, is te doen met geduld.
Moet je wel op zoek naar een andere velg die helaas niet heel goedkoop zijn.
Het spaken zelf viel mij mee, genoeg handleidingen te vinden op het web. Als je het uiteindelijk niet vertrouwd zou je ‘m na kunnen laten spannen door iemand met ervaring. Zal allicht goedkoper zijn, het meeste werk heb je dan immers al zelf gedaan.
Ik had spaken besteld bij JSR Service Joure | Voor spaken en wielensets voor motoren, reparaties en meer. Ik had vernikkelde spaken genomen maar had daar uiteindelijk spijt van dat ik geen RVS had genomen want ze roesten vrij snel.
 
Ik heb al eens een voor en een achter velg zelf gespaakt, is te doen met geduld.
Moet je wel op zoek naar een andere velg die helaas niet heel goedkoop zijn.
Het spaken zelf viel mij mee, genoeg handleidingen te vinden op het web. Als je het uiteindelijk niet vertrouwd zou je ‘m na kunnen laten spannen door iemand met ervaring. Zal allicht goedkoper zijn, het meeste werk heb je dan immers al zelf gedaan.
Ik had spaken besteld bij JSR Service Joure | Voor spaken en wielensets voor motoren, reparaties en meer. Ik had vernikkelde spaken genomen maar had daar uiteindelijk spijt van dat ik geen RVS had genomen want ze roesten vrij snel.

Mijn offerte komt ook bij JSR Service Joure vandaan. Het inspaken van de velgen kost 25 euro per wiel, daarvoor wil ik het wel laten doen ;)

Ik heb zelf onlangs een setje velgen gekocht om op te knappen, maar de velgranden zijn allebei te ver om te nog geld aan uit te geven (poedercoaten) dat ik dat maar laat vliegen. Verder bleek ook nog de voornaaf een uitgesleten schroefdraad voor de remschijf te hebben, dus die kon ook weg.

Mocht iemand dus nog een voornaaf hebben, ik houd me aanbevolen O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan