Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Hier kleine impressie van de rit van zaterdag.. na 5 km ging ik al onderuit (op 1.14).. dat was op een talud langs het Beatrixkanaal.. dat talud bestaat uit een mix van modder, slib, bagger (uit datzelfde Beatrixkanaal), zand en overig plantaardig materiaal, met het lekkere onweertje van vrijdagavond eroverheen.. een erg slippery goedje dus.. eerst nog vrolijk kwispelend aan de achterkant.. even later plots het voorwiel haaks.. dus daar lag Mennootje met z'n Suup.. op z'n schouder '(

Maar de rest van de 130 km waren SUUUUPERRRRRR ! :] De 28e nogeens, daarna kan ik wel een datum prikken voor liefhebbers :)

 
Laatst bewerkt:
Kicken Menno, erg gaaf. 8-)
Ik ga graag een keertje mee! De 28e wordt lastig, dus wellicht die ander keer voor de liefhebbers...
 
XTZ moet eruit... Schuur is vol... Zit een 850 blok in (45kkm), loopt als een tiet. Niet moeders mooiste. Binnenkort op MP, beetje onderdelen meuk erbij. PM me als je interesse hebt.
 
Dat is een leuk ritje voor de suup`s Menno.

Na de 28e? welke datum hebben we het dan over?


@mcvdmvs,
Kan je niet beter iets anders uit je schuur wegdoen?
Ik ken mensen die heimwee naar hun suup hebben en zoeken naar alternatieven....om uiteindelijk toch weer een suup te kopen.
Maar misschien is jouw suup voor hem wel een goede pleister op de wonde?
 
Dat is een leuk ritje voor de suup's Menno.

Na de 28e ? welke datum hebben we het dan over ?
Maybe zaterdag 4 juli ? (zaterdags komt jou beste uit geloof ik...)

Leuk filmpje :}
Hopelijk geen brokken aan de suups...
Gelukkig niet, spiegel boog mooi weg, beugel vd pinker ietsie verbogen, maar ging zo weer terug.. ik denk dat ik het meeste heb opgevangen met m'n linkerschouder.. :/
 
Dat is een leuk ritje voor de suup`s Menno.

Na de 28e? welke datum hebben we het dan over?


@mcvdmvs,
Kan je niet beter iets anders uit je schuur wegdoen?
Ik ken mensen die heimwee naar hun suup hebben en zoeken naar alternatieven....om uiteindelijk toch weer een suup te kopen.
Maar misschien is jouw suup voor hem wel een goede pleister op de wonde?

Herkenbaar: heb besloten mijn Suup toch niet te verkopen. Wilde eigenlijke een TDM maar na een proefrit, ingezien dat ik er niet veel mee opschoot: tuurlijk rijdt het iets beter en remt het beter, maar de Suup heeft iets wat de TDM mist in mij ogen, dat is uitstraling en het "gevoel" wat lastig te omschrijven is maar noem het de x factor.
Dus ga wat investeren in de handeling van mijn suup: andere voorveren (iemand suggesties), hier en daar wat oplappen ( voor zover nodig is) en zo origineel mogelijk maken (houden).

Groeten,
Ronald
 
Ik heb sinds 2005 ST gereden, veel plezier gehad, nu tijd voor een Speed Triple en mijn caferacers.

Spijt krijg ik altijd ;)
 
Ronald, zoek even terug in voorgaande delen van dit topic, nomiis heeft ooit iets erg moois in laten bouwen. Als ik niet al WP voorveren had, zou ik zoiets doen.
 
@ Willemvu: Ja klopt, was idd een mooi stukje werk, maar denk dat bij mij progressievere veren voor al voldoen: zijn zeker in de langere bochten wel erg slap. En ik rijd alleen weg en geen offroad.
Zal iets worden van WP of Hyperpro.
 
RonaldS10,
Heb je al eens met dikkere vorkolie geëxperimenteerd?


@Menno,

Toppie die datum, ik zet hem in mijn agenda.
Nu nog de rest mee zien te krijgen!!!!!!!!!!!

Wie gaan er nog meer mee zaterdag 4 juli????
 
Op de TDM kan zowel de veervoorspanning (5 standen) als ook de uitgaande demping (4 standen) worden ingesteld op de vork. En ook de achtershock heeft een hard en soft veervoorspanningsinstelling en 20 clicks voor de demping, en vanaf 1996 dikkere vorkpoten en 270graden krukas, mij bevalt de 'upgrade' oa ook door de kleinere/bredere wielen zie ook http://www.tdm-trx.nl/?page_id=867

Een progressieve veer die niet al te strak voorgespannen staat (dus soepel inveert maar moeilijk(er) -diep- inveert) met dikkere olie zodat ie langzamer terugveert, zorgt voor een stabiele voorkant (tenzij overdreven dikke olie) En een forkbrace...

Goed verhaal over vering hiero: http://www.motorlife.be/Artikels/Tuning/veren_progressieve.html

Volgens de Service Manual 669cc 10W per poot en 130mm luchtkamer voor de XTZ
Wilbers en/of ProMoto progressief via HK-Suspension zegt 15W en 180mm luchtkamer

Lijkt dan toch dat de vorkveren die ik had 2 traps lineair waren en niet traploos progressief
 
Laatst bewerkt:
Ik zag op de Wilbers site deze info staan: "Although they consist of type B silicon spring steel" voor de ProMoto variant En geen beschrijving over het gebruikte staal op de iets duurdere Wilbers variant, ik overweeg hierdoor nu om toch ns niet voor de allergoeikoopste te gaan... (Wirth bij Kedo bv voor €89)
 
Voordeel voor de koper van mijn ST, alle lagers in het achterwiel zijn vernieuwd, nadeel voor mij, ik moet de reparatie nog uitvoeren...
 
Heren.
Ik ben aan het rondneuzen voor een super ténéré ( uit de jaren 90 )

Welke punten moet ik vóór aanschaf écht even controleren?

Heb er 1 op het oog uit 94, met 25.000 op de teller ben met de verkoper in contact maar heb werkelijkwaar geen idee waar ik "ténéré specifiek " op moet letten.

Qua prijzen eigenlijk ook niet.
Nette staat ( vanaf verhaal en op de foto's. Moet ik natuurlijk eerst zien ) goede kettingset en banden.

Als jullie mij zouden willen verlichten met jullie wijsheid, volgaarne! ;)
 
Bas, waar je op moet letten zijn de uitlaat en de koppeling. Ga na of de koppelingsmodificatie (goed uitgelegd op de site van Rene in het lijstje van de OP) gedaan is. Zo niet moet je dat nog doen, en dat kost je een paar uurtjes tijd en je moet de juiste spullen in de schuur hebben staan. De originele uitlaat roest nogal snel en gaat dan ook lekken. Als ik opnieuw een suup zou kopen zou ik zoeken naar ééntje met een rvs uitlaat. Niet alleen een nieuwe demper maar ook de bochten. Laser, arrow, zoiets. Een nieuwe set kost al gauw 500 euro.

Qua prijzen tsja dat hangt er van af. Ik denk dat een 100% keurige suup met goede slijtage onderdelen en een rvs uitlaat, met een normale km stand en in goede staat van onderhoud ongeveer 2500 euro zou moeten kosten.

Prés zijn progressieve vering voor, en eventueel achter. De gasbuizen en gasnaalden willen ook nog wel eens slijten, die moeten elke 10k-20k km vervangen worden. Vraag daar dus ook even naar. Een setje nieuwe kost zo'n 5 tientjes, maar je moet er de carbs voor open maken. Verder is de spanningsregelaar typisch japans en ouderwets, die wil nog wel eens het loodje leggen. Maar voor minder dan een tientje heb je een nieuwe op ebay.

Maar gewoon doen, het zijn heerlijke fietsen :)
 
Thanks voor de info zover!

Het is idd die. Ik vroeg me ook al af waarom er hvv opzit als je toch zo weinig rijd.
Zal toch niet klokje rond zijn?

Ik ga even op die site van rene neuzen!


-edit-- ik zie wel een link naar de waarschuwing over de koppeling. Maar geen website waar een how to op staat, en welke veren er in moeten zitten ( 6 dunne dan? ) etc.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan