Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een yamaha fzr 1000 uit 1998 met 28000 km voor maar 1500 uero dat is niet veel alleen de achterband was versleten maar voor de rest een top motorfiets bloedsnel
 
Ik heb het nog niet weg gedaan ik heb wat verandering aangebracht zoals mijn voor vork vananderd stijfer gemaakt mijn uitlaaten zijn iets hoger gezet en geheel afgelast en nog wat kleine dingentjes maar hij is wel nog te koop
 
Zo ligt het "nieuwe" kuipje er nu bij .......

 

Wat ik zelf altijd doe is vrij vlot doorschakelen naar z'n 2, bij 50km/h in z'n drie en 80 in z'n 4. De 5 pas bij 100km/h
 
Wat ik zelf altijd doe is vrij vlot doorschakelen naar z'n 2, bij 50km/h in z'n drie en 80 in z'n 4. De 5 pas bij 100km/h

Ik denk - hoe tegennatuurlijk het ook aanvoelt- dat de motor het efficiëntst loopt op de koppelpiek, niet te veel in deellast. ~5000 rpm dus.

De ontwerpers hebben het ding (ik ga uit van mijn 900) zo ontworpen, dat je op een redelijke kruissnelheid ook precies dat toerental draait.

Bij de 900 hebben ze zelfs opzettelijk de 6e versnelling weggelaten om mensen niet in de verleiding te brengen bij een te laag rpm te rijden .

Het is een korteslag motor!

Een duidelijke ontwerpfout bij de 900 is de overmatig soepele motorloop vanaf 1500 rpm, en de goede bottom power - dus gaan mensen het ding rijden als een diesel..

Ik rij overigens motor voor m'n plezier, dus schakel ik wanneer ik dat het prettigst vind, en het gebruik zal me worst wezen (binnen redelijke grenzen natuurlijk).

Mijn slecht-weer-backup suzi altootje gebruikt precies evenveel, dus dat hoort gewoon bij mij; in de folder zou dat ook 1:20 moeten zijn.
 
Wat ik zelf altijd doe is vrij vlot doorschakelen naar z'n 2, bij 50km/h in z'n drie en 80 in z'n 4. De 5 pas bij 100km/h
Als ik zo zuinig mogelijk wil rijden dan schakel ik zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling en houd de fiets zo laag mogelijk op toeren, waarbij ze wel nog wil rijden natuurlijk en probeer zo min mogelijk terug te schakelen.

Maar dit gaat automatisch op het gevoel en ik kan daar geen snelheid of toerental bij opgeven.
















Kun je trouwens geen andere smileys gebruiken dan?
Zou kunnen.
Gewoon een mag ook hoor bij een wijze opmerking
Eenieder schrijft op zijn eigen manier en daarom bemoei ik mij ook niet met jouw schrijfwijze/uitdrukkingswijze. - -
 
Laatst bewerkt:
Een duidelijke ontwerpfout bij de 900 is de overmatig soepele motorloop vanaf 1500 rpm, en de goede bottom power - dus gaan mensen het ding rijden als een diesel..


hnja, ik loop idd te dieselen.
Het zit nu zo ingesleten in mijn rijstijl dat het weer even gaat duren om daar af te komen.

Bij het ontwerp hebben ze er idd niet over nagedacht dat mensen overdreven lopen te tokkelen. ZELFS niet de ontwerpers van de Diversion.
 
Tjsa , herken ik wel een beetje.
Draai ik enthousiast de jaagweg op ,schakel op naar z'n 4 en zit vervolgens klem achter een grijze duif in een kleine auto met hoge instap die de hele weg 60 blijft "rijden".
Vergeet ik natuurlijk terug te schakelen want het gaat zo ook nog .
T ding laat je niet weten dat je fout zit .
Vandaar mjn 1/16 verbruik .
 
En denk je echt dat je met terugschakelen een zuiniger verbruik krijgt
 
Zo rijd ik ook op mijn 600, erg laag in de toeren. Het is er ingesleten en met mijn auto ben ik veel zuiniger dan fabrieksopgaaf (opgaaf in 1989, dus niet echt nieuwe rijden) dus daar helpt het wel. Zal het met de motor ook eens proberen of hoger in de toeren rijden bevalt. De motor wordt er wel iets sportiever/zenuwachtiger van, doordat je meer power hebt. Prima voor een dagje toeren, maar elke dag op weg naar me werk vind ik een rustige loop veel fijner.
 
Nou ja, van 't snelle rijden zal het niet wezen

Ik neem mij iedere keer voor om de toerenteller in de gaten te houden .
Wat ik bedoelde:

Je rijdt achter iemand met 60 km/h en je wilt dezelfde snelheid aanhouden, maar om zuiniger te rijden wil je terug schakelen

Sorry hoor, daar heb ik nog niet van gehoord, maar ik laat mij graag beleren met een overtuigend voorbeeld/bewijs.
 
De motor wordt er inderdaad zenuwachtiger van, iets wat ik ook niet echt heel fijn vind. Maar we gaan het gewoon een tank proberen. Vandaag alvast wat geoefend

Het zal niet altijd zo zijn, maar er zijn zeker voorbeelden waarbij terugschakelen ervoor zal zorgen dat de motor zuiniger wordt. Als duidelijk voorbeeld zal ik bergop geven. Daar heeft het weinig zin om laag in de toeren te gaan rijden met de gasklep ver open. Je kun beter in een lagere versnelling met hogere toeren en de gasklep minder open rijden.
 
Kijk, dat bedoelde ik nou precies met deze post
 
Laatst bewerkt:
Dat veel mensen in een zo'n hoog mogelijk versnelling rijden begrijp ik niet helemaal. De diversion is een hoogtoerige motor waarbij het max. koppel op een veel hoger toerental ligt dan bij een auto... Belast je de motor dan niet onnodig zwaar als je 2000rpm aanhoudt?
 
Kijk, dat bedoelde ik nou precies met deze post
Sorry hoor, in mijn ogen zien jullie het verkeerd, althans de verklaringen tot nu toe.

Nog heel even terug komende op dat berg op en berg af verhaal van jou:

Ik kan mij enigszins voorstellen dat men op de vlakke weg een normaal verbruik heeft, maar als men in de bergen gaat rijden met dezelfde snelheid, dan zal bergop het verbruik stijgen maar bergaf dalen omdat men het motorvoertuig in feite kan laten uitrollen met weinig of geen gas geven.

En op deze manier kan het verbruik hoger, lager of gelijk zijn. - -
 
Dat veel mensen in een zo'n hoog mogelijk versnelling rijden begrijp ik niet helemaal.
Het is mijn manier om zo zuinig mogelijk te rijden.
De diversion is een hoogtoerige motor waarbij het max. koppel op een veel hoger toerental ligt dan bij een auto...
Klopt, maar rij jij iedere rit alsof je op een racebaan zit waar je constant het maximum koppel nodig hebt Ik niet (meer), als ik mij aan het overige verkeer aanpas dan heb ik in feite bitter weinig koppel nodig om ze bij te benen.
Belast je de motor dan niet onnodig zwaar als je 2000rpm aanhoudt?
Ik zou niet weten wat je kunt belasten met een rustig toerental. - -
 
Als ons dorp uitrij zit ik in 1500..3000 rpm, dan is het koppel lekker rustig beheersbaar op de rotondetjes.

Vlot manoeuvrerend op de snelweg ~ 5000 rpm

Attack mode: 6000..9000 rpm (grijze duif voorbij vlammen)
(verdorie - ik ben er zelf bijna een... :-/ )

En het kan mij geen [beep] schelen wat het effect is op mijn verbruik.
Als zuinigheid het belangrijkste criterium is kan je beter een 250 cc motor nemen die minder in deellast draait, en (dus) veel zuiniger is. Mijn backup Alto heeft vermoedelijk ook een lager euro/Km ratio.

Ik denk (en weet allerminst zeker) dat kleptiming en inlaat traject tuning het best werkt rond de ~5000 rpm (XJ900S). Dat wil niet zeggen dat dat altijd het lekkerste toerental is tav de omstandigheden.
 
Ik kan het ook allemaal niet technisch onderbouwen maar weet wel dat ik meestal, met een vrij pittige rijstijl, een verbruik haal met m´n Div600 van 1:24. Nou moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat mijn Div een ingevoerde motor is met een heel andere sproeierbezetting ivm de andere emissie eisen, en dat maakt hem wat zenuwachtiger bij koude motor maar ook zuiniger dan de gemiddelde Div, zo vertelde mij de Yamaha dealer
 
Wil je dat geheim niet met ons delen, want zo'n verbruik wil ik ook wel en waarschijnlijk meerdere met mij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.