Het grote Yamaha Diversion topic deel 22

Hallo, ik heb een XJ900 bezichtigd, heeft bijna geen power en klinkt bokkerig tot ca. 5k toeren, daarna draait de motor pas normaal. Als je het gas vol opendraait duurt het lang voordat hij bij de 5k toeren komt, daarna gewoon vlot. Heeft lang stil gestaan, maar wel nieuwe spoeiers etc. Wat kan dit zijn? Kwestie van ultrasoon reinigen, bobines, koppakking..? Ik wil hem als opknapper maar dan zou ik graag weten wat er moet gebeuren..
 
Hallo, ik heb een XJ900 bezichtigd, heeft bijna geen power en klinkt bokkerig tot ca. 5k toeren, daarna draait de motor pas normaal.
Ik ga een gok wagen en zeggen dat het klinkt alsof hij niet op alle cilinders loopt. Wellicht zijn de bougies aan hun eind. Maar het kan natuurlijk van alles zijn.
 
Update windschermpje, wanneer hij op de laagste stand staat maakt het de turbulentie veel erger. Op de hoogste stand en de hoek waarin ik m zet ben ik aan t proberen.
 
Beste forum genoten,

Mijn motor heeft een kusje gegeven aan de straat en daardoor is me kuip geschaafd. Nu heb ik een groene xj900s TYPE 4km en zag ik hier dat reparen mogelijk is, na wat navragen kost me dat 100eu aan materiaal. Nu vond ik toevallig ook iemand die een 600 omgebouwd en dus kappen over had. Mijn vraag dan ook, kunnen de kappen van een 600 op een 900?

Kappen van een Diversion XJ600S passen NIET op een Diversion XJ900S.
 
Ik heb er zelf eentje gekocht, leuk om te proberen
Let goed op met het loshalen van je carburateurs.
Houdt alles van iedere carb apart, tel het aantal slagen van de sproeiers, schrijf het op, maak evt foto's. Zorg dat alle gaatjes van de sproeiers schoon zijn. Beschadig ze niet.
Succes gewenst.
 
Welke stuuruiteinden gebruiken jullie? Origineel of alternatief daarop, of hip spul? Foto's zijn leuk.
De stuuruiteinden waarmee we hem gekocht hebben zijn beschadigd en we willen er nieuw op hebben. Wat opvalt is dat ze aan één kant extra ijzeren ringetjes hebben gebruikt om de gashendel ruimte te geven maar het qua gewicht niets uitmaakt. Welk gewicht hebben jullie er origineel op zitten?

1396920


Ik wil het simpel houden, maar zie in webshops teveel opties langs komen.
 
Let goed op met het loshalen van je carburateurs.
Houdt alles van iedere carb apart, tel het aantal slagen van de sproeiers, schrijf het op, maak evt foto's. Zorg dat alle gaatjes van de sproeiers schoon zijn. Beschadig ze niet.
Succes gewenst.

Slagen van de sproeiers..? Geldt hier niet, vast is vast?
 
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds enkele dagen ook in het bezit van een Diversion 600 uit 1996, en ben er vandaag een groot stuk mee gaan rijden.

Wat mij opvalt is dat het verschil tussen de versnelling 5 en 6 heel erg weinig is dat je bijna denkt of je wel goed hebt overgeschakeld, klopt dit ? of is er wat anders aan de hand.
De motor is namelijk vrij hoogtoerig.
 
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds enkele dagen ook in het bezit van een Diversion 600 uit 1996, en ben er vandaag een groot stuk mee gaan rijden.

Wat mij opvalt is dat het verschil tussen de versnelling 5 en 6 heel erg weinig is dat je bijna denkt of je wel goed hebt overgeschakeld, klopt dit ? of is er wat anders aan de hand.
De motor is namelijk vrij hoogtoerig.
Ik rij 80 met 4000rpm in zijn 6, 60 met 3000rpm. Als ik 100 rij 5000rpm en dan verdwijnt ook de trillingen en zweeft ie zowat.
 
Welke stuuruiteinden gebruiken jullie? Origineel of alternatief daarop, of hip spul? Foto's zijn leuk.
De stuuruiteinden waarmee we hem gekocht hebben zijn beschadigd en we willen er nieuw op hebben. Wat opvalt is dat ze aan één kant extra ijzeren ringetjes hebben gebruikt om de gashendel ruimte te geven maar het qua gewicht niets uitmaakt. Welk gewicht hebben jullie er origineel op zitten?

Bekijk bijlage 1396920

Ik wil het simpel houden, maar zie in webshops teveel opties langs komen.
Originele stalen, want ze roesten als een malle. Gewicht geen idee, als je wilt kan ik ze wegen.
 
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds enkele dagen ook in het bezit van een Diversion 600 uit 1996, en ben er vandaag een groot stuk mee gaan rijden.

Wat mij opvalt is dat het verschil tussen de versnelling 5 en 6 heel erg weinig is dat je bijna denkt of je wel goed hebt overgeschakeld, klopt dit ? of is er wat anders aan de hand.
De motor is namelijk vrij hoogtoerig.

Klopt, is ook maar een 600 cc...
 
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds enkele dagen ook in het bezit van een Diversion 600 uit 1996, en ben er vandaag een groot stuk mee gaan rijden.

Wat mij opvalt is dat het verschil tussen de versnelling 5 en 6 heel erg weinig is dat je bijna denkt of je wel goed hebt overgeschakeld, klopt dit ? of is er wat anders aan de hand.
De motor is namelijk vrij hoogtoerig.

Dat is bij mijn Div uit 1998 ook. En onder de 80 km/h hoef ik ook niet door te schakelen naar de 6de versnelling, want dan klinkt ie heel bokkerig. Trekkracht heeft ie dan nog wel, maar het klinkt niet heel lekker. De 6de versnelling gebruik ik dus bijna alleen op de snelweg.
 
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds enkele dagen ook in het bezit van een Diversion 600 uit 1996, en ben er vandaag een groot stuk mee gaan rijden.

Wat mij opvalt is dat het verschil tussen de versnelling 5 en 6 heel erg weinig is dat je bijna denkt of je wel goed hebt overgeschakeld, klopt dit ? of is er wat anders aan de hand.
De motor is namelijk vrij hoogtoerig.
Een 600 viercilinder is per definitie een hoog toeren fiets. En dat geld zeker voor de Diversion.
Ik vind de 600 Div altijd een beetje zenuwachtig vier pittertje, maar wel erg leuk en zeer betrouwbaar.
Het grotere broertje, de 900 is veel meer een soepele toer fiets.
Het klopt dus wel wat je zegt.
 
Ik vond het juist veel prettiger om met de Diversion 50 te rijden in 6, dan nu met de Vstrom ;)
 
Ik heb gisteren een Yamaha Diversion 600 uit ‘93 aangeschaft.
Ik had een gsx600f uit ‘92 en daar kwamen ineens hoge kosten aan en dat vond ik hem niet waard.
Dus GSX verkocht en zoeken naar wat anders.
Na bij 2 kawa’s (ER5 en een ZR-7s) te hebben gekeken (die mij erg tegenvielen qua uiterlijk doordat de eigenaren het niet zo boeide), twijfelde ik tussen een paar motoren.
Ik zocht een simpele nononsens fiets, waar ik lekker rechtop zat.

De keus was een GS500E, de CB500 of een (totaal wat anders) Yamaha 400 Majesty.

Toen plots kwam ik op een verkoopsite een aparte Diversion tegen.
Mmm...interessant.
Gelijk bericht gedaan en gisteravond gekeken.
Het was een Diversion en die hebben ze omgebouwd naar naked!
De kuip was in zeer slechte staat en vandaar de keus gemaakt.
Hij heeft volledig onderhoud gehad, olie, filters, carburateur gereinigd en revisiesetjes er in, voorvorkkeringen en olie vervangen...
Dus volgens mij kan ik er wel weer even tegen.
Hij reed goed en liep erg lekker ( in vergelijking met mij GSX veel soepeler).

Poosje gebabbeld en foto’s van de ombouw en onderhoud gezien.
Daarna de keus gemaakt en hem gekocht.
Hij moest/wou nog een paar kleine dingen afwerken en eind vd week haal ik hem op!

98F7E673-DC8B-4C2E-9E06-F8A68A409E97.jpeg
CA4AB1FE-87E7-4651-BA11-616C0E499164.jpeg
F284243A-0271-4490-93C8-F7238A887095.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan