Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Miglowie

Die hard MF'er
21 mei 2016
482
31
42
Vollenhove
En dan ineens valt het doek voor mijn Green Lady! Ik zocht al een tijd naar vervanging, omdat ik echt veel kosten had afgelopen jaar, dus ik de eindejaarsacties af in de wijde omtrek, CB500X, XJ6, het kon me niet echt bekoren. Maar toen ik op een (in mijn ogen ouwelullen-)V-strom stapte, werd ik gewoon blij. Ergens volgende week wordt die de mijne en kan ik weer lekker toeren zonder knoop in mijn maag wat er nu weer kapot zou gaan. De Diversion is ingeruild, niet specifiek met kofferrek of koffers. Topkoffer verhuist mee, iemand nog belang bij een wingrack met koffers? Anders gaan die gewoon mee.
Niet helemaal netjes om op mezelf te reageren, maar de Div is ingeruild met zijkoffers.
 
28 jul 2017
236
51
31
Hierzo
Hallo iedereen, tijdje niet online geweest. Wij rijden stug door, ik op de Honda en de man op de Yamaha.
Tot gisteren.
Na het thuiskomen leek de Yamaha niet meer naar z'n 1 te willen schakelen, en heb ik vanochtend geconstateerd dat het pookje wat los zat. Uitgesteld tot vandaag. Maar vanochtend wilde hij niet starten. Wel verlichting, ietwat verzwakking, geklik rondom de zekering enzo maar niet starten. Zekering gewisseld en hij deed het weer.
Zal wel. Dus.. verder.
Pookje herstellen door schroefje steviger aan te draaien. Het aangrijpknijpertje op de stang die de schakeling aanstuurt, zegmaar (ik heb geen idee hoe dat allemaal heet). Zo heb ik vanmiddag ongeveer 15km gereden om te testen of de boel weer schakelt. Helemaal goed, loopt ook goed, geen bijzonderheden. Kan ook rustig 5 minuten stationair pruttelen en op de bok van versnelling wisselen.

Bij thuiskomst neergezet, ketting dan ook maar even poetsen, even laten draaien om de ketting te laten zwiepen, uitgezet nog in de versnelling (!) en nu... Start hij weer niet. Klikklik, maar geen sjuge. 2 van de 10 keer hoor ik even kort ook de startmotor een draai maken.
Licht nu wel iets verzwakt. Aanduwen voor zover me dat lukt haalt niets uit. Versnelling en pookje staan nu goed als ik het neutraal lampje mag geloven. Kan ook nog terug naar de 1. Maar ik heb natuurlijk geen kans gehad om de hele trap te controleren, want na het dichtschroeven van de voorkettingkast kreeg ik 'm niet meer gestart.

Kan het dan toch aan de accu liggen? Raar, want er wordt week in week uit mee gereden.
Toch aan de druppellader misschien? Of iets met de koppeling/versnelling?

|(
 
Laatst bewerkt:

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
6.823
4
41
Zevenhoven (Zuid Holland)
Hallo iedereen, tijdje niet online geweest. Wij rijden stug door, ik op de Honda en de man op de Yamaha.
Tot gisteren.
Na het thuiskomen leek de Yamaha niet meer naar z'n 1 te willen schakelen, en heb ik vanochtend geconstateerd dat het pookje wat los zat. Uitgesteld tot vandaag. Maar vanochtend wilde hij niet starten. Wel verlichting, ietwat verzwakking, geklik rondom de zekering enzo maar niet starten. Zekering gewisseld en hij deed het weer.
Zal wel. Dus.. verder.
Pookje herstellen door schroefje steviger aan te draaien. Het aangrijpknijpertje op de stang die de schakeling aanstuurt, zegmaar (ik heb geen idee hoe dat allemaal heet). Zo heb ik vanmiddag ongeveer 15km gereden om te testen of de boel weer schakelt. Helemaal goed, loopt ook goed, geen bijzonderheden. Kan ook rustig 5 minuten stationair pruttelen en op de bok van versnelling wisselen.

Bij thuiskomst neergezet, ketting dan ook maar even poetsen, even laten draaien om de ketting te laten zwiepen, uitgezet nog in de versnelling (!) en nu... Start hij weer niet. Klikklik, maar geen sjuge. 2 van de 10 keer hoor ik even kort ook de startmotor een draai maken.
Licht nu wel iets verzwakt. Aanduwen voor zover me dat lukt haalt niets uit. Versnelling en pookje staan nu goed als ik het neutraal lampje mag geloven. Kan ook nog terug naar de 1. Maar ik heb natuurlijk geen kans gehad om de hele trap te controleren, want na het dichtschroeven van de voorkettingkast kreeg ik 'm niet meer gestart.

Kan het dan toch aan de accu liggen? Raar, want er wordt week in week uit mee gereden.
Toch aan de druppellader misschien? Of iets met de koppeling/versnelling?

|(
Ik denk aan de accu of koolborstels...
 
28 apr 2005
4.699
2
Den Haag
Hallo iedereen, tijdje niet online geweest. Wij rijden stug door, ik op de Honda en de man op de Yamaha.
Tot gisteren.
Na het thuiskomen leek de Yamaha niet meer naar z'n 1 te willen schakelen, en heb ik vanochtend geconstateerd dat het pookje wat los zat. Uitgesteld tot vandaag. Maar vanochtend wilde hij niet starten. Wel verlichting, ietwat verzwakking, geklik rondom de zekering enzo maar niet starten. Zekering gewisseld en hij deed het weer.
Zal wel. Dus.. verder.
Pookje herstellen door schroefje steviger aan te draaien. Het aangrijpknijpertje op de stang die de schakeling aanstuurt, zegmaar (ik heb geen idee hoe dat allemaal heet). Zo heb ik vanmiddag ongeveer 15km gereden om te testen of de boel weer schakelt. Helemaal goed, loopt ook goed, geen bijzonderheden. Kan ook rustig 5 minuten stationair pruttelen en op de bok van versnelling wisselen.

Bij thuiskomst neergezet, ketting dan ook maar even poetsen, even laten draaien om de ketting te laten zwiepen, uitgezet nog in de versnelling (!) en nu... Start hij weer niet. Klikklik, maar geen sjuge. 2 van de 10 keer hoor ik even kort ook de startmotor een draai maken.
Licht nu wel iets verzwakt. Aanduwen voor zover me dat lukt haalt niets uit. Versnelling en pookje staan nu goed als ik het neutraal lampje mag geloven. Kan ook nog terug naar de 1. Maar ik heb natuurlijk geen kans gehad om de hele trap te controleren, want na het dichtschroeven van de voorkettingkast kreeg ik 'm niet meer gestart.

Kan het dan toch aan de accu liggen? Raar, want er wordt week in week uit mee gereden.
Toch aan de druppellader misschien? Of iets met de koppeling/versnelling?

|(
Als het startrelais meerdere keren klikt als je de startknop indrukt dan is het waarschijnlijk de accu. Starten vergt enorm veel van de accu. (Gelukkig maar heel kort.) Als de accu niet genoeg energie heeft om de startmotor rond te draaien zakt de spanning in. Het relais valt dan af. De spanning gaat weer omhoog en het verhaal begint weer van voor af aan. Dit veroorzaakt het klikken van het startrelais.

Ook al wordt er week in en uit mee gereden, de accu geeft een keer de geest. Die hebben niet het eeuwige leven. Diepe ontlading is heel slecht voor een accu. Dus als 'ie nu leeg is en hij was al in slechte staat, dan is het nu nog veel slechter... Hoe kouder het is, des te minder de energie de accu kan leveren. Spontane accu problemen komen dan ook meestal in de winter voor. In de zomer kom je met een slechte accu nog wel weg meestal...

Om zeker te weten dat het de accu is kan je dit gemakkelijk uitsluiten door startkabels te gebruiken. Van de huidige accu één pool losmaken, en met startkabels starten via een auto of andere motor. (Deze wel stationair laten draaien.) Als 'ie dan start als een zonnetje, dan weet je dat de accu het probleem was.
 
28 jul 2017
236
51
31
Hierzo
Hij heeft nu een nacht het Optimate proces doorgelopen en start weer goed. Maar idd, ben dus nu wel benieuwd of mijn man dan bvb morgen op zijn werk weer weg komt.