Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Meet je laad spanning eens met een goede sr en wil je dat posten?

Die van mij laad echt weinig

Zal het eens meten als ik een nieuwe heb. Denk dat ik er eentje 2e hands van marktplaats pluk though. Een nieuwe kost gewoon 100 euro whahaha.

Hoeveel hoort er uit de dynamo te komen trouwens? Weet iemand dat? Lijnspanning bij 2000 toeren was rond de 30 V bijvoorbeeld. Lijkt mij genoeg (en er kwam helemaal niks uit de andere kant van de spanningsregelaar dus ik ben er echt van overtuigd dat die de boosdoener was), maar was benieuwd of iemand dat toevallig wist.

Trouwens, fun fact, de CDI van de diversion houd er onder 8V DC ongeveer mee op, heb ik proefondervindelijk vastgesteld :P
 
Zal het eens meten als ik een nieuwe heb. Denk dat ik er eentje 2e hands van marktplaats pluk though. Een nieuwe kost gewoon 100 euro whahaha.

Hoeveel hoort er uit de dynamo te komen trouwens? Weet iemand dat? Lijnspanning bij 2000 toeren was rond de 30 V bijvoorbeeld. Lijkt mij genoeg (en er kwam helemaal niks uit de andere kant van de spanningsregelaar dus ik ben er echt van overtuigd dat die de boosdoener was), maar was benieuwd of iemand dat toevallig wist.

Trouwens, fun fact, de CDI van de diversion houd er onder 8V DC ongeveer mee op, heb ik proefondervindelijk vastgesteld :P
Ok alvast bedankt, ik kwam met de draden onderling hoger uit dacht ik. Moet ik even zoeken.
 
Nadat mijn xj600s uit '98 steeds slechter ging schakelen, vandaag de boel maar eens open gemaakt... Niet zo vreemd dat het niet meer werkt. Ook kwam ik erachter dat het lagertje achter de drukplaat (volgens haynes een thrust bearing genoemd) verdwenen is. Nog wel wat tonnetjes gevonden onderin het carter. Nu heb ik half internet al afgezocht, maar kan geen nederlandse site vinden waar ik die kan bestellen. Tot nu toe alleen buitenlandse sites waardoor de verzendkosten vaak hoger zijn dan het lager zelf. Wie kan mij helpen?
20190310_151456.jpg20190310_151505.jpg
 
Aan die mayonaise te zien rijd je enkel (erg) korte stukjes en komt de motor nooit op bedrijfstemperatuur. Het lagertje zal vast ook gewoon via je lokale motorzaak te bestellen zijn ipv moeilijk doen via buitenlandse sites. Als je zelf het onderdeelnummer al gevonden hebt is het nog makkelijker. Zo te zien
Termaat in nijmegen is yamaha dealer, die kan het vrijwel zeker leveren en vanuit Mook is dat vlakbij.
 
Ik rijd dagelijks woon/werkverkeer, zo'n 20 km waarvan 15 km snelweg. Heb de hele winter doorgereden en de motor staat altijd buiten, thuis onder een hoes, op het werk zonder. Moet dus gaan zoeken waar het water het blok in komt.
 
Nadat mijn xj600s uit '98 steeds slechter ging schakelen, vandaag de boel maar eens open gemaakt... Niet zo vreemd dat het niet meer werkt. Ook kwam ik erachter dat het lagertje achter de drukplaat (volgens haynes een thrust bearing genoemd) verdwenen is. Nog wel wat tonnetjes gevonden onderin het carter. Nu heb ik half internet al afgezocht, maar kan geen nederlandse site vinden waar ik die kan bestellen. Tot nu toe alleen buitenlandse sites waardoor de verzendkosten vaak hoger zijn dan het lager zelf. Wie kan mij helpen?
Bekijk bijlage 1363563Bekijk bijlage 1363564
Hoeveel lagers heb je nodig heb er nog wel een paar, verder via pb?
 
Ik rijd dagelijks woon/werkverkeer, zo'n 20 km waarvan 15 km snelweg. Heb de hele winter doorgereden en de motor staat altijd buiten, thuis onder een hoes, op het werk zonder. Moet dus gaan zoeken waar het water het blok in komt.
Da's niet genoeg om goed op temperatuur te komen
Ik rijd dagelijks woon/werkverkeer, zo'n 20 km waarvan 15 km snelweg. Heb de hele winter doorgereden en de motor staat altijd buiten, thuis onder een hoes, op het werk zonder. Moet dus gaan zoeken waar het water het blok in komt.
Da's niet genoeg om goed op bedrijfstemperatuur te komen en alle condens weer te verdampen bij 'winter' temperaturen, een Div loopt anders zich al vrij koel. Je hebt dan minstens het dubbele nodig. Zeker met snelweg in je rit wordt het blok erg sterk gekoeld. In de winter de oliekoeler afplakken KAN schelen. Op m'n NX250 had ik in de winter hetzelfde probleem, en mijn WW afstand is nog 10 km meer.
 
Da's niet genoeg om goed op temperatuur te komen

Da's niet genoeg om goed op bedrijfstemperatuur te komen en alle condens weer te verdampen bij 'winter' temperaturen, een Div loopt anders zich al vrij koel. Je hebt dan minstens het dubbele nodig. Zeker met snelweg in je rit wordt het blok erg sterk gekoeld. In de winter de oliekoeler afplakken KAN schelen. Op m'n NX250 had ik in de winter hetzelfde probleem, en mijn WW afstand is nog 10 km meer.

Dan vraag ik me toch af, hoe slecht is 120 rijden voor een diversion 600? Want ik snap dat een luchtgekoeld blok de koeling gewoon altijd "aan" staat, is er een kans dat bij winterse temperaturen, continu 120 rijden resulteert in een te lage temperatuur?

Mijn woon-werk afstand is 50 km, waarvan 19 km snelweg en de rest autoweg (met een paar korte stukjes 70 en 50). Onder normale omstandigheden rijd ik meestal 80-100 (want het is druk in de spits), als het rustig is rijd ik praktisch het hele stuk 110-120. Zou het de moeite waard zijn om de oliekoeler af te plakken met deze temperaturen?
 
Topkoffer advies gevraagd :)
Ik kan een vrijwel nieuwe topkoffer overnemen met eigen bevestigingsplaat.
Nou moet ik nog wel 'even' een bagagerek hebben op mijn div 600 (97). Ik zie heeeeeel veel verschillende soorten.
Op ebay staat er bijv een voor een div900 uit 1995. Past zoiets? Givi heeft ook houders maar die zijn dan weer voor hun monokey systeem. Kan ik daar ook een andere plaat op monteren?
Prijzen lopen uiteen van 60eu tot 200eu...

Tips welkom! 😊👍
 
Topkoffer advies gevraagd :)
Ik kan een vrijwel nieuwe topkoffer overnemen met eigen bevestigingsplaat.
Nou moet ik nog wel 'even' een bagagerek hebben op mijn div 600 (97). Ik zie heeeeeel veel verschillende soorten.
Op ebay staat er bijv een voor een div900 uit 1995. Past zoiets? Givi heeft ook houders maar die zijn dan weer voor hun monokey systeem. Kan ik daar ook een andere plaat op monteren?
Prijzen lopen uiteen van 60eu tot 200eu...

Tips welkom! 😊👍


Meestal kun je op die dragers inderdaad een andere plaat monteren. Ik heb mijn steunen eerder besteld bij motorradteilepreiswertkaufen ofzo.

Hier de pagina met Givi-dragers. Met een beetje rond klikken bij gepäck en kofferträger heb je ook nog keuze uit Shad en Hepco&Becker.
 
Maar nu weten we nog niet of hij met de trein gegaan is of toch met de moto :?
Ja hoi, terug van onder een steen.

Accu was sowieso erg 'leeg'. Maar nu na maanden ook weer elke dag prima.
Hij heeft toen die dag erna wel gereden maar op de terugweg onder luid gestotter net thuis weten te komen. Motorolie begon uit de overloop te lekken, dus luchtfilter vervangen. Door het horizontaal liggen van de motor was er dus meer aan de hand. Was één grote dikke volgelopen drab. Nu is de hele reutemeteut gelijk schoongemaakt en gedaan dus ook olie+oliefilter, nieuwe luchtfilter, voorvorkkeerringen en vorkvloeistoffen moest ook nog gebeuren, waterafvoer van tankdop+roest etc. Hij rijdt weer als een zonnetje.
Balhoofdlager moet nog een keertje..

Het ding was geschrokken van de val ofzo, weetikveel 8)7
 
Laatst bewerkt:
Topkoffer advies gevraagd :)
Ik kan een vrijwel nieuwe topkoffer overnemen met eigen bevestigingsplaat.
Nou moet ik nog wel 'even' een bagagerek hebben op mijn div 600 (97). Ik zie heeeeeel veel verschillende soorten.
Op ebay staat er bijv een voor een div900 uit 1995. Past zoiets? Givi heeft ook houders maar die zijn dan weer voor hun monokey systeem. Kan ik daar ook een andere plaat op monteren?
Prijzen lopen uiteen van 60eu tot 200eu...

Tips welkom! 😊👍

Ik verwacht niet dat het rek van de 900 past op de 600.
Verder heb ik ooit een rek overgezet van een 600 uit 94 naar eentje uit 97. Bleek dat de montagepunten niet helemaal overeen kwamen. Stukje uit t kuipwerk gezaagd een daar achter een nieuw punt aan het frame kunnen maken.
 
Ik rijd dagelijks woon/werkverkeer, zo'n 20 km waarvan 15 km snelweg. Heb de hele winter doorgereden en de motor staat altijd buiten, thuis onder een hoes, op het werk zonder. Moet dus gaan zoeken waar het water het blok in komt.

Dat hoeft niet, want het water is condenswater uit de lucht. Normaal gesproken raak je dat kwijt als de motorolie goed op temperatuur is gekomen. Dan verdampt het weer. Maar als je steeds korte stukjes rijdt dan lukt dat niet. Dan wordt het steeds erger.

Olie verwisselen en een keertje een uurtje snelweg pakken als de temperatuur weer wat hoger is. Ik plak ook altijd mijn oliekoeler af in de winter. Dat helpt wel iets.
 
Vor
Dan vraag ik me toch af, hoe slecht is 120 rijden voor een diversion 600? Want ik snap dat een luchtgekoeld blok de koeling gewoon altijd "aan" staat, is er een kans dat bij winterse temperaturen, continu 120 rijden resulteert in een te lage temperatuur?

Mijn woon-werk afstand is 50 km, waarvan 19 km snelweg en de rest autoweg (met een paar korte stukjes 70 en 50). Onder normale omstandigheden rijd ik meestal 80-100 (want het is druk in de spits), als het rustig is rijd ik praktisch het hele stuk 110-120. Zou het de moeite waard zijn om de oliekoeler af te plakken met deze temperaturen?
Even een keer je olie controleren, als je geen last hebt van mayonaise is er dus niks aan de hand. 50Km is ook wel "iets" meer als 20Km. ;)
ik beweer ook niet dat het blok helemaal niet op temperatuur komt bij wintertemperaturen op de snelweg, enkel dat het wel een stuk langer duurt dan alleen een ritje van in totaal 20Km. Exacte afstand/tijd kan ik ook niet geven, daarvoor zijn er teveel variabelen als exacte temperatuur, snelheid, wind , regen en ga zo maar door. Ervaring (en de foto's) leert gewoon dat de genoemde afstand niet voldoende is, zeker bij een lucht/oliegekoeld blok.
 
Vor

Even een keer je olie controleren, als je geen last hebt van mayonaise is er dus niks aan de hand. 50Km is ook wel "iets" meer als 20Km. ;)
ik beweer ook niet dat het blok helemaal niet op temperatuur komt bij wintertemperaturen op de snelweg, enkel dat het wel een stuk langer duurt dan alleen een ritje van in totaal 20Km. Exacte afstand/tijd kan ik ook niet geven, daarvoor zijn er teveel variabelen als exacte temperatuur, snelheid, wind , regen en ga zo maar door. Ervaring (en de foto's) leert gewoon dat de genoemde afstand niet voldoende is, zeker bij een lucht/oliegekoeld blok.

Je hebt helemaal gelijk, wat ik weet uit ervaring is dat een additief goed helpt tegen white sludge. Ik heb er ook last van, en probeer af en toe een lange rit te maken. Ik heb zo'n oliedop met temperatuur meter, heeft een goed beeld hoe lang het duurt voordat de deze +60 graden aangeeft...
 
Heb nog geen mayonaise gezien. Maar then again, ik heb 'm dan ook nog maar net, en gezien het akkefietje vorige week nog maar 1500 km mee gereden hihi

Nieuwe spanningsregelaar komt morgen binnen als het goed is. Volgende week mag hij weer woon-werk dienst gaan doen :)
 
Ok alvast bedankt, ik kwam met de draden onderling hoger uit dacht ik. Moet ik even zoeken.

Vandaag even gemeten, bij 3000 toeren geeft de spanningsregelaar (met accu eraan) zo'n 13.4 V output. Als de motor uit staat is de spanning van de accu 12.0 V (voor referentie).

Ik ga er even vanuit dat de spanningsregelaar die ik voor twee tientjes op marktplaats gekocht heeft nog goed is. Hij laadt in ieder geval wel weer! :)
 
Vandaag even gemeten, bij 3000 toeren geeft de spanningsregelaar (met accu eraan) zo'n 13.4 V output. Als de motor uit staat is de spanning van de accu 12.0 V (voor referentie).

Ik ga er even vanuit dat de spanningsregelaar die ik voor twee tientjes op marktplaats gekocht heeft nog goed is. Hij laadt in ieder geval wel weer! :)

Ok 13.4 V ik zal eens bij mij kijken, maar volgens mij zit ik met verschillende sr op 13V.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan