Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
IPV ff rijden werd het ff poetsen...en gelijk ff stickertje plakken...
 

Bijlagen

  • IMG_20190217_161655672_HDR.jpg
    IMG_20190217_161655672_HDR.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 16
Hey mensen,

Ik hoop mij binnenkort ook bij de diversion club te voegen. Dit omdat ik veel woon-werk rijd en ik wil mijn geliefde oldtimer ('88 FZ750) niet alle dagen in weer en wind (blijven) pijnigen. Daarom heb ik besloten er een andere oldtimer bij te kopen, een diversion 600 uit '93 (voor een hilarisch laag bedrag...)

Volgende week ophalen! Ik ga 'm eerst even onder handen nemen want er is al een tijdje niet meer op gereden... nieuw olie en filter is al besteld, ik ga even kijken naar de staat van de ketting en de remmen en die misschien ook meteen vervangen, maar dat stelt allemaal niet zo veel voor.

Blok heeft 93000 km gelopen, dus da's wel lekker veel. Ik krijg de indruk dat dat op zich geen probleem moet zijn maar ze hebben natuurlijk niet het eeuwig leven. Een beetje sleutelen hou ik wel van dus dat vind ik helemaal niet erg. Ik denk dat ik wel meteen even ga kijken hoe het met de kleppen gesteld is en als ik er eenmaal even mee gereden heb dan krijg ik vanzelf wel een indruk hoe het met het oude beestje gesteld is. Mocht het nou echt foute boel zijn, dan is een nieuw blok met een lagere km stand een vrij eenvoudige (en goedkope) oplossing.

Ik ben wel benieuwd, welke km standen halen de diversions in dit topic meestal? Ik heb al wel gehoord van exemplaren met 100+ dkm... :)

Zal volgende week wat fototjes posten.
Zo gaat mij het ook. Ik ben mijn FZX ook aan het sparen
 

Bijlagen

  • 60768393-60FD-46BC-BED4-7092AC8860BD.jpeg
    60768393-60FD-46BC-BED4-7092AC8860BD.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 17
Goedemorgen allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Yamaha XJ900F (4BB) uit 1992. Deze motor heb ik gekocht om op te knappen (heb daarnaast nog een XJ 6).
Kan iemand mij misschien helpen aan een (Nederlandstalig) werkplaatshandboek ? Op internet krijg ik een hoop spam en/of andere types (31A,58L,Diversion)
 
Voor een XJ 900F heb je geen handboek nodig, dat ding is zo simpel, daar heb je geen handboek voor nodig. ;)

Das natuurlijk gekheid, maar mocht je vragen hebben over de Xj900, we weten inmiddels alles en we hebben ook alle onderdelen van dat ding. :+

Voordat je uitgebreid van alles gaat aanschaffen, check even de staat van de volgende onderdelen :
uitlaat
voorvork
tank
frame, de laagste stukken net onder het motorblok. Die willen nog wel eens doorrotten.
 
Zoals beloofd:

DSC-1426.jpg


Hij ratelt wel wat stationair. Hij loopt stationair ook niet echt lekker. Maar gauw eens naar die kleppen kijken. Koppeling slipt soms als ik veel gas geef, hij grijpt ook pas heel laat aan, dus ik denk dat die kabel te strak staat, ook even naar kijken. Remmen voelen luchtig aan dus die ga ik even flushen. Ketting is nog goed. Banden zijn niet nieuw meer maar kunnen nog wel even volgens mij. Al met al tevreden met de aankoop.

Trouwens, bij 4000 rpm, wat een trillen zeg! Niet normaal joh. Denk dat die oude kappen niet zo lekker meer zijn want het resoneert er helemaal doorheen. 500 rpm later is het weer weg hahaha. Dat wordt even wennen.

180 km mee gereden vandaag om 'm naar huis te limpen. Dit weekend denk ik onder handen nemen!

Nieuwe olie en filter heb ik al in huis. Remvloeistof moet ik nog wel even halen. Voor de kleppen eerst maar eens kijken welke shims ik nodig ga hebben....
 
Zoals beloofd:

DSC-1426.jpg


Hij ratelt wel wat stationair. Hij loopt stationair ook niet echt lekker. Maar gauw eens naar die kleppen kijken. Koppeling slipt soms als ik veel gas geef, hij grijpt ook pas heel laat aan, dus ik denk dat die kabel te strak staat, ook even naar kijken. Remmen voelen luchtig aan dus die ga ik even flushen. Ketting is nog goed. Banden zijn niet nieuw meer maar kunnen nog wel even volgens mij. Al met al tevreden met de aankoop.

Trouwens, bij 4000 rpm, wat een trillen zeg! Niet normaal joh. Denk dat die oude kappen niet zo lekker meer zijn want het resoneert er helemaal doorheen. 500 rpm later is het weer weg hahaha. Dat wordt even wennen.

180 km mee gereden vandaag om 'm naar huis te limpen. Dit weekend denk ik onder handen nemen!

Nieuwe olie en filter heb ik al in huis. Remvloeistof moet ik nog wel even halen. Voor de kleppen eerst maar eens kijken welke shims ik nodig ga hebben....
De blokken van de 600 zijn niet helemaal geruisloos. Die van mij geeft ook rensantie bij de Kuip. Terwijl mijn diversion nog geen 5000 km gereden heeft. Mijn vorige deed het ook. Een kwaal van de diversion.
 
Nog even mee gereden vandaag na de koppeling en carbs wat beter af te stellen... Wereld van verschil al die koppeling. Maar lieve help. Het klinkt wel alsof die hele kuipruit eraf trilt bij elk toerental boven de 2500 en onder de 4500 rpm hahahaha. Ik ga die ook eens uit elkaar halen en kijken of daar wat te doen is met rubbers haha. Ik hoor inderdaad meer dat het een diversion kwaaltje is. Het trillen zelf herken ik ook wel als een viercilinder dingetje. Is volgens mij niks ernstigs. Maar die kap resoneert gewoon irritant hard mee. Dus daar ga ik echt even wat aan doen haha.

Morgen de olie, oliefilter en remvloeistof (voor+achter) vervangen :)
 
Nou, dat filter was met geen mogelijkheid los te krijgen, hahaha. Heb zelfs een oliefiltersleutel gekocht bij de hornbach gauw maar ook dat hielp niet. Er is dan nog de truc met een schroevendraaier en grof geweld, maar de uitlaat (4-1) zit aardig in de weg dus da's onhandig. Ik heb besloten om 'm nu maar heel te laten.

Ik heb de olie maar vervangen en het filter laten zitten voor nu. Ik zal de nieuwe olie het blok even laten spoelen en over een paar duizend km vervang ik het opnieuw, haal ik de uitlaat eraf en sloop ik het filter eraf (whatever means necessary) :P
 
Sinds een aantal dagen gaat het terugschakelen op mijn oude dame (div 600 '98) steeds moeilijker. Ook het stilstaan in de eerste versnelling met ingeknepen koppeling lukt niet meer, heb daar echt de rem bij nodig. Nu heb ik al gelezen dat het de kwaliteit en leeftijd van de olie kan zijn. Olie zit er al minstens 1,5 jaar en 13k km in (weet niet wanneer de vorige eigenaar het voor het laatst heeft ververst). Kan het ook zijn dat de koppeling zelf versleten is en vervangen moet worden? En waar vind ik een how-to met plaatjes hoe dat moet?
 
Sinds een aantal dagen gaat het terugschakelen op mijn oude dame (div 600 '98) steeds moeilijker. Ook het stilstaan in de eerste versnelling met ingeknepen koppeling lukt niet meer, heb daar echt de rem bij nodig. Nu heb ik al gelezen dat het de kwaliteit en leeftijd van de olie kan zijn. Olie zit er al minstens 1,5 jaar en 13k km in (weet niet wanneer de vorige eigenaar het voor het laatst heeft ververst). Kan het ook zijn dat de koppeling zelf versleten is en vervangen moet worden? En waar vind ik een how-to met plaatjes hoe dat moet?

Staat je koppelingskabel niet te los? Misschien iets strakker zetten. Als de koppeling versleten is wil die niet meer goed koppelen. In jouw geval wil die niet goed ontkoppelen, dus ik denk eerder dat het de kabel is.

Olie zou ik wel verversen na zo'n tijd trouwens :P
 
Sinds een aantal dagen gaat het terugschakelen op mijn oude dame (div 600 '98) steeds moeilijker. Ook het stilstaan in de eerste versnelling met ingeknepen koppeling lukt niet meer, heb daar echt de rem bij nodig. Nu heb ik al gelezen dat het de kwaliteit en leeftijd van de olie kan zijn. Olie zit er al minstens 1,5 jaar en 13k km in (weet niet wanneer de vorige eigenaar het voor het laatst heeft ververst). Kan het ook zijn dat de koppeling zelf versleten is en vervangen moet worden? En waar vind ik een how-to met plaatjes hoe dat moet?

Mocht je nog platen nodig hebben laat maar weten, ik heb nog 3 sets liggen.
 
Ik heb een 'knik' in mn stuur ontdekt, ofja ik denk mijn balhoofd, met gewoon rechtdoor gaan merk ik er weinig van maar de korte bochtjes op lage snelheid gaan wat lastiger. Ik heb hem op t bokkie staan en ik voel een heel duidelijk zwaar punt, tijd om de lagers te vervangen?
 
Ik heb een 'knik' in mn stuur ontdekt, ofja ik denk mijn balhoofd, met gewoon rechtdoor gaan merk ik er weinig van maar de korte bochtjes op lage snelheid gaan wat lastiger. Ik heb hem op t bokkie staan en ik voel een heel duidelijk zwaar punt, tijd om de lagers te vervangen?
YEP, balhoofdlager vervangen.
 
Gelijk besteld bij Roukama, zodra ze binnen zijn er aan beginnen. Had de tutorials al gelezen al ontbreken de foto's nu. Maar met het WPHB en wat hulp moet dat vast te doen zijn. Lees wel veel positieve ervaringen van de mensen die hem vervangen hadden, een heel veel beter stuur gedrag. Ik ben benieuwd geworden!
 
Kun je een Div starten in een versnelling terwijl je de koppeling intrekt? Kwam gister bij het sleutelen een schakelaartje tegen maar ik kan hem alleen in zn vrij starten. Anders poets ik die ook even op.
 
Kun je een Div starten in een versnelling terwijl je de koppeling intrekt? Kwam gister bij het sleutelen een schakelaartje tegen maar ik kan hem alleen in zn vrij starten. Anders poets ik die ook even op.
Ja gelukkig wel, weleens gehad voor het stoplicht. En gebeurd weleens tijdens het rijden, "per ongeluk". Maar dat is dan starten zonder druk op de knop.
 
Gisteren een leuk avontuur beleefd: motor begon te stotteren op de A28 bij Zwolle. Alsof de benzine op was (maar de tank was nog vol). Gestopt om te kijken wat er aan de hand was, viel die uit, gewoon dood, noppes, nada. Accu hardstikke leeg. Aangeduwd, hij liep even, maar viel vervolgens weer uit. Naar het tankstation geduwd, startkabels gehaald, iemand z'n accu geleend en gejumpstart. Toen liep die weer. 1 km gereden, weer uit. Weer iemand z'n accu geleend en gejumpstart, maar zodra ik de startkabels eraf haalde viel ie weer uit. 2x geprobeerd maar uiteindelijk het ding maar op een parkeerplaats gezet en de trein naar huis genomen.

Het leek alsof de ontsteking er gewoon mee op hield. Ik verdenk dus de dynamo, want geen ontsteking EN accu leeg.

Volgens mij heeft een Diversion 600 een DC/gelijkspanning CDI als ik het bedradingsschema zo bekijk. Kan iemand dat misschien bevestigen of ontkrachten voor mij? Dat zou meteen verklaren waarom hij er na 1 km weer mee op hield (accu klein beetje opgeladen toen die aan de startkabels lag, na 1 km weer leeg dus geen ontsteking meer en toen ging ie weer uit).

Ik ga vanmiddag even checken wat er precies aan de hand is, heb vanochtend de auto gepakt en wat gereedschap + startkabels achterin gegooid. Denk dat ik een nieuwe dynamo moet kopen maar ik was benieuwd of jullie misschien nog andere ideeën hadden :)

Irritant is het wel. Hij liep net zo lekker!
 
Gisteren een leuk avontuur beleefd: motor begon te stotteren op de A28 bij Zwolle. Alsof de benzine op was (maar de tank was nog vol). Gestopt om te kijken wat er aan de hand was, viel die uit, gewoon dood, noppes, nada. Accu hardstikke leeg. Aangeduwd, hij liep even, maar viel vervolgens weer uit. Naar het tankstation geduwd, startkabels gehaald, iemand z'n accu geleend en gejumpstart. Toen liep die weer. 1 km gereden, weer uit. Weer iemand z'n accu geleend en gejumpstart, maar zodra ik de startkabels eraf haalde viel ie weer uit. 2x geprobeerd maar uiteindelijk het ding maar op een parkeerplaats gezet en de trein naar huis genomen.

Het leek alsof de ontsteking er gewoon mee op hield. Ik verdenk dus de dynamo, want geen ontsteking EN accu leeg.

Volgens mij heeft een Diversion 600 een DC/gelijkspanning CDI als ik het bedradingsschema zo bekijk. Kan iemand dat misschien bevestigen of ontkrachten voor mij? Dat zou meteen verklaren waarom hij er na 1 km weer mee op hield (accu klein beetje opgeladen toen die aan de startkabels lag, na 1 km weer leeg dus geen ontsteking meer en toen ging ie weer uit).

Ik ga vanmiddag even checken wat er precies aan de hand is, heb vanochtend de auto gepakt en wat gereedschap + startkabels achterin gegooid. Denk dat ik een nieuwe dynamo moet kopen maar ik was benieuwd of jullie misschien nog andere ideeën hadden :)

Irritant is het wel. Hij liep net zo lekker!

Of je accu of je dynamo ...

Je kan rijden totdat de accu leeg is, als deze niet wordt opgeladen.
 
Nou is de technologische ontwikkeling al zó ver voortgeschreden (veel wetenschappers zijn daar bijzonder trots op) en is er nog steeds geen motor waarop je, als er onderweg wat stuk gaat, in ieder geval nog naar huis kunt rijden …? :?
 
Probleem gevonden, het was de spanningsregelaar! Dynamo doorgemeten en was nog goed. Accu was hardstikke leeg. Ontsteking liep vanaf de accu. Enige overgebleven component is dan de spanningsregelaar....

Accu is spiksplinternieuw. Zat vanmiddag zelfs nog weer wat power in, dus die is het probleem niet.

Dus even een vervanger zoeken.... en dan moet ie weer kunnen! :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan