Nou, daar komt ie dan,
How-To voorvork keerringen vervangen bij de Div 600
Het is een heel verhaal geworden, SORRY, ik ben niet zo kort van stof als ik eenmaal aan het schrijven ben
Motor met het voorwiel vrij van de grond:
Ik doe dat door op de heftafel de achterkant met spanbanden naar beneden te trekken.
Stuur los en ophangen: Tip, even merken zodat je hem in dezelfde stand terug kunt zetten:
Stuur ophangen:
Voor je de poten eruit haalt, even de doppen wat losdraaien, dat gaat nu makkelijker dan wanneer de poten eruit liggen.
Dan kan eerst het voorwiel eruit en het spatbord er af:
TIP: als je de tellerkabel losmaakt plak die even vast met tape, dan kan de binnenkabel niet uit de teller raken.
Remklauw los en ophangen:
2 Inbusbouten eruit:
As eruit:
En weg is het voorwiel:
Aan de onderste kroonplaat de bout lossen:
Dan de inbus aan de bovenste kroonplaat lossen, daarbij wel de poot vasthouden anders valt ie eruit:
Daar hebben we de 1e vorkpoot, nu kun je de dop er boven af draaien, de veer met bus en plaat eruit, en de olie er uit gieten.
Even lekker uit laten lekken:
Stofkap wip je met een schroevendraaier er zo af.
Dan ook met een schroevendraaier de klemveer er uit:
Dan kun je de binnenpoot losdraaien. Aan de onderkant van de poot zit een inbus die eruit moet, maar dan komt het bekende probleem dat de binnenkant (damper rod) mee gaat draaien. En dan komt het tooltje dat ik heb gemaakt van pas. Een stuk draadeind M16 van 42 cm lang met aan beide kanten 2 moeren die elkaar borgen. Het draadeind tussen die beide stelletjes moeren heb ik met tape omwikkeld om te voorkomen dat je de binnenpoot beschadigd. Dan komt de tool in actie:
Inbus aan de onderkant van de poot, de tool aan de bovenkant er voorzichtig in en op gevoel in de damper rod laten komen.
Als je de inbusbout er onder uit hebt kun je de poot in de bankschroef vastzetten (pas op voor beschadiging) en door de binnenpoot (vrij hard) een aantal keren hard uit de buiten poot te trekken “hamer” je alles mee naar buiten.
En daar ligt de boel dan, nu alles goed schoonmaken:
Die koperen ring en de plaat die aan de onderkant van de binnenpoot ziet kom ik straks nog even op terug.
Ook de buitenpoot nog even laten uitlekken:
In het randje (1) komt straks de klemveer, die moet je heel goed uitkrabben en schoonmaken.
In de kamer (2) komt straks die koperen ring, die moet je erin tikken.
Als alles schoon is monteer je eerst de binnenpoot weer in de buitenpoot, laat voorzichtig de damper rod in de binnenpoot zakken zodat die helemaal netjes onderin valt.
LET OP !!! De damper rod valt in een "kunststof busje (WPH=Oil lock piece). Bij mij kwam die bij de 1e poot mee met het demonteren, bleef dus aan de damper rod zitten, bij de andere poot bleef dat busje onderin de buitenpoot zitten, pas dus op als je de damper rod weer in de binnenpoot laat zakken dat die goed in dat busje valt en dat het busje goed in de daarvoor bestemde kamer onderin de buitenpoot zit.
Nu de binnenpoot weer in de buitenpoot en de inbusbout onderin de buitenpoot weer (losjes) aandraaien. Dan zet je alles weer in de bankschroef en draai de inbus weer goed, volgens voorschrift, vast.
Nu moet je eerst die koperen ring weer monteren, ga daar niet met een schroevendraaier op zitten tikken, koper is zacht en je slaat er zo bramen aan.
Het kan heel eenvoudig, zet de ring over de binnenpoot op de kamer waar die in moet vallen, leg de plaat die er op moet er boven op. Neem een stuk PVC buis met een buiten diameter van 50 mm en zet die erop. Dan rustig tikken met een hamer en je tikt de ring zo op z’n plaats. Controleer wel even of de koperen ring echt helemaal (rondom gelijk) in de kamer zit.
Dan kan de nieuwe keerring er in, deze eerst goed invetten aan de binnenzijde (vet wordt meegeleverd). De keerring kun je ook met de pvc buis even aantikken.
Nieuw klemveertje erop.
Nieuwwe stofkap (indien nodig).
Nieuwe vork olie, 379 cc of 111 mm vanaf de bovenkant van de binnenpoot (zonder veer erin).
Dan de veer erin, ring en bus erop, dop erop draaien. En alles weer monteren op de motor.