Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

tja wat maak je mee op de weg. nu gisteren ikke zelf. Seder jaren, mijn eerste grote rit op de motor. Van mijn zomer verblijf naar mijn wintergrot. een rit van noord naar zuid grensoverschrijdend. Ivm nog een afspraak in noord niet eerder dan om 15.00 de reis kunnen aanvangen. Een rit van maar 330 km. Maar voor mij, toch wel heropstapper, met een nieuwe oude fiets, (MG V50 Nato) een avontuur. Tot Hilversum, geen noemenswaardige gebeurtenissen, daargelaten dat bij Lelystad een vrachtwagen binnen de eerste meters na de doorgetrokken lijn maar vond dat ik makkelijk tussen zijn voertuig en de op de tweede baan rijdende auto kon, en zijn Camionette naar links zwierde. Had daar echter al rekening mee gehouden dus verraste hij me niet. Na Hilversum, zo rond een uur of vier, half vijf bij Utrecht file. Dus voor eerst zins jaren file filteren! In achterhoofd hebbende jullie horror verhalen, best wel met gemengde gevoelens aangegaan. Nu, buiten dan een taxibusje dat ff dacht naar de eerst baan te zwitsen, geen rare dingen meegemaakt, of het moet zijn dat toch heel wat voertuigen ruimte maakt voor filterende motoren. Ja het is oppassen bij afritten en weefpunten, daar zijn de meeste wisselingen van banen, aanpassen van snelheid is daar zeker op zijn plaats. Af en aangaande tot na de brug bij Gorinchem, file dus. Nu weet ik dat ik in het verleden wel eens heb afgegeven op de snelheid waarmee gefilterd word, maar man wat word je hebberig zeg. lekker er tussen door ook door de rijdende file of is het eigenlijk geen file maar door de matrix borden gedwongen langzaam rijdend verkeer? Matrix op 50, rijen redelijk aaneengesloten. is dat een file? maar goed je gaat er lekker tussen en als je eens een keer een blik op je snelheidsmeter durf te werpen, 70...........hee, kan dit of had ik eigenlijk netjes er tussen moeten kruipen?? Wat wel fijn is dat als je op die middenstrook rij je niet continu op de rem moet, remmen de auto's dan kan je er nog net ff tussendoor schieten. Lastige van die middenbaan die wij creëren is, dat dat ook de scheidslijn is tussen twee asfalt stroken. Wat rijd dat k.... Maar goed de berijder zowel als zijn fiets zijn heelhuis aangekomen. Mijn fiets glimmend en kwijlend van de olie, en ik????}) *D
 
Tja, je maakt wat mee op de weg

Wat ik nou weer mee heb gemaakt, ik maak eigenlijk alles mee, maar licht dit er weer even uit.

Dat we niet kunnen multitasken in het verkeer is bekend, maar het kijken en tegelijkertijd richting aangeven is voor sommige ook nog lastig.

Zo rij ik achter een Jaguar en we naderen enkele rotondes, ja daar zijn ze weer, de rotondes.

De eerste 2 rotondes verlopen rustig, en we rijden rechtdoor en de bestuurder van de Jaguar geeft ook telkens netjes richting aan, bij het verlaten van de rotonde.

En toen werd het drukker bij de volgende rotonde, verkeer van rechts, en fietsers, en verkeer dat de rotonde verlaat, zonder richting uiteraard.

Maar het werd de bestuurder van de Jaguar allemaal iets te chaotisch en stopt voor de rotonde om al die hectiek is te bekijken.

Rijdt die rechtdoor over de binnen verhoging van de rotonde om het verkeer van rechts maar zo veel mogelijk te ontwijken maar de fietsers waren net iets eerder en fietste voor zijn auto langs waardoor hij vol op de remmen moest en vergat bij het verlaten van de rotonde, richting aan te geven.

De bestuurder was zo met het overige verkeer bezig dat hij bijna blindelings, met meer geluk dan kennis en vaardigheden, de rotonde overstak.

De volgende rotonde was weer rustig en bleef weer wel op de rijbaan en gaf weer netjes richting aan.

En bij de volgende rotonde was het weer druk en nam deze weer zoals bij de eerste drukke rotonde en ook weer zonder richting aan te geven.

Daarna weer een rustige rotonde, netjes op de rijbaan met richting verlaten....drukke rotonde gevaarlijk, zonder richting en rustige rotondes netjes met richting.

Bij deze rijstijl zou je een oudere (gepensioneerd) bestuurder verwachten, maar deze bestuurder was van middelbare leeftijd.

Tja, je maakt wat mee op de weg.



Eigenlijk heb je dan niets meegemaakt ,dat is nu toch allemaal vrij normaal :?
ik verbaas me nergens meer over ondertussen is veel beter voor mijn bloeddruk :t
 
Ook ik verbaas me over vrijwel niets meer. Ik zie mijzelf graag als een neutrale observeerder van lagere levensvormen in het verkeer 8-) Dat wil niet zeggen dat ik nooit stomme dingen doe, maar er is echt een idioot groot deel van het verkeer volledig onbekwaam.
 
Eigenlijk heb je dan niets meegemaakt ,dat is nu toch allemaal vrij normaal :?
ik verbaas me nergens meer over ondertussen is veel beter voor mijn bloeddruk :t

Ohhh...vandaar dat er met zo’n verkeersgevaarlijk rijgedrag aan het verkeer wordt deelgenomen, het is normaal ;)
 
nE4j7lU.jpg
Ook ik verbaas me over vrijwel niets meer. Ik zie mijzelf graag als een neutrale observeerder van lagere levensvormen in het verkeer 8-) Dat wil niet zeggen dat ik nooit stomme dingen doe, maar er is echt een idioot groot deel van het verkeer volledig onbekwaam.
 
Ook ik verbaas me over vrijwel niets meer. Ik zie mijzelf graag als een neutrale observeerder van lagere levensvormen in het verkeer 8-) Dat wil niet zeggen dat ik nooit stomme dingen doe, maar er is echt een idioot groot deel van het verkeer volledig onbekwaam.
Grotendeels mee eens, maar volledig onbekwaam zijn de Nederlandse spitsrijders zeker niet. Veel proberen efficiënt door te rijden op het traject dat ze zouden kunnen dromen. De onbekwaamheid zit hem vooral bij dagjesmensen, zondagsrijders en huisvrouwtjes en -mannetjes.
 
Vandaag meegereden met een collega in zn BMW, gelukkig bevestigde hij alle vooroordelen weer _O-
Geen knipperlichten, mensen afsnijden, telefoon aan het oortje en door een 50km weg waar een paar klanten zitten op zn gemakje 30 rijden en om zich heen kijken met 5 auto's achter hem.
Blij dat k einde van de dag weer op mn motor kon stappen zeg *O*
 
Vandaag meegereden met een collega in zn BMW, gelukkig bevestigde hij alle vooroordelen weer _O-
Geen knipperlichten, mensen afsnijden, telefoon aan het oortje en door een 50km weg waar een paar klanten zitten op zn gemakje 30 rijden en om zich heen kijken met 5 auto's achter hem.
Blij dat k einde van de dag weer op mn motor kon stappen zeg *O*
Je vergeet het linksplakken ;)
 
Vandaag een BMW 530D en een Audi A4 kweetniewatte eruit gereden ... niet met de motor, maar met mijn auto!* })

Aan een stel verkeerslichten, de twee vernoemde auto's komen snel aangestuifd, maar moeten alsnog stoppen, dat doen ze beide op de linkerbaan, ik stond rechts al voor rood. Ze waren duidelijk tegen elkaar op aan het "racen", al dan niet vriendelijk bedoeld.

Nou, ik was daardoor een beetje gebeten, en bij groen trap ik gewoon het gas in, en mijn simpele Tucson 1.7 diesel schiet weg (automaat, en had net de sportstand ingeschakeld })), trekt mooi lineair door tot 100, waarbij ik het voor bekeken houdt (90weg). De Audi was intussen de BMW voorbij, ze komen beiden achter me, effe twijfelend, want aanrijdend op de rotonde verdwijnd het linkse vak. BMW geeft een streep gas bij, en gaat me voorbij (ik was al aan het vertragen), Audi volgt, en gaat dan maar over het gearceerde vlak wat vroeger gewoon het linker vak was. Op de rotonde moest ik remmen om er niet achterop te rijden.

Dan stukje rechtdoor, naar een volgende rotonde, waar de twee vakken wél blijven doorlopen tot op de rotonde. BMW en Audi stuiven op de rotonde af, beide op het linkse vak, waarom weet ik niet want rechts was open, ik laat het gas los, want ik zie twee auto's, met ongeveer drie autolengtes ertussen, vanop 9u de rotonde naderen. BMW en Audi moeten in de remmen, ik had mijn snelheid zo ingecalculeerd dat ik via het rechter vak tussen die twee andere auto's in de rotonde op kon met snelheid, en ga daarna "rechtdoor". De eerste auto nog buitenom ingehaald okk. BMW gaat blijkbaar links, Audi ook rechtdoor. Enkele 100den meters verder een kruispunt met verkeerslichten, is rood. 1 vak voor links, 1 rechtdoor/rechts. Ik sta voor rechtdoor, de Audi voor links. Doet rechter raampje open, en hij roept nogal gebeten, "gij zijt ook niet een beetje gek op dat rond punt he!"

Ik antwoord, "you can have the horsepowers, but I have the skills!" Hij draaide maar groen weg })

Ronde punten, als je het goed incalculeerd (snelheid) kan je ze heel vlot nemen, maar slechts weinig Belgen snappen dat :+
Ooit, heel lang geleden, met een Fiat Doblo, waar voor ongeveer 400kg aan kranten in lagen, een BMW het nakijken gegeven, door inhalen en invoegen uit te voeren op "de juiste momenten". Wie niet sterk is moet slim zijn. Toch?

* in de topic titel staat niet dat je het met de motor moet hebben meegemaakt ...
 
Vandaag een BMW 530D en een Audi A4 kweetniewatte eruit gereden ... niet met de motor, maar met mijn auto!* })

Aan een stel verkeerslichten, de twee vernoemde auto's komen snel aangestuifd, maar moeten alsnog stoppen, dat doen ze beide op de linkerbaan, ik stond rechts al voor rood. Ze waren duidelijk tegen elkaar op aan het "racen", al dan niet vriendelijk bedoeld.

Nou, ik was daardoor een beetje gebeten, en bij groen trap ik gewoon het gas in, en mijn simpele Tucson 1.7 diesel schiet weg (automaat, en had net de sportstand ingeschakeld })), trekt mooi lineair door tot 100, waarbij ik het voor bekeken houdt (90weg). De Audi was intussen de BMW voorbij, ze komen beiden achter me, effe twijfelend, want aanrijdend op de rotonde verdwijnd het linkse vak. BMW geeft een streep gas bij, en gaat me voorbij (ik was al aan het vertragen), Audi volgt, en gaat dan maar over het gearceerde vlak wat vroeger gewoon het linker vak was. Op de rotonde moest ik remmen om er niet achterop te rijden.

Dan stukje rechtdoor, naar een volgende rotonde, waar de twee vakken wél blijven doorlopen tot op de rotonde. BMW en Audi stuiven op de rotonde af, beide op het linkse vak, waarom weet ik niet want rechts was open, ik laat het gas los, want ik zie twee auto's, met ongeveer drie autolengtes ertussen, vanop 9u de rotonde naderen. BMW en Audi moeten in de remmen, ik had mijn snelheid zo ingecalculeerd dat ik via het rechter vak tussen die twee andere auto's in de rotonde op kon met snelheid, en ga daarna "rechtdoor". De eerste auto nog buitenom ingehaald okk. BMW gaat blijkbaar links, Audi ook rechtdoor. Enkele 100den meters verder een kruispunt met verkeerslichten, is rood. 1 vak voor links, 1 rechtdoor/rechts. Ik sta voor rechtdoor, de Audi voor links. Doet rechter raampje open, en hij roept nogal gebeten, "gij zijt ook niet een beetje gek op dat rond punt he!"

Ik antwoord, "you can have the horsepowers, but I have the skills!" Hij draaide maar groen weg })

Ronde punten, als je het goed incalculeerd (snelheid) kan je ze heel vlot nemen, maar slechts weinig Belgen snappen dat :+
Ooit, heel lang geleden, met een Fiat Doblo, waar voor ongeveer 400kg aan kranten in lagen, een BMW het nakijken gegeven, door inhalen en invoegen uit te voeren op "de juiste momenten". Wie niet sterk is moet slim zijn. Toch?

* in de topic titel staat niet dat je het met de motor moet hebben meegemaakt ...

Boys with their toys ;)

Dit verkeersgedrag schijnt overigens heel normaal te zijn hoor })
 
Vandaag een BMW 530D en een Audi A4 kweetniewatte eruit gereden ... niet met de motor, maar met mijn auto!* })

Aan een stel verkeerslichten, de twee vernoemde auto's komen snel aangestuifd, maar moeten alsnog stoppen, dat doen ze beide op de linkerbaan, ik stond rechts al voor rood. Ze waren duidelijk tegen elkaar op aan het "racen", al dan niet vriendelijk bedoeld.

Nou, ik was daardoor een beetje gebeten, en bij groen trap ik gewoon het gas in, en mijn simpele Tucson 1.7 diesel schiet weg (automaat, en had net de sportstand ingeschakeld })), trekt mooi lineair door tot 100, waarbij ik het voor bekeken houdt (90weg). De Audi was intussen de BMW voorbij, ze komen beiden achter me, effe twijfelend, want aanrijdend op de rotonde verdwijnd het linkse vak. BMW geeft een streep gas bij, en gaat me voorbij (ik was al aan het vertragen), Audi volgt, en gaat dan maar over het gearceerde vlak wat vroeger gewoon het linker vak was. Op de rotonde moest ik remmen om er niet achterop te rijden.

Dan stukje rechtdoor, naar een volgende rotonde, waar de twee vakken wél blijven doorlopen tot op de rotonde. BMW en Audi stuiven op de rotonde af, beide op het linkse vak, waarom weet ik niet want rechts was open, ik laat het gas los, want ik zie twee auto's, met ongeveer drie autolengtes ertussen, vanop 9u de rotonde naderen. BMW en Audi moeten in de remmen, ik had mijn snelheid zo ingecalculeerd dat ik via het rechter vak tussen die twee andere auto's in de rotonde op kon met snelheid, en ga daarna "rechtdoor". De eerste auto nog buitenom ingehaald okk. BMW gaat blijkbaar links, Audi ook rechtdoor. Enkele 100den meters verder een kruispunt met verkeerslichten, is rood. 1 vak voor links, 1 rechtdoor/rechts. Ik sta voor rechtdoor, de Audi voor links. Doet rechter raampje open, en hij roept nogal gebeten, "gij zijt ook niet een beetje gek op dat rond punt he!"

Ik antwoord, "you can have the horsepowers, but I have the skills!" Hij draaide maar groen weg })

Ronde punten, als je het goed incalculeerd (snelheid) kan je ze heel vlot nemen, maar slechts weinig Belgen snappen dat :+
Ooit, heel lang geleden, met een Fiat Doblo, waar voor ongeveer 400kg aan kranten in lagen, een BMW het nakijken gegeven, door inhalen en invoegen uit te voeren op "de juiste momenten". Wie niet sterk is moet slim zijn. Toch?

* in de topic titel staat niet dat je het met de motor moet hebben meegemaakt ...

Dat met de juiste snelheid incalculeren ken ik! Heb 3 jaar lang in een oude diesel uit de jaren 80 gereden, snelheid was 3 minuten op de 100 ongeveer. Toch altijd leuk om bij rotondes, in-uit voegen en stoplichten andere er uit te rijden door de juiste snelheid te hebben en een plan klaar te hebben. Ik heb regelmatig mede jongeren en leas rijders zien kijken van, huh? Na de kruispunten haalde ze mij wel weer in maar... anders verhaal 😁
 
Net een lange tijd op de linkerbaan geduldig afgewacht tot iemand op een Zero motorfiets naar de lege rechter baan op zou schuiven zodat ik er voorbij kon. Toen auto's achter mij begonnen te kleven was mijn geduld op en ging ik zelf maar naar rechts en gaf wat gas bij om m rustig te passeren. Daarop besloot meneer zelf ook harder te gaan rijden en blijft precies in mijn dode hoek rijden, met z'n voorwiel langs mijn achterwiel.

Na nog een paar 100 meter reed er wel een auto op de rechter baan en de Zero was onzichtbaar geworden (het was donker, er reden nog meer auto's met felle lichten achter ons en je hoort 'm niet) dus maar nog meer gas bij, schouder check (zag alleen heel veel licht van al 't verkeer) en weer terug naar links. Toen bleef hij een tijdje redelijk kort achter me rijden met auto's voor ons, tot ik vrij baan had en weg trok omdat ik geen zin meer had om bij hem in de buurt te zijn.

Geen idee wat het nut daarvan was. De totale lege ruimte op de rechter baan schat ik op 500 meter (gemeten met google maps) bij 70-80kmh (70 toegestaan). Vraag me echt af of dit nu bewust was of niet. De Zero reed overigens uiterst links op de linker baan, bijna tegen de berm aan. Toen ik terug naar links kwam hield ik rechts op de baan aan dus heb 'm hopelijk niet afgesneden. Hele vreemde actie in ieder geval ...
 
Net een lange tijd op de linkerbaan geduldig afgewacht tot iemand op een Zero motorfiets naar de lege rechter baan op zou schuiven zodat ik er voorbij kon. Toen auto's achter mij begonnen te kleven was mijn geduld op en ging ik zelf maar naar rechts en gaf wat gas bij om m rustig te passeren. Daarop besloot meneer zelf ook harder rijden en blijft precies in mijn dode hoek rijden, met z'n voorwiel langs mijn achterwiel.

Na nog een paar 100 meter reed er wel een auto op de rechter baan en de Zero was onzichtbaar geworden (het was donker, er reden nog meer auto's met felle lichten achter ons en je hoort 'm niet) dus maar nog meer gas bij, schouder check (zag alleen heel veel licht van al 't verkeer) en weer terug naar links. Toen bleef hij een tijdje redelijk kort achter me rijden met auto's voor ons, tot ik vrij baan had en weg trok omdat ik geen zin meer had om bij hem in de buurt te zijn.

Geen idee wat het nut daarvan was. De totale lege ruimte op de rechter baan schat ik op 500 meter (gemeten met google maps) bij 70-80kmh (70 toegestaan). Vraag me echt af of dit nu bewust was of niet. De Zero reed overigens uiterst links op de linker baan, bijna tegen de berm aan. Toen ik terug naar links kwam hield ik rechts op de baan aan dus heb 'm hopelijk niet afgesneden. Hele vreemde actie in ieder geval ...

Die Zero rijder was zo in de “Electrical Zone” dat die alles en iedereen om zich heen vergat })
 
Net rustig stukje door de stad gereden, rij op iets van 20m achter de auto voor me, besluit een of andere tuthola dat ze vanuit stilstand uit een uitrit even der golfje ertussen kan rammen. Mocht dus weer noodrem testen op nog geen meter afstand van der achterbumper. Gaat ze bij het stoplicht vervolgens ook nog eens helemaal uit der plaat dat IK (!) moet leren rijden...Moest mezelf heel erg inhouden om der spiegel er niet terplekke af te trappen :r
 
Vanmiddag op de A2 richting het zuiden tussen een stilstaande file doorgereden. Hangen er twee meisjes uit een autoraam. Ze zien mij aankomen en ik steek mijn hand uit. De voorste snapt hem en klapt mooi met haar platte hand in de mijne. Prachtig dat koppie. :)
 
Vandaag een BMW 530D en een Audi A4 kweetniewatte eruit gereden ... niet met de motor, maar met mijn auto!* })

Aan een stel verkeerslichten, de twee vernoemde auto's komen snel aangestuifd, maar moeten alsnog stoppen, dat doen ze beide op de linkerbaan, ik stond rechts al voor rood. Ze waren duidelijk tegen elkaar op aan het "racen", al dan niet vriendelijk bedoeld.

Nou, ik was daardoor een beetje gebeten, en bij groen trap ik gewoon het gas in, en mijn simpele Tucson 1.7 diesel schiet weg (automaat, en had net de sportstand ingeschakeld })), trekt mooi lineair door tot 100, waarbij ik het voor bekeken houdt (90weg). De Audi was intussen de BMW voorbij, ze komen beiden achter me, effe twijfelend, want aanrijdend op de rotonde verdwijnd het linkse vak. BMW geeft een streep gas bij, en gaat me voorbij (ik was al aan het vertragen), Audi volgt, en gaat dan maar over het gearceerde vlak wat vroeger gewoon het linker vak was. Op de rotonde moest ik remmen om er niet achterop te rijden.

Dan stukje rechtdoor, naar een volgende rotonde, waar de twee vakken wél blijven doorlopen tot op de rotonde. BMW en Audi stuiven op de rotonde af, beide op het linkse vak, waarom weet ik niet want rechts was open, ik laat het gas los, want ik zie twee auto's, met ongeveer drie autolengtes ertussen, vanop 9u de rotonde naderen. BMW en Audi moeten in de remmen, ik had mijn snelheid zo ingecalculeerd dat ik via het rechter vak tussen die twee andere auto's in de rotonde op kon met snelheid, en ga daarna "rechtdoor". De eerste auto nog buitenom ingehaald okk. BMW gaat blijkbaar links, Audi ook rechtdoor. Enkele 100den meters verder een kruispunt met verkeerslichten, is rood. 1 vak voor links, 1 rechtdoor/rechts. Ik sta voor rechtdoor, de Audi voor links. Doet rechter raampje open, en hij roept nogal gebeten, "gij zijt ook niet een beetje gek op dat rond punt he!"

Ik antwoord, "you can have the horsepowers, but I have the skills!" Hij draaide maar groen weg })

Ronde punten, als je het goed incalculeerd (snelheid) kan je ze heel vlot nemen, maar slechts weinig Belgen snappen dat :+
Ooit, heel lang geleden, met een Fiat Doblo, waar voor ongeveer 400kg aan kranten in lagen, een BMW het nakijken gegeven, door inhalen en invoegen uit te voeren op "de juiste momenten". Wie niet sterk is moet slim zijn. Toch?

* in de topic titel staat niet dat je het met de motor moet hebben meegemaakt ...

Dus drie autolengtes is voldoende om andere weggebruikers niet te hinderen? Ik denk dat als je dit topic nog eens doorworsteld dat er een aantal mensen hier niet mee eens zijn. Denk je dat jij (jou inschatting) hetzelfde ingeschat is geweest door die andere twee weggebruikers??
 
Dus drie autolengtes is voldoende om andere weggebruikers niet te hinderen? Ik denk dat als je dit topic nog eens doorworsteld dat er een aantal mensen hier niet mee eens zijn. Denk je dat jij (jou inschatting) hetzelfde ingeschat is geweest door die andere twee weggebruikers??
En zo wordt file gecreëerd vóór een rotonde ...

Als auto's de rotonde oprijden met ongeveer 3 autolengtes ertussen aan 40km/u, en je gooit je ertussen aan 40km/u, dan gaat dat prima, en net dát is de bedoeling van een rotonde.

Die andere twee gingen te snel, kwam dus niet overeen met de twee die de rotonde opreden, het ging dus niet "syncroon", dan zo bruusk moeten remmen, en daardoor weer te traag, dan lukt het weer niet.

Het is net als een snelweg oprijden. Op de invoegstrook "syncroniseer" je je snelheid met degenen die op het rechtse vak rijden en dan kan je ertussen.

So easy, but just a few undestand it ...
 
Tussen al die nare ervaringen en problemen, nu eens iets positiefs, hoewel we vanmiddag ook wel weer zo'n bokkum tegenkwamen, maar ook blikbestuurders die hun duim naar ons opstaken.

Mijn zus heeft een zoon die een heel ervaren motorrijder is en samen rijden we regelmatig een mooie rit. Zo ook vanmiddag. Via allerlei binnenwegen en dorpen naar de motorzaak in Hippolytushoef, waar veel motorrijders bij elkaar waren en waar we weer een prima sfeer aantroffen zoals we van motorrijders gewend zijn.

Een paar mannen met hun mooie vriendinnen/vrouwen gesproken uit Maassluis, waarvan ik hoop dat ze ook hier op dit forum actief zijn. Maar wat ik vooral wil benadrukken is dat heel veel mensen geen idee hebben hoe mooi de kop van Noord Holland is en zeker met deze mooie herfstkleuren. Ik heb er intens van genoten.

Maar uiteraard nam er weer een blikboer voorrang, we zijn het gewend, ze weten niet beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan