Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Net nog even gemerkt hoe kwetsbaar ik ben op twee wielen. Rij ik rond de 90 op de teller op een tweebaans provinciale weg, zie ik ineens een auto wel erg dicht achter me zitten. Een vriendelijk handgebaar om het iets rustiger aan te doen mocht niet helpen. Even een versnelling was ook niet voldoende om de beste man wat verder achter me te laten rijden.
Verkeerslichten. En 2 banen worden 1 baan. Bij het passeren van een vrachtwagen geef ik richting aan om te ritsen en nog voordat ik een veilige ruimte heb gecreëerd, zit de auto nog geen meter van m'n rechter voet af. Een hoofdschuddend gebaar verder dacht ik: laat gaan.
2 minuten later weer verkeerslichten en om de situatie dit keer anders te laten verlopen dacht ik bij mezelf: laat ik wat meer ruimte pakken bij het ritsen. Tot m'n verbazing werd ik op zeer ongepast wijze rechts ingehaald tijdens het ritsen, met amper ruimte tussen de wegpiraat, mijzelf en het overige verkeer.
Blij dat meneer nu voor mij zat, kon ik nu tenminste rustig afstand houden. Vervolgens nog genoeg capriolen gezien voor een EMG en flink wat boetes, dus onderweg naar huis toch maar even langs het politiebureau om een melding gevaarlijk rijgedrag achter te laten. Nu hopen dat meer mensen dit doen bij het zien van dergelijk rijgedrag.
 
Die koffie heb ik nooit gehad...

En denk zelf niet dat het veel nut heeft, maar proberen kan altijd. Ze hebben het nu "in het systeem staan".
 
Net nog even gemerkt hoe kwetsbaar ik ben op twee wielen. Rij ik rond de 90 op de teller op een tweebaans provinciale weg, zie ik ineens een auto wel erg dicht achter me zitten. Een vriendelijk handgebaar om het iets rustiger aan te doen mocht niet helpen. Even een versnelling was ook niet voldoende om de beste man wat verder achter me te laten rijden.
Verkeerslichten. En 2 banen worden 1 baan. Bij het passeren van een vrachtwagen geef ik richting aan om te ritsen en nog voordat ik een veilige ruimte heb gecreëerd, zit de auto nog geen meter van m'n rechter voet af. Een hoofdschuddend gebaar verder dacht ik: laat gaan.
2 minuten later weer verkeerslichten en om de situatie dit keer anders te laten verlopen dacht ik bij mezelf: laat ik wat meer ruimte pakken bij het ritsen. Tot m'n verbazing werd ik op zeer ongepast wijze rechts ingehaald tijdens het ritsen, met amper ruimte tussen de wegpiraat, mijzelf en het overige verkeer.
Blij dat meneer nu voor mij zat, kon ik nu tenminste rustig afstand houden. Vervolgens nog genoeg capriolen gezien voor een EMG en flink wat boetes, dus onderweg naar huis toch maar even langs het politiebureau om een melding gevaarlijk rijgedrag achter te laten. Nu hopen dat meer mensen dit doen bij het zien van dergelijk rijgedrag.

Tijd voor een go pro camera. Bumperkleven levert een leuke boete op. Wel ff het kenteken filmen dan...
 
Doen ze daar wat mee dan?

Ik zou er dan een dagtaak aan kunnen hebben.
Als er meerdere meldingen over een bestuurder binnen komen kan het zijn dat het Team Verkeer er wat mee gaat doen. Die hebben vaak een aanpak voor verkeersveelplegers en na een paar dure prenten hebben ze dat gedrag snel weer afgeleerd.
 
Ik zeg toch ook niet dat het in NL beter gaat.. We hadden t over Duitsers ;)

Jaarlijks leg ik ca. 25dkm af in Duitsland, 10dkm in Nederland en 5dkm in België. En dat al ruim 20 jaar.
Ik ervaar Duitsers als de meest prettige weggebruikers, daarna de Nederlanders en dan met grote afstand de Belgen.
 
Ja ik ook weer, 2 kleine incidenten onderweg naar huis vandaag bij Halfweg en Badhoevedorp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja ik ook weer, 2 kleine incidenten onderweg naar huis vandaag bij Halfweg en Zwanenburg.

Vooral aan dat eerste "incidentje" heb je echt vooral jezelf te danken. Dat hij niet kijkt klopt maar met die snelheid ben je maar heel kort te zien voor die automobilist. Jij echter kunt die auto al ruim van tevoren zien en had moeten anticiperen door vaart te minderen.
 
Vooral aan dat eerste "incidentje" heb je echt vooral jezelf te danken. Dat hij niet kijkt klopt maar met die snelheid ben je maar heel kort te zien voor die automobilist. Jij echter kunt die auto al ruim van tevoren zien en had moeten anticiperen door vaart te minderen.

Ik had hem ook gezien maar ik ging er van uit dat hij zou stoppen, helaas was dit NIET het geval en daarom is het een incident.😜
 
Ik had hem ook gezien maar ik ging er van uit dat hij zou stoppen, helaas was dit NIET het geval en daarom is het een incident.😜
En het tweede incident - met de scooter - had je in principe ook kunnen verwachten: de scooter doet weliswaar een beetje raar - is bepaald niet zeldzaam - maar volgt in principe gewoon de richting van de weg. Jijzelf slaat rechtsaf (zie wegbelijning) en had er dus rekening mee te houden dat je de scooter sowieso voor moest laten. Toeteren in die situatie slaat dus nergens op, want je zat zelf net zo goed fout. Maar goed, hoewel je beide eenvoudig had kunnen zien aankomen én voorkomen zijn het inderdaad incidenten, maar het zijn wel incidenten die je zelf een beetje opzoekt. Zou ik mee stoppen, want dat gaat een keer fout.

Op het punt waar je die auto van rechts nadert - en die jou niet of te laat ziet - had ik zelf helemaal links gereden. Er is immers geen wegbelijning en er waren geen tegenliggers - dus dat mag gewoon - en er was wel uitrit rechts (gevaar) en helemaal niets aan linkerzijde (veilig, tenzij je zelf besluit de plomp in te rijden). Zo doende was je veel eerder en veel langer in het zichtveld van de automobilist geweest. Snelheid aanpassen aan de situatie was mss ook handig geweest, maar daar moet je maar net zin in hebben veronderstel ik.

Sowieso zou ik in het verkeer niet zoveel dingen aannemen: assumption is the mother of all fuck-ups.
 
Laatst bewerkt:
Dat laat weer eens zien dat motorrijden een heel andere discipline is dan autorijden. Als je een auto ziet naderen, altijd oogcontact maken en als dat niet gebeurt: remmen.
 
Dat laat weer eens zien dat motorrijden een heel andere discipline is dan autorijden. Als je een auto ziet naderen, altijd oogcontact maken en als dat niet gebeurt: remmen.

Ook met oogcontact kun je er niet altijd van uitgaan dat de ander je heeft gezien ...
Hooguit dat de ander je niet zal hebben gezien als je helemaal geen oogcontact hebt gehad.
 
Zoals die scooter rijdt illustreert wel waarom ik van mening ben dat de bescherming van 'zwakke weggebruikers' wel wat teruggeschroefd mag worden. Zoveel fietsers (en scooters) die niet eens meer kijken of het kan. Blik op de telefoon, geen licht en gewoon gaan. Die auto stopt toch wel...
 
Zoals die scooter rijdt illustreert wel waarom ik van mening ben dat de bescherming van 'zwakke weggebruikers' wel wat teruggeschroefd mag worden. Zoveel fietsers (en scooters) die niet eens meer kijken of het kan. Blik op de telefoon, geen licht en gewoon gaan. Die auto stopt toch wel...
Misschien bedoelen ze zwakzinnige weggebruikers ? Veel zuurstof kunnen die hersentjes toch niet verbruiken lijkt me ? _O-
Denk dat de mensheid in een omgekeerde evolutie zit. Er lopen gewoon te veel idioten rond. Hier wordt al eens een opmerking gemaakt dqt die zichzelf vroeg of laat wel elimineren maar ik geloof daar niet in. Die kweken gewoon sneller dan muizen. Zou dat ook een plaag uit de bijbel zijn die mën vergeten heeft te noteren ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan