Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ik heb 'm al eens eerder gemeld, maar dit keer kwam ik hem (of hij mij) weer tegen. Op de A58 (Eindhoven - Tilburg) rijdt regelmatig een 50+'er met een afgetrapte, oude Ducati die zich als een halve zool door het overige verkeer meent te moeten bewegen. Vandaag ging het bijna mis, toen hij direct na het passeren van een vrachtwagen z'n voorligger rechts in wilde halen. Die auto was echter ook van plan om naar rechts te gaan, vermoedelijk om de motorrijder voorbij te laten. Het scheelde weinig of ze hadden de motorrijder in 6 planken af kunnen voeren.

Prima dat jij in je midlife crisis zit en meent dat je de volgende Marquez bent, maar bewaar je frustraties lekker voor een circuitdag of, als je daar de knaken niet voor hebt, een dagje op de Nurburgring. Maar zadel een ander vooral niet op met jouw gebrek aan rijvaardigheid.
 
De SMIDSY op youtube legt het wel haarfijn uit hoe je toch beter kan opvallen in zulke situaties.
Stiekem maak ik meer slinger dan mijn uitleg doet vermoeden. O-)
Met 'heel erg' bedoelde ik ook dat ik het niet heel bont maak met scherpe brede slingers. Ik ben ooit over een polo gevlogen gevalletje smidsy. Daar had ik trouwens zwaar paranoia moeten zijn om daar te slingeren op tijd.
Erg goeie uitleg trouwens. Vooral dat je de achtergrond tegen de auto moet zien schuiven.
 
Vanmiddag in de file op de a4 richting Rotterdam een Britse afgezant van de topkoffer brigade die met 50 door de file reed, maar bij elk stukje waar hij dacht niet doorheen te passen, toeteren en met beide voetjes op de grond hoofdschuddend ertussendoor liep. 9/10 was er zat ruimte maar meneer dacht blijkbaar een halve meter links en rechts nodig om ertussendoor te passen.
Er vervelend voor de motorrijders, waaronder ikzelf, achter hem die om de 20sec moesten stilstaan in de regen omdat die prutser zijn eigen breedte niet kan inschatten en dan maar alle andere mensen de schuld geeft :N
 
Vanmiddag in de file op de a4 richting Rotterdam een Britse afgezant van de topkoffer brigade die met 50 door de file reed, maar bij elk stukje waar hij dacht niet doorheen te passen, toeteren en met beide voetjes op de grond hoofdschuddend ertussendoor liep. 9/10 was er zat ruimte maar meneer dacht blijkbaar een halve meter links en rechts nodig om ertussendoor te passen.
Er vervelend voor de motorrijders, waaronder ikzelf, achter hem die om de 20sec moesten stilstaan in de regen omdat die prutser zijn eigen breedte niet kan inschatten en dan maar alle andere mensen de schuld geeft :N
Tja, ik snap enerzijds de "frustratie", want ik zoef soepeltjes met zijkoffers tussen files door, meestal vlotter en gelijkmatiger dan de meesten dat zonder zijkoffers doen, want timmermansoog kennelijk. En ja, ik verbaas me soms over een boel onzekerheid van motorrijders m.b.t. hun eigen afmetingen ten opzichte van de beschikbare ruimte. En ik verbaas ik me ook over een boel onbegrip en agressief gedrag tussen motorrijders onderling, vooral nu het weer iets drukker wordt met motoren op de weg.

Als iemand het nodig vind om met voetjes aan de grond tussen de file door te schuifelen, dan haal ik altijd maar een keer diep adem, hou wat meer afstand en accepteer dat het gewoon heel eventjes niet vlotter gaat. Dan heb ik ook niet het probleem dat ik moet stoppen, want ik rol er gewoon met zijn gemiddelde snelheid achteraan. Als je dat probleem (moeten stoppen of anderszins remmen) wél hebt - zoals je schrijft - dat hou je te weinig afstand.

Liever dat zo iemand al schuifelend iets langzamer vooruit komt dan dat-ie op z'n bek gaat, ongeacht of dat door onhandigheid komt en/of omdat-ie zich opgejaagd voelt en/of omdat-ie terecht voorzichtig was. Want in zo'n geval duurt het allemaal sowieso nog heel veel langer. Tolerantie... dat willen we graag zien van anderen, maar het begint per saldo bij onszelf. Het is al erg genoeg dat automobilisten ons motorrijders niet altijd zo goed begrijpen. Laten we nou als motorrijders onderling gewoon een beetje geduld met mekaar hebben, anders wordt het helemaal een soepzooi op de weg :t
 
Leuk en aardig, maar als het regent, het duurt langer dan 10 minuten en je staat om de haverklap onterecht stil dan gaf je beter in de auto kunnen zorgen en komt er wel een einde aan je geduld.
 
Leuk en aardig, maar als het regent, het duurt langer dan 10 minuten en je staat om de haverklap onterecht stil dan gaf je beter in de auto kunnen zorgen en komt er wel een einde aan je geduld.
Herstel: dan komt er een einde aan jouw geduld (en dat van sommige anderen wss). Ik ben echter vrij geduldig van aard, soms :+
 
Vanmiddag in de file op de a4 richting Rotterdam een Britse afgezant van de topkoffer brigade die met 50 door de file reed, maar bij elk stukje waar hij dacht niet doorheen te passen, toeteren en met beide voetjes op de grond hoofdschuddend ertussendoor liep. 9/10 was er zat ruimte maar meneer dacht blijkbaar een halve meter links en rechts nodig om ertussendoor te passen.
Er vervelend voor de motorrijders, waaronder ikzelf, achter hem die om de 20sec moesten stilstaan in de regen omdat die prutser zijn eigen breedte niet kan inschatten en dan maar alle andere mensen de schuld geeft :N

Mag er in het VK gefilterd worden? Anders was het wellicht zijn eerste keer. En ja, dat kan irritant zijn als je er achter zit, maar we hebben het allemaal moeten leren door te ervaren, toch?

Althans, bij mijn rijlessen was het geen onderdeel van de lesmethodiek en heb ik daarna het lef moeten opbouwen om het uiteindelijk super onzeker en vol spanning uit te proberen.
 
Mag er in het VK gefilterd worden? Anders was het wellicht zijn eerste keer. En ja, dat kan irritant zijn als je er achter zit, maar we hebben het allemaal moeten leren door te ervaren, toch?

Althans, bij mijn rijlessen was het geen onderdeel van de lesmethodiek en heb ik daarna het lef moeten opbouwen om het uiteindelijk super onzeker en vol spanning uit te proberen.
Ja, het is daar hetzelfde als hier.
Filtering on your motorbike: What's the law? | Biker and Bike
Misschien was de man, of vrouw het gewoon niet echt gewend, of iets voorzichtig omdat het een ander land is, waar hij/zij reed.
Ik heb het ook nooit gehad tijdens m'n rijlessen, maar die waren al wat jaren geleden..
 
Overigens vanochtend een busje die dacht "Ik ben verkeerd gereden, dus verkeersregels gelden niet meer voor mij".

Keerde eerst hier (recht voor mijn neus) over een dubbele doorgetrokken streep (met lekker paar keer steken op een 70 km/u weg)

Om vervolgens hier rechtsaf te slaan. (Die tweede had ik wel aan zien komen, aangezien hij anders wel echt terug was gereden naar waar hij vandaan kwam).

Stomste is, als hij van de plek waar hij omkeerde even ver had doorgereden als hij nu terug moest, had hij gewoon netjes bij het stoplicht daar linksaf kunnen slaan en was hij zo geweest waar hij wezen moest...

Is het verboden om te keren op een weg met een dubbel doorgetrokken streep?
 
Is het verboden om te keren op een weg met een dubbel doorgetrokken streep?

RVV 1990, Hoofdstuk III, Pararaaf 4, Artikel 76.1:

"Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen."
 
Afgelopen weekend de eerste zonnestralen gezien, dus: thermovoering uit de jas! 's middags heerlijk, 's ochtends toch nog wel erg k-k-koud. Vandaar dat ik vanmorgen bedacht om maar meteen de handvatverwarming aan te zetten, direct na het starten. Slaat de motor af 8)7 Nog een paar gestart, slaat wel aan, maar ook direct weer af. Ik begon een beetje zenuwachtig te worden, maar dacht dat het wellicht met de hvw te maken kon hebben. Die uitgezet, starten en lopen :t Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom dit gebeurt. Ik bedoel, de motor heeft toch geen stroom nodig om te blijven lopen? (For the record: het is geen Zero oid ;)) :? Kan iemand hier zijn licht op laten schijnen?

Rij ik vervolgens door de wijk, kom ik op een T-splitsing waar ik rechtsaf moet. Staat daar op de splitsing een (wit uiteraard...) bestelbusje te keren, met de neus mijn kant op, en rijdt achteruit naar links, om vervolgens ook naar (mijn) rechts te willen rijden. In mijn naïviteit denk ik: hij is een bijzondere manoeuvre aan het uitvoeren, ik heb voorrang. Daar dacht meneer toch anders over, nou goed, ik had de situatie toch al rustig benaderd, want: voorrang krijg je, dat neem je niet. Blijft hij vervolgens heel langzaam rijden om hem dan na 50 meter met alarmlichten aan de kant te zetten. 8)7

Was vanmorgen trouwens prachtig rijden in de polder, het eerste licht kwam een beetje door, het was bewolkt en mistig, smalle weg tussen de bomen. Net of ik in een of ander magisch bos reed :}
 
Afgelopen weekend de eerste zonnestralen gezien, dus: thermovoering uit de jas! 's middags heerlijk, 's ochtends toch nog wel erg k-k-koud. Vandaar dat ik vanmorgen bedacht om maar meteen de handvatverwarming aan te zetten, direct na het starten. Slaat de motor af 8)7 Nog een paar gestart, slaat wel aan, maar ook direct weer af. Ik begon een beetje zenuwachtig te worden, maar dacht dat het wellicht met de hvw te maken kon hebben. Die uitgezet, starten en lopen :t Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom dit gebeurt. Ik bedoel, de motor heeft toch geen stroom nodig om te blijven lopen? (For the record: het is geen Zero oid ;)) :? Kan iemand hier zijn licht op laten schijnen?
Post die vraag even in "techniek" en je krijgt gegarandeerd genoeg antwoorden.
 
Het is ook niet voor niets dat de handvatverwarming van mijn Ducati pas boven de 2000 rpm werkt.
 
Gisteren op de terugweg naar huis was het het laatste stuk een beetje druk, je weet wel, net geen file, maar het reed ook niet lekker door. En dat was aan de andere kant ook zo. Zie ik aan die kant een bestelwagentje die een gat van een paar honderd meter voor hem had laten ontstaan met een motoragent aan zijn passagierskant die druk stond te gebaren dat hij door moest rijden :P
Meestal houden ze je juist staande, maar dit mogen ze wel vaker doen. Geregeld dat ik aan het filteren ben en dan ineens in een gat in de file terecht kom, zal de doorstroming ook niet echt bevorderen.. Goed bezig agent! :t
 
Het is ook niet voor niets dat de handvatverwarming van mijn Ducati pas boven de 2000 rpm werkt.
Verwarmingselementen nemen nu eenmaal redelijk wat stroom af.
Als mijn motor stationair draait (1100rpm ong), kan je zien dat de koplamp niet volwaardig brandt (is nog een klassieke halogeen bulb), en zie je die zo en beetje "flikkeren". Hetzelfde effect zie je in het neutraal lampje.
Ik kan me dus voorstellen dat handvatverwarming dan wel een negatief effect heeft.
Eens 1500rpm gaat alles volledig en goed werken.

Een van mijn vorige motoren had ook handvatverwarming, geplaatst door de vorige eigenaar, maar ook een betere (zwaarder in Ah of zo?, weet het niet meer) batterij geplaatst.
 
Ik bedoel, de motor heeft toch geen stroom nodig om te blijven lopen? (For the record: het is geen Zero oid ;)) :? Kan iemand hier zijn licht op laten schijnen?

Als het injectie is heeft ie wel degelijk stroom nodig om te blijven lopen (brandstofpomp, injectors en vergeet de onsteking niet).

Maar mijn vermoeden is dat je stationair toerental wat laag afgesteld staat. De hvv zorgt voor een extra belasting, waardoor bij een koude motor het blok het net iets te zwaar heeft, onder z'n minimum zakt en afslaat. Ik denk dat een '08 geen handmatige high-idle (injectie versie van een choke) meer heeft, maar je kan zelf het gas een stukje open houden. Waarschijnlijk had dat het probleem opgelost.
 
Als het injectie is heeft ie wel degelijk stroom nodig om te blijven lopen (brandstofpomp, injectors en vergeet de onsteking niet).

Maar mijn vermoeden is dat je stationair toerental wat laag afgesteld staat. De hvv zorgt voor een extra belasting, waardoor bij een koude motor het blok het net iets te zwaar heeft, onder z'n minimum zakt en afslaat. Ik denk dat een '08 geen handmatige high-idle (injectie versie van een choke) meer heeft, maar je kan zelf het gas een stukje open houden. Waarschijnlijk had dat het probleem opgelost.

Ja ok, ik snap dat hij wel stroom nodig heeft, maar hij wekt ook zelf stroom op. Ik ga ervan uit dat zich dat dan in stand houdt. Maar goed, heb er al een topic over in techniek geplaatst. Voel je vrij om daar te antwoorden!
De oplossing was de wijk uitrijden en dan pas hvw aanzetten :t (zoals ik tot nu toe eigenlijk altijd gedaan heb, alleen vandaag dus anders...)
 
Nu met het mooie weer en de start van een nieuw seizoen zie je ook dat er meer motorrijders zijn die het ww-verkeer oppakken. Hulde daarvoor, maar helaas wel te herkennen door negatief onderschijdende aanwezigheid.

Bv. vanochtend bij de Berenkuil een mt-09 met schijnwerpers als knipperlicht, als en natte kant door de bocht en op de rechte stukken ruim boven de Vmax. De bestuurder droeg vrijetijdschoenen een spijkerbroek waar niet veel bescherming in kan zitten.

Daarna op de A12 iets erger, een rijder op een wat ouder type BMW allroad met open uitlaat die consequent bij het wisselen van rijstrook probeerde achterom te kijken en maar heel af en toe z'n knipperlicht gebruikte. Ook was zijn koplamp defect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan