Het grote Vespa GTS topic

Vandaag voor het eerst van mijn leven (voor alles een eerste keer) zowaar een echte toertocht gedaan. Ik ben sinds eind vorig jaar lid van Vespa Club Gelderland maar sindsdien nog niet aan een activiteit meegedaan! Vandaag was er, en met wat een weer zeg (!), een 100km rit uitgezet van Apeldoorn naar Apeldoorn via plaatsen zoals Ugchelen, Assel, Garderen, Otterlo en Lieren.
Ik ken niemand met een Vespa en ik dacht daar moet ik maar eens wat aan doen! Vandaag eerst zo'n 35km naar Apeldoorn gereden en daar begonnen met een bakkie. Daar wat handen geschud (ik kende dus ook nog niemand van VCG) en niet veel later in wat groepjes gaan rijden.

Twee dingen vielen mij op, wellicht duidelijk voor ervaren groepsrijders maar eerder niet voor mij, en dat waren de uitlaatgassen die ik inademde want tsja ik reed niet vooraan als ritmeester (er deden ook enkele oude Vespa's mee) en het in groep rijden vereist extra aandacht vwb je positie t.o.v. de anderen waardoor van het uitzicht genieten wat minder van terecht kwam.
Geen klagen overigens, wat een weer, perfect! In Garderen top geluncht en daarna naar het middelpunt van Nederland gereden. Althans, zo'n 700meter er vandaan. Om echt naar het middelpunt te komen moest je nog 20minuten banjeren door een bos, dat gingen we niet doen! Via allerlei weggetjes weer teruggekomen bij van der Valk Apeldoorn alwaar ik vrij snel weer huiswaarts trok. Totaal: 170km.

Al met al een mooie dag, leuk gezelschap en inderdaad allemaal de voorliefde voor Vespa! Dit laatste was dus nieuw voor mij want (op dit forum na) ken of sprak ik nooit anderen met dezelfde "passie".

4 mei staat de 11 stedentocht gepland, de volgende rit dus!
 

Bijlagen

  • IMG_3930.jpeg
    IMG_3930.jpeg
    520,5 KB · Weergaven: 0
  • f5a133ab-0404-444e-83c8-4ff534d72519.jpeg
    f5a133ab-0404-444e-83c8-4ff534d72519.jpeg
    499,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3958.jpeg
    IMG_3958.jpeg
    582,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3956.jpeg
    IMG_3956.jpeg
    553,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3959.jpeg
    IMG_3959.jpeg
    392,9 KB · Weergaven: 0
  • 6f798ec7-6273-4fa2-8ce6-74f08e9db0c1.jpeg
    6f798ec7-6273-4fa2-8ce6-74f08e9db0c1.jpeg
    312,4 KB · Weergaven: 0
  • 6d3c04cf-392b-47ba-b050-f423e99fbc15.jpeg
    6d3c04cf-392b-47ba-b050-f423e99fbc15.jpeg
    346,1 KB · Weergaven: 0
  • b3959ccc-3dea-496b-aa82-2db9d35ba34f.jpeg
    b3959ccc-3dea-496b-aa82-2db9d35ba34f.jpeg
    363,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3983.jpeg
    IMG_3983.jpeg
    529,8 KB · Weergaven: 0
Vandaag ook weer een heerlijke rit gemaakt. Vanaf huis met optie kronkelwegen in TomTom gereden en op nog geen 20km van huis toch weer leuke wegen en omgeving ontdekt. Ook een stukje A50 gereden en daar zowaar een andere GTS (met topkoffer, kleur zoals @Rubicon) tegengekomen 😀

Handig in de stad inderdaad, maar ook fijn op B-wegen en A-wegen als dat een keer nodig of gewenst is.
Doe ik ook wel eens die optie kronkelwegen , maar dan moet je wel veel tijd hebben , ben ook wel eens halverwege overgeschakeld omdat ik bang was dat anders er nooit zou komen 😁
 
Vandaag een proefrit gemaakt op een Vespa GTS 300! Dat was de eerste keer op een Vespa. Toch wel even wennen als je net van een motor stapt.
Er zat een stuk meer pit in als ik had verwacht. Ik draaide een 80-weg op maar toen ik op het schermpje keek stond daar al 110 :]
Lekker wendbaar en het ziet er ook echt goed uit. Alleen dat hoge scherm vind ik niks.

Toch nog maar eens een nachtje over slapen.

1713041323713.jpeg
 
Vandaag voor het eerst van mijn leven (voor alles een eerste keer) zowaar een echte toertocht gedaan. Ik ben sinds eind vorig jaar lid van Vespa Club Gelderland maar sindsdien nog niet aan een activiteit meegedaan! Vandaag was er, en met wat een weer zeg (!), een 100km rit uitgezet van Apeldoorn naar Apeldoorn via plaatsen zoals Ugchelen, Assel, Garderen, Otterlo en Lieren.
Ik ken niemand met een Vespa en ik dacht daar moet ik maar eens wat aan doen! Vandaag eerst zo'n 35km naar Apeldoorn gereden en daar begonnen met een bakkie. Daar wat handen geschud (ik kende dus ook nog niemand van VCG) en niet veel later in wat groepjes gaan rijden.

Twee dingen vielen mij op, wellicht duidelijk voor ervaren groepsrijders maar eerder niet voor mij, en dat waren de uitlaatgassen die ik inademde want tsja ik reed niet vooraan als ritmeester (er deden ook enkele oude Vespa's mee) en het in groep rijden vereist extra aandacht vwb je positie t.o.v. de anderen waardoor van het uitzicht genieten wat minder van terecht kwam.
Geen klagen overigens, wat een weer, perfect! In Garderen top geluncht en daarna naar het middelpunt van Nederland gereden. Althans, zo'n 700meter er vandaan. Om echt naar het middelpunt te komen moest je nog 20minuten banjeren door een bos, dat gingen we niet doen! Via allerlei weggetjes weer teruggekomen bij van der Valk Apeldoorn alwaar ik vrij snel weer huiswaarts trok. Totaal: 170km.

Al met al een mooie dag, leuk gezelschap en inderdaad allemaal de voorliefde voor Vespa! Dit laatste was dus nieuw voor mij want (op dit forum na) ken of sprak ik nooit anderen met dezelfde "passie".

4 mei staat de 11 stedentocht gepland, de volgende rit dus!
Ik ben jullie nog tegen gekomen toen jullie Garderen net uit waren gereden. Ik zag 2 groepen rijden van 10 a 15 vespas ...
Ik.twijfelde nog om mee te gaan, echter dochterlief wilde ook.een rit doen maar moest 1300u thuis zijn om daarna naar haar werk te gaan......keuzes, keuzes...
 
Vandaag een proefrit gemaakt op een Vespa GTS 300! Dat was de eerste keer op een Vespa. Toch wel even wennen als je net van een motor stapt.
Er zat een stuk meer pit in als ik had verwacht. Ik draaide een 80-weg op maar toen ik op het schermpje keek stond daar al 110 :]
Lekker wendbaar en het ziet er ook echt goed uit. Alleen dat hoge scherm vind ik niks.

Toch nog maar eens een nachtje over slapen.

Bekijk bijlage 1995650
Ja dat was het eerste wat ik er af geschroefd heb ( grote scherm )
 
Doe ik ook wel eens die optie kronkelwegen , maar dan moet je wel veel tijd hebben , ben ook wel eens halverwege overgeschakeld omdat ik bang was dat anders er nooit zou komen 😁
Die neiging had ik ook wel onderweg, vooral als je de omgeving en dus alternatieven kent, maar ik had de tijd en heb het volgehouden tot het einde 😁
Vandaag een proefrit gemaakt op een Vespa GTS 300! Dat was de eerste keer op een Vespa. Toch wel even wennen als je net van een motor stapt.
Er zat een stuk meer pit in als ik had verwacht. Ik draaide een 80-weg op maar toen ik op het schermpje keek stond daar al 110 :]
Lekker wendbaar en het ziet er ook echt goed uit. Alleen dat hoge scherm vind ik niks.

Toch nog maar eens een nachtje over slapen.
Onderweg naar huis nadat ik naar een andere motor was gaan kijken ben ik spontaan even gaan kijken bij de Vespagarage. Daar werd meteen een korte proefrit aangeboden and the rest is history 😉

Ik was zeer aangenaam verrast, heb er een week over nagedacht en toen een lange proefrit gemaakt over B-wegen door dorpen en stad en via stuk snelweg terug. Daarna was ik overtuigd dat het een goede keuze is en heb toen meteen GTS gekocht. Nog geen moment spijt van gehad.
 
Vandaag voor het eerst van mijn leven (voor alles een eerste keer) zowaar een echte toertocht gedaan. Ik ben sinds eind vorig jaar lid van Vespa Club Gelderland maar sindsdien nog niet aan een activiteit meegedaan! Vandaag was er, en met wat een weer zeg (!), een 100km rit uitgezet van Apeldoorn naar Apeldoorn via plaatsen zoals Ugchelen, Assel, Garderen, Otterlo en Lieren.
Ik ken niemand met een Vespa en ik dacht daar moet ik maar eens wat aan doen! Vandaag eerst zo'n 35km naar Apeldoorn gereden en daar begonnen met een bakkie. Daar wat handen geschud (ik kende dus ook nog niemand van VCG) en niet veel later in wat groepjes gaan rijden.

Twee dingen vielen mij op, wellicht duidelijk voor ervaren groepsrijders maar eerder niet voor mij, en dat waren de uitlaatgassen die ik inademde want tsja ik reed niet vooraan als ritmeester (er deden ook enkele oude Vespa's mee) en het in groep rijden vereist extra aandacht vwb je positie t.o.v. de anderen waardoor van het uitzicht genieten wat minder van terecht kwam.
Geen klagen overigens, wat een weer, perfect! In Garderen top geluncht en daarna naar het middelpunt van Nederland gereden. Althans, zo'n 700meter er vandaan. Om echt naar het middelpunt te komen moest je nog 20minuten banjeren door een bos, dat gingen we niet doen! Via allerlei weggetjes weer teruggekomen bij van der Valk Apeldoorn alwaar ik vrij snel weer huiswaarts trok. Totaal: 170km.

Al met al een mooie dag, leuk gezelschap en inderdaad allemaal de voorliefde voor Vespa! Dit laatste was dus nieuw voor mij want (op dit forum na) ken of sprak ik nooit anderen met dezelfde "passie".

4 mei staat de 11 stedentocht gepland, de volgende rit dus!
Hoi Stevan,

Heb jij je al opgegeven voor de Elfstedentocht? https://gruppovespisti.com/olandesi/events/vespisti-elfstedentocht/

Kom je zaterdagochtend? Een groot aantal van ons komt vrijdagavond al.

Gr Berry
 
(...)

Twee dingen vielen mij op, wellicht duidelijk voor ervaren groepsrijders maar eerder niet voor mij, en dat waren de uitlaatgassen die ik inademde want tsja ik reed niet vooraan als ritmeester (er deden ook enkele oude Vespa's mee) en het in groep rijden vereist extra aandacht vwb je positie t.o.v. de anderen waardoor van het uitzicht genieten wat minder van terecht kwam.
(...)
Heel herkenbaar.
Enkele jaren geleden een Vespatocht gemaakt in Italië. We werden begeleid door 3 locals op hun scooter.
1 met een Piaggio MP3, 1 met een GTS300 en 1 met een oude 125cc 2-takt.
Als je achter die laatste terecht kwam dan was dat een verschrikking. Even volgas om er voor te geraken.
 
Vandaag een proefrit gemaakt op een Vespa GTS 300! Dat was de eerste keer op een Vespa. Toch wel even wennen als je net van een motor stapt.
Er zat een stuk meer pit in als ik had verwacht. Ik draaide een 80-weg op maar toen ik op het schermpje keek stond daar al 110 :]
Lekker wendbaar en het ziet er ook echt goed uit. Alleen dat hoge scherm vind ik niks.

Toch nog maar eens een nachtje over slapen.
Een Vespa, net zoals ongeveer alle scooters, hebben een CVT overbrenging.
De motoren zijn op zich niet zo krachtig maar door die CVT kan je op elk moment het volle motorvermogen benutten, en daardoor hebben die meer pit dan je zou verwachten als je van een klassieke schakelmotor komt.
 
Ik heb jullie reacties gelezen over de stuurgewichten voor de topkoffer en, inderdaad, het klinkt logisch dat ze nodig zijn. Kan je het 'aangrijppunt' van het antirobosslot aan de linkerhendel gewoon losdraaien en stuurgewicht er daar in draaien? Hier is dus eerder schroefdraad getapt denk ik? En rechts dan?

Verder de twijfel om wel of niet mijn windscherm eraf te halen...het rijdt wel lekker met veel minder windruis maar midden in de zomer erg heet dus meer koeling zonder.... Overigens probeerde ik gisteren mijn windscherm eraf te halen maar de rechterkant kreeg ik niet los na losdraaien schroef (of hoe het ook heet). Meer trekkracht geven?


Trouwens:
Deze moet ik uiteindelijk hebben maar welke drager raden jullie aan, glanszwart aub. Meen dat die er niet is origineel? Tips voor ander merk?
 
Laatst bewerkt:
Mijn topkoffer is orgineel vespa en precies dezelfde kleur als de scoot zelf...
GRotere stuurgewichten zou ik zeker wel gebruiken..
Wat ik wel een nadeel vd koffer vind....als die eenmaal.zit, haal je hem niet even los om zonder te rijden (om welke reden dan ook)..
 
Overigens probeerde ik gisteren mijn windscherm eraf te halen maar de rechterkant kreeg ik niet los na losdraaien schroef (of hoe het ook heet). Meer trekkracht geven?
Nee. Eerst de ruit van de beugels verwijderen. Dan de beugels losdraaien (bij het punt waar ze onder het kunststof verdwijnen) en als die helemaal los zijn gedraaid, kun je de beugel wat naar links of rechts bewegen (even proberen) en trek je hem er zo uit.
 
Ik heb jullie reacties gelezen over de stuurgewichten voor de topkoffer en, inderdaad, het klinkt logisch dat ze nodig zijn. Kan je het 'aangrijppunt' van het antirobosslot aan de linkerhendel gewoon losdraaien en stuurgewicht er daar in draaien? Hier is dus eerder schroefdraad getapt denk ik? En rechts dan?

Verder de twijfel om wel of niet mijn windscherm eraf te halen...het rijdt wel lekker met veel minder windruis maar midden in de zomer erg heet dus meer koeling zonder.... Overigens probeerde ik gisteren mijn windscherm eraf te halen maar de rechterkant kreeg ik niet los na losdraaien schroef (of hoe het ook heet). Meer trekkracht geven?


Trouwens:
Deze moet ik uiteindelijk hebben maar welke drager raden jullie aan, glanszwart aub. Meen dat die er niet is origineel? Tips voor ander merk?
Ik begreep juist dat het hoge windscherm je ook op warme dagen juist uit de warme wind houdt. Dus de meesten laten die ook 's zomers zitten.
 
Houd je uit de wind en scheelt insecten tussen je tanden 😆

Wat ik wel een nadeel vd koffer vind....als die eenmaal.zit, haal je hem niet even los om zonder te rijden (om welke reden dan ook)..
Klopt, maar is o zo handig om bijvoorbeeld steeds helm en handschoenen in op te bergen.
Ik heb er deze week nog aan gedacht en besloten de koffer er om die reden er "altijd" op te laten zitten, dus ervaar het niet als nadeel 😀

Als ik een Givi zou hebben dan was dat wel wenselijk. Dat vind ik zo lelijk dat ik die er alleen op zou willen hebben als het nodig is 😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan