Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is de standaard vering van alle Suzuki's slecht? Heb naast mijn SV650 een Honda CBF500 staan, en hiervoor kort een Suzuki GS500 gehad. Het valt me op dat van allebei de Suzuki's de standaard vering dus eigenlijk niet toereikend is. Van de CBF is de vering wel gewoon goed. Is dit een standaard Suzuki dingetje?

Is overwegend een goedkope motor dingetje. Om de motor betaalbaar te houden wordt er op de vering bespaart. Dat is iets van alle jaren en alle merken. Zie bijvb de Yamaha Mt-tjes, maar ook de Italiaanse Aprilia shiver. Grote kans dat bij jouw Honda een vorige eigenaar de vering heeft geüpgraded. Is weer een meevaller voor jou! *O*

@Reanne2312, Deze week (volgens mij) is de noordelijke motorbeurs in Assen. Daar is ook veel moois te vinden. Ligt voor je om de hoek en entee was de laatste jaren gratis.
 
Ligt een beetje aan het deel van het segment denk ik.
Probleem is eigenlijk meer het type veer dit icm de simpele demper constructie.

De veer is Liniair. Houd in dat de uitgeoefende kracht om te worden ingedrukt in verhouding staat met de lengte van de ingedrukte veer. Hoe meer de veer word ingedrukt hoe meer kracht je nodig hebt uiteraard maar de kracht staat altijd in verhouding met de lengte.

Bij progressieve veren is dit niet zo, naarmate de veerweg ingedrukt word zal er steeds meer en meer kracht nodig zijn om de veer te kunnen blijven indrukken. Daarom zul je bij een progressieve veer niet meer mee maken bij drempels bijv of bij het rijden met een bijrijder dat tijdens het remmen het einde van de veerweg is bereikt wat in een “kloink” geluid resulteert én voor een glijdend voorwiel kan zorgen.

Dan de demping zelf; bij de 650 is het puur een “stukje buis” met daarin een paar gaten verwerkt. De olie word tijdens het inveren door deze gaatjes geperst. Olie net als andere vloeistoffen is niet samendrukbaar in tegenstelling tot lucht of gas. Dus die olie moet ergens heen en de gaten dempt de doorstroming. Net als dikke stroop door een trechter zeg maar. Gaat wel; maar met enige kracht ;)
De 1000 hebben een upgrade; deze hebben een cartridge type in de vork. Zal niet helemaal in detail treden maar deze hebben een kamertje in de vork voorzien van 2 zuigers wat net ff wat verfijnder werkt dan een reguliere “damping rod”
 
Tldr: fork swap de Sv #profit :Y

Wat disaster zegt is een goede uitleg van hoe het in de basis werkt. Dit kun je goedkoop/eenvoudig manipuleren met andere olie/veer/voorspanning enz.

Een goede lineaire veer (op je gewicht) van bijvoorbeeld racetec of sonicspings is wel echt een mooi stukje techniek hoor. :Y

Is natuurlijk een kwestie van smaak. Goede lineaire veer heeft bij mij de voorkeur. Ik ben er een beetje verwend door geraakt.

Engelse forum staat ook vol met tips en trics voor de vering van de Sv. Zie bijvoorbeeld ook de tips van Zoran. Die raced met Sv's. Als je echt over vering wil leren is Dave Moss ook een held.
 
Is overwegend een goedkope motor dingetje. Om de motor betaalbaar te houden wordt er op de vering bespaart. Dat is iets van alle jaren en alle merken. Zie bijvb de Yamaha Mt-tjes, maar ook de Italiaanse Aprilia shiver. Grote kans dat bij jouw Honda een vorige eigenaar de vering heeft geüpgraded. Is weer een meevaller voor jou! *O*

@Reanne2312, Deze week (volgens mij) is de noordelijke motorbeurs in Assen. Daar is ook veel moois te vinden. Ligt voor je om de hoek en entee was de laatste jaren gratis.
€12,50 entree en ben 2x geweest. Vond het tegenvallen
 
Is overwegend een goedkope motor dingetje. Om de motor betaalbaar te houden wordt er op de vering bespaart. Dat is iets van alle jaren en alle merken. Zie bijvb de Yamaha Mt-tjes, maar ook de Italiaanse Aprilia shiver. Grote kans dat bij jouw Honda een vorige eigenaar de vering heeft geüpgraded. Is weer een meevaller voor jou! *O*


Oke, zoiets hoopte ik al. Thanks!
 
HyperPro staat denk ik komende maand ook op de motorbeurs. Wellicht dat ze een kortingactie hebben of iig de veren goedkoper aanbieden dan regulier. Meestal hebben ze een hele zwik van hun assortiment mee. Weet niet of je daar naartoe gaat uiteraard.. maar Assen - Utrecht moet toch wel te doen zijn ;)

Gezien je vaak een rondje circuit doet lijkt mij juist dat je gebaat zal zijn bij andere veren. Met de standaard veren duikt hij bij stevig remmen gewoon teveel in en in de bochten wil de fiets niet op zn lijn blijven. Echt een hele verademing hoor.

En als je idd zelf zou kunnen demonteren scheelt dat ook weer.

Voor circuit gebruik zijn progressieve veren niet zo geschikt toch? Dan stuggere, maar lineaire veren nemen.
 
Voor circuit gebruik zijn progressieve veren niet zo geschikt toch? Dan stuggere, maar lineaire veren nemen.

Dat is mijn ervaring wel. Het progressieve gedeelte gaat onder zware last (circuit) verplaatsing van gewicht tegen. Kun je net niet lekker het volle uit je voorkant halen. Progressief maakt stoppies ook iets moeilijker. :+
 
Complete achtershock is prijzig idd. Je kunt ook alleen de veer vervangen.
Werd mij bij HK afgeraden, omdat je dan wel de vering verbetert, maar nog steeds beroerde demping hebt.
Tenzij je de openbare snelweg ook kan aanmerken als circuit
Heb een stel prachtige dijken in de buurt die overdag nog wel eens leeg zijn O-)
Uiteraard houden we ons allemaal aan de maximumsnelheid. O-)
Schermafbeelding 2019-01-18 om 15.08.08.png


Maareh dat terzijde, kan ik iemand nog blij maken met spareparts?
Heb nog:
- originele MC + hendel enz
- T- stuk remleidingen
- Koppelingsbeugel naked curvy
- OEM gebruikte remblokken
- OEM stuurgewichtjes
 
@HopHopGasErop, zie ook post #1391. :+
De originele rearshock is vanaf fabriek al niet al te best. Overwegend na 20.000km zijn ze shot en moeten ze geserviced worden, dan lost een betere veer het probleem niet op. Een geservicede 636, GSXR of R6 shock (whatever floats the boat :+) is dan een betere upgrade. Ik zelf heb er een YSS shock onder gestoken. Deze zijn redelijk betaalbaar en uit mijn ervaring dikke prima, zeker voor iemand die rustiger rijdt. De voorkant is redelijk te pleisteren met 15w olie en een iets kleinere luchtkamer dan WPHB. Niks gaat boven een goed setje vering en cartridge vorken tho.*O*
 
Tja vering... volgens mij is alles al aan bod gekomen , standaard is het echt prut... -O-

Advies: ga lekker voor HyperPro, kwalitatief hoogwaardig en de service is echt super.

Zelf kon ik geen HyperPro laten monteren (Paul heeft mijn motor helemaal nagelopen qua vering) vanwege de beperkte ruimte. Maar dankzij het (gratis) advies ben ik nu op een perfecte schokdemper uitgekomen.

Wel heb ik nog een ZX6R schokdemper liggen met wat lakschade op de veer.
 
Ik blijf bij mijn standpunt dat de SV een top all-rounder is. Je daadwerkelijk comfortabel 30 kan, waar je 30 mag, maar ook zo doortrekt naar de 130 (of verder) als het moet.
Als we circuit gaan doen neig ik stiekem wel naar een andere motor (Tuono, RSV Mille :9~), maar ongetwijfeld verrast de SV me nog. Heb namelijk nog nooit een circuit dagje gedaan. Dat duikboten kan ik beamen met originele voorveren en olie. Dus de WP's moeten er maar zsm in deze winter.
 
Elke Suzuki dealer heeft 'm, maar houd je helm op als je naar de prijs vraagt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan