Het Grote Supermoto banden topic

Thanas

Die hard MF'er
4 sep 2008
656
0
Arnhem
Hallo Allen,

in voorbereiding op mijn supermoto aankoop ben ik alvast wezen orienteren op alle mogelijke supermoto banden setjes die ik kan samenstellen. En wanneer ik het over supermoto heb, bedoel ik een 150 of 160 achterband. En 1 cilinders. Een DRz 400 SM kan trouwens een 150 achterband hebben en zelfs sommige 160 banden die small uitvallen.

En nog wat info:

150 banden = 4,00 - 4,50" brede velg
160 banden = 4.25 - 5.00" brede velg

Dus Hypermotard, Dorsoduro en KTM 950/990 SM heb ik er even buiten gelaten. want dat zijn 180 en 190 banden. Die zijn altijd makkelijk te vinden. Niet dat ik iets tegen die motoren heb, wantuh.. VET!

Voor mezelf heb ik nog maar 5 motoren die genomineerd zijn:
Yamaha XT 660 X
KTM 690 SM / SMR
KTM 690 SMC
Husqvarna SMS 630
Aprilia Pegaso Strada Factory.

Maar dat is weer een heel ander topic, aangezien ik nu een Bandit 600 heb, komen deze banden sets mij nu ook wel van pas.

Al is de kans klein dat ik een ander merk dan Continental gebruik (behalve de Heidenau K73 voor de wintertijd)

Goed hier is de lijst:

Avon VP2 Sport 120 70 ZR 17 58 W TL
Avon VP2 Sport 150 60 ZR 17 66 W TL
Avon VP2 Sport 160 60 ZR 17 69 W TL
1243697211_5_VZre.jpeg


Avon Distanzia AM43 SM 120 70 R 17 58 H TL
Avon Distanzia AM44 SM 150 60 R 17 66 H TL
Avon Distanzia AM44 SM 160 60 R 17 69 H TL
1243697178_5_DblZ.jpeg


Avon Storm 2 Ultra 120 70 ZR 17 58 W TL
Avon Storm 2 Ultra 160 60 ZR 17 69 W TL
1243697195_5_9o7j.jpeg


Avon VP2 Supersport 120 70 ZR 17 58 W TL
Avon VP2 Supersport 160 60 ZR 17 69 W TL
1243697211_5_VZre.jpeg


Avon Pro-Xtreme rain 120 70 R 17 58 H TL
Avon Pro-Xtreme Rain 160 60 R 17 69 H TL
1243697184_5_IT5g.jpeg


Bridgestone BT-016 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Bridgestone BT-016 150 60 ZR 17 M/C 66 W TL
Bridgestone BT-016 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697239_5_Pca_.jpeg


Bridgestone BT-003 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Bridgestone BT-003 150 60 ZR 17 M/C 66 W TL
Bridgestone BT-003 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697226_5_vWYE.jpeg


Bridgestone BT-023 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Bridgestone BT-023 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697241_5_K3Oo.jpeg


Continental SportAttack 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Continental SportAttack 150 60 ZR 17 M/C 66 W TL
Continental SportAttack 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697275_5_Yw5k.jpeg


Continental ContiForce SM 120 70 R 17 M/C 58 H TL
Continental ContiForce SM 150 60 R 17 M/C 66 H TL
Continental ContiForce SM 160 60 R 17 M/C 69 H TL
1243697250_5_0NmK.jpeg


Continental ContiAttack SM 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL NIEUW!!
Continental ContiAttack SM 150 60 ZR 17 M/C 66 W TL NIEUW!!
Continental ContiAttack SM 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL NIEUW!!
raceattack.jpg


Continental RoadAttack 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Continental RoadAttack 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697260_5_6nPi.jpeg


Continental RoadAttack 2 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Continental RoadAttack 2 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697259_5_dKhz.jpeg


Dunlop Sportmax Mutant 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Dunlop Sportmax Mutant 150 60 ZR 17 M/C 66 W TL
Dunlop Sportmax Mutant 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697292_5_vxL6.jpeg


Dunlop Sportmax Q2 120 70 ZR 17 55 W TL
Dunlop Sportmax Q2 160 60 ZR 17 69 W TL
1243697297_5_2Ffd.jpeg


Dunlop Sportmax Qualifier 120 70 ZR 17 58 W TL
Dunlop Sportmax Qualifier 160 60 ZR 17 69 W TL
1243697305_5_Ir2K.jpeg


Dunlop Sportmax Roadsmart 120 70 ZR 17 58 W TL
Dunlop Sportmax Roadsmart 160 60 ZR 17 69 W TL
1243697323_5_q3ik.jpeg


Goldspeed Street sport SM E4 120 70 17 58 S TL
Goldspeed Street sport SM E4 160 60 17 69 S TL
1243697316_5_Ar75.jpeg


Goldspeed Street sport ultra E4 120 70 17 61 H
Goldspeed Street sport ultra E4 160 60 17 69 H
1243697353_5_sx4a.jpeg


Goldspeed Pre-cut slick E4 120 80 17 61 H
Goldspeed Pre-cut slick E4 160 60 17 69 H
1243697339_5_jp5F.jpeg


Heidenau K73 120 70 - 17 M/C 58 H TL
Heidenau K73 160 60 - 17 M/C 69 H TL
1243697351_5_DVqW.jpeg


Metzeler Sportec M5 Interact 150 60 ZR 17 M/C 66 W TL
Metzeler Sportec M5 Interact 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
Metzeler Sportec M5 Interact 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
1243697367_5_WUNl.jpeg


Metzeler Roadtec Z8 Interact 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Metzeler Roadtec Z8 Interact 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
RoadtecZ8Interact.jpg


Michelin Power One 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Michelin Power One 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697429_5_KF-z.jpeg


Michelin Power Pure 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Michelin Power Pure 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697392_5_O9vS.jpeg


Michelin Pilot Power 2CT 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Michelin Pilot Power 2CT 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697376_5_kOnc.jpeg


Michelin Pilot Road 3 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Michelin Pilot Road 3 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697402_5_wEur.jpeg


Michelin Pilot Road 2CT 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Michelin Pilot Road 2CT 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697397_5_Ecq6.jpeg


Pirelli Diablo Rosso II 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Pirelli Diablo Rosso II 150 60 R 17 M/C 66 W TL
Pirelli Diablo Rosso II 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697435_5_LgoF.jpeg


Pirelli Diablo Rosso Corsa 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Pirelli Diablo Rosso Corsa 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
Pirelli_Diablo_Rosso_Corsa.jpg


Pirelli Scorpion Trail 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Pirelli Scorpion Trail 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697451_5_CVuH.jpeg


Pirelli Angel ST 120 70 ZR 17 M/C 58 W TL
Pirelli Angel ST 160 60 ZR 17 M/C 69 W TL
1243697426_5_fVgL.jpeg


Pirelli MT 60 RS Corsa 120 70 R 17 58 V TL
Pirelli MT 60 RS Corsa 160 60 R 17 69 V TL
1243697441_5_ljQc.jpeg


Wie weet zet ik ook nog wel een keer een overzichtje van binnenbanden erbij, wel alleen van Continentel.

De groeten en hopelijk heeft iemand er wat aan.
Thanas
 
Laatst bewerkt:
Yep, Bridgestone BT023 is een sport/tourband (net als de Pilot Road). Die zou je wel kunnen gebruiken op een DRz400 bijvoorbeeld, maar verwacht er geen wonderen van. De BT016, er is trouwens al een nieuwe BT016 Pro, is een sportband en de BT003 een circuitband voor sportmotoren, voor op straat is dat misschien is té, ik denk niet dat je die goed op temperatuur krijgt. Er is ook en BT003 RS (race street), die is er ook in 150/60 en 160/60. Dat is min of meer een straatlegale circuitband.
Hoe dan ook, alles valt en staat met wat je ermee wilt doen. Is het voor bijvoorbeeld een XT660 op straat en mag het niet te hard slijten, of is het voor een 690 SMC waarmee alleen geragd wordt en het voornamelijk om de grip gaat. Moet je echt per geval/motor/rijder bekijken.
 
Hoi Allen,

Dit zijn zeker wel banden die je op een SM zou kunnen monteren. Ik weet ook wel dat een Supersportband niet ideaal is voor een SM, gezien het gewicht verschil, snelheid etc. Echter. Ik rijd met mijn motor 99% op de weg. en ook woon-werk. Daarom zijn supersport en sport-tour banden ook een optie. Langere levensduur, maar voor straat SM werk prima.

Echte SM banden in dit lijstje:
Avon Distanzia SM
Avon Pro-Xtreme Rain
Continental Contiforce SM
Continental ContiAttack SM
Dunlop Sportmax Mutant
Alle Goldspeed's
Heidenau K73
Pirelli Scorpion Trail
Pirelli MT 60 RS Corsa

Dit zijn echter bijna allemaal extreme banden voor elke dag. Daarbij is er wel verschil tussen zomer en winter periode voor mij.

De groeten
Thanas
 
Laatst bewerkt:
Tja.....?

Klinkt alsof je beter weet, deel dan je kennis.

Of wil je liever alleen kritiek geven zonder iets toe te voegen.

Precies de reden waarom ik het een beetje gehad heb met motor-forum en alle andere fora wat dat betreft. Ik doe hier alleen maar een suggestie. Je hebt opties. Verder gaf ik geen oordeel van wat het beste is. Voor mij werken bepaalde banden wel. Aangezien ik voornamelijk op straat rijd. Weer of geen weer, zon, regen of soms sneeuw.

Ik merk gewoon dat er een hoop mensen hier veel smoesjes hebben waarom er niet gereden kan worden en dan lekker negatief willen doen op internet met andere pessimisten en zo geen meter rijden, maar wel die fora vol spammen. Ik zeg, er is een hele wereld daarbuiten, dus rijden!!!

Sport-tour banden = beter bij koude temperaturen, beter bij nat
Sport banden = voor sporten
Sm specifiek is het beste alternatief voor gooien en smijten en jumpen.
Daarnaast heb je nog een Heidenau K73, Avon Distanzia SM, Pirelli MT 60 RS Corsa, Goldspeed, Dunlop SPortmax Mutant voor als je een beetje meer off-road wil.

komt bij, als je bij een willekeurig bandenmerk een SM motor intypt krijg je opties voor banden. Daar staan ook "gewone" sport en sport-tour banden tussen. Fabrikanten hebben het natuurlijk altijd fout (!?)

De lijst was gewoon een overzicht van verschillende merken in de juiste maten. Doe er je voordeel mee. Of niet.

De groeten, ik stap op de motor.
Thanas
 
Je opent een topic over sm banden, kom dan niet met een pilot power oid aan, dat zijn racebanden. Een lijstje samenstellen met alle banden die in 160 breed geleverd worden is nie zo moeilijk, kun je ook wel een topic in het sport fora openen met alles van 180/190 breed.
 
Ik vind dit wel een leuk topicje met allemaal bandjes die onder mijn brommer passen, ikzelf heb de Contiforce SM eronder liggen doch vanaf 130 gaat mijn stuurtje slingeren met deze band.. Over de grip ben ik tevreden, na 1500 km ziet het er nog prima uit maar de volgende op dit moment wordt de Michelin Pilot Power denk ik. Ik zou het leuk vinden om ervaringen van andere SM rijders te lezen.
 
Hm, aan de vering is echter niets veranderd! Met de oem Dunlops gebeurde dat ook niet maar ja, die zijn er niet voor niets voortijdig afgegaan, die Contiforce SM voorband is wat 'spitser' dan de Dunlop was. Misschien doet dat er iets toe?
 
Mooi lijstje..

Zelf rijd ik nu met een Dunlop SM band, weet even niet welk type. Na het rijden van een lekke band afgelopen weekend komen er nu Dunlop Sport Mutants onder. Ben benieuwd naar de kwaliteiten van de band :Y
 
Mooi lijstje..

Zelf rijd ik nu met een Dunlop SM band, weet even niet welk type. Na het rijden van een lekke band afgelopen weekend komen er nu Dunlop Sport Mutants onder. Ben benieuwd naar de kwaliteiten van de band :Y

Dunlop D208SM heb ik nu zag ik. Zijn harde banden die langzaam opwarmen. Gaven me niet een heel fijn gevoel ..
 
Laatst bewerkt:
Dat ie met 130 begint te slaan in het stuur heeft weinig met de band te maken denk ik, eerder met de vering dacht ik



Ik heb het ook gehad met de overgang van SC naar Maxxis pre cut.
Ik heb het wel met de afstelling van de vering kunnen oplossen (poten iets verder doorsteken)

De Maxxis zijn veel puntiger.

Ik weet nog niet wat ik ga doen qua banden de Maxxis slijten wel erg hard (wel snel en veel grip)
Ik ga eens vloeken in de kerk maar denk dat ik ga voor de MPP :o
Heeft er iemand anders nog sugesties (bijv weer terug naar SC)
 
http://www.motorradonline.de/static/specials/ReifenSpezial/Reifentest2004/supermoto/Gesamtwertung.html (Motorradreifen & -räder - Tests & Neuheiten)

Een wat oudere vergelijkingstest van onze buren..
 
~
Ik heb het ook gehad met de overgang van SC naar Maxxis pre cut.
Ik heb het wel met de afstelling van de vering kunnen oplossen (poten iets verder doorsteken)

De Maxxis zijn veel puntiger.

Dit verhaal klopt niet helemaal, als je de motor voor laat zakken dan wordt het alleen maar erger.
Als je de stabiliteit wilt verhogen zul je de caster (naspoor) juist moeten vergroten.
En dat doe je door de voorkant te verhogen of de achterkant te verlagen.
Bijvoorbeeld choppers hebben dit probleem niet door de extreme naspoor, die willen juist niet sturen.
 
Laatst bewerkt:
\
Ik heb het ook gehad met de overgang van SC naar Maxxis pre cut.
Ik heb het wel met de afstelling van de vering kunnen oplossen (poten iets verder doorsteken)

De Maxxis zijn veel puntiger.

Dit verhaal klopt niet helemaal, als je de motor voor laat zakken dan wordt het alleen maar erger.
Als je de stabiliteit wilt verhogen zul je de caster (naspoor) juist moeten vergroten.
En dat doe je door de voorkant te verhogen of de achterkant te verlagen.
Bijvoorbeeld choppers hebben dit probleem niet door de extreme naspoor, die willen juist niet sturen.



Dan is het raar want het werkte wel?????
 
Ik heb een Husqvarna 510 en heb om mijn Supermoto velgen de Dunlop Mutants liggen. Kan niet anders dan heel blij zijn met de bandjes!

Lekker gummen en geven geen krimp! Zeker een aanrader. Heb momenteel een 150er op een 5" velg liggen, dat wordt straks een 160er.
 
Hallo Sm'ers

Gelukkig zijn er ook mensen die er wel iets aan hebben.

Dit lijstje was ook voornamelijk bedoeld om gewoon een overzicht te hebben van benden die passen. En dan moet je zelf maar uitzoeken wat het best bij jou past. Ik zelf ben erg fan van Continental. Waarom... Geen idee. Waarschijnlijk omdat mijn motorvrienden ze afkraken, alleen maar om mij te jennen. Op het moment heb ik dus Heidenau K73 op mijn motor zitten. Doen het goed. Maar nu het weer warmer wordt, en je eigenlijk vettere hellingshoeken wil nemen, moet ik nog zien hoe ze zich gaan gedragen.

Ik moet zeggen dat ik een 150 band op een 5" velg wel erg krap vindt.

Wat Continental ContiForce SM betreft. Dit zijn nog wel enigzins ouderwetse banden. Is maar 1 compound, en nogal zacht. Plakt goed, stuurt goed. Maar slijten ook goed.. euh. Snel dus. Het is afwachten tot de ContiAttack SM uitkomt. Deze heeft de nieuwste techniek van Continental erin verwerkt. Continous compound. Dus een geleidelijk verloop van harder rubber in het midden, tot super plak spul verder naar de buitenkant. Ook gaan deze banden Traction Skin krijgen. Betekent dat ze eigenlijk niet meer ingereden hoeven te worden. Met mijn vorige motor, een Ducati ST2 had ik eerst de Continental RoadAttack en daarna de RoadAttack 2. Die laatste hadden ook Traction Skin. en inderdaad hoefden deze niet ingereden worden zoals een andere nieuwe band. Gelijk grip. Daarna met mijn huidige motor had ik dus SportAttack, deze moesten wel degelijk ingereden worden. Eerste bocht dat ik flink uitgaste gelijk een hele stap opzij. Dus ben benieuwd wat die banden gaan doen.

De groeten
Thanas
 
Laatst bewerkt:
Mooi overzicht, maakt het zoeken wat makkelijker :)
Ik vind het wel handig dat er ook sportbanden tussenstaan, heb vandaag alweer 170km afgelegd op mijn drz met michelin pilot powers. :]
Sportbanden doen het mijns inziens prima op zo'n ding.
Het is toch ook net wat je wilt en ermee doet.
 
Laatst bewerkt:
Powers doen het prima op de DRZ :Y 160er past prima.

Wil zelf wel eens wat meer "off-road" georienteerde bandjes proberen en ben vooral benieuwd naar de bevindingen van Herr.ik. met z'n mutantjes :Y
 
ik ben binnenkort toe aan een nieuwe achterband,
ik heb de de michelin pilot power 2ct. die bevalt me erg goed maar ik heb ook geen ervaring met andere banden.
nu is mijn vraag of de michelin pilot power 2ct de enige band is die 2 in hardheid verschillende rubbers in de band heeft of zijn er meerdere merken die ook zoiets hebben??
( hard rubber op loopvlak voor lange levensduur en zacht rubber op de zijkanten voor goede grip in de bocht ).

is er een goedkoper alternatief?

hier het hele verhaal : De Pilot Power 2CT Rear van Michelin is een band die is gebaseerd op de twee rubbercomponenten technologie, ontwikkeld voor de motor GP. Het profiel is voorzien van twee soorten rubber. Het harde rubber dat is gebruikt voor het middelste deel van het loopvlak waarborgt een lange levensduur. Het 20% zachtere rubber dat is toegepast op de randen staat garant voor een sterke grip, ongeacht de hellingshoek van de motor. De speciale rubbersamenstelling staat garant voor een goed contact met de weg en optimaliseert de tractie, alsook de slijtweerstand. De structuur van het loopvlak van deze band levert een indrukwekkende grip bij sterke acceleraties, hard remmen en in scherpe bochten. Deze band onderscheidt zich door zijn grote wendbaarheid en zijn vermogen om bochten snel te nemen zonder aan stabiliteit te verliezen. De temperatuur van de Pilot Power 2CT Rear stijgt snel, wat resulteert in optimale prestaties op nat wegdek.
 
Ik heb ook een pilotpower 2ct achter nu. Leuk en prima voor op straat, maar met een paar rondjes Emmen heb je hem helemaal over de zeik en begint te smeren als een gek. Dunlop d208 heb ik ook gehad, keiharde banden en dus 0 grip.

wel een leuk topic inderdaad om te zien welke banden er in 120 150 en 160 gemaakt worden. Alleen mis ik de 16.5 inch banden, dat is denk eigenlijk belangrijker als die hele lijst (voor sm) waardeloze toerbanden..
 
Effe oud topic kicken. Ben wel benieuwd welke banden gebruikt worden voor met name straat en circuit (asfalt).
 
Terug
Bovenaan Onderaan