Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Het is al een tijd geleden dat hier niemand meer gereageerd heeft, maar ik ga het toch proberen. Al sinds een aantal jaren heb ik de Noordkaap op mijn bucketlijst staan. Dit jaar wil ik proberen er te komen. Samen met mijn vriendin die achterop gaat wil ik die kant uit gaan. We zijn echter allebei niet van het kamperen (meerdere malen geprobeerd en is echt niet ons ding). Nu zijn hotels in Noorwegen echter niet te betalen. Probeer tot €100 aan te houden per nacht, maar dat is daar bijna niet te doen. Heb het topic al flink doorgespit maar heb toch nog wat vragen.

Veel mensen raden aan om een hut te huren op een camping. Dan hoef ik dus alleen een slaapzak mee te nemen (dat wil ik nog wel overwegen). Hoe eenvoudig is het om op de bonnefooi naar de Noordkaap te gaan zonder een tentje? Omdat ik niet alleen rijdt, wil ik niet té lange dagen op de motor maken en dus de mogelijkheid hebben om eenvoudig en snel iets te kunnen boeken.

Kortom hebben mensen hier ervaring met naar de Noordkaap in juli te rijden zonder een tent mee te nemen en zonder vooraf te boeken?
 
Als je in Juli gaat, ga je in de maand dat Zweden en Noren ook vakantie hebben. De hytter ( hutten op campings) zijn dan wel vol. In die maand is de bonnefooi geen goed idee. Dus plan dan je reis zorgvuldig en boek van tevoren.
Je kunt ook naar "jeugdherbergen "gaan, ook wel boeken tevoren en dan wat duurder. Wij gingen in Juni, 2 man, met tent mee en de tenten zijn niet uit de verpakking geweest, enerzijds omdat we veel regen hadden en dan is een hut gewoon veel comfortabeler, ( bed, keukentje , verwarming etc) en ook voor twee tentjes was de prijs ca 35 euro, en een hutje 45 per nacht. Dan is de keus snel gemaakt. Als je met zijn tweeën gaat op 1 motor, dan ben je wel een tijdje onderweg. Reken dan dat je 3000 kilometer heen en ook terug moet. Dus 6000 kilometer is het gewoon. En in het hoge noorden kun je wel redelijk doorrijden, maar 600 km op een dag is wel te doen. Mits je niet teveel dingen wilt bekijken. Dus ik zou zeggen dat wat jullie willen, in Juli op de bonnefooi voor weinig geld geen succes wordt. Beter is een hutje reserveren , bij dagtrips van in Zweden van 500 kilometer. Tot Zweden, via de ferry en brug, is de eerste dag 1000 kilometer wel te doen, als je wat doorrijdt. Daarna wordt het tempo gewoon lager. Tot Sundsvall kun je wel snelweg houden, houdt wel rekening met een max op de snelweg van 110 km/h . veel plezier !!!!
 
Bedankt voor je snelle reactie. Ik had juist ergens gelezen dat de Noren en Zweden juist in juni de bouwvak zouden hebben. Had reeds dit gevonden wat erg interessant uit ziet: Huttentocht Femundsmarka

Mocht de prijs meevallen dan hoef ik mij iig niet druk te maken over het boeken :)
 
Dag allemaal,

nieuw op dit forum en op de motor, dus ik stel me even kort voor. Ik ben Maurice, 27 jaar en werkzaam als kok bij de Marine.

Nu heb ik 5 weken vrij genomen om in mijn 1tje een reis te gaan maken (op mijn "nieuwe" harley davidson Sportster) naar de Noordkaap en over de baltische staten, Polen weer terug. kom grofweg op een 10.000 Km uit.

Het hoofddoel is genieten van de natuur en zo veel mogelijk wildkamperen, ik ben van plan om via Denemarken, De grote Beltbrug naar Zweden te rijden. Over Oslo om dan richting de kust te rijden even langs de Vrangvoss slusse. en vervolgens op weg naar boven, zeker over de Lofoten. einddoel de Noordkaap en dan afdalen over Finland, Rusland, Estland, Letland, Litouwen en Polen.

zijn er nog gouden tips? dit is voor mij de eerste keer dat ik alleen en op een motor op reis ga. ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die alleen wild hebben gekampeerd. Vind dit stiekem wel spannend.

is het verder nodig op extra peut mee te nemen? ik heb een tank van 17 liter en rij daar waarschijnlijk 300 km mee.

Tips over plaatsen die niet te missen zijn, zijn natuurlijk altijd welkom, zit me al aardig in te lezen maar er is zo veel :-0

alvast bedankt
 
Met een actieradius van 300km heb je voldoende, zolang je maar op tijd gaat zoeken naar de volgende pomp en niet wacht tot de tank bijna leeg is. Gewoon na 175km weer langzaam op zoek gaan naar de volgende pomp, dan zit je wel goed.

Wildkamperen is niet zo mijn ding dus doe ik niet heel vaak, maar begin ook daarbij niet te laat met zoeken naar een geschikte plek. Mijn ervaring is dat je de mooiste plekjes vind als je ze niet zoekt, en ze niet vind als je ze nodig hebt.

De eerste keer een motorreis en dan gelijk 5 weken, doe je goed. Doe het vooral op je eigen tempo en plan niet te lange dagen. Stel je doelen bij als het moet, anders ga je tegen de klok rijden en dat is geen vakantie.
 
Verkijk je zeker langs de Noorse kust ook niet op de afstanden, een klein stukje op de kaart kan zomaar een paar uur duren omdat je om een fjord heen moet rijden. Mocht je de kustroute FV17 gaan volgen kom je diverse veerponten tegen. Vaartijd van die pontjes loopt uiteen van 10 minuten tot ruim een uur. Als je net de pech hebt dat hij vlak voor je neus weg vaart sta je dus zomaar een uur te wachten, en ben je vervolgens met de volgende pont nog een uur bezig om aan de overkant te komen. Dat geeft allemaal niet, als je er maar rekening mee houdt want je komt op die route zo'n 10 pontjes tegen. Ik kwam wat lui tegen die dachten die kustroute van 650km wel in 1,5 dag te rijden, maar dat kan je wel vergeten, trek er gerust 5 dagen voor uit.

Dit boekje kan daarbij wel handig zijn: Kystriksveien travel guide
Deze kan je rondom die route gratis krijgen bij tankstations, hotels, campings e.d. Hierin staan de vaarschema's van al die pontjes, en ook vooral handig, de vaartijd. Tegenwoordig ook op PDF te downloaden zie ik.
 
Als je gaat wildkamperen en je ben toevallig op een stuk land van een eigenaar, altijd toestemming vragen! Er zijn overigens meer regels over het wildkamperen welke je op de volgende website kan lezen van de Noorse VVV.

Als je van plan ben om de veerboot van Lysebotn naar Songesand of verder te nemen, vergeet niet te te reserveren. Minimaal een dag van voren en bij voorkeur eerder en online reserveren. Zonder reservering kan je het zo goed als vergeten mee te varen.
 
Ik lees ook steeds mee..................... (volgend jaar wil ik via Noordkaap naar beneden afzakken)
Alle info over Norge is dus welkom!

De veerboot Lysebotn naar Songesand is die dan zo bijzonder?
Of moet je anders giga ver omrijden?
 
Ik hoop dan dat ik na 3000km fjorden-kust nog de schoonheid ervan kan of wil zien.
Hoe mooi het ook is, na zoveel km's dan zie je het op gegeven moment niet meer!
 
De rit naar Lysebotn is echt wel de moeite waard en zeker ook de boottocht naar Sognesand, wel reserveren inderdaad want hij vaart maar 2x per dag meen ik te herinneren en anders moet je wel flink stuk omrijden. Ook leuk om de Preikestolen te zien als je verder vaart naar Forsand, lijkt een heel klein rotspuntje maar staat 600 meter boven je. Wij hebben die toen de volgende dag beklommen. Mocht je het leuk vinden kun je ons verslag lezen op www.bettybike.blogspot.nl Vorig jaar in Noorwegen geweest en ook in 2012
 

Bijlagen

  • IMG_3128.jpg
    IMG_3128.jpg
    190,6 KB · Weergaven: 18
Je hebt 2x per dag een toeristenboot, maar in de ochtend heb je ook nog een boot voor locals en werklui. Daar kan je als toerist ook gewoon op mee, alleen daar maken ze er geen toeristische boottocht van. Die maakt wat tussenstops maar verder niks speciaals. Die heeft maar enkele plaatsen voor voertuigen, dus die moet je ook reserveren. Is wel goedkoper en sneller dan de toeristenboot.
 
Ik lees ook steeds mee..................... (volgend jaar wil ik via Noordkaap naar beneden afzakken)
Alle info over Norge is dus welkom!

De veerboot Lysebotn naar Songesand is die dan zo bijzonder?
Of moet je anders giga ver omrijden?

Afhankelijk hoe je door Noorwegen heen rijdt is als je vanaf het zuiden naar het noorden gaat rijden, de Lysefjord wel één van de eerste spectaculairste Fjorden om doorheen te varen. De weg naar het plaatsje Lysebotn is ook wel aardig spectaculair.

lysebotn3.jpg



Ik hoop dan dat ik na 3000km fjorden-kust nog de schoonheid ervan kan of wil zien.
Hoe mooi het ook is, na zoveel km's dan zie je het op gegeven moment niet meer!

Uit ervaring is het bij mij wel zo gegaan. In het begin is het "OOEEH" en "AAAH" bij elk vergezicht en waterval, en na zoveel gezien te hebben, was het bijzondere er ook wel een beetje af. Maar dat neem niet weg dat ik er zekers nog een keer naar terug wil voor dat alles en de Lofoten.
 
Met rijden in de bergen is hetzelfde.
De eerste hoge passen is altijd Ooooooh, maar na de 20e pas dan weet je het ook wel.
Of het moet echt heel bijzonder zijn..................?

Vorig jaar zomer ook (te) veel passen gereden.
Op sommige passen niet eens meer gestopt (bijv Col de Vars)

Ja, een prachtige foto die je laat zien. :t

Mijn bedoeling is voor vlgd jaar is om via de Balten naar St Petersburg en Finland te rijden.
Dan Noordkaap en langs de fjorden weer terug. Planning is 6 weken.
 
Mijn bedoeling is voor vlgd jaar is om via de Balten naar St Petersburg en Finland te rijden.
Dan Noordkaap en langs de fjorden weer terug. Planning is 6 weken.
Heb ik een paar jaar geleden gedaan. Zorg dat je voldoende tijd neemt voor St. Petersburg. Daar is zoveel te zien en te doen. Hermitage kun je een week doorbrengen en dan nog heb je alles niet gezien. Zorg dat je een kaartje via het Internet besteld en print. Dan kun je de lange rij voor de kassa zo passeren.
Leer een paar woorden russich zoals dankjewel, goedemorgen, 123 etc.
Ik ben daarna naar de echte Noordkaap geweest: de knivkskjellodden. Steekt nog 1,3 km verder uit naar het noorden. Moet je wle 3 uur lopen voor over hebben maar het certificaat is dan wel voor jou!
Ik ben terug doorgestoken naar Zweden en daar de kust gevolgd tot Denemarken en dan etc.

Was geweldig: 10.000km in 6 weken wat mij betreft het dichtst bij een avontuur wat je kunt komen in Europa.
 
Ik zie idd op google-maps: 'Nothernmost Point of Europe'
Leuk voor een wandeling, maar toch niet persé noodzakelijk! Wellicht toch wel als het weer heel goed blijkt te zijn.

Ik had 12.000km voor de rondtrip in gedachte.
Begin ook met nieuwe banden en een nieuwe ketting.

Ik heb 44 dagen, dus een extra dagje voor wat cultuur moet zeker lukken.
Voor St.Peterburg heb ik idd enkele dagen in de planning.
Ik kijk nu al uit naar deze reis.
 
Bedankt voor de reactie en de tips mannen,

excuses voor de late reactie, zat een tijdje op zee. was inderdaad van plan om het lekker op me eigen tempo te doen, dat is het mooie van allen reizen.
ga ook niks boeken, alleen de eerst camping in Nyborg. Merk het onderweg allemaal wel verder. wellicht inderdaad even kijken welke rondjes ik onderweg tegenkom.
ga me ook zeker even inlezen over het wilkamperen.
inmiddels nog maar een klein maandje :)
 
Voor alle Noorwegengangers alhier de pro tip: Bij de Circle K (Noorse Shell) kan je voor +- 30 euro een thermobeker kopen die je bij alle Circle K tankstations kan vullen {EDIT: "met Koffie, Thee en/of warme Chocolademelk"} voor een jaar.
Erg veel plezier van gehad tijdens mijn trip naar de Noordkaap vorig jaar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan