Het grote NC 700 NC 750 topic deel 3

Hier heb ik altijd respect voor, mensen die dit allemaal zelf kunnen :}
Veel leer je al doende :t

En dan meteen een vraagje over het onderhoud.
Hoe worden de kleppen gesteld?
Met shims (of hoe noem je die plaatjes?), of met stelschroefjes/moertjes?
 
*O* want ikmhoud niet zo van een systeem met shims :N

Nee het is inderdaad een stuk makkelijker stellen, geen nokken verwijderen, shims meten, vervangen nok weer monteren en weer meten.

Je blijkt er ook nog redelijk bij te kunnen heb wel eens anders mee gemaakt:')
 
Nee het is inderdaad een stuk makkelijker stellen, geen nokken verwijderen, shims meten, vervangen nok weer monteren en weer meten.

Je blijkt er ook nog redelijk bij te kunnen heb wel eens anders mee gemaakt:')
Bij mijn GSX F is het ook simpel, met stelboutjes/moertjes, maar hier zoals je zegt, eer je eraan kan ...
Er bestaat een mooie en duidelijk beschrijving voor, ooit opgesteld door een hobbyist (dat laatste woord is wellicht fout geschreven :+ ), en helpt zeer goed. Maar ervaring heeft mij geleerd dat je gewoon een hoopje dingen moet wegnemen, kan je er veel beter aan, en vooral, kan je veel gemakkelijker het kleppendeksel achteraf terugleggen, omdat je dan beter zicht hebt op de pakking daarvan, en de ruimte hebt die te corrigeren alvorens aan te trekken.

Dingen om weg te nemen:
- tank (logisch)
- dwarsbar
- miliueklep
- bobines
- rubber beschermflap
- oliekoeler (hangt vooraan, maar de rubberflap hangt eraan, en verwijderd gemakkelijker na radiator verwijdering.
- claxon (hangt op zijn beurt weer in de weg van de radiator
- set caburators eraf (tegenwoordig maak ik die gewoon los, en hang die naar de zijkant, kan relatief gemakkelijk, en dan hoeven de 2 gaskabels en de choke kabel niet losgemaakt te worden)

Maar ach, vind het wel leuk :t

Als ik een NC 750 X (DCT) nieuw zou kopen, gaat ie tijdens de garantieperiode uiteraard wel naar de dealer voor onderhoud, koop ik een tweedehandse die al uit de garantieperiode is, doe ik het wel weer zelf :t
 
@DKP Zo, dat is nog eens een procedure...

Bij de NC is die een stuk makkelijker., vooral met de truc die de dealer mij heeft laten zien....


De bovenste slang van de radiator los halen.
****truc van de dealer**** radiator aan de kant hangen. (extra makkelijk met tie-wrap uit de weg te hangen als je ook de OEM val-beugel hebt)
Links 1 imbus eruit draaien zodat je de timing markings aan die kant kan zien.
Rechts er 1tje uit friemelen (deze is de moeilijkste als je de OEM val-beugel er op hebt zitten)
Kleppendeksel, of hoe dat ook heet, eraf halen.
Tada! kleppen stellen.

En bij vastmaken even de radiator een beetje bijvullen.
Mocht je dat niet helemaal vertrouwen kan je de radiator natuurlijk ook helemaal loshalen en daarna helemaal vullen.
 
In mijn geval is de koelvloeistof toch al aan vervanging toe , dus gaat de radiator gewoon leeg en foetsie........ Kan ik ook de lamellen eens rustig bekijken en evt rechtzetten.
 
Ziezo de NC uit de winterslaap gehaald, alles nagelopen/gesmeerd en vanmiddag even een stukje toeren,de buiten temperatuur is oke en ja de pekel ook weggespoeld door de vele regen
 
Nou, dat van die pekel is zeker niet waar hoor, afgelopen week toch echt nog door de pekel gereden en het heeft niet meer geregend daarna, ik zou 'm maar weer gauw opbergen.....................................'s Nachts vriest het nog een graadje hè? :+
 
Nou, dat van die pekel is zeker niet waar hoor, afgelopen week toch echt nog door de pekel gereden en het heeft niet meer geregend daarna, ik zou 'm maar weer gauw opbergen.....................................'s Nachts vriest het nog een graadje hè? :+

Ach, meeste pekel is toch al de weg ingereden of weggewaaid.
Misschien als het gaat regenen dan komt de pekel weer omhoog.. roest je hele motor weg :P
 
Ach, meeste pekel is toch al de weg ingereden of weggewaaid.
Misschien als het gaat regenen dan komt de pekel weer omhoog.. roest je hele motor weg :P
Droge pekel is ook funest, het waait overal op en tussen. Je zet de motor weg: en dan begint het: zout trekt vocht aan en de invreet ellende kan beginnen...
 
Ik ga hier eens even komen inbreken ...

Onlangs naar het auto/motorsalon in Brussel geweest.

Ik had in mijn hoofd een Kawasaki Ninja 400 te bestellen, maar na veel rondgekeken is dat er nog niet van gekomen.

Mijn oog viel namelijk ook op de Honda NC750X DCT, ja, in dat geval wel enkel de DCT.
Het is niet meteen een motor dat ik graag zie, maar ik kijk vooral naar het praktische.
Zit erg comfortabel, ook mijn vrouwtje vond de duozit goed. Het is een automaat, wat ik graag heb.
Gangbare bandenmaten, waardoor ik het merk/type van mijn voorkeur kan aanschaffen.
En de nieuwe heeft een FULL LED koplamp.
Ook heeft die standaart een middenbok.
Prijs is 8.900€, en als ik voor eind Februari zou bestellen, heb ik er de driedelige kofferset in kleur ook nog bij!

Eerste minpuntje voor mij is, zit je een beetje deftig uit de wind?
Nee, hoeft niet zoals bij een BMW R1200RT te zijn, maar ook niet als op een naked bike.
Tweede minpuntje, spiegels op het stuur, ik heb die liever op de kuip, zoals bij een sport toering model.

De kleine tank ga ik niet over wakker liggen, motoren hebben tegenwoordig geen grote tank meer.

De man op de Honda stand zei, bij nornaal rijden verbruik je maar 3,5L (1:28). Lijkt mij erg weinig, of klopt dat?

Als ik het budget had om er eentje te bestellen zou ik zeker eens een proerit aanvragen.
De Ninja 400 is een stuk goedkoper (6200€), maar die is voor mij wel comfortabel, maar niet voor mijn vrouwtje. Middenbok bestaat er niet voor, en koffers van Kawasaki al evenmin. Er kunnen wel universele koffers op, maar het lijkt mij maar een "fijn fietske" uit om drie koffers aan te bevestigen.
Verder ook wel FULL LED koplampen, maar bijna alle nieuwe motoren hebben dat nu standaart.

Keuzes ... keuzes ... keuzes ... en (gebrek aan) budget ...
Het is een heerlijke motor, en het verbruik is idd heeel erg zuinig! Met gemak 1:28
 
Het is een heerlijke motor, en het verbruik is idd heeel erg zuinig! Met gemak 1:28
Dank je :t
Dat is informatie waar ik van hou! :P

Tot nu toe drukke weken gehad, maar komende week ga ik toch eens een testritje zien te regelen :]
 
Droge pekel is ook funest, het waait overal op en tussen. Je zet de motor weg: en dan begint het: zout trekt vocht aan en de invreet ellende kan beginnen...


Vandaag de hele motor schoongemaakt en weer alles in de ACF50 gezet (Zelfs in de zomer wel handig)
Er is nu geen pekel meer te bekennen op de weg.. vandaag ook zat motorrijders gezien, al heeft het niet meer geregend sinds er laatst gestrooid is.|

Wat ik wel merk is dat mijn skidplate (van sw motech, blank aluminium) helemaal aangevreten is van de pekel?... helemaal vol met witte vlekjes etc.
Wonderbaarlijk genoeg is op de rest van de motor geen enkel spoortje van pekel/roest/aanslag te vinden.. niets gewoon, zal wel komen door het blanke aluminium denk ik dan? Zijkanten zijn gewoon nog perfect (zwart gepoedercoat).. misschien binnenkort ook het middelste gedeelte even een verfbeurt geven.
 
Ach, mijn 2014 750X heeft wel al wat pekelsporen, maar dat krijg je als je doorrijd in de winter. Ik zou alleen willen dat die motor van mij ook 1 op 28 zou rijden......... Hoe jullie dat voor elkaar krijgen is mij een raadsel................. Ik moet 's zomers al mijn best doen om 1 op 26 te rijden en dan mag het niet waaien en ik moet niet boven de 120 km/h komen.............. 's Winters is het eerder 1 op 21......
 
Ach, mijn 2014 750X heeft wel al wat pekelsporen, maar dat krijg je als je doorrijd in de winter. Ik zou alleen willen dat die motor van mij ook 1 op 28 zou rijden......... Hoe jullie dat voor elkaar krijgen is mij een raadsel................. Ik moet 's zomers al mijn best doen om 1 op 26 te rijden en dan mag het niet waaien en ik moet niet boven de 120 km/h komen.............. 's Winters is het eerder 1 op 21......
Moet je mijn motor maar eens zien -O-
Maar ja, ik rijd dan ook de hele winter door, dus dan wéét je dat gewoon he ...

Ik zit met mijn GSX F al gemakkelijk boven de 1:21. Als ik het ervoor doe durf ik te geloven dat ik in de zomer gemakkelijk 1:25 haal.

Onlangs twee keer wat sportiever gereden, in die zin dat ik tussen de 120 en 140 reed, en wat sneller optrekken.
Een keertje 1:23,47 en de tweede keer nog wat sportiever aan 1:23,31.
Ik begrijp niet hoe er zijn die met een GSX F onder de 1:20 duiken. Dan moet je toch al serieus goed doorrijden.

Maar goed, ik ben benieuwd voor een testrit. Toch eens kijken om volgende week bij Honda Mertens binnen te springen. Dat is een nieuwe (of verhuisde) dealer vlak bij de luchthaven, dus passeer er zonder al te veel omweg, of helemaal zonder omweg als ik op de cargo site moet zijn.
 
Vanmiddag heerlijk getourd met duopassagier via binnenwegen. Verbruik over 150 km 1:28,3 in de DCT-stand S2.
 
Vanochtend een lekker rondritje gedaan weer eventjes...
Perongeluk een onverharde weg gepakt, (is mijn 2e keer off-road met deze motor, 1e keer met M.P.5)
Her en der wel wat sneller durven rijden maar ook zat stukjes even gestopt en stapvoets....
Niet geheel onverstandig want terwijl ik door een van de plassen reed zag ik dat ik de goede zijde had gekozen, de andere kant was een stukje dieper geweest...

(kleine impressie op jijbuis)
Vooruit:
Achteruit
 
Goedemorgen!
Ooit heb ik ergens gelezen dat er een dealer in Nederland is waar je kunt proefrijden met verschillende windschermen. Ik denk namelijk interesse te hebben in het Madstad scherm voor de NC700X, maar voordat ik deze bestel zou ik er toch wel even mee gereden willen hebben. Weet hier iemand misschien waar ik dat zou kunnen doen?
Alvast hartelijk dank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan