Het Grote Motovlog Topic Deel I

Ik heb een DJI Spark, gebruik 'm alleen niet zo voor motorfilmpjes. Misschien komend jaar eens wat meer doen, mijn broer heeft er namelijk ook eentje gekocht en tegen die tijd dat ik weer een demo mee neem, kent hij de controls om er wat moois uit te halen. Wel mooi klein om overal mee naar toe te nemen. Heb 'm vorig jaar meegenomen naar Amerika en dan met name de westkant van het land. Dat is een heel veel klein beetje mooier dan Nederland vanuit de lucht. :)

@kiwii Met een eerste motovlog mag je heel veel 'uh' zeggen. :+ En met alle tips kan je wat moois neerzetten.
Drones zijn de shit....

..maar dat is een extra mannetje voor de flyby shots ook. Wordt gelukkig steeds vaker geleverd bij introducties en dan beperk ik plots de onboardbeelden tot een minimum, gewoon omdat een voorbij rijdende brommer er vele malen beter uitziet. Sinds daar drones bij gebruikt worden gaat 't opnieuw naar een volgend niveau.
 
Ik heb precies dezelfde :) Als je hem op je gopro aansluit, wel even de mini verleng kabel gebruiken (die gaat van aux met 3 streepjes naar aux met 2 streepjes) anders werkt deze niet! Ook de quickcapture niet gebruiken als je de mic adapter van gopro gebruikt, anders pakt hij de externe mic. Eerst aanzetten en dan op de record knop drukken werkt wel!
Klopt inderdaad, ik gebruik dat verloop stukje dus in mijn audiorecorder. Heb namelijk geen gopro, maar een YI 4K en 4k+.

@CDA441 Video komt hopelijk dit weekend online, heb vanochtend pas gefilmd en overdag werken natuurlijk. Maar video is recht toe recht aan edit werk, dus komt goed :t
 
Drones zijn de shit....

..maar dat is een extra mannetje voor de flyby shots ook. Wordt gelukkig steeds vaker geleverd bij introducties en dan beperk ik plots de onboardbeelden tot een minimum, gewoon omdat een voorbij rijdende brommer er vele malen beter uitziet. Sinds daar drones bij gebruikt worden gaat 't opnieuw naar een volgend niveau.

Een extra mannetje voor in de lucht of vanaf de grond inzetten is altijd handig. Af en toe zet ik mijn broer in of iemand anders. Je zou nog een camera langs de weg kunnen zetten in je eentje, maar dat geeft vrij statische shots. Teamwork FTW! :)
Zelfde trouwens voor de drone, 'm gewoon in de lucht hangen en gaan rijden, dat ding volgt wel... alleen wel op lage snelheid. Dan is gewoon normaal rijden en iemand anders achter de knoppen toch beter dan suf 50km/u rijden en hopen dat ie nog volgt.
 
Of een gimbal!

Beetje zitten knutselen met wat overige onderdeeltjes van mijn actioncams en op zolder een mooi adapterplaatje gebouwd :)
 
Nou ja, dan komt een 360 ook wel weer van pas, dan kun je nog panshots maken.

Dat is inderdaad ook wel handig, alleen de beeldkwaliteit van iets wat verder weg zit is nog om te huilen. :)
Makkelijkste en mooiste blijft gewoon iemand met een camera en een beetje verstand van filmen.
 
Of een gimbal!

Beetje zitten knutselen met wat overige onderdeeltjes van mijn actioncams en op zolder een mooi adapterplaatje gebouwd :)

Van links naar rechts gaat heel erg goed, maar de trillingen van de motor en het Belgische wegdek kan hij niet aan om het helemaal vlak te maken.
Camera zelf heeft denk ik ook geen stabilistatie? Ben benieuwd wat bijv mijn SJCAM SJ7 of Hawkeye FF8S zou doen met gyro stabilisatie aan en dan nog in die gimbal. ;)
 
@Monomuis Nee inderdaad, camera heeft geen optische beeldstabilisatie, wel steadyshot, maar de mount is ook wel nogal zwak, er zit veel beweging in. Misschien zijn 2 montagepunten beter, maar daarmee moet ik experimenteren. Ik heb maar 1 klem :') Zou die wat meer gebalanceerd zijn zou het een kleiner probleem vormen.

Over die steadyshot, die laat ik liever uit, want dat is natuurlijk softwarematig en dan gaat de beeldkwaliteit en wide angle achteruit
 
Als er beweging zit in de mount, dan moet dat eerst worden gefixt, daarna denk ik dat die gimbal de rest wel op zich zal nemen en het beeld 100% vloeiend is.
 
Een extra mannetje voor in de lucht of vanaf de grond inzetten is altijd handig. Af en toe zet ik mijn broer in of iemand anders. Je zou nog een camera langs de weg kunnen zetten in je eentje, maar dat geeft vrij statische shots.

Dat is hoe ik het vaak moet dus.
1 of meerdere camera's langs de kant van de weg, hopen dat ze er blijven staan.
En dan statische flyby's.
 
Het gaat om de Purple Panda Lavalier mic. Kost $25-30 op amazon en is echt goed. Op internet ook genoeg vergelijkingsvideo's te vinden waarbij hij geprezen wordt. Ik hoop dit weekend de video online te hebben, dan kun je horen hoe hij klinkt.

Staat al een goed jaar op de planning, maar komt er maar niet van.
Wie weet, in 2019 misschien.
 
Voor @CDA441, hier is hij dan, zoals beloofd mijn nieuwe video waarbij het geluid is opgenomen met de Purple Panda microfoon:

 
@Leviathius Goede kwaliteit! Wel een beetje last van de kou hoor ik aan je stem :') Vind't het wel jammer dat er niet zo veel motorgeluid is, zou wat meer diepte in de vlog geven :)
 
@Leviathius Goede kwaliteit! Wel een beetje last van de kou hoor ik aan je stem :') Vind't het wel jammer dat er niet zo veel motorgeluid is, zou wat meer diepte in de vlog geven :)
Thanks! Haha ja het was vroeg, dus mijn stem moest ook nog een beetje wakker worden :+. Klopt, deze microfoon is beter dan ik eerst had, en eerst had ik de 'level' van de recorder ver naar beneden gedraaid. Die kan dus weer een stukkie omhoog. Dan zal als het goed is het motorgeluid beter hoorbaar zijn.
 
Twee mics en mixen....

Dat zou inderdaad de oplossing zijn. Maar ik gebruik mijn audiorecorder al om mijn stemgeluid op te nemen. En die recorder heeft voor ze ver ik weet geen multi-channel opname helaas. En om nou nóg een recorder te kopen.. :')

Aghja, komt wel goed. Voorlopig is dit meer dan voldoende voor de mega hoeveelheid views die ik krijg _O-. Zodra ik meer bekijks krijg, kan ik het mentaal goedpraten om dat soort verbeteringen aan te schaffen.
 
@Leviathius Goede kwaliteit! Wel een beetje last van de kou hoor ik aan je stem :') Vind't het wel jammer dat er niet zo veel motorgeluid is, zou wat meer diepte in de vlog geven :)

Nou ja zeg....het belangrijkste aan een motor is absoluut niet het monotone uitlaatgeluid, prima vlog @Leviathius :t
Het geluid wat je brommer produceert is prima in verhouding met je stemgeluid, niets veranderen als ik het mag zeggen.
 
Ik heb ondervonden dat zelfs een RAM mount niet eens mijn gimbal stevig vast kan houden :') Die blijft nog steeds wiebelen hoor ;)

Correctie: De handgreep zit goed vast, maar de gimbal zelf trilt wat :')
 
Laatst bewerkt:
@Leviathius dat klinkt prima! Lekker laten zo, uitlaat hoor je goed genoeg en moet in een vlog niet storen als je aan het praten bent.

Wat een woei vandaag!

Thanks! Ga het inderdaad zo laten, wel het 'level' iets omhoog schroeven, want heb nu het volume opgekrikt in de software...

En inderdaad, was lekker uitwaaien op de motor vandaag :)
 
Thanks! Ga het inderdaad zo laten, wel het 'level' iets omhoog schroeven, want heb nu het volume opgekrikt in de software...

Wel opletten dat je de boel niet te hoog zet, maar dat merk je direct. Bij de Ghost X moet ik 'm echt op 1/5 zetten, anders een berg gekraak door het uitlaatgeluid. :)
Bij de Ghost 4K kon ik dat rustig op 3/5 laten staan, bij Ghost-S ook. Tegenwoordig zet ik de X op 1/5 en gooi ik het in de video edit wat omhoog. Maar ik neem niet altijd de X mee, de 4K heeft ook op 1080P een hogere bitrate, dus meer detail.
 
Wel opletten dat je de boel niet te hoog zet, maar dat merk je direct. Bij de Ghost X moet ik 'm echt op 1/5 zetten, anders een berg gekraak door het uitlaatgeluid. :)
Bij de Ghost 4K kon ik dat rustig op 3/5 laten staan, bij Ghost-S ook. Tegenwoordig zet ik de X op 1/5 en gooi ik het in de video edit wat omhoog. Maar ik neem niet altijd de X mee, de 4K heeft ook op 1080P een hogere bitrate, dus meer detail.

Klopt inderdaad, dit heb ik al pijnlijk ondervonden een keer. Had ik mooi voor 45min beeldmateriaal geschoten met tekst tijdens het rijden, maar zonder het level aan te passen. Nou, de Monster 796 video is het resultaat daarvan, heb ik mooi een voice-over bij gemaakt :+

Level staat nu op 1/25 ofzo. Ga het denk ik opkrikken naar 5/25, kijken hoe dat werkt.
 
Zo heb ik ook wat videootjes hoor, met sound clipping. In eerste instantie had ik het niet eens door, tot @N-rijder er over begon.
Het was dan ook even een mooi moment op een regenachtige zondag om buiten in de regen 5 camera's te testen en twee microfoons en 4 kabels, om te zien waar het probleem 'm nu precies in zat. Uiteindelijk dus uitgekomen op mic sensitivity op de Ghost X en dat ook doorgegeven aan de fabrikant en ook toegevoegd aan mijn testverslag. Nu moet ik altijd opletten dat ik na een fw update wel weer die sensitivity omlaag zet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan