Het Grote Motovlog Topic Deel I

Leviathius

Die hard MF'er
12 mei 2016
260
47
Welkom bij het officiële Grote Motovlog topic!

szsrj.jpg


Dit topic is bedoeld om alles te delen met elkaar over Motovlogs. Denk hierbij aan ervaringen, tips & tricks, apparatuur en algemene prietpraat.

Wat is een motovlog
Een 'motovlog' is een type video-log maar dan gefocust op motor gerelateerde zaken. Het woord komt uit de combinatie van motor, video en log. Het motovloggen is ontstaan uit dat motorrijders een video opnamen terwijl ze op hun motor reden en deze op YouTube plaatsen. Tegenwoordig komt er wat meer bij kijken dan alleen een filmpje opnemen op de motor terwijl je over iets praat (of stil bent natuurlijk). Zo heb je de traditionele motovloggers, maar ook stunt-rijders, reviewers, tutorial video's, onderhoudsvideo's en nog veel meer!

Benodigde software
Voor het editen van video's voor je nieuwe kanaal heb je natuurlijk software nodig. Dit hoeft niet per se duur te zijn. Je kunt in principe gebruik maken van de standaard software van Windows of MacOS. Alleen zul je dan toch op den duur tegen dingen aanlopen die andere software wel heeft. Davinci Resolve is een stuk software dat gratis te downloaden is met wat minder functies dan de volledige versie (300$) en werkt erg goed. Andere software die je kunt overwegen zijn Adobe Premiere Pro, Final Cut en Sony Vegas. Deze kosten wel geld (premiere is een maandbedrag), dus dat moet je wel overwegen natuurlijk.

Aanbevolen Action Cams
  • Hawkeye FireFly 8S: Een prima action cam uit China, vergelijkbaar met de GoPro Hero4/5
  • SJCAM SJ7: Ook een prima action cam uit China, vergelijkbaar met de GoPro Hero4/5
  • YI 4K/4K+: Een wat duurdere action cam uit China, maar wel erg hoge bouwkwaliteit en goede beeldkwaliteit. Vergelijkbaar met de GoPro Hero5/6
  • GoPro Hero 4: Goede keus voor 1080p60fps en heeft een makkelijkere manier van een externe microfoon aansluiten. Bij de Hero5 en 6 heb je daar een duur extra kastje voor nodig.
  • GoPro Hero 5 of 6: Beste GoPro's op dit moment, maar wel iets minder om een microfoon op aan te sluiten.
  • Ghost 4K/X: Prima 'bullet-style' actioncam om aan de zijkant van je helm te monteren.
  • Sony HDR AS300 of FDR3000: aanraders door de plaatsing van de poorten, een 3,5mm microfoonaansluiting en is erg geschikt voor systeemhelmen.
Dé aanbevolen externe microfoon
De purple panda lavalier microfoon. Heeft verschillende aansluitingen en adapters om op elke camera te passen. Werkt erg goed en wordt door veel motovloggers gebruikt en aangeraden!

Motovlog FAQ
Hoe begin ik een motovlog kanaal op YouTube?
- Dat is eigenlijk heel simpel. Maak een nieuw account aan op YouTube en je bent klaar. Dit houd in dat je een nieuw Gmail adres moet registreren en daarmee moet inloggen bij Youtube. Het lastigste is nog om een leuke, goede naam te bedenken voor je kanaal.

Wat heb ik allemaal nodig om te beginnen met vloggen?
- In de basis heb je alleen een (actie)camera nodig en je bent klaar. Er komt natuurlijk wel iets meer bij kijken dan alleen een camera kopen, want je moet hem ook ergens op je lichaam of motor kunnen monteren om leuke beelden te schieten. Meeste vloggers plaatsen een ActionCam op hun helm of dragen een harnas zodat hij op hun borst zit. Deze accessoires kun je (duur) van GoPro kopen, of je struint wat Chinese webshops af (aliexpress) en koopt een mooie bundel voor een paar tientjes waar alles in zit. Zodra je een houder hebt voor je actioncam, plakkers om hem op je helm te monteren en je hebt een goede plek bedacht om hem op je helm te plaatsen, dan kan het filmen beginnen!

Al die apparatuur is zo duur! Is goedkoper ook mogelijk?
- Het hoeft zeker niet duur te zijn. Een leuke (chinese) actioncam zoals de FireFly serie of SJCam serie heb je al vanaf 50€. Voor chinese camera's (die soms echt niet onder doen voor een GoPro) kan het oplopen tot 200€ voor een YI 4K+ (4K60fps).

Kan ik er geld mee verdienen?
- Geld verdienen met YouTube klinkt voor veel mensen als een droom. Een beetje video's maken en laat het geld maar binnen stromen! Helaas is de realiteit anders. Je moet allereerst 1000 abonnees hebben en ieder jaar moeten je video's in totaal 4000uur bekeken worden voordat je in aanmerking komt voor 'monetization' op YouTube. Zodra je dat hebt behaald is het nog niet zwemmen in het geld. Je moet eerder denken aan een paar tientjes per maand dat je ermee verdiend. Pas als je écht een grote fanbase hebt, veel kijkers krijgt en regelmatig kwalitatieve video's kunt uploaden. Dan pas zul je er echt geld mee kunnen verdienen dat je er misschien zelfs je beroep van kunt maken.

M-F Motovloggers

CDA441

YouTube: www.youtube.com/CDA441
Omschrijving: Youtube kanaal waar er van alles en nogwat wordt gedaan all things motorcycle :)
Camera: Sony HDR-AS300

MotorcycleGeek
YouTube: Motorcycle Geek
Omschrijving: Een vers kanaal over vanalles en nog wat gerelateerd met motors. Van reviews tot onderhoud.
Camera: Nikon D3400, Yi 4K, Yi 4K+ en een DJI Osmo Action.

87Slabside
YouTube: Slabside
Omschrijving: Vind je motoren leuk? Vind je Youtube leuk? Kijk op mijn kanaal!

"Over Motoren" - Lemmy
YouTube: Over Motoren
Omschrijving: Vanalles over motoren.

Meifesto TwoWheels
YouTube: Meifesto Twowheels
Omschrijving: Motovlogger sinds 2012, still going strong. Motovlogs, reviews, meetups en alles wat er tussen zit.

The Sjefman
YouTube: The Sjefman
Omschrijving: Kanaal met diverse content, vlogs, sleutelwerk, gepruts, eigenlijk alles wat me leuk lijkt om te delen. Voornamelijk motor gerelateerd maar soms ook andere zaken.

Mve rides
YouTube: Mve Rides
Omschrijving: De camera draait altijd, ik post voornamelijk de leuke/opvallende dingen en wellicht in de toekomst ook wat reviews etc.

Wil je hier komen te staan, stuur mij even een DM of plaats een berichtje in het topic. Geef hierbij de naam van je Kanaal op, een korte omschrijving en een url naar je kanaal.

Vorige delen
Motovlog?
 
Laatst bewerkt:
Om als eerste een post te maken op dit verse topic:
Ik heb onlangs met 3M duallock een powerbank op m'n helm geplakt, wat nu mijn opnametijd tot 3 uur brengt :)
Kan ik alleszins niet in de regen gebruiken, maar eindelijk kan ik meer dan 2 uurtjes rijden :)

XiBARa9.jpg


Wellicht zal ik op een gegeven moment een powerbank met wat meer capaciteit aanschaffen.
 
Dikkere powerbank erop gooien! :) Met mijn Ghost 4K heb ik een grote accu in de modulaire bay gedaan, kan 5.30u filmen met 1080P, maar met 4K ook een behoorlijk stuk langer. 4K vreet ruimte, dus meestal film ik in 1080P. Op de volgende motor die ik ga rijden maar eens wat in 4K schieten, als ik het niet vergeet. ;)
 
Mis wel de GoPro hero 4 in het lijstje. De Hero 5 en 6 zijn wat mij betreft minder goed i.v.m. die grote en dure microfoon adapter die je ook weer ergens kwijt moet. Microfoon en adapters voor de Hero 4 zijn een stuk kleiner en kan je voor onder de 5 euro kopen in China. Beeldkwaliteit van de Hero 4 doet niet onder voor die van de 5 en 6 en 1080P 60FPS is voorlopig nog goed genoeg voor Youtube.

Verder, leuk initiatief om dit topic te starten!

Naam: 87Slabside
Kanaal: Slabside
Beschrijving: Vind je motoren leuk? Vind je Youtube leuk? Kijk op mijn kanaal!
 
Wat, 5.30 uur beeldmateriaal? Gelukkig gebruik ik maar een select aantal dingen die ik wil laten zien op mijn kanaal en weet ik waar ik dat heb gefilmd. En mijn 'short rides' zijn gewoon wat knip- en plakwerk van diverse ritjes. Het idee is mooi dat je zo lang kan filmen en je niet druk hoeft te maken om het wisselen van accu's. Maar ga je 5 uur lang lullen, dan weet je niet meer wat je waar zei. Ik lul dan ook niet in mijn video's, want er komt toch alleen maar onzin uit. :+
 
@87Slabside: Ik heb je erbij gezet :t.

Ook je opmerking over de GoPro Hero4 staat erbij.
 
Ik moest gewoon naar pagina 3 om het topic te vinden. Het loopt hier nog niet storm! :)
Vandaag de Drift Ghost X binnengekregen om te testen. Kan standaard 5 uur mee, met de grote accu zelfs 8 uur. Enige nadeel is dat ie maar 1080@30 kan, maar dat hebben ze gedaan om die waanzinnige batterijduur mee te kunnen halen, want de sensor/chip kan in principe tot 120fps aan in die resolutie. Maar dan ga je dus geen 5/8 uur halen. VOor 150 euro een camera die een goed formaat heeft (geen baksteen a la GoPro), een draaibare lens en zo'n accu die lang mee gaat is dat echt geen slechte om mee te beginnen.
 
Het loopt hier nog niet echt storm nee.. Ik ben in de tussentijd wel druk bezig met video's editen :)

Vandaag op het werk raadde onze videoman (jaja, hebben een speciale filmpjes maker) aan om Davinci Resolve te gaan gebruiken. Hij was daar super over te spreken, zelfs de gratis versie was al geweldig volgens hem. Color grading, geluid bewerken, after effects, alles zit er al standaard in blijkbaar. Ik ga het maar eens downloaden en uitproberen.

Ook ben ik bezig met een wat uitgebreidere review van mijn HyperPro veer. Hiervoor wil ik graag meerdere hoeken in de video plaatsen voor wat afwisseling. Maar wat een gedoe is dat als je maar 1 camera hebt :+. Ben nu al 2x over hetzelfde stuk gereden, maar dan de camera weer ergens anders geplaatst. Nu alleen nog filmen met de cam op mijn helm en dan kan het bewerken beginnen.
 
Ik heb in een maand nog niets meer gepost omdat het gewoon veel te warm was om te rijden. Ik mag wel een doorwaaijas-en broek hebben, maar 34°C warme lucht die op je blaast doet het ook niet beter.

Ik hoop zo vanaf eind deze week weer op de motor te springen (als ik 'm terug heb van de service) en wat content te creëren want mijn userbase stijgt niet boven de 277 subs :')

Waarschijnlijk zal ik een 10 pro's & cons about my bike maken :')
 
Laatst bewerkt:
Davinci schijnt idd goed te zijn. Heb dus Magix Video Deluxe, misschien ook eens Davinci proberen. Maar Magix doet wat ik wil, al kan het vast altijd mooier.

Ik heb verder ook niet echt gereden. Druk met twee banen, andere dingen doen met de hitte etc. binnenkort nog drie motoren testen, wat kleding testen, de Ghost X proberen etc. doorwaaikleding met 34 graden werkt idd ook niet meer al te goed (hoewel het nog altijd prettiger is dan normale kleding). Mijn GoPro 4 inmiddels de deur uitgedaan, die gebruikte ik toch niet.
 
\
Vandaag op het werk raadde onze videoman (jaja, hebben een speciale filmpjes maker) aan om Davinci Resolve te gaan gebruiken. Hij was daar super over te spreken, zelfs de gratis versie was al geweldig volgens hem. Color grading, geluid bewerken, after effects, alles zit er al standaard in blijkbaar. Ik ga het maar eens downloaden en uitproberen.

Ook ben ik bezig met een wat uitgebreidere review van mijn HyperPro veer. Hiervoor wil ik graag meerdere hoeken in de video plaatsen voor wat afwisseling. Maar wat een gedoe is dat als je maar 1 camera hebt :+. Ben nu al 2x over hetzelfde stuk gereden, maar dan de camera weer ergens anders geplaatst. Nu alleen nog filmen met de cam op mijn helm en dan kan het bewerken beginnen.

Als je de Davince Resolve heb uitgeprobeerd, laat het ons zeker weter :t


En ja, meerdere angles willen schieten betekend al snel dat er een tweede camera komt.
En als er een tweede camera is, dan is het hek van de dam... _O-
 
Davinci schijnt idd goed te zijn. Heb dus Magix Video Deluxe, misschien ook eens Davinci proberen. Maar Magix doet wat ik wil, al kan het vast altijd mooier.


Ook Magix hier.
Ondertussen wel de 2018 versie vanwege wat problemen.
Die helaas nooit opgelost zijn.....

Meer daarover in een video beinnenkort _O- _O-
 
Als je de Davince Resolve heb uitgeprobeerd, laat het ons zeker weter :t


En ja, meerdere angles willen schieten betekend al snel dat er een tweede camera komt.
En als er een tweede camera is, dan is het hek van de dam... _O-

Jazekers, zal ik zeker doen. Heb hem nu geinstalleerd en ziet er netjes uit tot nu toe. Ook prettig dat alles van het bewerkingsproces in stappen is zeg maar. Dus eerst media importeren, dan compositie, dan color correction. Daarmee veranderd ook meteen de interface per stap. Binnenkort eerste video maar eens in elkaar flanzen.

Over die camera's, tja, ik ben aan het wachten tot de YI 4K+ in prijs daalt, want daarbij kun je een mic aansluiten. Dat mis ik nu toch wel een beetje.
 
Haha bij Premiere Pro CC is mijn workflow gewoon importeren, knippen, plakken, (af en to B-roll erin gooien als ik dat heb), titeltjes plaatsen en dan het geluid wat in orde brengen :')

Zelf Magix en Davinci nooit geprobeerd, wel FCP op mijn hackintosh (maar daar kon ik niet mee werken)
Vegas pro ook geprobeerd maar dat was zo moeilijk om te verstaan.
Ik heb mij eventjes ingelezen in die Davinci resolve en het schijnt wel dat deze beter is voor color grading dan Premiere Pro.

Adobe Premiere Pro (al dan niet de legale versie) is mijn go-to om videootjes te maken.
Voor mijn eerdere filpjes die over niets gaan heb ik altijd movie maker gebruikt, maar dat was echt een sch**tprogramma :r

Voor mij is het lekker gemakkelijk werken, en het renderen duurt ook niet zo lang. Ook veel overbodige knopjes enz. die ik nooit gebruik :')
 
Ik ben redelijk tevreden met Powerdirector. Heeft ook een 360 modus nu.. best grappig, maar is toch nog redelijk beperkt helaas. In zoverre: ik dacht hiermee een programma uit m'n workflow te kunnen schrappen, maar dat is dus niet zo. Verder wel gewoon een goed werkend programma. Multicam editor, direct uploaden, dat soort toffe dingetjes.
 
Klein vraagje: Hoeveel opslag hebben jullie in jullie camera('s) en hoe lang kunnen jullie daarmee opnemen op welke stand?
En overigens: staat jullie camera altijd aan als je op de motor zit mocht er iets gebeuren, of gaat ie alleen aan als je iets zinnigs te vertellen hebt? :P
 
Ik film sowieso alleen als ik echt iets te melden heb met het doel een video te maken. Op mijn woon werk route gebeurt namelijk nooit iets. Hooguit iemand die zn knipperlicht vergeet aan te zetten.. :+

Ik heb 64gb in mijn YI 4k zitten en film tegenwoordig in 2.7k60fps, daarmee kan ik net niet 2uur filmen als ik het mij goed herinner. Nog niet volledig vol gedraaid, maar ik gok dat de accu eerder op is dan dat de sd kaart vol zit. Vandaar dat er binnenkort 2 china accu's binnen komen voor 10€ :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al geleerd dat eindeloos opnemen weinig zin heeft. Leuk voor de 'stel dat er wat gebeurt' momenten, maar die zijn zo zeldzaam dat je daar eigenlijk eindeloos veel niks voor opneemt. Tenzij je een loop kunt opnemen, maar meestal zijn die lager in kwaliteit en je moet ook nog batterijcapaciteit hebben.

Tweede probleem is dat je al die uren beeld moet doorspitten voor dat ene stukje wat je gaat gebruiken, wat dus ook even zoveel tijd kost. Ook niet echt handig.

Dus zet 'm aan als je wat wilt opnemen, doe het desnoods een paar keer over en dan heb je wat voor thuis. Ik heb volgens mij max een half uurtje aan geheugen en 't is prima. In het ergste geval heb ik én een extra kaart, én een extra camera. Wel al eens nodig gehad, dat wel, maar dat kwam doordat ik de kaart niet geformatteerd had. En m'n hoofdcamera kan nog wel eens oververhitten. Dan heb ik een backup, die weliswaar niet perfect is, maar wel mooi voorkomt dat je met lege handen staat.
 
Ik film constant. Ook in de auto. Waarom? Ook voor de verzekering of gewoon om te leren waarom iets (bijna) fout ging. In DVR/loop-modus hoeft de kwaliteit echt niet minder te zijn. Niet bij de Drift camera's. Maar die gebruik ik dus niet. Als er iets is gebeurd, moet ik wel zsm die data op de computer zetten en dan doe ik er later wel wat mee. Ik weet waar het is gebeurd, dus is het redelijk vlot te vinden.

Verder gebruik ik 64GB kaartjes, maar ik film meestal 1080@30 of soms zelfs als het kaartje bijna vol is en ik nog een aardige rit heb, op 720@25 ofzo. Als ik de Monkey 125 onder mijn kont heb, zal ik eens in 4K filmen, als ik het niet vergeet. Verder ben ik van plan een 128GB sd-kaart te kopen, omdat de Ghost X dus 8 uur kan opnemen. Moet alleen nog uitzoeken of ik aan 128GB genoeg heb, nog niet gespeeld met de Ghost X dus weet ook nog geen bitrates.
 
@Leviathius: Ik film altijd in 1080p30 en kan daar iets van +-3 uur opnemen tot de batterij op is met een 128gb kaartje. Heb dan altijd nog wat ruimte over :)
Extra accu'tjes zijn ook interessant als je niet kan opladen terwijl je mic is ingeplugd.

@Lemmy: juist bij de momenten waar ik mijn camera heb vergeten aan te zetten, of de accu leeg is gebeuren er leuke dingen :')
Zo heb ik eens een "straatrace" tussen mijzelf en een bandit niet op kunnen nemen, want het ging harder dan ik dacht. Ook lekker praatje gemaakt maar niet opgenomen :(
Lager in kwaliteit denk ik ook niet (welja bij mijn AS300 kan ik in 1080p60 loop opnemen, maar die behoudt dan de laatste 5,10,15,20,30 enz... minuten tot oneindig als ik dat wil :))

@Monomuis: Ik neem ook altijd op in de auto, sinds het ongeval bij mijn vader (werd in de achterkant gereden en was een duw en trekwerk bij de verzekering).
Ik ben met mijn vader eens naar Charleroi en Dinant gereden (zo'n 5 uur in totaal) en toen had ik nog mijn 64gb kaartje. Niet altijd de camera aangehad om batterij en opslag te besparen op de autosnelweg, maar juist op de terugweg naar Charleroi was mijn accu leeg en kaart vol. Dan had ik toch maar beter op "loop" gezet :')
 
Binnenkort eindelijk weer eens een nieuw filmpje op Youtube van mij! *O*


Ben namelijk sinds mijn verhuizing (afgelopen februari) mijn actioncam kwijt... -O-

Gelukkig heeft mijn vriendin afgelopen weekend weg op de motor redelijk wat gefilmd met de fotocamera.




Oja, software: iMovie...
Heb ook Davinci resolve en Lightworks geprobeerd maar mijn computer is gewoon te oud om krachtige programma's vloeiend te draaien... vooral niet op full hd. Zodra je wat gaat editen, effecten/titels toevoegen is het gauw klaar.
iMovie doet het nog redelijk en heeft tekortkomingen waar ik voorlopig nog mee kan leven/omheen kan werken.
 
Wordt het toch tijd voor een computer upgrade uiteindelijk... want het is zonde als je je beeld niet kunt verwerken door zoiets.
 
Klein vraagje: Hoeveel opslag hebben jullie in jullie camera('s) en hoe lang kunnen jullie daarmee opnemen op welke stand?
En overigens: staat jullie camera altijd aan als je op de motor zit mocht er iets gebeuren, of gaat ie alleen aan als je iets zinnigs te vertellen hebt? :P

Scheelt per camera. De main zit een 32gb in.
Rest 64gb, 2x 16gb en heb nog wat losse 8gb liggen van de "oude tijd" ;)

Tegenwoordig film ik alles, non-stop. Liefst met de afstandbedieding van de camera, als ik die ooit weer werkende krijg ;)
Maar mocht er dan een WTF moment zijn heb je die op camera.
Of als er spontaan een onderwerp naar voren komt en je begint tegen jezelf te lullen _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan