Het grote motorkamperen topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Xorbit

Die hard MF'er
18 jun 2006
375
100
Vlierzele
Beste kampeerders,​

Uit andere posts kon ik afleiden dat behoorlijk wat mannen en vrouwen hier met de tent op zwier gaan. Zowel motoren als kamperen zijn onderwerpen waar overloos kan over geluld worden . Dus een topic moet kunnen toch? Kom maar op met die ervaringen, tips, verhalen en foto's :9

Ik trap af mijn mijn idee van kamperen en mijn lijst 'mee te nemen':

Ik wil het sportief rijden niet laten omdat ik toevallig een tent bijheb. Ik vind het een uitdaging om mijn bepakking zo licht en efficiënt mogelijk te maken. Dus mijn uitrusting is niet al te uitgebreid maar ik zorg dat ik behoorlijk kan slapen. Dus ik neem eerder een goede matras mee dan een grote tent. Ik ben niet vies van wat (zeer mild) offroad en wat avontuur. Motorkamperen is voor mij puur escapisme.

Lijst:

-Motor (duh)
-Motorkledij
-1 Fleece
-Thermische ondergoed
-Onderbroeken, kousen
-Twee t-shirts
-één korte broek
-Sjaaltje (type buff)
-Compressiezak voor kleren.
-Kettingvet

-Lichte tent (één of tweepersoons)
-Slaapzak
-Thermarest matras (compact en warm)
-Gasbrander met gasflesje
-Kookpotjes, bestek, alu mok
-Leatherman multitool (zakmes)
-Hoofdlamp (onmisbaar)
-Toiletgerief in miniverpakking: shampoo, douchegel, contactlensvloeistof, tandpasta, toiletpapier (niet veel)
-Surivialspiegeltje
-Kampeerhanddoek ultracompact
-Schotelhanddoek ultracompact
-Sponsje en klein flesje detergent
-Opblaaskussen van PVC als zitkussen (hoef ik geen stoeltje mee en het opgeplooid volume is verwaarloosbaar, slaapt wel niet goed)
-Hoofdkussen compact (comfortabel én slim, je kan er een fleece of trui in proppen als je hoger wilt liggen)
-Alu drinkfles 1l
-Alu drinkfles 0.5l (Als we met twee zijn, bewaren we alcohol in }) )
-Mountainbike rugzakje met 2l waterzak. (Beste manier om water te vervoeren, rugzakje amper voelbaar en strak aan te gespen voor hoge snelheden)
-EHBO kit met wat extra pilletjes van basisgeneesmiddelen
-Bandenreparatiekit (in zitje van motor)
-Vuilniszakken (erg belangrijk, om op te zitten en om dingen droog te houden)
-Schoenen
-fototoestel, gsm, opladers
-Zonnebril
-Klein flesje visierreiniger (echt handig)

-eten: muesli, kant en klare rijst, ... (Kunnen we een heel topic mee vullen)
-Oploskoffie (behoorlijk lekker)

Ik zal wel nog iets vergeten zijn. Maar dat is het voorlopig. :W

P1010093.JPG

P1010092.JPG


Wat nemen jullie zoal mee. Je moet niet alles opsommen hoor. Iets waar je gek van bent? Iets speciaals?
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet een busje kettingvet mee te nemen. Zeker voor dagen dat het weer tegenzit.

Zelf ga ik altijd uit eten. Dat scheelt echt heel veel ruimte.
 
Thx, heb het erbij gezet. Je weet maar noot dat iemand deze lijst als referentie gebruikt. Dus 't moet kloppen. Uit eten doen we ook. Als we warm eten maken we het meestal zelf maar soms gaan we op restaurant. Wat kun je lekker eten in Duitsland! :9
 
Schnitzels als deurmatten. En nergens maken ze zo lekker als in Duitsland. Ik vertrek dinsdag richting Kroatië. Tasje achterop. Genieten wordt het!
 
Ik houdt dit topic in de gaten, ik wil volgend jaar 12 dagen een rondrit met tent gaan maken. Mijn kampeerervaringen houden op bij een stacaravan dus ervaring heb ik er nog niet mee. Aangezien hotels te duur gaan worden zal het dus gewoon een tentje gaan worden en zo min mogelijk mee nemen :)

Dit moet de route ongeveer gaan worden, de route door Zwitserland en Italie zijn klaar maar ik moet het stuk door Oostenrijk en terugreis door Duitsland nog finetunen :)

Google Maps
 
Ik ga donderdag voor het eerst op motorvakantie. (Noord-Duitsland->Polen)
Heb nu een tanktas, zijkoffers en een bagagerol 50Liter. Merk dat ik toch wat minder mee kan nemen als gedacht...

Dat wordt kleding wassen op de camping!:)

Heb voor 20 euro een banden reparatie set gekocht+extra gereedschap:)
Duimen dat ik het spul niet nodig ga hebben! (Yamaha XJ 600 uit 1990 met 80.000 + op de teller.)
 
Laatst bewerkt:
spiegeltje meenemen? die zitten op mijn motor.
rugzak met water ( camelbag) gebruik ik ook nooit.
spa flesje met water is genoeg voor mij.

mijn topkoffer is de tafel en ik heb een viskrukje om op tezitten of ik zit op mijn slaapmatje.
breekstaaf geeft ook goed licht.
 
Laatst bewerkt:
Ik houdt dit topic in de gaten, ik wil volgend jaar 12 dagen een rondrit met tent gaan maken. Mijn kampeerervaringen houden op bij een stacaravan dus ervaring heb ik er nog niet mee. Aangezien hotels te duur gaan worden zal het dus gewoon een tentje gaan worden en zo min mogelijk mee nemen :)

Dit moet de route ongeveer gaan worden, de route door Zwitserland en Italie zijn klaar maar ik moet het stuk door Oostenrijk en terugreis door Duitsland nog finetunen :)

Google Maps

Jaloers! Goed gemaakt, man. Daar zit wel wat werk in. *D

Als je compacter wilt gaan is de snelste weg om de 'grote drie' te verkleinen: slaapzak, matras en tent. Neem zo weinig mogelijk kleren mee maar zorg wel dat je kunt rijden bij alle weersomstandigheden. En weinig meenemen is niet zo erg hoor. Heb je wat te kort? Gewoon om hulp vragen. Mensen staan soms te springen om je te helpen en met je te praten. Kamperen is je kwetsbaar opstellen soms en dat maakt avontuur. Die 12 dagen van je worden de max. Krijg zin om nu te vertrekken. ;(
 
spiegeltje meenemen? die zitten op mijn motor.
rugzak met water ( camelbag) gebruik ik ook nooit.
spa flesje met water is genoeg voor mij.

mijn topkoffer is de tafel en ik heb een viskrukje om op tezitten of ik zit op mijn slaapmatje.
breekstaaf geeft ook goed licht.

Ik ben lenzendrager. Een extra spiegeltje komt wel van pas. Als je een lens kwijtraakt in het gras ben je 'm voorgoed kwijt.

Van die fles heb je gelijk dat het wat 'speciaal' is. maar ik vind het gewoon aangenaam om water op mijn rug te hebben en niets anders. Zo benut ik de ruimte goed en kan de inhoud van die rugzak (water dus) me niet verwonden bij een crash.
 
En ga niet voor de goedkope oploskoffie, maar de dure. Dan kan je er nog van "genieten".

Heb ook dure. De 'george clooney' Nespresso Gold variant. Goed spul. Erg compact. Heerlijk op een koude morgen in de Ardennen. En er zit nog veel cafeïne in! *O*
 
Jaloers! Goed gemaakt, man. Daar zit wel wat werk in. *D

Als je compacter wilt gaan is de snelste weg om de 'grote drie' te verkleinen: slaapzak, matras en tent. Neem zo weinig mogelijk kleren mee maar zorg wel dat je kunt rijden bij alle weersomstandigheden. En weinig meenemen is niet zo erg hoor. Heb je wat te kort? Gewoon om hulp vragen. Mensen staan soms te springen om je te helpen en met je te praten. Kamperen is je kwetsbaar opstellen soms en dat maakt avontuur. Die 12 dagen van je worden de max. Krijg zin om nu te vertrekken. ;(

Bedankt voor de tips, ik moet nog even bekijken wat ik allemaal wel en niet mee zal nemen. Dat komt volgend jaar wel ergens in de lente. Moet zoiezo mijn rbw nog halen en een motor aanschaffen, maar de kans is groot dat dat een z750 '08 gaat worden. Hier wil ik dan een alu-frame voor maken waar op een nette stevige manier 2 zijtassen op komen en dan op de kont de tent,matras & klein stoeltje. Voor de rest moet ik ook kijken voor een lage tanktas waar mijn cam + netbook in moeten komen. Ik ben een foto & digifreak, dus de netbook moet mee om 's avonds de foto's van de dag te bekijken/bewerken en eventueel online te zetten dmv. internet via mijn mobiel. Mijn mobiel zal ik waarschijnlijk gaan gebruiken als navi, samen de met vertrouwde kaart die in de tanktas moet komen.

Ik ben echt nog een noob met camperen, dus ben echt benieuwd hoe het me af zal gaan. Ik weet alleen nog niet of ik mijn eentje ga of op zoek ga naar reisgenoten maar dat bekijk ik dan wel. De planning is in ieder geval veel rijden (rondrit van +/-3000km, +/-300km op een dag, 12 dagen weg en 2 rustdagen)

De route maken was op zich niet zo lastig. Ik ben al in de Dolomieten geweest en in Oostenrijk heb ik wat wegen gepakt die ik ken van vroeger waar ik met mijn ouders of vrienden ben geweest. Het wordt een soort van herinneringstocht van allemaal stukjes routes waar ik ooit geweest ben. In Zwitserland ben ik nog niet geweest, maar na googlen op de namen van de passen kun je er bijna niet omheen om de route te rijden die ik gekozen heb. De Stelvio zit er tussen omdat ik al jaren met een maatje de route Davos-Stelvio wil rijden omdat volgends Top Gear dit DE mooiste route is van Europa (al hoor ik verhalen dat er andere routes veel mooier zijn) maar dat wil ik levende lijve gaan ondervinden.

Qua aanschaf van tent e.d. zal ik terugvallen op wat vrienden die nog kampeerspullen hebben, puur om de kosten wat lager te houden. Ik wil in de toekomst ook gaan toeren naar Engeland/Schotland, Frankrijk/Spanje, Zuid-Italië/Sardinië en naar de Noorkaap/Lofoten, maar dan moet volgend jaar eerst een geslaagde reis gaan worden! *O*

Heb ook dure. De 'george clooney' Nespresso Gold variant. Goed spul. Erg compact. Heerlijk op een koude morgen in de Ardennen. En er zit nog veel cafeïne in! *O*

Is dat gewoon poeder uit een zakje en die mik je in een beker gekookt water? Is dat goed te drinken? Ik zat te denken om zo'n koffie-maker mee te nemen die ik thuis nog heb, maar zakjes nemen minder ruimte in beslag :) Voordeel is de lagere kosten omdat je aan een pak koffie genoeg hebt, nadeel is waarschijnlijk dat het meer ruimte nodig heeft.

bodum-coffee-maker.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet een busje kettingvet mee te nemen. Zeker voor dagen dat het weer tegenzit.

Zelf ga ik altijd uit eten. Dat scheelt echt heel veel ruimte.
Wat een ongelooflijke kul.

je hoeft ook niet als een rasechte holllander 3 mutten aardappels mee te nemen?
Je kan op de plek van bestemming ook boodschappen doen.

Kamperen = ( voor mij ) je eigen hapje klaarmaken. :)
 
Heb ook dure. De 'george clooney' Nespresso Gold variant. Goed spul. Erg compact. Heerlijk op een koude morgen in de Ardennen. En er zit nog veel cafeïne in! *O*


Percolator is the way to go.
Bij de ikea verkopen ze een RVS percolator van 0.5L voor iets van 18 euro... ik (mis)bruik 'm al jaren op mijn russische benzinebrandertje....
 
Laatst bewerkt:
Vergeet vooral het vierliterpak wijn niet.
Na consumptie zijn alle andere zaken trouwens triviaal.
 
dit jaar in Mei mijn eerste kampeerreis gehad

en dit had ik mee:

1)Slaapkamer:
tent + piketten & scheerlijnen
slaapzak
ondermat (Lafuma)
verlichting
hoofdkussen

2)kleerkast:
motorkledij (kostuum, helm, buff, handschoenen, laarzen)
zakdoeken
kousen
onderbroeken
onderlijfjes
T-shirt
hemd
dikke trui/hemd
muts
regenkledij
waterschoenen
korte/lange broek

3)badkamer:
tandenborstel
tandpasta
scheergerief
deo
aftershave
washandje
handdoek
zeep/shampoo/douchegel
toiletpapier
EHBO (ontsmetting, pleisters, medicijnen, DEET)
zonnebril
oordoppen
vochtige doekjes

4)keuken:
bestek
fornuis
pottenset
drinkbeker
boter
kruiden/peper/zout
oploskoffie
zakjes soep
snoep
krachtvoer (muesly-bars)
gevriesdroogd eten
2 x 1/2 liter water
vuilzakken
blikopener
tandenstokers
lucifers/aansteker
keukenhanddoek

5)garage:
WD40
Duc-tape
boordgereedschap
multitool
bandreparatieset
ty-raps
bagage-spin/ elastieken/ spanbanden
plaatje voor onder zijpikkel
stukske ijzerdraad
luchterklem
beetje toile-isolant
reservelampjes

6)Varia:
geld
betaalkaart
verzekering
papieren van de moto
pech-bijstand
foto-materiaal
gps (+ lader/ reserve batterijen)
landkaarten
GSM (+ lader)
schrijfgerief + notablok
klapzeteltje
kit-bag
tanktas
zakmes
stuk touw (drooglijn)
wasspelden
leesbril



alles bijeen kwam ik aan een gewicht van 20,750Kg aan bagage (gewicht van tanktas en Kitzak inkluis, zonder het gewicht van de zijtassen zelf)
Een dynamometer is toch handig om in huis te hebben,...




De geroutineerde kampeerders zullen waarschijnlijk al eens goed gelachen hebben nu,
als ze uitgelachen zijn, en ze hebben wat goeie raad teveel
dan hoor ik het ook graag.

Christiaan
 
Wat een ongelooflijke kul.

je hoeft ook niet als een rasechte holllander 3 mutten aardappels mee te nemen?
Je kan op de plek van bestemming ook boodschappen doen.

Kamperen = ( voor mij ) je eigen hapje klaarmaken. :)

Of uit eten gaan nu scheelt in plaats of niet (ja dus) is het ook gewoon leuk om te gaan eten. Wat is er nu fout aan om na een stevige rit, op de camping in de bistro een salade + pizza + halfje wijn te gaan verzetten? Tzal op die 22€ niet komen zeker? Het scheelt in bagage, het scheelt in tijd (geen boodschappen, niet klaarmaken, niet opruimen). Uit eten gaan is ook een vorm van vakantie nemen. Potje koken op de kamping is idd ook leuk en ook vakantie, maar uit eten gaan is dat eveneens.

Meenemen naar de landen met veel kans op regen: een opplooibare paraplu.
Altijd handig asje op de camping naar de wc moet of de winkel of de campresto als het regent. Hou je je kleren droog en hoef je geen natte regenjas in je tent te leggen.

Een stoeltje met leuning is ook leuk ... relax naast de tent zitten lezen en een fles wijn kraken. Buiten het seizoen kun je altijd wel ergens een plastieken terrasstoel "lenen" van de bar of de huurcaravans. Maar in het hoogseizoen kun je dat vergeten.
 
Laatst bewerkt:
weet je wat ik mooi vind?

Aankomen op een regenachtige camping, en met de middelen die je hebt, en die je kunt kopen in de plaatselijke "super" een potje te koken.

Maar ja, ik ben ook een ( halve ) idioot die het mooi vind om te gaan survivallen en al dat soort ongein.
 
weet je wat ik mooi vind?

Aankomen op een regenachtige camping, en met de middelen die je hebt, en die je kunt kopen in de plaatselijke "super" een potje te koken.

Maar ja, ik ben ook een ( halve ) idioot die het mooi vind om te gaan survivallen en al dat soort ongein.
agree!
op zo'n 1-pitter kan je van alles bereiden :)
 
Die Russische allesbranders zijn echt prima!

Ik heb er 2, ze zitten vol met deuken, beetje verroest.. 50/60 jaar oud? en doen het nog perfect!

En nooit gehannes met gastankjes, benzine heb ik altijd bij me! ;)

sv965.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn toch die dingen met een los naaldje om verstoppingen te klaren?


Die russische brandertjes draai je gewoon "voorbij" volledig open, en dan piept het naaldje door het sproeiertje.

Hier trouwens een filmpje van het apparaat in werking..

Klinkt als een overvliegende MIG 8-)

Iedereen op de camping zit je raar aan te kijken 's ochtends vroeg, waarom je dat ding in de hens steekt ( is ie sneller warm ) en waarom er zo'n pokke herrie af komt. :P
 
Laatst bewerkt:
Kamperen = ( voor mij ) je eigen hapje klaarmaken. :)

Helemaal mee eens :Y
een klein 1-pits stelletje mee
een wokpan met afneembaar handvat (neemt vol met sokken en ondergoed geen plaats in in je rollbag)
en je kan er alles mee :9~
water koken, soep maken, aardappels bakken, rijst koken, maceroni maken, je kan het zo gek niet bedenken...
Je kan er zelfs je was in doen als het moet _O-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan