Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Hoe heb je die vacht bevestigd op je zadel? Het lijkt me bijzonder praktisch als zo'n vacht niet verschuift...

Wij hebben er 13000 km mee gereden, 5 weken lang elke dag, en dan ga je het verschil met of zonder wel merken.
Omdat het 's nachts vochtig was, en ook dagen regende, hadden wij ze met een spin aan de zijkanten vastgemaakt, en dan onder het zadel door. 's Nachts werden ze er af gehaald en dienden ze als bed.
 
Ik haal hem er met regen ook af, vandaar dat ik hem niet vast heb gezet maar ook met elastiek. Anders zit je de volgende dag de halve dag op een nat schaap.
 
Ik overweeg om een Exped Synmat 9 LW aan te schaffen, heeft iemand hier ervaring mee? Op filmpjes vind ik het er uitzien of je er 'vrij lang' over doet om hem met de ingebouwde pomp op te blazen.

Prima mat, isolatie is top. Afrollen is vreemd aangezien de buitenste banen dikker zijn dan de middelste. Misschien teveel gezopen ;-) Pompje werkt verbluffend goed. Ik heb 'm hier op zolder liggen voor mijn dochter en heb zelf de dikkere 12 cm mat van Exped gekocht.
 
Dit is de informatie die ik zoek!
Ik heb al in de winkel gestaan voor aanschaf van een een Exped Synmat 9LW. Ik had toen al twijfels over het pompje, maar zoals hierboven aangegeven is die idd nauwelijks bruikbaar. Ook over afrollen en dikte was ik ook niet overtuigd. Maw de Synmat 9LW wordt het nu dus niet meer.

Ik twijfelde in de winkel tussen de Synmat 9LW en de Megamat lite 12 LXW. Deze laatste is breder, maar ook dikker en heeft niet van die cilindrische banen.
De Megamat heeft ook meer en matrasvorm waar je naar mijn mening minder snel afglijdt.
Wel is de Megamat 230gr zwaarder. (dat merk je toch niet op de motor)
De R-waarde is vrijwel gelijk. Inpakvolume is ca 25% groter. Ook dat moet ook wel gaan lukken.................

Het treft want ik dacht eerst dat het prijsverschil ca €70 was. (161=>233 euries)
Bax heeft nu een aanbieding voor deze Megamat 12 LXW voor €199
Het is net als met de Daytona-laarzen............. Het kost wat, maar dan krijg je ook wat!

Met hemelvaart naar de Ardennen, dan op heenweg maar even langs in Bergeyk..................... Gelijk testweekend!


heb zelf ook de Megamat lite 12 LXW , wil geen andere meer , als ie ooit kapot gaat komt er dezelfde in de plaats terug.
 
Even een test rondje wezen rijden.
1558193912-600-x-338px-IMG_20190518_145844795.jpg


Alle bagage er op, even de snelweg op, ook met 160 bleef het netjes zitten >:)

1558193913-600-x-450px-IMG_20190518_145901108.jpg


Meteen even een stukje zandpad gepakt, even lekker alles "los rammelen"
1558193913-600-x-338px-IMG_20190518_150351748.jpg


Ook toen bleef alles vast zitten.
Ik ben er wel klaar voor, nog een weekje werken mag ik los.. :]
 
heb zelf ook de Megamat lite 12 LXW , wil geen andere meer , als ie ooit kapot gaat komt er dezelfde in de plaats terug.
Dat het een 12 LXW zou gaan worden, dat besluit had ik al genomen. (zie in dit topic in eerdere melding)
Bij BAX-recreatie Bergeijk was er een aanbieding voor €199. Da's vreemd nog een andere aanbieding van BAX nu €218.

Bij nader bekijken blijkt dat er 2 types zijn, te weten:
Exped Synmat Mega 12 LXW €199 en Exped Megamat Lite 12 LXW €218.50 (beide dus 197x77x12cm)
Beide hebben zelfde maten, zelfde R, vrijwel zelfde gewicht en pakmaat.
Maar waarom is er het prijsverschil van €20? Exped zal daar dan toch een reden voor hebben............?
Op internet kon ik niks vinden, maar ook telefonisch werd het mij niet duidelijk.

Zaterdag en mooi weer, dus tijd voor een ritje naar BAX. :]
Ook de medewerker in de winkel haalde alles erbij, maar niet een goed antwoord. Een deskundige erbij en toen werd duidelijk waar het verschil in zit.
De synmat blijkt stabieler dan de lite. Dat betekent dat als je erop gaat liggen dat de synmat in dwarsrichting stabieler voelt dan de lite.
De lite heeft wel een tijk aan de bovenzijde die iets prettiger aanvoelt. Maar de synmat voelt nog zeker acceptabel.
De synmat is alleen leverbaar in oranje. De lite is in meerdere kleuren leverbaar.

Al met al vwb de stabiliteit heb ik gekozen voor de synmat. Dus de goedkope. (nog steeds geen koopje!)
Meevaller, want meestal als ik iets moet kiezen heb ik de dure te pakken.:t

Nu wordt het tijd om te proberen.:z
Als het met hemelvaart in de Ardennen gaat vriezen, ga ik geen last hebben van de kou. (als het goed is)
 
Ik heb vandaag nog een Exped synmat 9LW een Sea to Summit Aeros large kussen en een GSI 3 cups percolator aangeschaft. In de tuin vandaag mijn Hilleberg tent nog eens opgezet om te controleren of alles in orde is.
 
Nog even over de schapenvachtjes.
Op mijn trip naar de Noordkaap had ik een autostoel cover van schapenvacht mee. Tijdens het rijden had ik de achterkant onder mijn bagage, verder lag hij los.
Geen last gehad van schuiven of zadelpijn.
 
Ik hoop deze zomer voor het eerst te gaan kamperen met de motor, klein tentje ben niet van plan te gaan koken. Moet alleen nog wat spullen aanschaffen. Heb nu een Kriega us 20 dryback. Die wil ik gaan combineren nog 20 en een 30 dryback. Totaal 70 liter bagage ruimte. Is dat genoeg? Hoeveel bagage ruimte hebben jullie?
 
Of dat genoeg is dat is moeilijk in te schatten aangezien we niet weten hoe compact jou spullen zijn.

Ik heb 2x 35liter koffer en 60 liter drybag, totaal 130liter dus. Daarbij zit wel een complete kookuitusting en voor enkele dagen eten.

Ik maak wel eens korte weekendtripjes waarbij ik geen kookspullen meeneem, ook mijn stoel laat ik dan thuis. Dan red ik het met 2 koffers, 70 liter dus. Dan heb ik wel een compacte slaapzak (dons) en een klein Exped UL matje, en heb ik slechts voor 2 dagen kleding bij me. Als ik met de rugzak op pad ga krijg ik mijn hele uitrusting ook in een 65liter rugzak, en dan zit daar zelfs kookspullen en voor meerdere dagen eten in. Ik ken mensen die zelfs met minder dan 50 liter toe kunnen, inclusief kookspul. Het is maar net wat voor spullen je hebt en wat je vooral niet meeneemt.

Dus ja, 70 liter kan genoeg zijn, maar ik kan niet beoordelen of het voor anderen genoeg is. Het zal vooral de kunst van het weglaten zijnen hoeveel comfort je bereid bent in te leveren. Hangt er ook vanaf hoe lang je weg gaat en naar welke regio.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop deze zomer voor het eerst te gaan kamperen met de motor, klein tentje ben niet van plan te gaan koken. Moet alleen nog wat spullen aanschaffen. Heb nu een Kriega us 20 dryback. Die wil ik gaan combineren nog 20 en een 30 dryback. Totaal 70 liter bagage ruimte. Is dat genoeg? Hoeveel bagage ruimte hebben jullie?

Altijd een moeilijke vraag, ik heb twee keer 32 liter aan koffers, 1 keer 20 liter roltas en een ruime tanktas, hier in neem ik mee een tentje, slaapmat, slaapzak, stoeltje, kleding, toiletgerei, gereedschap en een brandertje om koffie te zetten. Allemaal vrij minimalistisch zonder al teveel in te boeten op comfort. Ik hou wel altijd ruimte over om mijn binnenvoering, broek en jas, ook nog kwijt te kunnen... Ik heb het 1 keer meegemaakt met 30+ graden en geen plek meer voor de binnenvoeringen|(
1397938

1397940


Ligt er dus grotendeels aan wat je eisen zijn, ik ben er zo 1 van: rijden, tentje bouwen, slapen, koffie bij het wakker worden, afbreken en weer doorrr... Eten doe ik onderweg wel.

Groet Rucarodi...
 
Zonder kookspullen zou je het met 70 liter moeten redden. Ik heb circa 100 liter aan bagageruimte en dat was met kampeer en kookspullen ruim voldoende. Ik had dan zelfs nog ruimte over om sportspullen mee te nemen.
 
Heren dank voor jullie reacties. Bevestigd mijn beeld dat 70 liter moet kunnen. Ben vroeger regelmatig met de trapfiets op vakantie geweest. Dus klein inpakken moet lukken!
 
Het is een kwestie van hoe 'Spartaans' wil je het hebben.
Als ik het tentje van Rucarodi zie, ga ik niet blij worden om zo 3 weken onderweg te zijn. Tent van gtswizard spreekt mij meer aan.

Op mijn Blackbird heb ik nog geen zijkofferrek en daarom ben ik afgelopen hemelvaart-weekend weg geweest met mijn FZ750.
Topkoffer van 48L en 2 zijkoffers van 43L. De tent in een bagagerol. Mijn regisseurstoel kan er dan ook nog wel tussengebonden worden.
De tent kan met wat passen mss ook wel erbij in de koffer. Maar waarom zou ik gaan zitten klooien? Alles paste nu zonder al te veel stouwen.
Mijn campingburen waren verbaasd hoeveel er mee kon op een motor! Op de snelweg met 150 merk ik vrijwel niets van de bagage.

KAMPEREN is leuk, maar het moet niet KRAMPEREN worden!
 
Het is een kwestie van hoe 'Spartaans' wil je het hebben.
Als ik het tentje van Rucarodi zie, ga ik niet blij worden om zo 3 weken onderweg te zijn. Tent van gtswizard spreekt mij meer aan.

Op mijn Blackbird heb ik nog geen zijkofferrek en daarom ben ik afgelopen hemelvaart-weekend weg geweest met mijn FZ750.
Topkoffer van 48L en 2 zijkoffers van 43L. De tent in een bagagerol. Mijn regisseurstoel kan er dan ook nog wel tussengebonden worden.
De tent kan met wat passen mss ook wel erbij in de koffer. Maar waarom zou ik gaan zitten klooien? Alles paste nu zonder al te veel stouwen.
Mijn campingburen waren verbaasd hoeveel er mee kon op een motor! Op de snelweg met 150 merk ik vrijwel niets van de bagage.

KAMPEREN is leuk, maar het moet niet KRAMPEREN worden!


Ik denk er net zo over als je meer dan één nacht blijft staan mean-machine. Maar er is veel verschil in motorkamperen , als je zoals oa frazer en david_zzr gaat kamperen dat is al meer trekking te noemen die bouwen savonds op en smorgens zijn ze alweer verder en dit weken aan één stuk voor zover ik hen ken , dan is zo'n klein tentje wel de juiste keuze vind ik .
 
Het is een kwestie van hoe 'Spartaans' wil je het hebben.
Als ik het tentje van Rucarodi zie, ga ik niet blij worden om zo 3 weken onderweg te zijn. Tent van gtswizard spreekt mij meer aan.

Op mijn Blackbird heb ik nog geen zijkofferrek en daarom ben ik afgelopen hemelvaart-weekend weg geweest met mijn FZ750.
Topkoffer van 48L en 2 zijkoffers van 43L. De tent in een bagagerol. Mijn regisseurstoel kan er dan ook nog wel tussengebonden worden.
De tent kan met wat passen mss ook wel erbij in de koffer. Maar waarom zou ik gaan zitten klooien? Alles paste nu zonder al te veel stouwen.
Mijn campingburen waren verbaasd hoeveel er mee kon op een motor! Op de snelweg met 150 merk ik vrijwel niets van de bagage.

KAMPEREN is leuk, maar het moet niet KRAMPEREN worden!


Eens, moet zeker leuk blijven. Ik heb niet veel eisen, ik wil goed slapen, ik wil goede koffie en ik neem mee wat in de koffers past. Binnen 20 minuten sta ik en ben ook weer in 20 minuten weer weg s'ochtends.
Het is geen wedstrijd hoor, om het zo snel mogelijk te doen, maar ik hou er niet van om verscheidene tassen/koffers/tenten/stoelen te moeten inpakken en vast te binden
... Elke dag...
Tent is zelfs vervangen voor een nog kleinere, ook qua pakmaat. :Y

Zo heeft iedereen zijn voorkeur en manier van reizen, da's het mooie van dit topic, van alle smaken wat hier voorbij komt kan iedereen wat meepakken en zijn eigen smaakje brouwen.. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan