Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Ik heb vandaag een tafeltje bij Ali besteld. De stoel heb ik origineel van Helinox. Ik ben niet van de lichtste, daarom voor de stoel een originele gekozen.

Ik moet zeggen,
Qua kwaliteit lijkt het mij gewoon hetzelfde te zijn. Heb de helinox wel eens bekeken in As adventure en ik merk weinig verschil op het blote oog. Nu ben ik nog aan het twijfelen aan zo'n tafeltje ook.
 
Van de week ook de Darwin 3 plus maar besteld en gister voor het eerst opgezet in de woonkamer. Was binnen een halfuurtje prima te doen, volgende keer moet een kwartiertje wel lukken denk ik. Opvouwen is inderdaad een beetje klooien, maar uiteindelijk ook in een kwartiertje gelukt.

Ook een slaapmatje uit China besteld, even kijken of dat wat is.

Stoeltjes...? Ze nemen aardig wat ruimte in, maar is wel echt nodig denk ik. Het lijkt me niets om te moeten koken terwijl je op de grond zit bijvoorbeeld.

Heb je na bestellen van het matje nog interesse in de luchtbedden? Ik heb ze nog liggen hoor, maar als je geen interesse meer hebt breng ik ze naar de kringloop.
 
Heb je na bestellen van het matje nog interesse in de luchtbedden? Ik heb ze nog liggen hoor, maar als je geen interesse meer hebt breng ik ze naar de kringloop.

Kwam hier thuis ook nog twee luchtbedden tegen dus heb ze niet nodig. Mocht het matje niet bevallen dan kan ik die mee nemen. Toch bedankt in ieder geval!
 
Hallo,
Ben zelf een redelijke motorvakantie enthousiasteling.Zo'n 20 jaar geleden mee begonnen en kwam er al snel achter dat een paar zaken voor mij heel belangrijk zijn. Een minimum aan materiaal maar wel van een zekere kwaliteit.En vooral ordelijkheid en overzicht.
Niet op een autistische manier maar gewoon dat je de volgende avond op je nieuwe stek geen chaos in je bagage hebt en alles overzichtelijk kunt pakken.Grotendeels door een stukje discipline toe te passen maar vooral door een bepaalde keuze van materiaal en je keuze in opbergmateriaal.
Ik lees dit topic al jaren en heb hier best goede inspiratie opgedaan.
Mijn favourite land om met de motor naar toe te gaan is Zweden.Een prachtige natuur en veel vrijheid.Meestal een dag of twee a drie achter elkaar wildcamperen en dan weer een nacht in de beschaving.

Meestal tegen een uur of drie een plaatselijke supermarkt in duiken en daarna rustig om mij heen te kijken voor een kampeer plekkie.Soms vindt je die snel maar soms ben je een paar uur verder.Als het echt niet lukt is er meestal wel binnen 30 minuten een camping te bereiken.
Het is heerlijk om lekker in een stoeltje nog twee uurtjes te genieten van een absolute stilte of lekker een muziekje aan te zetten.

Gebruik al jaren een benzine brander.Op zich tevreden over maar 1 pit vraagt wel altijd om creativiteit.Altijd maar witte bonen in tomatensaus is voor mij geen optie en meestal eindig ik dan ook met een wat uitgebreidere voedselcreatie😋.
Laatst kwam ik een brander tegen welke mij wel aansprak.
Het was ook nog uit te breiden met een soort grill.
Niet echt super compact maar als het zou kunnen betekenen dat ik de fluitketel thuis zou kunnen laten valt het in verhouding wel mee.De fles met benzine kan dan ook thuis blijven.
Deze brander heb ik ook nog nooit besproken zien worden op het MF maar misschien dat iemand er ervaring mee heeft en dit hier zou willen delen. Ook logische tips zijn welkom.
Let wel op want er zijn verschillende configs mogelijk. Diegene die ik zou willen hebben is de meest complete inclusief ketel en de grill.De grill om meer "kookoppervlakte" te krijgen dan de ene pit die ik nou heb van de benzinebrander.
En tuurlijk speelt het element van lekker fikkie stoken enorm mee😁.


Erg benieuwd naar ervaringen van anderen over deze Biolite brander.

Gr. Spasticus,
 

Bijlagen

  • 20180806_193910.jpg
    20180806_193910.jpg
    3,1 MB · Weergaven: 34
Geen ervaring met een BioLite hier, wel met de benzinebrander van MSR. Wat ik me bij de Biolite afvraag is of je de mate van hitte kan reguleren. De (mate van) hitte lijkt te komen van hoeveel vuur/kooltjes er aan zijn. Dat kookt/bakt niet erg subtiel. De benzinebrander kan dat iets beter.
 
Ik heb ook geen ervaring met de Biolite, maar persoonlijk lijkt het mij ook niet echt praktisch. Je moet altijd droog hout hebben, alles inclusief je pannen wordt waarschijnlijk pikzwart van de roet, bij een lange droogte zoals afgelopen jaar mag je hem waarschijnlijk nergens gebruiken, op veel campings mag het sowieso niet, en met slecht weer binnen in je tent koken lijkt me ook niet echt een aanrader met open vuur. Het lijkt me ook vrij omslachtig met zo'n ding, mijn benzinebrander pomp ik op, steek hem aan en met 10 seconden kan ik koken. Het lijkt misschien romantisch op een houtvuurtje, maar als het elke dag moet omdat je niks anders hebt lijkt mij het niet handig. Het rendement van de usb lader die erop zit lijkt mij ook niet al te hoog.

Ik hou het lekker bij mijn benzinebrander, is een stuk compacter en de brandstof heb ik op de motor altijd ruim voldoende bij me.
 
Ach,voor koken maakt dat niet zoveel uit zolang wij blijven leven bij 1 bar.Bij bakken zou je een punt hebben.Alhoewel ik mijn benzine brander ook niet zo heel gemakkelijk te controleren vind want ze zijn toch best heter dan een gas brander.
Bij de Biolite zou je toch nog best wel de intensiteit enigsinds kunnen regelen lijkt het d.m.v. de stand van de ventilator.
Maar daar zou ik juist graag gebruikers iets over horen vertellen.
 
@Spasticus, het feit dat je hier nog nooit over die bio-lite gelezen hebt zegt al voldoende denk ik :)
Hoog gadget gehalte , slechte regelbaarheid , dikwijls slecht inzetbaar , als ze mij hem gratis geven vertrek ik er nog niet mee op reis :r
 
Het is zeker een grappig ding, maar ik kook al jaren op een 40 jaar oud Campingaz 1 pittertje, extra busje mee en je kunt er alle koffie en eten
voor een week mee koken. Snel aan en snel uit , compakt en goed te regelen. Ieder zijn ding.
ff een rap bakkie onderweg, in 3 min klaar .
 

Bijlagen

  • 20180804_075812-600x800.jpg
    20180804_075812-600x800.jpg
    129,4 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Behalve als je in de sneeuw gaat kamperen, dan is campinggas goed waardeloos. CampinGaz is butaan en dat verdampt niet onder de 0 graden. Dan blijft het dus fijn in je gasflesje zitten. Dan moet je eerst het flesje opwarmen met een aansteker voordat je kunt koken. Heel irritant. Dan is een benzine brander veel fijner.
 
Het is zeker een grappig ding, maar ik kook al jaren op een 40 jaar oud Campingaz 1 pittertje, extra busje mee en je kunt er alle koffie en eten
voor een week mee koken. Snel aan en snel uit , compakt en goed te regelen. Ieder zijn ding.
Ik win toch nog van je............. Camping-Gaz-brandertje van mij is 49 jaar.
Prima brandertje. Alleen bij kou wil die soms niet zo best. (bevriest)
Maar als 't al te koud wordt (<5' C) dan ga ik lekker binnen eten en slapen.

Edit: Hellracer was me net voor.................
 
Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn gaspit door de koude en vorig jaar was het wel echt koud op het aet nachtje van -10ºc s'ochtends gwn lekker kunnen koken. En je hebt trouwens ook van coleman extreme gas is tot -27ºc dus is ook optie voorwat betreft gas.
 
Ik niet, kamperen in de sneeuw is het mooiste wat er is.
Als je goede spullen hebt, dat scheelt al de helft.
Vanochtend nog bij Obelink gekeken voor winter-spul. Niet de goede winkel voor in de kou.................:N
Geen Exped kunnen vinden en een benzinebrandertje oid hadden ze ook niet.:')
 
Hallo,
Ben zelf een redelijke motorvakantie enthousiasteling.Zo'n 20 jaar geleden mee begonnen en kwam er al snel achter dat een paar zaken voor mij heel belangrijk zijn. Een minimum aan materiaal maar wel van een zekere kwaliteit.En vooral ordelijkheid en overzicht.
Niet op een autistische manier maar gewoon dat je de volgende avond op je nieuwe stek geen chaos in je bagage hebt en alles overzichtelijk kunt pakken.Grotendeels door een stukje discipline toe te passen maar vooral door een bepaalde keuze van materiaal en je keuze in opbergmateriaal.
Ik lees dit topic al jaren en heb hier best goede inspiratie opgedaan.
Mijn favourite land om met de motor naar toe te gaan is Zweden.Een prachtige natuur en veel vrijheid.Meestal een dag of twee a drie achter elkaar wildcamperen en dan weer een nacht in de beschaving.

Meestal tegen een uur of drie een plaatselijke supermarkt in duiken en daarna rustig om mij heen te kijken voor een kampeer plekkie.Soms vindt je die snel maar soms ben je een paar uur verder.Als het echt niet lukt is er meestal wel binnen 30 minuten een camping te bereiken.
Het is heerlijk om lekker in een stoeltje nog twee uurtjes te genieten van een absolute stilte of lekker een muziekje aan te zetten.

Gebruik al jaren een benzine brander.Op zich tevreden over maar 1 pit vraagt wel altijd om creativiteit.Altijd maar witte bonen in tomatensaus is voor mij geen optie en meestal eindig ik dan ook met een wat uitgebreidere voedselcreatie😋.
Laatst kwam ik een brander tegen welke mij wel aansprak.
Het was ook nog uit te breiden met een soort grill.
Niet echt super compact maar als het zou kunnen betekenen dat ik de fluitketel thuis zou kunnen laten valt het in verhouding wel mee.De fles met benzine kan dan ook thuis blijven.
Deze brander heb ik ook nog nooit besproken zien worden op het MF maar misschien dat iemand er ervaring mee heeft en dit hier zou willen delen. Ook logische tips zijn welkom.
Let wel op want er zijn verschillende configs mogelijk. Diegene die ik zou willen hebben is de meest complete inclusief ketel en de grill.De grill om meer "kookoppervlakte" te krijgen dan de ene pit die ik nou heb van de benzinebrander.
En tuurlijk speelt het element van lekker fikkie stoken enorm mee😁.


Erg benieuwd naar ervaringen van anderen over deze Biolite brander.

Gr. Spasticus,

waarom heb je een fles benzine bij? Dit zit toch gewoon in de motor?
Ik vind zo'n biolite wel wat veel voorbereiding nodig hebben, echt handig lijkt mij dat niet. Die grill vind ik wel geinig, maar dat kan dan toch ook op een benzinebrander werken?
Die gasbranderwegwerppatronen heb je ook in propaan, dan kun je tot -40 ofzo. Of een mengsel butaan/ propaan. Dus dat is bijna nooit een probleem.
Ikzelf heb het liefst een benzinebrander omdat ik dan nooit aan gaspatronen hoef te denken. Benzine heb ik altijd bij.
 
En in het ergste geval je gasfles gewoon mee de slaapzak in voor een half uurtje. Issie ook warm.

Dat heeft weinig effect, aangezien het verdampen van vloeibaar gas dusdanig veel warmte aan de omgeving onttrekt dat het gasblikje binnen de kortste keren weer bokkoud is. Maar zoals al eerder opgemerkt, tegenwoordig zijn er genoeg mengsels te krijgen die het prima doen onder het vriespunt.
 
waarom heb je een fles benzine bij? Dit zit toch gewoon in de motor?

Misschien een msr brander? Die hebben zelf geen reservoir maar daarbij schroef je het pompje op de fles en daar sluit je de brander op aan. Die moeten wel met fles.

Ik heb zelf zo'n Coleman met reservoir, maar ik heb ook een flesje benzine mee. Kleintje maar hoor, 0.3 liter ofzo. Ik heb geen benzinekraan op de motor, dus als ik benzine uit de motor nodig heb moet ik het eruit hevelen. Dat is nogal een gekloot en je handen meuren 3 dagen lang naar benzine. Flesje vul ik gewoon bij de pomp als ik moet tanken.
 
Ik heb mijn imitatie Helinox tafeltje van Aliexpress ontvangen. Ik moet zeggen dat het er erg goed uitziet, niet van echt te onderscheiden volgens mij. 1 februari besteld en op 9 februari geleverd dat is ongeveer twintig dagen sneller dan opgegeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan